Βρισκόμαστε λοιπόν σε μια κατάσταση αρκετά δύσκολη και προφανώς πρέπει να μάθουμε απο τα λάθη του παρελθόντος πως θα τα επικοινωνήσουμε και μέσω του διαλόγου να βρεθεί η λύση
Προφανώς η μή έκδοση λογαριασμών του νερού απο την προηγούμενη Δημοτική αρχή που είναι ο πυρήνας της αντιπαράθεσης μεταξύ αντιπολίτευσης και του Δήμου Σερίφου λόγω συσσώρευσης χρέους και μετακύλησης αυτού στους τρέχοντες λογαριασμούς εν μέσω πανδημίας εκτροχιάζει και το οικονομικό πρόγραμμα του Δήμου αλλα και τον προυπολογισμό των νοικοκυριών εν μέσω πανδημίας .
Προφανώς η αντιπαράθεση πρέπει να πατήσει σε αυτό το δίπολο και να μην εξαντληθει με διαχωρισμούς ντοπιων και δεκαμεριτών η τουριστών αυτό το χρέος θα πρέπει να πληρωθεί κατόπιν συνεννοήσεως με νηφαλιότητα και αισθημα δικαίου
Προφανώς δεν θα πρέπει να αρκεστούμε στο ότι επιτέλουςς εκδόθηκαν μετα απο χρονια λογαριασμοί νερού αλλα θα πρέπει να προβούμε άμεσα στην δημιουργία τιμολογιακής πολιτικής και στρατηγικής για την αξιοποίηση των υδάτινων πόρων του νησιού
Η κατάρτιση μιας διαχρονικής τιμολογιακής πολιτικής για όλες τις χρήσεις του νερού, που θα εξειδικεύεται ανά περιοχή,τουριστικές ζώνες λιβαδιού και χώρας και του υπολοίπου του νησιού θα συμβάλλει σημαντικά στην επίτευξη των στόχων μιας ολοκληρωμένης διαχείρισης και
στην ανάδειξη της μεγάλης σημασίας της συμπεριφοράς και της συμβολής όλων των εμπλεκομένων (φορέων και χρηστών) στην προστασία
και διατήρηση του πόρου.
Οι πολιτικές τιμολόγησης θα πρέπει να έχουν κάποια χαρακτηριστικά,
συχνά συγκρουόμενα μεταξύ τους, όπως το να αντανακλούν το σύνολο
του κόστους, αλλά ταυτόχρονα να είναι κοινωνικά δίκαιες, να κινούνται προς την κατεύθυνση της αειφορίας και να προωθούν την εξοικονόμηση, να είναι εύκολα κατανοητές και αποδεκτές από τους πολίτες.
Εντούτοις, έχει αποδειχθεί ότι είναι πολύ δύσκολο και περίπλοκο να
αποτυπωθούν σε χρηματικά μεγέθη οι υπηρεσίες του περιβάλλοντος,
και στην περίπτωση του νερού, το περιβαλλοντικό κόστος και το κόστος
του φυσικού πόρου.
Στο πλαίσιο της κατάρτισης των Σχεδίων Διαχείρισης των υδάτινων πόρων του νησιού να γίνει επιτέλους μια πρώτη σοβαρή κοστολόγηση του συνολικού κόστους του νερού, βάσει των κατευθυντήριων
γραμμών της πολιτικής διαχείρησης που θα προτείνει ο Δήμος κατόπιν διαβούλευσης και πρότυπα της ΕΥΔΑΠ.
Η τιμολογιακή πολιτική θα πρέπει να εξασφαλίζει επαρκή και σταθερά
καθαρά έσοδα για τη συντήρηση και επέκταση των υποδομών και να
προωθεί την οικονομική αποδοτικότητα στην κατανομή των διαθέσιμων
υδατικών πόρων μεταξύ χρήσεων και χρηστών. Πέραν τούτου, είναι αναγκαία η διασφάλιση της διάθεσης των εσόδων σε έργα ανάπτυξης και
προστασίας του πόρου, στην κατεύθυνση της βιώσιμης διαχείρισης.
Αν μία βρύση στάζει μία και μόνο σταγόνα κάθε λεπτό, η συνολική ποσότητα νερού που σπαταλιέται σε ένα χρόνο ανέρχεται σε 200 λίτρα. Συνήθως σε μια βρύση που στάζει, χάνονται
πολύ περισσότερες από μια σταγόνες το λεπτό…
Η
διαφάνεια στη διάθεση των εσόδων αποτελεί δικλίδα ασφαλείας για την
αποδοχή της τιμολογιακής πολιτικής από τους πολίτες/χρήστες.
Η κλιμακωτή χρέωση, καθώς και η μεγάλη χρέωση για καταναλώσεις πέραν συγκεκριμένου ορίου, αποτελεί ένα σημαντικό διαχειριστικό
εργαλείο αποτροπής της σπατάλης και ταυτόχρονα εξασφάλισης πόρων
για χρηματοδότηση βιώσιμων πολιτικών για το νερό και την προστασία
των οικοσυστημάτων (επαναχρησιμοποίηση κ.λ.π.).
Ωστόσο, δεν μπορεί από μόνη της να λειτουργήσει αποτρεπτικά. Σημαντικότατος παράγοντας προς αυτή την κατεύθυνση είναι να συνδυάζεται με προγράμματα ευαισθητοποίησης, ενημέρωσης και εκπαίδευσης, καθώς από
μόνο του ένα διαχειριστικό μέτρο δεν αρκεί για να δημιουργηθεί μια
νέα σχέση των πολιτών/χρηστών με το νερό.
Επιπρόσθετα, στην ύδρευση μπορούν να δοθούν και οικονομικά κίνητρα για οικιακή εξοικονόμηση. Η εφαρμογή ενός σχεδίου ορθολογικής
τιμολόγησης με παράλληλη μείωση του δημοτικού φόρου, (ανακύκλωση γκρίζων νερών,
ανάκτηση βρόχινου νερού), η μαζική παραγγελία και η διάθεση σε πολύ
χαμηλό κόστος ή και χωρίς κόστος συσκευών εξοικονόμησης (μειωτήρων
ροής σε ντουζ, βρύσες, κ.λ.π.) είναι μερικές από τις πρωτοβουλίες που
μπορούν να προωθηθούν από τους οργανισμούς διαχείρισης
Παράλληλα υπάρχουν και άλλες δυνατότητες οικονομικής διαχείρισης, προκειμένου να καλύπτονται τα κόστη των επενδύσεων, όπως η
δημιουργία ειδικού αποθεματικού για τις επενδύσεις που θα στοχεύουν
στον περιορισμό των απωλειών και στην ανάκτηση του κόστους φυσικών πόρων, τον διαρκή έλεγχο συνδέσεων, ώστε να αποφεύγονται
παράνομες συνδέσεις, αντικατάσταση χαλασμένων και παλαιών υδρομετρητών, κ.λ.π.
Επίσης, μπορούν να καθοριστούν υψηλά πρόστιμα για
τις περιπτώσεις που εντοπίζονται λαθροληψίες.
Η τιμολόγηση θα πρέπει να είναι κοινωνικά δίκαιη, να ορίζεται
δηλαδή μια τιμή για την ελάχιστη κατανάλωση, ούτως ώστε κάθε πολίτης να είναι σε θέση να καλύπτει τις βασικές του ανάγκες σε νερό, και
από εκεί και πέρα θα πρέπει να υπάρχει κλιμακωτή τιμολόγηση, ανάλογα με τα κυβικά μέτρα που καταναλώνονται και την εκάστοτε χρήση.
Τέλος, οι πολιτικές τιμολόγησης είναι αναγκαίο να τεθούν σε διαβούλευση με την κοινωνία και τους αρμόδιους φορείς, ώστε να επιτευχθεί
αύξηση της ενημέρωσης των χρηστών, εξασφάλιση της συμμετοχής
τους και η μέγιστη δυνατή συναίνεση.
Πηγή :
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου