τάσος Τέλλογλου
«Χωρίς τη Σαντορίνη δεν υπάρχει για εμάς κρουαζιέρα στην Ελλάδα – με τη Σαντορίνη επίσης κινδυνεύει να μην υπάρχει σε λίγο». Με αυτή τη φράση συνόψισε στέλεχος της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας CLIA το δίλημμα κράτους και επιχειρήσεων για τη διαχείριση του πλήθους των επισκεπτών κρουαζιέρας στο νησί της καλντέρας.
Αύριο, Τρίτη 6 Αυγούστου, θα κατακλύσουν τη Σαντορίνη 15.652 άτομα, επιβάτες συνολικά 5 κρουαζιερόπλοιων. Το τελευταίο που θα δέσει, στη 1 μ.μ., είναι το κολοσσιαίο Odyssey of the Seas της Royal Carribean, που μεταφέρει 5.500 επιβάτες.Και η αυριανή δεν θα είναι η μοναδική μέρα του Αυγούστου που το νησί θα ζει σε τέτοιο πανικό. Οι Τρίτες θα είναι οι χειρότερες μέρες του μήνα, ενώ τα Σάββατα, με μία μόνο άφιξη, οι πιο ήσυχες. Σύμφωνα με τα στοιχεία του τοπικού δημοτικού Λιμενικού Ταμείου τον Ιούνιο του 2024 έφτασαν στο νησί 145.000 άνθρωποι μέσω ακτοπλοΐας και 219.000 μέσω κρουαζιερόπλοιων. Αλλά ενώ η τοπική κοινωνία έχει συμφωνήσει ότι πρέπει να βάλει ένα φρένο στην κρουαζιέρα και τις βραχυχρόνιες μισθώσεις με στόχο να βελτιωθεί το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών αλλά και η ζωή των ντόπιων, και η κυβέρνηση φαίνεται να κινείται προς αυτή την κατεύθυνση, απομένουν να ρυθμισθούν πολλά ακόμα.
Η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας CLIA και ο Δήμος Θήρας έχουν συμφωνήσει ότι το 2025 ο αριθμός των ανθρώπων που θα «ξερνούν» ημερησίως τα κρουαζιερόπλοια δεν θα πρέπει να ξεπερνά τις 8.000. Οι εκπρόσωποι της CLIA που συναντήθηκαν στο τέλος του Ιουλίου με την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας δεσμεύτηκαν σε αυτόν τον στόχο. Ήδη τον Ιούνιο ο πρωθυπουργός είχε ανακοινώσει ότι «ήρθε η ώρα να περιορισθεί ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων στη Σαντορίνη».Σύμφωνα με όσα συζητήθηκαν στη συνάντηση κυβέρνησης-CLIA, το 57% της κρουαζιέρας στη χώρα αφορά τον Πειραιά, τη Μύκονο και τη Σαντορίνη. Για τους προορισμούς που έχουν αεροδρόμιο μία λύση θα μπορούσε να είναι το λεγόμενο homeporting, να ανεβαίνει δηλαδή ο τουρίστας στο κρουαζιερόπλοιο αφού φτάσει στο νησί αεροπορικώς. Από την ίδια αφετηρία μπορούν να ανεβαίνουν στο πλοίο τα μέλη του πληρώματος ή να φθάνουν στα ψυγεία του τα υλικά τροφοδοσίας. Ταυτόχρονα, μία συμφωνία που να μετατρέπει σε homeporting τη Σαντορίνη θα μπορούσε να δεσμεύει τις επιχειρήσεις κρουαζιέρας να χρησιμοποιούν για 1-2 μέρες τα ξενοδοχεία του νησιού για τους πελάτες και τα πληρώματα τους. Αυτά, στη θεωρία του homeporting.
Όμως, σύμφωνα με πηγή που παρακολουθεί τις συζητήσεις με την CLIA και μίλησε στις «Βιώσιμες Κυκλάδες», κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατο στη Σαντορίνη καθώς «όταν όλη η τροφοδοσία για ένα βαπόρι φτάνει από την Ολλανδία χρειάζονται μεγάλοι ψυκτικοί χώροι και υποδομές που το νησί δεν διαθέτει όπως π.χ. διαθέτει το Ηράκλειο. Δεν μπορεί κάθε προορισμός με αεροδρόμιο να γίνει βάση homeporting». Τέτοιο ρόλο θα μπορούσαν να παίξουν λιμάνια όπως αυτά της Κρήτης. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές που μίλησαν στις «Βιώσιμες Κυκλάδες» υπό τον όρο της ανωνυμίας διότι δεν είχαν εξουσιοδοτηθεί να μιλήσουν δημόσια για το ζήτημα, συζητήσεις γίνονται και με την CLIA για την ανάπτυξη νέων προορισμών κρουαζιέρας στα νησιά του Αιγαίου χωρίς ωστόσο να έχουν ληφθεί αποφάσεις. «Δεν είναι εύκολο να αντικαταστήσεις έναν προορισμό με έναν άλλο, ούτε μπορούμε να αρχίσουμε να φτιάχνουμε λιμάνια δεκάδων εκατομμυρίων σε πολλά νησιά» παραδέχθηκε κυβερνητική πηγή με γνώση των συζητήσεων.
Oι μεγάλοι και μικρότεροι ξενοδόχοι της Σαντορίνης είναι εναντίον της ανεξέλεγκτης ανάπτυξης της κρουαζιέρας που αφήνει λίγα χρήματα στο νησί ενώ ο εμπορικός κόσμος είναι διχασμένος. Ο Σύλλογος Εμπόρων και Επαγγελματιών Δήμου Θήρας δεν δέχεται την έννοια του «υπερτουρισμού» και του «κορεσμού». Δέχεται μόνο ότι υπάρχει σε κάποια σημεία του νησιού «συνωστισμός», που θεωρεί ότι θα αντιμετωπιστεί με μέτρα όπως το ηλεκτρονικό εισιτήριο στο τελεφερίκ από το λιμάνι προς τα Φηρά (για να αποφευχθούν οι ουρές στα ταμεία).
Αντίθετοι στον περιορισμό της κρουαζιέρας είναι οι λεμβούχοι. Οι προτάσεις πάντως τόσο των εμπόρων όσο και των λεμβούχων κινούνται σε κατεύθυνση αντίθετη με τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης και του δήμου για τον εφαρμογή μιας οροφής επισκεπτών κρουαζιέρας (8.000/την ημέρα) σε συνδυασμό με εισιτήριο εισόδου στη Σαντορίνη, κατά το πρότυπο της Βενετίας, το οποίο θα ενσωματωθεί στην τιμή της κρουαζιέρας. Αν το εισιτήριο εφαρμοστεί στη Σαντορίνη μετά μπορεί να εφαρμοσθεί και αλλού.
Σε σύσκεψη που έγινε πριν λίγες μέρες, η κυβέρνηση αποφάσισε να καταργήσει τα δημοτικά λιμενικά ταμεία καθώς θεωρεί ότι δεν είναι σε θέση να διαχειριστούν το πρόβλημα και προτείνει να δημιουργηθεί μια νέα πλατφόρμα στο υπουργείο Τουρισμού με το σύνολο κρουαζιερόπλοιων και των επιβατών κρουαζιέρας που αναμένονται (βέβαια, στο υπουργείο Ναυτιλίας υπάρχει ήδη η πλατφόρμα της ακτοπλοΐας με το σύνολο των δρομολογίων και των επισκεπτών). Αυτό ακούγεται πιο εύκολο απ’ ό,τι είναι καθώς για την ώρα δεν υπάρχουν πολλοί προορισμοί στους οποίους θα μπορούσες να εκτρέψεις τους επισκέπτες που δεν χωρούν στη Σαντορίνη. Πηγή : https://www.sustainablecyclades.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου