26 Οκτ 2017

Οι αλλαγές στο νέο νομοθετικό πλαίσιο ανακύκλωσης για τα νησιά

Ιδιαιτέρως σημαντική στη διάρκεια της διεξαγωγής του 10ου Συνεδρίου Εμπορικών Συλλόγων Κυκλάδων στη Νάξο ήταν η ομιλία της Χριστίνας Ευθυμιάτου σχετικά με το νομοθετικό πλαίσιο για την ανακύκλωση στα νησιά. Επισημάνθηκαν οι σημαντικότερες αλλαγές και σε ποια προβλήματα απαντούν, με αναφορά στα αντίστοιχα άρθρα του Ν/Σ. 

Μεταξύ άλλων, εισάγεται ρύθμιση για την παροχή κινήτρων σε ΟΤΑ Α΄ Βαθμού, οι οποίοι επιτυγχάνουν υψηλούς στόχους ανακύκλωσης, μέσω του κανονισμού τιμολόγησης των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων ΦοΔΣΑ για την επεξεργασία των σύμμεικτων, ενώ προβλέπεται διαφορετικός τρόπος επιβράβευσης των νησιωτικών ΟΤΑ, λόγω της ιδιαιτερότητάς τους.

Το Cyclades Voice δημοσιεύει τα κυριότερα σημεία της ομιλίας της Χριστίνας Ευθυμιάτου: Νέο νομοθετικό πλαίσιο ανακύκλωσης 

 Οι σημαντικότερες αλλαγές 
–σε ποια προβλήματα απαντούν (με αναφορά στα αντίστοιχα άρθρα του Ν/Σ) Επίτευξη των εθνικών και ευρωπαϊκών στόχων 
– μείωση των αποβλήτων που καταλήγουν στην υγειονομική ταφή (σχετικά τα Άρθρα 10 , 12, 5, 16 και 18 του Ν/Σ) 

 Τίθενται ως στόχοι οι προβλεπόμενοι από το αναθεωρημένο ΕΣΔΑ για το 2020 και θεσμοθετείται η σταδιακή επίτευξη τους. 

 1. Ανακυκλώσιμα υλικά γενικά Ανακύκλωση γυαλιού 665% κ.β, χαρτιού/χαρτονιού 65% κ.β., μετάλλου 65% κ.β., πλαστικού 65% κ.β. 

2. Απόβλητα συσκευασίας Ανακύκλωση επί του συνόλου 80,2% κ.β. Ανακύκλωση γυαλιού 70% κ.β., χαρτιού/χαρτονιού 92% κ.β., μετάλλου 70% κ.β., πλαστικού 70% κ.β., ξύλου 80% κ.β. Ποιοτική αναβάθμιση της ανακύκλωσης με υποχρέωση χωριστής συλλογής σε 4 τουλάχιστον ρεύματα για τις συσκευασίες. 

Καθιέρωση υποχρέωσης για χώρους συνάθροισης κοινού και δημόσιες επιχειρήσεις για διαλογή στην πηγή. Πρόβλεψη αυστηρών προστίμων για ΟΤΑ, παραγωγούς ή διαχειριστές συσκευασιών και άλλων προϊόντων προς ανακύκλωση, συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης. 

 Πρόβλεψη διαδικασίας για την έγκριση στόχων για την επαναχρησιμοποίηση των συσκευασιών, καθώς και μέτρων για την επίτευξή τους, όπως τα συστήματα εγγυοδοσίας1. Εθνικό σύστημα πληροφόρησης του κοινού. 

Ενίσχυση του ρόλου τον ΟΤΑ 

– κινητοποίηση των ΟΤΑ για την ανακύκλωση (σχετικά τα Άρθρα 8 & 9 του Ν/Σ) Η οργάνωση της ανακύκλωσης θα πρεπει πλέον να γίνεται σύμφωνα με Τοπικό Σχέδιο διαχείρισης το οποίο διαμορφώνει ο Δήμος

 Μπορούν πλέον να εφαρμοστούν όλα τα δυνατά συστήματα οργάνωσης και όχι μόνο δίκτυα κάδων, αλλά και πράσινα σημεία και γωνίες ανακύκλωσης και χωριστή συλλογή πόρτα πόρτα διαφορετικές μέρες για κάθε είδος υλικού . Κι ακόμη συστήματα ανταπόδοσης στους πολίτες «πληρώνω όσο πετάω» 

Αποσαφηνίζεται το δικαίωμα των ΟΤΑ να συμμετέχουν σε φορείς ΣΕΔ Καθιερώνεται το δικαίωμά τους να οργανώνουν οι ίδιοι την ανακύκλωση στην περιοχή ευθύνης τους χωρίς σύμβαση με ΣΕΔ –με έγκριση από τον ΕΟΑΝ 

 Καθορίζεται σαφέστερο πλαίσιο συμβάσεων ΟΤΑ με τους φορείς Ατομικών και Συλλογικών Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΑΣΕΔ και ΣΣΕΔ): όροι δηλαδή και κριτήρια υπολογισμού των ανταλλαγμάτων σε εξοπλισμό και χρηματικό αντίτιμο (που για πρώτη φορά καθιερώνεται), αλλά και μέτρα για την περίπτωση αθέτησης των συμβατικών υποχρεώσεων των μερών 

 Εξασφαλίζεται η δυνατότητα συνεργασίας ΟΤΑ με φορείς κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στα διοικητικά όρια της περιφερειακής ενότητας ή των όμορων ΟΤΑ, αλλά και φορείς της κοινωνίας των πολιτών 

 Εισάγεται ρύθμιση για την παροχή κινήτρων σε ΟΤΑ Α΄ Βαθμού, οι οποίοι επιτυγχάνουν υψηλούς στόχους ανακύκλωσης, μέσω του κανονισμού τιμολόγησης των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων ΦοΔΣΑ για την επεξεργασία των σύμμεικτων Προβλέπεται διαφορετικός τρόπος επιβράβευσης των νησιωτικών ΟΤΑ, λόγω της ιδιαιτερότητας τους. 

 Χρήση των πόρων από τα τέλη ανακύκλωσης προς όφελος της εναλλακτικής διαχείρισης και διασφάλιση ομαλής λειτουργίας της αγοράς ανακύκλωσης 

 (Σχετικά τα άρθρα 4Α, , 4β, , 4Γ, 7 και 17 του Ν/Α)

 Μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας των Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης –ΣΕΔ και απαγόρευση διανομής μερίσματος. Καθιερώνεται ότι οι μετοχές του φορέα ΣΣΕΔ που λειτουργεί υπό τον τύπο ανώνυμης εταιρείας είναι υποχρεωτικά ονομαστικές. 

 Ορίζεται σαφώς και αποκλειστικά, ποιοί μπορεί να είναι μέτοχοι ή εταίροι φορέα 

 α) οι παραγωγοί συσκευασίας ή οι παραγωγοί ή διαχειριστές άλλων προϊόντων, ή τα νομικά πρόσωπα που οργανώνονται αποκλειστικά από παραγωγούς συσκευασίας ή παραγωγούς ή διαχειριστές άλλων προϊόντων και έχουν ως σκοπό αποκλειστικά την οργάνωση φορέα ΣΣΕΔ, και προαιρετικά 

β) οι ΟΤΑ Α΄ βαθμού και η ΚΕΔΕ σε συνεργασία με τους παραγωγούς ή διαχειριστές του εδαφίου α. Οργανωτικός μόνο ο ρόλος των Φορέων ΣΕΔ ("συστήματα" - επειδή η ορολογία είναι πλούσια καλό είναι να χρησιμοποιούνται οι ίδιες συντομεύσεις-όροι πχ ΣΕΔ/ΣΣΕΔ) - απαγορεύεται η εκτέλεση από τους ίδιους εργασιών εναλλακτικής διαχείρισης. Αποφυγή καταστάσεων σύγκρουσης συμφερόντων.

 Ασυμβίβαστο των μελών διοίκησης και στελεχών Φορέων ΣΕΔ με στελέχη και ιδιοκτήτες επιχειρήσεων που εκτελούν εργασίες εναλλακτικής διαχείρισης. Κανονισμός προμηθειών για την ανάθεση συμβάσεων εκ μέρους των Φορέων ΣΕΔ, στα πρότυπα που θα εκδώσει ο ΕΟΑΝ. Υποχρέωση δημοσιοποίησης στοιχείων των ΣΕΔ προς τους υπόχρεους παραγωγούς και προς την κοινωνία. Εποπτικό όργανο που θα συγκροτείται από τους υπόχρεους παραγωγούς για την επίβλεψη της λειτουργίας του Φορέα ΣΕΔ. 

 Δικαίωμα συμμετοχής στο κεφάλαιο των ΣΕΔ των υπόχρεων παραγωγών κατόπιν αιτήματός τους. Εξορθολογισμός του διοικητικού κόστους των Φορέων ΣΕΔ με όριο 10% των δαπανών Μέγιστο αποθεματικό για την αποφυγή συσσώρευσης των πόρων (το 35% της προηγούμενης χρονιάς). Αποσαφηνίζεται, τι πρέπει να καλύπτει η χρηματική εισφορά που καταβάλουν οι παραγωγοί στους Φορείς ΣΕΔ . 

Οι συμβάσεις των ΣΕΔ επανεξετάζονται από μηδενική βάση και θα περάσουν από έγκριση από τον ΕΟΑΝ. Εξειδικεύονται τα θέματα ελέγχων και συστηματικής παρακολούθησης των φορέων ΣΕΔ από τον ΕΟΑΝ και συνολικότερα του ελέγχου και της παρακολούθησης της επίτευξης των στόχων της ανακύκλωσης

 Ρυθμίζεται η διάθεση των κεφαλαίων και τυχόν πάγιου εξοπλισμού σε περιπτώσεις συστημάτων που πτωχεύουν ή διακόπτεται η λειτουργία τους. 

 Πάταξη της εισφοροδιαφυγής και δίκαιη κατανομή της ευθύνης 

 (σχετικά τα Άρθρα 12 και 14) Ευθύνη του διακινητή να μην διακινεί προϊόντα παραγωγών που δεν έχουν τηρήσει την υποχρέωση συμμετοχής σε ΣΕΔ (ορισμός του διακινητή, έλεγχος μέσω του αριθμού Εθνικού Μητρώου Παραγωγών -ΕΜΠΑ, πρόστιμα στον διακινητή). Αναγραφή στα παραστατικά πώλησης του αριθμού ΕΜΠΑ. Τίθεται ως ειδικός όρος εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων προμηθειών (ν.2939/2001) η εγγραφή στο ΕΜΠΑ. Επιβολή προστίμου ίσου με το διπλάσιο του ποσού που δεν καταβλήθηκε από παραγωγό κατά παράβαση της υποχρέωσής του. 

 Ενίσχυση και εκσυγχρονισμός του ΕΟΑΝ (σχετικά τα Άρθρα 19 και 20) 

1. Τροποποίηση της οργανωτικής δομής, πρόβλεψη χωριστών Διευθύνσεων για Ελέγχους και για ΟΤΑ, δημιουργία Διευθύνσεων με θεματικό αντικείμενο. 

 2. Ενίσχυση του ΕΟΑΝ με ανθρώπινο δυναμικό με πρόβλεψη επιπλέον θέσεων αλλά και με πρόβλεψη διαδικασίας προσλήψεων με ταχύτερες και ευέλικτες διαδικασίες. 

3. Ασυμβίβαστο των μελών του ΔΣ του ΕΟΑΝ με μέλη διοίκησης Φορέων ΣΣΕΔ ή επιχειρήσεων που εκτελούν εργασίες εναλλακτικής διαχείρισης.

 4. Ορίζονται συγκεκριμένες προθεσμίες για τον ΕΟΑΝ για έκδοση πράξης που αφορά τη λειτουργία των Φορέων. 

 Εντατικοποίηση των ελέγχων και ενίσχυση του κυρωτικού μηχανισμού (σχετικά τα Άρθρα 17 & 18 του Ν/Σ) 

 Περιγράφεται αναλυτικά η διαδικασία ελέγχου και διαπίστωσης παράβασης Προβλέπεται η δυνατότητα παροχής συνδρομής στον ΕΟΑΝ από τις λοιπές ελεγκτικές αρχές της χώρας (Επιθεωρητές Περιβάλλοντος, ΣΔΟΕ, Γενική Γραμματεία Εμπορίου, ΑΑΔΕ). 

 Πρόβλεψη υποχρέωσης του ΕΟΑΝ να διενεργεί έλεγχο σε ΣΕΔ κατόπιν απαίτησης του εποπτικού οργάνου που απαρτίζεται από παραγωγούς. 

Προβλέπονται ποινικές κυρώσεις για τις παραβάσεις παρεμπόδισης ελέγχου ή δήλωσης αναληθών ποσοτήτων. 

Προβλέπονται διοικητικά και οικονομικά πρόστιμα, που επιβάλλονται από τον ΕΟΑΝ. Θεσπίζεται σαφές και συγκεκριμένο πλαίσιο, ώστε να υπάρχει αποτελεσματικός κυρωτικός μηχανισμός που θα λειτουργεί αποτρεπτικά στην τέλεση παραβάσεων. 

 Προβλέπεται δυνατότητα του ΕΟΑΝ να αφαιρεί την έγκριση λειτουργίας των Συστημάτων (ΣΕΔ) που παραβιάζουν συστηματικά τους όρους του επιχειρησιακού τους σχεδίου. 

 Ειδικά μέτρα για τη μείωση της χρήσης της πλαστικής σακούλας (Άρθρο 6Α) 

Πρόβλεψη υποχρεωτικής αναγραφής αριθμού ΕΜΠΑ και στοιχείων προέλευσης των σακουλών. Τέλος αποτροπής χρήσης των λεπτών πλαστικών σακουλών μεταφοράς. Εφαρμογή του τέλους στο λιανεμπόριο, ώστε να μην επιβαρύνονται οι παραγωγοί και περιορισμός του τέλους στις σακούλες με πάχος τοιχώματος 15-50 μ. 

Ενίσχυση της βιοαποδομήσιμης σακούλας. Δωρεάν διάθεσης - προώθηση των επαναχρησιμοποιήσιμων τσαντών με υποχρεωτική τοποθέτηση αυτών στα ταμεία. Πρόβλεψη μεταβατικού χρονικού διαστήματος (6 μηνών για το τέλος και 10 μηνών για το barcode), προκειμένου να έχει τον αναγκαίο χρόνο η βιομηχανία και η αγορά να προσαρμοστεί στις νέες ρυθμίσεις. 

 Διοχέτευση του τέλους στην χορήγηση επαναχρησιμοποιούμενων τσαντών στον καταναλωτή, ώστε να λειτουργήσει ανταποδοτικά και να επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης . 

Οι ΟΤΑ οφείλουν να λάβουν υπόψη κατά την κατάρτιση των Τοπικών Σχεδίων και την λειτουργία πράσινων σημείων την ανάγκη εφαρμογής μέτρων μείωσης της χρήσης των λεπτών πλαστικών σακουλών μεταφοράς. 

 Newsroom Cyclades Voice Πηγή : 

to synoro blog

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...