26 Οκτ 2018

Χωρίς σαφή πρόταση, σχετικά με το πού θα μεταφέρονται τα δεματοποιημένα ΑΣΑ, ο Δήμος Μήλου

Η ασυνεννοησία, μεταξύ των υπηρεσιών, αλλά και των πολιτικών προϊσταμένων, επικράτησε, κατά τη συζήτηση του θέματος περί του καθορισμού τελών ανταποδοτικών υπηρεσιών του Δήμου Μήλου για το έτος 2019, με αφορμή το μείζον ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων. 

 Σε αδιέξοδο, φαίνεται να βρίσκεται ο Δήμος Μήλου, σε ό,τι αφορά το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων, καθώς μετά και την αποκατάσταση του μέχρι πρότινος ενεργού ΧΑΔΑ, τα αστικά απόβλητα “εγκλωβίζονται” στο χώρο του δεματοποιητή, με τις υπηρεσίες και την πολιτική διοίκηση του Δήμου να μην έχουν λάβει ακόμη καμία σαφή απόφαση, αναφορικά με το τι μέλλει γενέσθαι, καθώς η υλοποίηση του έργου του ΧΥΤ στη Μήλο δεν προβλέπεται, τουλάχιστον για τα επόμενα τέσσερα χρόνια. 

 Το πρόβλημα αναδείχθηκε έντονα, κατά τη συζήτηση του θέματος περί καθορισμού των ανταποδοτικών τελών του Δήμου Μήλου, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Δευτέρας, 22 Οκτωβρίου, όπου παρόντες ήταν εκπρόσωποι, τόσο της Οικονομικής όσο και της Τεχνικής Υπηρεσίας, του Δήμου. 

 Στην εισήγησή της, το στέλεχος της Οικονομικής Υπηρεσίας πρότεινε τα ανταποδοτικά τέλη να μείνουν αμετάβλητα και για το επόμενο έτος, ενημερώνοντας, ωστόσο, για σχετικό έγγραφο της Τεχνικής Υπηρεσίας, το οποίο αναφέρεται στην ανάγκη εξασφάλισης χρημάτων, για ενδεχόμενη μεταφορά των ΑΣΑ σε χώρο υγειονομικής ταφής κάποιου άλλου Δήμου, χωρίς να διευκρινίζεται το ακριβές ποσό, καθώς δεν έχει υποδειχθεί ακόμη ο ακριβής τόπος μετακίνησης. 

 “Ο διαθέσιμος χώρος έχει τελειώσει”

 Σύμφωνα με το έγγραφο της Τεχνικής Υπηρεσίας, στον προϋπολογισμό του Δήμου οφείλουν να προβλεφθούν πιστώσεις, με στόχο την εύρυθμη λειτουργία της μονάδας δεματοποιητή, οι οποίες αφορούν σε:

 Ετήσια συντήρηση μηχανημάτων δεματοποίησης 5.000 ευρώ. Προμήθεια αναλώσιμων υλικών για τη μονάδα δεματοποίησης 50.000 ευρώ. Υπηρεσία λειτουργίας μονάδας δεματοποίησης 105.000 ευρώ. Υπηρεσία μεταφοράς σύμμεικτων ΑΣΑ για ΧΥΤΑ, για την οποία δεν έχει προβλεφθεί ακόμη το κόστος. 

 Όπως σημειώνεται στο έγγραφο, η θαλάσσια μεταφορά των δεματοποιημένων ΑΣΑ σε εν λειτουργία ΧΥΤΑ είναι ο μοναδικός νόμιμος τρόπος διαχείρισής τους μέχρι την κατασκευή ΧΥΤΑ στη Μήλο. Το κόστος μεταφόρτωσης της χερσαίας μεταφοράς στο λιμάνι φόρτωσης και η θαλάσσια μεταφορά τους με ναυλωμένο καράβι δεν δύναται να προσδιοριστεί με ακρίβεια, καθώς δεν υπάρχει απόφαση σε ποιον ΧΥΤΑ θα πρέπει να μεταφερθούν.

 Σε κάθε περίπτωση, από το Δήμο πρέπει να προβλεφθεί πίστωση άνω των 150.000 ευρώ για τη συγκεκριμένη υπηρεσία, τονίζεται, για να καταλήξει το έγγραφο, πως “σε περίπτωση που δεν προβλεφθούν οι ανωτέρω πιστώσεις στον προϋπολογισμό του έτους 2019 θα οδηγηθούμε, είτε σε αδυναμία αποκομιδής των απορριμμάτων, είτε σε δημιουργία νέου ΧΑΔΑ και την συνεπακόλουθη επιβολή των νόμιμων προστίμων”.

 Στην ερώτηση του δημοτικού συμβούλου, κ. Μαρτάκη, αναφορικά με τους λόγους, για τους οποίους δεν προχωρά η δημιουργία χώρου υγειονομικής ταφής στη Μήλο, η κ. Μπρούτζου, στέλεχος της Τεχνικής Υπηρεσίας εξήγησε, πως “ο ΧΥΤΑ έχει ενταχθεί με προπαρασκευαστικό έργο την απαλλοτρίωση του κυττάρου και της οδοποιίας.

 Αν δεν προχωρήσει η απαλλοτρίωση, για την οποία έχουμε το δικαστήριο μέσα Νοεμβρίου και ολοκληρωθεί, δεν πρόκειται να μας δώσουν άλλα χρήματα, για να προχωρήσουμε στην κατασκευή του ΧΥΤΑ. Στην καλύτερη των περιπτώσεων, έχουμε μπροστά μας μία τετραετία”. Περαιτέρω, σε ερώτημα σχετικά με το αν τα δέματα μπορούν να παραμείνουν στο χώρο και να συσσωρεύονται, η κ. Μπρούτζου διευκρίνισε, ότι “δεν μπορούν να μείνουν.

 Ο χώρος εκεί έχει ήδη τελειώσει. Σε 10 ημέρες δεν θα έχουμε πού να τα βάλουμε. Υπάρχει ένας προβλεπόμενος χώρος και ένας προβλεπόμενος χρόνος για την προσωρινή αποθήκευση, ο οποίος αφορά σε έναν ημερολογιακό χρόνο, ενώ ο χώρος που διαθέτουμε έχει ήδη τελειώσει”. 

 Επίσης, η κ. Μπρούτζου σημείωσε, πως δεν υπάρχει πρόβλεψη αναφορικά με τον τόπο μεταφοράς των δεματοποιημένων ΑΣΑ, ενημερώνοντας ωστόσο, πως “μετά από επικοινωνία με τον Γ.Γ. του Υπουργείου Περιβάλλοντος, κ. Καπετάνιο, τηλεφωνικά, εκείνος κοιτώντας ένα χάρτη στον υπολογιστή του, μας έχει ενημερώσει ότι η πιο πιθανή λύση, είναι τα Χανιά, διότι εκεί υπάρχει μεγάλος ΧΥΤΑ και τα δικά μας σκουπίδια δεν θα κάνουν διαφορά. Αντίθετα, στη Σαντορίνη, στην Κίμωλο, Σέριφο κλπ υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να δυσκολέψουμε και τη δική τους τη ζωή, καθώς πρόκειται για τόσους τόνους ανά έτος για τέσσερα χρόνια. Πρέπει να το υπολογίσουμε αυτό”.

 Η κ. Μπρούτζου εκ μέρους της Τεχνικής Υπηρεσίας κατέληξε, πως “πρέπει να κινηθούμε προς αυτή την κατεύθυνση. Ναι, μεν, απαιτείται απόφαση, αλλά απαιτούνται και χρήματα για τη μεταφορά. Πρέπει να τα πληρώσουμε για να τα παραλάβουν”. Όσον αφορά στο κόστος για τη λειτουργία του δεματοποιητή, ο υπεύθυνος για το θέμα, σημείωσε, πως “κάναμε μία προσπάθεια να λειτουργήσουμε το δεματοποιητή με υπάλληλο του Δήμου, η οποία δεν καρποφόρησε. 

Μιλήσαμε με τον προϊστάμενο της υπηρεσίας καθαριότητας, αν μπορεί να πάει κάποιος άλλος, που ίσως μπορέσει να τον δουλέψει. Ωστόσο, και ο προϊστάμενος της καθαριότητας δεν πιστεύει ότι υπάρχει αυτή τη στιγμή υπάλληλος στο Δήμο, που να διαθέτει τις βασικές μηχανολογικές γνώσεις για να λειτουργήσει τα δύο μηχανήματα, της περιτύλιξης και του δεματοποιητή”. 

 “Υπερχρονοβόρα” η δικαστική διαδικασία 

 Λαμβάνοντας το λόγο, στην πρώτη του τοποθέτηση, ο Δήμαρχος Μήλου, κ. Γεράσιμος Δαμουλάκης, δήλωσε πως από πλευράς του Δήμου, έγιναν όλες οι απαραίτητες ενέργειες και κινήσεις, στην κατεύθυνση της υλοποίησης ενός έργου ΧΥΤ, ήδη από το 2011. Υποστήριξε δε, πως η υπόθεση τότε “κόλλησε” με ευθύνη της ελληνικής πολιτείας. Αφού το έργο πέρασε ως “γέφυρα” στην επόμενη προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ, βασική προϋπόθεση ήταν η ύπαρξη τιμής μονάδος για την απαλλοτρίωση, την οποία και προσδιόρισε εξωτερικός μελετητής. 

 Παρ’ όλα αυτά, η διαδικασία μπήκε και πάλι στον “πάγο”, αφού κατά τη διαδικασία των απαλλοτριώσεων, οι ιδιοκτήτες κατέφυγαν στις δικαστικές αίθουσες, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ακόμη τελεσίδικη απόφαση, με το Δήμαρχο να σημειώνει, πως πρόκειται για υπερχρονοβόρα διαδικασία, που ενδεχομένως να κρατήσει πίσω τη διαδικασία, για αρκετούς μήνες. 

Προκειμένου, ωστόσο, στο μεταξύ να υπάρχει διαχείριση των απορριμμάτων και να αποκατασταθεί ο ΧΑΔΑ, ώστε να σταματήσει η επιβολή προστίμων, ο Δήμος προέβη στην προμήθεια δεματοποιητή, ως ενδιάμεση λύση. 

“Η ελληνική πολιτεία, θα έπρεπε να βοηθήσει να δώσει κατευθύνσεις ως προς το πού θα πάνε τα δέματα, εφόσον δεν βοηθά στο να γίνουν ταχύτερες οι διαδικασίες για την υλοποίηση του έργου του ΧΥΤ”, σημείωσε ο Δήμαρχος, ενώ εξήγησε, πως μετά από συνομιλία του με τον σύμβουλο του Γ.Γ. του Υπουργείου Περιβάλλοντος, ενημερώθηκε, πως απαιτούνται οι αποφάσεις, τόσο του Δημοτικού Συμβουλίου Μήλου όσο και του Δ.Σ. του Δήμου Χανίων, προκειμένου να προχωρήσει η μεταφορά, ρίχνοντας την ευθύνη στην Τεχνική Υπηρεσία, η οποία, όπως είπε, οφείλει να προχωρήσει άμεσα σε σχετική μελέτη, για τον προσδιορισμό των λεπτομερειών και του κόστους της μεταφοράς των δεμάτων στα Χανιά. 

 Εμφανής αποδιοργάνωση επί του θέματος

 Από την πλευρά της η μειοψηφία τόνισε τις ευθύνες της νυν, αλλά και πρώην δημοτικής αρχής – της οποίας επικεφαλής ήταν και πάλι ο κ. Δαμουλάκης – όσον αφορά στην καθυστέρηση της διαδικασίας, ενώ εκφράστηκε και ερώτημα, σχετικά με το πώς θα μπορέσει ο Δήμος Μήλου να χρηματοδοτήσει τη μεταφορά των απορριμμάτων, που θα επιβαρύνει τα έξοδα του προϋπολογισμού, εφόσον από την Οικονομική Υπηρεσία προτείνεται η τήρηση των ίδιων συντελεστών στα ανταποδοτικά τέλη.

 Ο κ. Δαμουλάκης απάντησε, πως δεν πρόκειται να υπάρξει κανένα πρόβλημα στον προϋπολογισμό, επέρριψε ευθύνες, όμως, στην Τεχνική και Οικονομική Υπηρεσία, οι οποίες δεν φάνηκε να έχουν συνεννοηθεί, ως όφειλαν, με αποτέλεσμα να έρχεται μία πρόταση στο δημοτικό συμβούλιο, χωρίς να έχουν κοστολογηθεί όλες οι παράμετροι.

 Εκ μέρους της Ο.Υ., το παρόν στέλεχος εξήγησε, πως το εν λόγω έγγραφο της Τ.Υ. παρελήφθη την ίδια ημέρα της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου, ενώ από την Τεχνική Υπηρεσία σημειώθηκε, πως το έγγραφο είχε σταλεί από τον Αύγουστο, ωστόσο αγνοήθηκε, με αποτέλεσμα να απαιτηθεί η επαναποστολή του. Από την Οικονομική Επιτροπή, προτάθηκε η παράβλεψη της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής, περί μη μεταβολής των ανταποδοτικών τελών και η αύξησή τους, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η μεταφορά των απορριμμάτων.

 Επιπλέον, ο Δήμαρχος ‘επέπληξε’ τα στελέχη της Τεχνικής Υπηρεσίας, λέγοντας, πως αποτελεί ευθύνη της υπηρεσίας η εκπόνηση μελετών, για τον προσδιορισμό του κόστους, όπως επίσης και η κίνηση των διαδικασιών, προκειμένου να έλθει στο δημοτικό συμβούλιο εισήγηση για τη λήψη απόφασης, για τη μεταφορά τους, με τα παρόντα στελέχη να επιμένουν, πως οι υπηρεσίες λειτουργούν όσο το δυνατόν καλύτερα, στις παρούσες συνθήκες και πως όλα τα στελέχη κάνουν τη δουλειά που πρέπει. 

 Όταν δε, η μειοψηφία τόνισε, πως υπάρχουν πολιτικοί υπεύθυνοι, ήτοι οι αρμόδιοι αντιδήμαρχοι, οι οποίοι είναι επίσης αρμόδιοι, ώστε να υπάρχει σωστή επικοινωνία μεταξύ των υπηρεσιών, η αντιδήμαρχος, κ. Τρούλου, απάντησε, πως οι αντιδήμαρχοι βρίσκονται συνεχώς στο Δήμο, ωστόσο δεν μπορούν να έχουν την επίβλεψη όλης ανεξαιρέτως της αλληλογραφίας μεταξύ των υπηρεσιών. 

 Κλείνοντας, ο Δήμαρχος προέτρεψε σε περισσότερη και γρηγορότερη δουλειά, αλλά και σε συνεννόηση, τα στελέχη των υπηρεσιών, προτείνοντας την αναβολή του θέματος για επόμενο δημοτικό συμβούλιο, όταν θα έχουν τρέξει όλες οι διαδικασίες και θα έχουν καθοριστεί όλα τα κόστη, προκειμένου να ληφθεί μία λογική απόφαση, αναφορικά με την αύξηση ή μη των ανταποδιτικών τελών. 

Πηγή : https://www.koinignomi.gr

to synoro blog

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...