Πολύς ντόρος για το τίποτα». Σε αυτή τη σύντομη φράση συνοψίζονται οι πρώτες αντιδράσεις καταναλωτών, αλλά και των αντίστοιχων οργανώσεων, για την εφαρμογή του μέτρου «καλάθι του νοικοκυριού», που έκανε πρεμιέρα και χθες στον Βόλο.
Στην πλειονότητά τους οι καταναλωτές κρατούν ακόμη μικρό καλάθι…
Αυτό συμβαίνει διότι πολλοί από εκείνους που χθες επισκέφτηκαν για να κάνουν τα ψώνια τους στα σούπερ μάρκετ δεν ήταν σωστά ενημερωμένοι. «Υπήρχαν πελάτες μας που είχαν την εσφαλμένη αντίληψη ότι από σήμερα (χθες) οι τιμές θα είναι μειωμένες. Τους εξηγήσαμε ότι το μέτρο αφορά στο «πάγωμα των τιμών». Τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στη λίστα δεν πρόκειται να ανατιμηθούν για το χρονικό διάστημα που έχει ορίσει το υπουργείο Ανάπτυξης», εξήγησε στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ η ΣΤ.Λ. ταμίας κεντρικής αλυσίδας.
Σε όλες τις αλυσίδες στα ράφια υπήρχε ειδική σήμανση που ενημέρωνε τον καταναλωτή ότι το συγκεκριμένο προϊόν είναι στο «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο φυσικά θα «ανανεώνεται» κάθε Τετάρτη.
Πρόκειται για τη λίστα των 51 προϊόντων, στην οποία το σούπερ μάρκετ υποχρεούται να βάλει μια μάρκα, έναν κωδικό στον οποίο θα πρέπει να μην υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις των τιμών.
«Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, αύξηση μπορεί να υπάρξει ακόμα και στα προϊόντα που θα περιληφθούν στο «καλάθι», θα πρέπει όμως να είναι μικρότερη από την αύξηση στα υπόλοιπα προϊόντα της κατηγορίας του», εξήγησε την ίδια στιγμή η Ε.Ν., ταμίας σε άλλο σούπερ μάρκετ που επίσης διατηρεί τέσσερα μεγάλα υποκαταστήματα κραταιής αλυσίδα στον Βόλο.
«Ουσιαστικά δηλαδή μπαίνει φρένο στα περιθώρια κέρδους. Για παράδειγμα προϊόν που κόστιζε 1 ευρώ με κέρδος στο σούπερ μάρκετ 0,05 ευρώ, το προϊόν και πάλι μπορεί να φτάσει τα 2 ευρώ, αλλά το κατάστημα δεν μπορεί να βγάλει μεγαλύτερο κέρδος από το 5% που έβγαζε», συνέχισε η ίδια.
Ιδιωτικής ετικέτας τα περισσότερα προϊόντα της λίστας
«Και πώς θα καταλάβουμε ποια είναι αυτά που ανήκουν στο καλάθι;» Αυτή είναι η πιο συχνή ερώτηση που ακούγονταν χθες στους διαδρόμους των σούπερ μάρκετ. Και οι υπάλληλοι έτρεχαν υπομονετικά να υποδείξουν το ειδικό σήμα που πρέπει να αναζητούν οι καταναλωτές στα ράφια.
Από την έρευνα που έκανε σε διάφορα ράφια σούπερ μάρκετ ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ είναι εμφανές ότι τα περισσότερα προϊόντα της λίστας που περιλαμβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού» αφορούν σε είδη ιδιωτικής ετικέτας.
Αυτό ήταν αναμενόμενο, σύμφωνα με τους εκπροσώπους των επιχειρήσεων τροφοδοσίας. «Δεν σημαίνει όμως ότι δεν πρόκειται για προϊόντα εγνωσμένης διατροφικής αξίας και ποιότητας», παρατηρούν οι ίδιοι.
Σύμφωνα με το ΦΕΚ, το καλάθι θα ισχύει και για τις ηλεκτρονικές αγορές των καταναλωτών. Μάλιστα οι επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να ενημερώνουν τους καταναλωτές για την εκάστοτε σύνθεση του καλαθιού, είτε προσέρχονται φυσικά είτε ψηφιακά τα καταστήματά τους.
Οι πρώτες αντιδράσεις
Οι απόψεις καταναλωτών που μίλησαν στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ διίστανται. Αρκετοί εκτιμούν ότι πρόκειται για ένα μέτρο που βαθμιαία θα βοηθήσει στη συγκράτηση των τιμών, άλλοι πάλι λένε πως το πρόβλημα είναι ότι δεν έχουν χρήματα για να ψωνίσουν. «Αν υπήρχαν τα χρήματα κανείς δεν θα διαμαρτυρόταν. Τώρα έχουμε να αντιμετωπίσουμε και τις μειωμένες αποδοχές και τις υψηλές τιμές στα προϊόντα που αγοράζουμε. Έχουμε αναγκαστεί να μειώσουμε τα ψώνια. Αγοράζουμε τα απολύτως απαραίτητα και το καλάθι δεν γεμίζει πλέον», ανέφερε στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ η Αντιγόνη Μανώλη, εργαζόμενη στον ιδιωτικό τομέα.
«Από μία πρώτη έρευνα που έκανα τα περισσότερα προϊόντα είναι ιδιωτικής ετικέτας. Τα αγοράζαμε και παλαιότερα, θα συνεχίσουμε να το κάνουμε και τώρα. Δεν αλλάζει τίποτα. Είναι προτιμότερο να μειωθεί ο ΦΠΑ, για να αναγκαστούν και οι εταιρείες που τροφοδοτούν τα μάρκετ να εφοδιάζουν τις αλυσίδες με προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές. Ετσι σταδιακά θα μειωθούν και οι τιμές στο ράφι», παρατήρησε με τη σειρά της η Σπυριδούλα Τσακνάκη, που μόλις είχε βγει από το σούπερ μάρκετ έχοντας κάνει τα ψώνια της εβδομάδας.
Το μέτρο δεν θα αποδώσει…
Οι καταναλωτικές οργανώσεις εξαρχής έχουν επικρίνει το μέτρο. Προεξοφλούν ότι δεν θα αποδώσει. Αναρωτιούνται τι θα γίνει αν τα σούπερ μάρκετ βάλουν στο καλάθι προϊόντα μικρής κατανάλωσης.
«Πρόκειται για ένα σύστημα που πολύ δύσκολα θα δουλέψει. Ο καταναλωτής δεν είναι δυνατόν να κάθεται με το κομπιουτεράκι στο χέρι και να υπολογίζει από εβδομάδα σε εβδομάδα, αν θα παραμείνουν παγωμένες ή όχι οι τιμές. Το πρόβλημα είναι καθαρά βιοποριστικό. Έχει να κάνει με τις ανεξέλεγκτες ανατιμήσεις στα ράφια», σχολίασε σχετικά στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Θεσσαλίας Αλέκος Κουτσελίνης.
Επιπλέον ο ίδιος επισήμανε ότι από τη στιγμή που υπάρχει η δυνατότητα το «καλάθι» να έχει διαφορετική σύνθεση σε κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ, δηλαδή τα είδη να είναι τα ίδια, αλλά οι μάρκες των προϊόντων να διαφέρουν, όπως και οι τελικές τιμές, η Πολιτεία δεν μπορεί να βάλει φρένο στην κερδοσκοπία.
«Στο μείγμα του καλαθιού οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν συμπεριλάβει τόσο επώνυμα προϊόντα, όσο και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Τα προϊόντα που βρίσκονται στο καλάθι δεν είναι απαραίτητα τα φθηνότερα του είδους τους. Παράλληλα με το καλάθι του νοικοκυριού «τρέχουν» και οι προσφορές των σούπερ μάρκετ, που σημαίνει ότι μία μάρκα μπορεί τελικά να είναι φθηνότερη από αυτή που περιλαμβάνεται στο καλάθι. Όλο αυτό το σκηνικό μόνο σύγχυση μπορεί να προκαλέσει στους καταναλωτές που πρέπει να είναι προσεκτικοί», πρόσθεσε ο ίδιος, υποστηρίζοντας ότι θα έχει περιορισμένο αντίκτυπο στην καταπολέμηση της ακρίβειας.
ΒΑΣΩ ΚΥΡΙΑΖΗ
Πηγή : https://www.koinignomi.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου