ΦΩΤΟTzina Prokopiou
Αντιμέτωποι με τρίτο κύμα “φουρτούνας” έρχονται οι νησιώτες όσον αφορά τις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις τους, καθώς από τις 2 Ιουλίου έρχονται νέες αυξήσεις στα εισιτήρια.Το υψηλό λειτουργικό κόστος που καλούνται να καλύψουν οι ακτοπλόοι εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης και της εκτόξευσης του κόστους του πετρελαίου, όπως όλα δείχνουν, έρχεται να επιβαρύνει την “τσέπη” των νησιωτών, οι οποίοι ήδη έχουν δεχθεί δύο φορές αυξήσεις στις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις τους, το τελευταίο διάστημα λίγων μηνών και συγκεκριμένα από το χρονικό σημείο που ξέσπασε η ενεργειακή κρίση και μετά (πόλεμος στην Ουκρανία).
Το θέμα απασχολεί ιδιαιτέρως το νομό Κυκλάδων, αφού καταγράφει ήδη επισκεψιμότητα, η οποία προς το παρόν φαίνεται να μην επηρεάζεται από τις αυξήσεις στο κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Ωστόσο, τα νοικοκυριά στον νησιωτικό νομό και η κάθε οικογένεια, χρειάζεται ήδη να καταβάλλουν ένα μεγάλο ποσό για μία ακτοπλοϊκή μετακίνηση στην Αθήνα. Ενδεικτικά, αναφέρεται πως μία τετραμελής οικογένεια αν επιθυμεί να μετακινηθεί ακτοπλοϊκώς από τη Σύρο στον Πειραιά από τις 2 Ιουλίου και μετά, θα κληθεί να πληρώσει 182 ευρώ, αφού το εισιτήριο με συμβατικό πλοίο στην οικονομική θέση θα φθάσει τα 45,50 ευρώ το άτομο.
Ουσιαστικά το κόστος γίνεται δυσβάσταχτο, κάτι που εδώ και καιρό έχει επισημάνει η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου προς το κεντρικό κράτος, από το οποίο ζήτησε παρέμβαση για να ανακουφιστούν οι νησιώτες. Παρομοίως έπραξε και το Επιμελητήριο Κυκλάδων προ ημερών με επιστολή του προέδρου του, Γιάννη Ρούσσου προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, όπως επίσης ορισμένοι βουλευτές από Κυκλάδες και Δωδεκάνησα και συγκεκριμένα, οι Νίκος Συρμαλένιος και Νεκτάριος Σαντορινιός.
Στοιχεία για τις νέες αυξήσεις των εισιτηρίων
Πιο αναλυτικά, το μέγεθος της αύξησης που έχουν σηκώσει ήδη οι νησιώτες και καλούνται να σηκώσουν ακόμη περισσότερο από 2 Ιουλίου και μετά - αναφορικά με τις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις τους -, το φανερώνουν τα στοιχεία που αφορούν τις τιμές των εισιτηρίων.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας και την επικοινωνία με τον πράκτορα, Νίκο Βασιλικό, η άνοδος των τιμών αφορά όλα τα πλοία και τα συμβατικά και τα ταχύπλοα.
Ενδεικτικά, για το νομό Κυκλάδων με συμβατικό πλοίο από Πειραιά για Σύρο ο επιβάτης της απλής - οικονομικής θέσης καλείται να πληρώσει από αρχές Ιουλίου 45,50 ευρώ ενώ μέχρι τώρα πλήρωνε 42,50 ευρώ (2η αύξηση). Από Πειραιά για Πάρο η οικονομική θέση στο συμβατικό πλοίο θα κοστίζει 50 ευρώ και από Πειραιά για Νάξο, το κόστος της απλή θέσης εκτοξεύεται σε 51,50 ευρώ από 48 ευρώ που ήταν στο διάστημα της δεύτερης αύξησης και από 45,50 ευρώ που κόστιζε μέχρι και αρχές Ιουνίου.
Αυξήσεις συνοδεύουν μοιραία και τα ταχύπλοα. Ειδικότερα το κόστος του εισιτηρίου της απλής θέσης από Πειραιά για τη Νάξο θα φθάσει από αρχές Ιουλίου 67,40 ευρώ και από Πειραιά για Σύρο, η ίδια οικονομική θέση στα ταχύπλοα (αναλόγως τις ώρες αναχώρησης) θα διαμορφωθεί από 49 ευρώ μέχρι και 55,70 ευρώ. Παρόμοιες αυξήσεις προκύπτουν και για τις μετακινήσεις από Ραφήνα προς Κυκλαδονήσια (Άνδρο και Τήνο).
Επιπλέον, τα οχήματα θα μεταφέρονται με αυξημένο εισιτήριο και συγκεκριμένα τόσο για συμβατικό πλοίο, όσο και για ταχύπλοο το κόστος θα φθάσει στα 102,50 ευρώ. Να σημειωθεί πως για τα οχήματα υπάρχουν και εκπτώσεις αναλόγως την ακτοπλοϊκή εταιρεία.
Φόβος για τις πληρότητες μετά το καλοκαίρι
Ερωτηθείς ο Νίκος Βασιλικός να σχολιάσει την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί και που καταγράφει από την επαφή του με τους νησιώτες που ταξιδεύουν, τόνισε πως προς το παρόν δεν συναντά μεγάλες αντιδράσεις, όμως υπάρχει ήδη η εικόνα πως οι μετακινήσεις των περισσοτέρων περιορίζονται στις άκρως απαραίτητες. Ως εκ τούτου, η αγωνία στρέφεται στις πληρότητες των πλοίων και στο σενάριο μείωσης δρομολογίων από Σεπτέμβρη και μετά.
“Ο κόσμος για την επικαιρότητα και την κατάσταση που διανύουμε είναι ενημερωμένος με τα καύσιμα των πλοίων. Δεν μπορώ να πω ότι προς το παρόν εισπράττουμε αντίδραση, όμως παρατηρούμε ότι ο κόσμος περιορίζει τις μετακινήσεις του στις άκρως αναγκαίες” τόνισε ο ίδιος, επισημαίνοντας πως, “Από τα καύσιμα εξαρτάται η όποια άλλη αύξηση. Αν ανέβουν αυτά, θα ανέβει και η τιμή των εισιτηρίων”.
Σχετικά με ενδεχόμενη πτώση στην κίνηση των επιβατών προσεχώς, ο ίδιος υπήρξε σαφής. “Φοβάμαι για την περίοδο μετά την καλοκαιρινή σεζόν ότι θα πέσει πολύ η κίνηση. Τα δρομολόγια που δεν θα έχουν κίνηση σίγουρα δεν θα τα έχουμε. Αυτό είναι σίγουρο. Υπάρχει αυτή η γκρίνια για τις πληρότητες των πλοίων” παρατήρησε, επαναλαμβάνοντας πως, “Το καλοκαίρι υπάρχει πληρότητα. Νομίζω θα πάει καλά. Όμως γενικά οι ακτοπλοϊκές μετακινήσεις είναι ένα θέμα που το ζούμε καθημερινά όλοι”.
Περιφέρεια Ν. Αιγαίου: Μέτρα ώστε να μην επιβαρυνθούν οι νησιώτες
Σε ενημέρωση για επαφές και παρεμβάσεις στα Υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας είχε προβεί ο Περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος σε πρόσφατη συνεδρίαση Περιφερειακού Συμβουλίου, εξηγώντας πως η Περιφερειακή Αρχή αφουγκραζόμενη τη γενικότερη αγωνία των νησιωτών ζήτησε από την κυβέρνηση να πάρει μέτρα ώστε να μετριαστεί η επιβάρυνση στους ίδιους.
Χαρακτηριστικά είχε αναφέρει ο ίδιος, πως, “Έχουμε ζητήσει την συγκράτηση των τιμών, στις αυξήσεις της ακτοπλοΐας, οι οποίες έρχονται σύμφωνα με τα στοιχεία που η ακτοπλοΐα παρουσιάζει, μέσα από την ενεργειακή κρίση της περιόδου και έχουμε ζητήσει την έκτακτη οικονομική ενίσχυση της ακτοπλοΐας, για να μην αυξηθούν άλλο τα εισιτήρια.
Δεν θέλω να γίνεται παρερμηνεία ως προς αυτό. Εμείς δεν ζητάμε να ενισχυθούν οικονομικά οι ακτοπλόοι, εμείς ζητάμε να μην επιβαρυνθούν με το αυξημένο κόστος ενέργειας οι νησιώτες”. Μάλιστα προς αποφυγή παρερμηνειών για το αίτημα της Περιφέρειας και για να μην ειπωθεί πως η Περιφερειακή Αρχή ζητά την στήριξη των ακτοπλόων, είχε επαναλάβει τα εξής. “Η δική μας πρόταση είναι ξεκάθαρη. Όχι στις αυξήσεις – ενώ υπάρχουν πραγματικά αυξήσεις σήμερα – στο κόστος της ενέργειας, όχι και στις αυξήσεις στην ακτοπλοΐα. Να μην υποστούν οι νησιώτες και οι επισκέπτες μας στο Νότιο Αιγαίο τις αυξήσεις και αυτό το έξτρα ενεργειακό κόστος να καλυφθεί με μία έξτρα - για την περίοδο αυτή μόνο - ενίσχυση από το Υπουργείο Ναυτιλίας”.
Επιμελητήριο Κυκλάδων: Ιδιαιτερότητα νησιωτικής περιοχής και Μεταφορικό Ισοδύναμο
Από την πλευρά του, με επιστολή του, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος, έθιξε προ ημερών, το ζήτημα της ακρίβειας εν γένει που έχει “απλωθεί” και στο νησιωτικό νομό, ζητώντας από τους αρμόδιους Υπουργούς να πάρουν μέτρα που θα δίνουν έμφαση στην ιδιαιτερότητα των Κυκλάδων και στη γεωγραφική ασυνέχεια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε μετακινήσεις και μεταφορές.
“Μπορεί η καλοκαιρινή περίοδος να ξεκίνησε αισιόδοξα και τα δεδομένα του τριημέρου του Αγίου Πνεύματος να κρίνονται ικανοποιητικά σε αριθμούς επισκεπτών, δεν προκύπτει όμως απαραίτητα το ίδιο οικονομικά αντίκτυπο αν λάβουμε υπόψη το διαμορφωμένο κύμα ακρίβειας που πλήττει τις Κυκλάδες. Αναμφίβολα μερίδα επιχειρήσεων που απευθύνονται σε εύρωστους επισκέπτες δείχνουν ανεπηρέαστες από την δεδομένη οικονομική συγκυρία. Υπάρχουν ωστόσο νησιά των οποίων το τουριστικό μίγμα βασίζεται αρκετά σε Έλληνες επισκέπτες, οι οποίοι τροποποιώντας τις συνήθειες τους στο θέμα των διακοπών, είτε ταξιδεύουν περιορίζοντας την διάρκεια και το διαθέσιμο budget, είτε επιλέγουν τελικά άλλους προορισμούς εκτός Κυκλάδων καθώς το εκτιμώμενο φετινό κόστος καλοκαιρινών διακοπών αναμένεται να είναι υψηλότερο όσο ποτέ στα νησιά μας” παρατήρησε αρχικά, κάνοντας ακολούθως αναφορά και στο θέμα των καυσίμων για οχήματα και μηχανές.
Ωστόσο, επανερχόμενος παρακάτω στο ζήτημα της ανόδου των εισιτηρίων των πλοίων, πρόσθεσε τα ακόλουθα. “Η αύξηση του κόστους των ακτοπλοϊκών εισιτήριων κυμαίνεται πάνω από 30% σε σχέση με πέρυσι, ενώ αναμένονται περαιτέρω αυξήσεις. Οι επιχειρήσεις αδυνατούν πλέον να απορροφήσουν το ράλι ανατιμήσεων στις τιμές τροφίμων και πρώτων υλών σε συνδυασμό με τις αυξήσεις στο κόστος μεταφορών, ενώ οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν συρρικνώσει την αγοραστική δύναμη όχι μόνο επισκεπτών, αλλά και εργαζόμενων εποχικά και μη, καθώς και μόνιμων κατοίκων”.
Με φόντο τα παραπάνω, εξήγησε πως, οι νέες παρεμβάσεις που σχεδιάζονται από το οικονομικό επιτελείο των δημοσιονομικών δυνατοτήτων, “πρέπει να ληφθούν με γνώμονα τα αναλογικώς διαφοροποιημένα προβλήματα και τις ιδιαιτερότητες της νησιωτικότητας που έχουμε διαχρονικά αναδείξει. Είναι αναγκαίο να υπενθυμίσουμε πως δεν είναι όλα τα νησιά μας 1ης ταχύτητας, όπως συνηθίζουμε να λέμε, και πως η μέριμνα θα πρέπει να περιλαμβάνει στοχευμένα μέτρα για τη νησιωτικότητα”.
Τέλος, ο κ. Ρούσσος έκλεισε την επιστολή του, σημειώνοντας πως, “Η διεκδίκηση του Επιμελητηρίου για διεύρυνση του Μεταφορικού Ισοδύναμου στα καύσιμα σε όλα τα νησιά των Κυκλάδων, και όχι μόνο στα μικρότερα νησιά όπως ισχύει έως τώρα, είναι περισσότερο επιτακτική από ποτέ ώστε να αμβλυνθεί, όσο γίνεται, η ανισότητα που υφίστανται οι νησιώτες. Αντιληπτό δε γίνεται, πως μία τέτοια διεύρυνση είναι ουσιαστικότερη εφόσον υπάρξει έμπρακτη στήριξη του μέτρου χωρίς τις μέχρι τώρα καθυστερήσεις καταβολής του Αντισταθμίσματος Νησιωτικού Κόστους (ΑΝΗΚΟ) σε κατοίκους και επιχειρήσεις που είναι δικαιούχοι. Η προσπάθεια όλων μας έχει σκοπό να συνεχίσουν οι Κυκλάδες να είναι ελκυστικές ως προορισμός, να κινηθεί ο εγχώριος τουρισμός, να μην συρρικνωθεί η τουριστική περίοδος και να παραμείνουν τα νησιά μας βιώσιμα για επιχειρήσεις και κατοίκους και μετά το πέρας του καλοκαιριού.”.
Διευκρινίζεται πως από την πλευρά του, ο βουλευτής Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Συρμαλένιος κατέθεσε αναφορά στη Βουλή προ ημερών την επιστολή του προέδρου του Επιμελητηρίου Κυκλάδων.
Νεκτάριος Σαντορινιός: Να υπάρξει διαβούλευση με ακτοπλόους
Σημαντική υπήρξε για τα νησιά του Ν. Αιγαίου και η παρέμβαση του βουλευτή Δωδεκανήσου, Νεκτάριου Σαντορινιού σχετικά με το γεγονός πως μέχρι στιγμής “δεν υπάρχει καμία πολιτική παρέμβαση για τα αυξημένα ναύλα κατά 40% από την κυβέρνηση”. Ειδικότερα, στο πλαίσιο της ομιλίας του στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, με θέμα την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής «Κύρωση Κώδικα νομοθεσίας θαλάσσιων ενδομεταφορών και δικαιωμάτων επιβατών», ο κ. Σαντορινιός εξήγησε τα εξής: “Ενώ αναμένεται νέα αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κατά 7% από 1η Ιουλίου, και ενώ, συνολικά, οι αυξήσεις σε σχέση με πέρυσι φτάνουν το 40%, η Κυβέρνηση το μόνο που κάνει είναι παραινέσεις προς τους ακτοπλόους να μην αυξήσουν τα εισιτήρια. Δεν έχει ικανοποιήσει κανένα από τα αιτήματά τους και τους χρωστάει πάνω από 50 εκ. ευρώ από τις άγονες γραμμές, περισσότερο από έναν χρόνο! Δεν διαβουλεύεται μαζί τους άσχετα εάν γνωρίζει η Κυβέρνηση ότι ο μετρικός τόνος από 470 ευρώ που ήταν πέρυσι, σήμερα φτάνει τα 1.100 ευρώ, και το κόστος λειτουργίας (τα καύσιμα ενός πλοίου), από 30% που ήταν πέρσι, σήμερα έχει φτάσει στο 80%”. Πρόσθεσε μάλιστα πως, “μπορεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων να έχει κάνει συμβάσεις για 100 εκ. (άλλοτε μιλάνε για 130 εκ. ευρώ), αλλά η πραγματικότητα είναι ότι φέτος εγγράφηκαν μόλις 50 εκ. για τις άγονες γραμμές. Αναρωτιόμαστε λοιπόν, πού θα βρουν το υπόλοιπο ποσό!”.
O κ. Σαντορινιός έκλεισε την ομιλία του, εστιάζοντας στο θέμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
“Την ίδια στιγμή που το Μεταφορικό Ισοδύναμο, τουλάχιστον για τους νησιώτες, προέβλεπε και προβλέπει την απόσβεση της μεγάλης αύξησης του κόστους -διότι προβλέπει συγκεκριμένο ποσό το οποίο θα πληρώνουν οι νησιώτες και το υπόλοιπο ποσό αποζημιώνεται-, το Υπουργείο έχει καθυστερήσει να βάλει τα χρήματα στους λογαριασμούς των νησιωτών τουλάχιστον για 6 μήνες (σε άλλες περιόδους, έχουμε φτάσει ως και 9 μήνες καθυστέρηση). Το κόστος ζωής των νησιωτών έχει εκτοξευθεί τραγικά και ένα μέτρο το οποίο θα μπορούσε να βοηθήσει επιβάτες και επιχειρηματίες στα νησιά, η Κυβέρνηση ιδεοληπτικά το έχει απαξιώσει”.
Πηγή : https://www.koinignomi.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου