Θα περίμενε κανείς ότι στον πλανήτη γη –που αντιμετωπίζει το φαινόμενο του θερμοκηπίου– το γεγονός ότι ξαφνικά σταμάτησαν να λειτουργούν αεροπλάνα, αυτοκίνητα και εργοστάσια θα μειωνόταν η θερμοκρασία.
Ωστόσο, δεν είναι τόσο απλό. Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Cambridge αναφέρουν πως με συναδέλφους τους αξιοποίησαν τη, μοναδική στα χρονικά, παγκόσμια καραντίνα λόγω κορονοϊού, ώστε να ερευνήσουν εάν τελικά μειώθηκε η θερμοκρασία. Τα αποτελέσματα είναι ανατρεπτικά.
Όπως αναφέρουν οι ερευνητές του Cambridge που συμμετέχουν στην έρευνα Scott Archer-Nicholls και James Weber η μελέτη που πραγματοποίησαν με συναδέλφους τους μέσω προσομοιώσεων των μοντέλων τους έδειξε «ότι οι μειώσεις αυτών των ρύπων είχαν μόνο μικρή και προσωρινή επίδραση στο κλίμα, συνολικά, εν μέρει λόγω των αντίθετων επιδράσεών τους».
Η φρέσκια έρευνα
χρηματοδοτήθηκε από το Cambridge Commonwealth, European & International Trust του Πανεπιστημίου του Cambridge και θα αποτελέσει μια πολύ σημαντική συμβολή στην έρευνα της κλιματικής αλλαγής και τους μύθους που τη συνοδεύουν.
Οι επιστήμονες έκαναν τον εξής συνδυασμό: Εφάρμοσαν στο μοντέλο τις καλύτερες εκτιμήσεις για το πόσες εκπομπές SO₂, μαύρου άνθρακα και οξείδιου του αζώτου (NOₓ) μειώθηκαν από τη βιομηχανία, τις μεταφορές και τα αεροσκάφη το χρονικό διάστημα Φεβρουάριος-Ιούνιος που επιβλήθηκε η καραντίνα.
To στοιχείο κλειδί είναι το γεγονός ότι όλοι οι ρύποι που εκπέμπονται δεν έχουν την ίδια λειτουργία, καθώς ο ένας μπορεί να αναχαιτίζει τον άλλον ή να μειώνει τις επιδράσεις του στην ατμόσφαιρα. Φερ ειπείν,
Το διοξείδιο του θείου (SO₂) παράγεται από βιομηχανίες που καίνε άνθρακα. Αυτό λοιπόν όταν φεύγει στην ατμόσφαιρα σχηματίζει κάποια σωματίδια που αντισταθμίζουν μέρος της θέρμανσης που προκαλείται από αέρια θερμοκηπίου, όπως το CO2.
Lockdown και εκπομπές ρύπων
Αν λοιπόν, για παράδειγμα, κλείναμε μόνο κάθε εργοστάσιο ή δραστηριότητα που παρήγαγε το SO₂ τότε πολύ απλά θα περιμέναμε να αυξηθεί η θερμοκρασία της Γης καθώς οι τιμές CO2, και όχι μόνο, θα έκαναν πάρτι!
Εάν συνεχίζονταν οι μεταφορές (πχ αεροπλάνα, αεροπλάνα) οι οποίες παράγουν οξείδιο του αζώτου και μαύρο άνθρακα, τότε η θερμοκρασία θα πήγαινε ακόμα πιο πάνω.
Στην καραντίνα όμως, ευτυχώς, σημειώθηκαν μεγαλύτερες μειώσεις εκπομπών στις μεταφορές, όπου οι εκπομπές οξείδιου του αζώτου (NOₓ) και μαύρου άνθρακα ήταν ιδιαίτερα υψηλές πριν την καραντίνα.
Έτσι, αυτό αντιστάθμισε σε μεγάλο βαθμό οποιαδήποτε θέρμανση που διαφορετικά θα είχε προκύψει από την πτώση του SO₂, καθώς είχε επιβραδυνθεί η βαριά βιομηχανία. Σύμφωνα με δορυφορικές εικόνες, τον Μάρτιο και τον Απρίλιο σημειώθηκαν τεράστιες μειώσεις στο ΝΟₓ σε ολόκληρη την Ευρώπη λόγω καραντίνας.
Έτσι, με το lock down, είχαμε το καλό ότι μειώθηκαν οι εκπομπές από τα βρώμικα καύσιμα (NOₓ, CO2 κτλ), αλλά επίσης σταμάτησαν οι εκπομπές SO₂ που λειτουργούσαν ως ασπίδες στην άνοδο της θερμοκρασίας. Κοντολογίς, η παγκόσμια μέση θερμοκρασία σημείωσε μικρή αλλαγή, αλλά υπήρχαν περιφερειακές διακυμάνσεις.
Για παράδειγμα, η Μέση Ανατολή ήταν πιο δροσερή, καθώς λιγότερος μαύρος άνθρακας στον αέρα σήμαινε ότι η εξαιρετικά ανακλαστική άμμος της ερήμου θα μπορούσε να στείλει περισσότερη ηλιακή ενέργεια πίσω στο διάστημα.
Την ίδια στιγμή όμως, στην ανατολική Κίνα, και όχι μόνο, είδαμε άνοδο της θερμοκρασίας, καθώς είχαν μερικές από τις μεγαλύτερες μειώσεις των βιομηχανικών εκπομπών SO₂. «Αυτές οι διαφορές στα πρότυπα θέρμανσης θα μπορούσαν να επηρεάσουν τα καιρικά συστήματα, όπως οι κύκλοι των μουσώνων» λένε οι δύο επιστήμονες.
Πηγή : https://slpress.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου