30 Ιουλ 2022

Καθυστερήσεις και αγανάκτηση για το Μεταφορικό Ισοδύναμο


Στη “μέγγενη” της αναμονής αναφορικά με τις καταβολές του Μεταφορικού Ισοδύναμου βρίσκονται για μία ακόμη φορά οι νησιωτικές επιχειρήσεις, αφού παραμένει ανεξόφλητο το β΄ εξάμηνο του 2021, ενώ επιπλέον, για την κάλυψη του α΄ εξαμήνου του 2022 δεν έχει “ανοίξει” η πλατφόρμα για να υποβληθούν τα δικαιολογητικά από πλευράς τους.

Αγανάκτηση αλλά και αγωνία εκφράζεται ξανά και εύλογα(!) από τους νησιώτες επιχειρηματίες, αφού την ίδια περίοδο που η λειτουργία των επιχειρήσεών τους πλήττεται από την τεράστια ακρίβεια και όλες τις συνέπειες της ενεργειακής κρίσης, το κράτος και τα αρμόδια Υπουργεία Ναυτιλίας και Οικονομικών, παρουσιάζονται με χαμηλά αντανακλαστικά, αφήνοντας την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα στην “τύχη” της.

Δυστυχώς, αν και διανύουμε ήδη το β΄ εξάμηνο του 2022, - διάστημα στο οποίο βαθαίνει η οικονομική κρίση ως αποτέλεσμα της ανόδου των τιμών στα καύσιμα, γεγονός που έχει προκαλέσει τεράστια αύξηση στο ακτοπλοϊκό κόστος μεταφορών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την επιβίωση των νησιωτικών επιχειρήσεων -, το Μεταφορικό Ισοδύναμο από τον Ιούλιο του 2021 μέχρι και σήμερα, παραμένει σε... εκκρεμότητα.

Πρόκειται για μία κατάσταση που όχι μόνον δεν περνά απαρατήρητη από τους άμεσα ενδιαφερόμενους, δεδομένης της γενικότερης συγκυρίας της ενεργειακής κρίσης, αλλά προκαλεί τεράστια ανησυχία, αφού το μοναδικό μέτρο που υποτίθεται προωθείται για την στήριξή τους, στην πράξη δυστυχώς, υποβαθμίζεται και “ματαιώνεται”.

Αξίζει να υπενθυμιστεί πως, οι νησιώτες επιχειρηματίες καλύπτονται με σοβαρή καθυστέρηση, αν λάβει κάποιος υπόψιν του πως το α΄ εξάμηνο του 2021, καταβλήθηκε το Πάσχα του 2022. Συγκεκριμένα, διαπιστώνεται μία καθυστέρηση σχεδόν ενός έτους από τις δαπάνες που πραγματοποιεί μία νησιωτική επιχείρηση με φόντο το κόστος της μεταφοράς των εμπορευμάτων που μάλιστα εδώ και καιρό έχει χτυπήσει “κόκκινο”.

Υπενθυμίζεται πως – κανονικά - το Μεταφορικό Ισοδύναμο επιχειρεί να εναρμονίσει το υψηλό κόστος της μεταφοράς εμπορευμάτων από και προς τις νησιωτικές περιοχές, σε σχέση με το κόστος των χερσαίων μετακινήσεων. Ως εκ τούτου, δεν χωρά άλλη καθυστέρηση για την καταβολή του ΑΝΗΚΟ (Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους), κυρίως δε, σε μία τόσο δύσκολη οικονομική συγκυρία.

Συνθήκες ασφυξίας για τους νησιώτες επιχειρηματίες

Αναφορικά με το σοβαρό θέμα των καθυστερήσεων, προέβη προ έξι ημερών, σε σχετική ερώτηση προς τα αρμόδια Υπουργεία ο βουλευτής Δωδεκανήσου, Νεκτάριος Σαντορινιός, υπερασπιζόμενος το αυτονόητο(!) αίτημα των νησιωτών, να υπάρχει συνέπεια στην καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου και για τις επιχειρήσεις.

Συγκεκριμένα απευθυνόμενος στους Υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης & Επενδύσεων και Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, σχετικά με τις επιστρεπτέες προκαταβολές που καλούνται να πληρώσουν οι νησιωτικές επιχειρήσεις από το τέλος Ιουλίου, έθεσε ερώτηση και για το Μεταφορικό Ισοδύναμο και την κάλυψη των επιχειρήσεων.

Στην ερώτησή του, κάνει αναφορά και στα ζητήματα υψηλού ενεργειακού κόστους και στις “μεγάλες καθυστερήσεις στην αποπληρωμή του Μεταφορικού Ισοδύναμου”.

“Υπάρχουν η εκρηκτική αύξηση του πληθωρισμού, ο οποίος αγγίζει το 12,1% για τον Ιούνιο 2022, η ενεργειακή κρίση και οι συνεχείς αυξήσεις των τιμών σε καύσιμα, πρώτες ύλες και ηλεκτρικό, που πλήττουν ανεπανόρθωτα τους επιχειρηματίες” τονίζει συγκεκριμένα ο κ. Σαντορινιός, οποίος εξηγεί παρακάτω πως, “Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, οι πολύμηνες καθυστερήσεις στην αποπληρωμή του Μεταφορικού Ισοδύναμου -του μόνου μέτρου που απαντάει στις πραγματικές καθημερινές ανάγκες των νησιών- σήμερα ξεπερνούν τους 7 μήνες για τα εισιτήρια, ενώ μόλις πριν λίγο καιρό οι επιχειρήσεις πήραν χρήματα για το πρώτο 6μηνο του 2021”.

Ο ίδιος περιγράφει μία εκρηκτική κατάσταση σχετικά με τις μεγάλες καθυστερήσεις που βιώνουν οι νησιώτες, λέγοντας ακόμη πως, “Μαζί με τις νέες αυξήσεις-φωτιά στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και τις μεταφορές εμπορευμάτων, οι οποίες φθάνουν στο 40% συνολικά, δημιουργούνται συνθήκες ασφυξίας για τα νησιά μας”.

Κλείνοντας την ερώτησή του, ρώτησε αν σκοπεύει το αρμόδιο Υπουργείο να ομαλοποιήσει τις πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου αλλά και να το ενισχύσει περαιτέρω.

Γ. Ρούσσος: Από Σεπτέμβρη πράσινο φως για το β΄ τρίμηνο του 2021

Επί του θέματος ρωτήθηκε για τις παρεμβάσεις του ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος, δεδομένου ότι το Επιμελητήριο οφείλει να βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από τις ανάγκες της νησιωτικής επιχειρηματικότητας, την οποίαν και οφείλει να στηρίζει εμπράκτως και όχι θεωρητικά.

“Σχετικά με το θέμα της εξόφλησης των επιχειρήσεων των Κυκλάδων που εκπροσωπεί το Επιμελητήριο, οφειλές που αφορούν κατά κύριο λόγο το β΄ εξάμηνο του 2021, μιλάμε για 9.500 επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα που έχουν εκκαθαριστεί και περιμένουν να εξοφληθούν. Επειδή έχουμε συνεχή επαφή με το Υπουργείο είτε κατ΄ ιδίαν, είτε μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας, τα νεότερα είναι ότι από τον Σεπτέμβριο θα αρχίσει η εξόφληση αυτού του εξαμήνου. Και είναι οι μεγαλύτερες οφειλές που υπάρχουν. Ταυτόχρονα μαθαίνουμε ότι προχωρά το α΄ εξάμηνο του 2022, για να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την επόμενη φάση. Το κύριο θέμα της μεγάλης καθυστέρησης όμως είναι για το β΄ εξάμηνο του 2021” δήλωσε σχετικά ο πρόεδρος, Γιάννης Ρούσσος, ενώ μιλώντας παρακάτω, έκανε μία σύντομη αναφορά για το θέμα της επέκτασης του Μεταφορικού Ισοδύναμου.

“Εμείς συμμετείχαμε στις Επιτροπές όταν ξεκίνησε η υπόθεση με το Μεταφορικό Ισοδύναμο από την προηγούμενη κυβέρνηση και που συνεχίζεται τώρα και γίνεται προσπάθεια διαφοροποίησής του. Έχουν γίνει μικρές βελτιώσεις ως προς την γραφειοκρατία γιατί αρχικά είχαμε θέματα σοβαρά για να προχωρήσουν οι εκκαθαρίσεις και οι εξοφλήσεις. Υπάρχει μία τάση να διαφοροποιηθεί προς το καλύτερο το Μεταφορικό Ισοδύναμο – κατά την άποψή μας – και να προχωρήσει σε άλλη λογική, της νησιωτικής κάρτας που θα περιλαμβάνει και άλλες παραμέτρους” πρόσθεσε ο πρόεδρος, εστιάζοντας τέλος στην επέκτασή του στα καύσιμα και για τα νησιά με μεγαλύτερο πληθυσμό των 3.000. “Ξεκινήσαμε μία προσπάθεια και διεκδικούμε να επεκταθεί το Μεταφορικό Ισοδύναμο στα καύσιμα που είναι σοβαρό θέμα αυτήν την περίοδο. Μεγαλώνουν οι ανισότητες και αν θέλουμε να μιλάμε για νησιωτικότητα, πρέπει να επιμείνουμε και να επεκταθεί και πέραν των νησιών που έχουν 3.000 κατοίκους” δήλωσε σε απόλυτο τόνο, λέγοντας τέλος πως, “Η πίεσή μας συνεχίζεται γιατί είναι ένα σοβαρό θέμα”.

Σοβαρές εκκρεμότητες και στο κόστος των εισιτηρίων

Σε παρόμοια αναμονή παραμένουν δυστυχώς συνολικά οι νησιώτες αναφορικά με την κάλυψη μέρους του κόστους των “τσουχτερών” πια εισιτηρίων τους όσον αφορά τις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις, αφού και σε αυτή την ατζέντα οι εκκρεμότητες είναι σοβαρές.

Αξίζει να υπενθυμιστεί πως σε σχετική ερώτηση για την καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου προς τον Γενικό Γραμματέα του Υπ. Ναυτιλίας, Μανώλη Κουτουλάκη στη Σύρο, προ ημερών, ο ίδιος είχε επαναλάβει ουσιαστικά πως υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις και πως η κάλυψη κάποιων μηνών θα προχωρήσει λογικά εντός Αυγούστου.

Σχετικά ο ίδιος είχε δηλώσει στα τοπικά ΜΜΕ τα εξής: “Περιμένουμε την πίστωση για να μπορέσουμε να εξοφλήσουμε τα ταξίδια από τον Οκτώβρη μέχρι και τον Μάρτη του 2022. Υπάρχει μία δέσμευση από το Υπουργείο Οικονομικών. Εμείς έχουμε ολοκληρώσει τους ελέγχους και τις εκκαθαρίσεις εδώ και πάρα πολύ καιρό. Να εγκριθεί το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και να μας πιστωθούν αρχές Αυγούστου. Δεν καταργείται το Μεταφορικό Ισοδύναμο, δεν ματαιώνεται. Το αντίθετο. Οι όποιες δημοσιονομικές δυσκολίες είναι προσωρινές. Η Γενική Γραμματεία Αιγαίου θα το θωρακίσει όσο δεν πάει. Όντως υπάρχουν καθυστερήσεις, αλλά κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να προχωρήσουμε, ειδικά τώρα με τις αυξήσεις των τιμών των εισιτηρίων. Τουλάχιστον οι κάτοικοι και οι δικαιούχοι να μπορούν να πάρουν κάποια λεφτά πίσω.

Οι μετακινήσεις είναι δύσκολες, ειδικά με τα ταχύπλοα. Η συνεννόηση που έχουμε κάνει με τους ακτοπλόους δυστυχώς δεν έχει αποδώσει καρπούς. Έχουν τον τριπλασιασμό των εξόδων λειτουργίας τους. Γίνονται παρεμβάσεις, γίνονται εκπτωτικές προσπάθειες και σε ειδικές κατηγορίες του πληθυσμού και προσπάθειες του Υπουργείου Ναυτιλίας για τον σκοπό αυτόν”.

Πηγή : https://www.koinignomi.gr/

to synoro blog

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...