27 Ιουν 2012

"Milos Express"



express_milos

Σε μια εποχή που το ακτοπλοϊκό ζήτημα, ή πρόβλημα αν θέλετε, επανέρχεται συχνά στην επικαιρότητα, τα "Μηλείκα Νέα" αποφάσισαν να εγκαινιάσουν την καινούρια αυτή ενότητα της ιστοσελίδας τους, με ένα αφιέρωμα σε ένα πλοίο που αγαπήθηκε ίσως περισσότερο από όλα όσα κλήθηκαν μέσα στον 20ο αιώνα να συνδέσουν το νησί μας με τα άλλα νησιά, αλλά βέβαια και με το μεγάλο λιμάνι. express_milos2Η εμφάνιση του θρυλικού του φουγάρου στην είσοδο του λιμανιού είναι συνδεδεμένη στους Μηλιούς με μια όμορφη εικόνα, με κάποιο δικό τους άνθρωπο που γύριζε αλλά και με όμορφα ταξίδια που μόλις ετοιμάζονταν να ξεκινήσουν, ακόμα και με άσχημους αποχωρισμούς.



 Αλλά τα ταξίδια πάντα έτσι είναι. Αυτό που μένει είναι ότι αυτό το πλοίο, ο βάπορας όπως το αποκαλούσαν κάποιοι, έχει συνδεθεί περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο με το νησί του οποίου το όνομα έφερε για 15 χρόνια. Πολλοί άνθρωποι γνωρίστηκαν μέσα σε αυτό και άλλοι ίσως χωρίστηκαν με τον απόπλου του, αλλά ήταν ένα πλοίο δεκτικό και πολλές φορές συνδημιουργός στις ανθρώπινες σχέσεις. Χαρακτηριστικές άλλωστε ήταν και οι σχέσεις των επιβατών με το πλήρωμα. Λέγεται ότι σχεδόν οι μισοί από τους επιβαίνοντες κρατούσαν μόνιμα κάποιο 'πεσκέσι' για το πλήρωμα.




 Σε γενικές γραμμές έχει μείνει στην μνήμη ως ένα πλοίο ανθρώπινο, φιλόξενο και το ακριβώς αντίθετο του απρόσωπου. express_milos3Το M/S Vortingern, όπως και ήταν το αρχικό του όνομα, κατασκευάστηκε το 1969 στα ναυπηγεία 'Swan Hunter Shipbuilding Ltd.', στο Wallsend της ανατολικής Αγγλίας. Πήρε το όνομά του από τον Άγγλο πολέμαρχο Vortinger που έζησε τον 5ο μ.Χ αιώνα και τα κατορθώματά του ανάγονται στη σφαίρα του θρύλου.




 Αν είχατε μάλιστα ταξιδέψει με το πλοίο, πιθανόν να θυμάστε ένα πορτραίτο του εν λόγω πολεμάρχου που παρέμενε ακόμα στο χώρο του εστιατορίου. Το πλοίο αρχικά κατασκευάστηκε έχοντας ως σκοπό τη μεταφορά επιβατών αλλά και τρένων. Στο πάτωμα του γκαράζ του οι επιβάτες μπορεί ακόμα να θυμούνται ότι υπήρχαν σιδηροτροχιές που είχαν κατασκευαστεί για το σκοπό αυτό. Ταξίδεψε από την ημερομηνία κατασκευής του έως και το 1988 σε διάφορα λιμάνια, κυρίως στα στενά της Μάγχης. express_milos5Και φτάνουμε στη σημαντική, για την ιστορία του, χρονιά του '88 όπου και αγοράζεται από την ναυτιλιακή εταιρία των Σταθάκη/Μανούσου (τα αρχικά τους ήταν που έφερε το φουγάρο του - SM) με την επωνυμία "Lindos Lines".



 Η εταιρία το μετασκευάζει σημειώνοντας πάνω του σημαντικές αλλαγές, το μετονομάζει σε "Milos Express" και το 'ρίχνει' στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων και πιο συγκεκριμένα τη γραμμή 'Κύθνος - Σέριφος - Σίφνος - Μήλος' με ανταπόκριση κάποιες φορές και στην Κίμωλο.

Το πλοίο εκτελεί το δρομολόγιο από Πειραιά για Μήλο στον εκπληκτικό, για τα δεδομένα της έως τότε εποχής, χρόνο των εξήμιση ωρών. express_milos6Το "Milos Express" λοιπόν, παίρνει τη θέση του πλοίου "Express Ionion", το οποίο μάλιστα κάποια στιγμή επανήλθε και κατά την τουριστική περίοδο έκανε ταυτόχρονα δρομολόγια με το "Milos Express", ξεκινώντας το ένα από Πειραιά προς Μήλο και το άλλο κάνοντας το αντίθετο δρομολόγιο.




Το 2000 γίνεται μέλος της εταιρίας "Minoan Flying Dolphins", μετονομάζεται σε "Express Milos" αλλά συνεχίζει στην ίδια γραμμή μέχρι και το 2003. Το 2003 πωλείται στην εταιρία "ΣΑΟΣ", το όνομά του αλλάζει σε "Nisos Limnos" και 'μπαίνει' στην άγονη γραμμή. Στην αρχή εκτελεί δρομολόγια στο Βόρειο Αιγαίο, δρομολόγια που στη συνέχεια επεκτείνονται σε όλο το Αιγαίο, αφού ξεκινάει να συνδέει το Λαύριο με Σύρο, Σέριφο, Σίφνο, Κίμωλο, Μήλο, Πάρο, Νάξο, Ίο, Αμοργό, Ανάφη, Χίο, Μυτιλήνη, Λήμνο, Αλεξανδρούπολη, Καβαλά, Σαμοθράκη, Μουδανιά, Μύκονο, Τήνο. express_milos7Το 2004 βγαίνει από την κυκλοφορία λόγω του ισχύοντος νόμου που απαγόρευε τον πλου σε πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 35 ετών και πωλείται στην Ινδία όπου και τελειώνει η ιστορία του, αφού καταστρέφεται στις 24 Ιανουαρίου του 2005.




Να σημειωθεί εδώ ότι πολλοί είναι εκείνοι που λένε ότι θα μπορούσε να λειτουργεί ακόμα και σήμερα με σωστή συντήρηση. Τέλος, αξίζει να πούμε ότι ο νόμος αυτός που αφορά την απαγόρευση πλου των πλοίων άνω των 35 ετών πλέον δεν ισχύει. express_milos8Ας κάνουμε όμως και μια αναφορά στο εσωτερικό του πλοίου, όπως το έζησαν οι επιβάτες του όλα αυτά τα χρόνια. Το 'Μilos' διέθετε τον κλασσικό καταπέλτη-είσοδο για αυτοκίνητα και επιβάτες των πλοίων της σειράς του.




Η γνώριμη μυρωδιά γκαράζ των 'ποσταλιών', ή αλλιώς επιβατικών πλοίων, σε 'έπιανε' μόλις περνούσες την είσοδό του, για να αντικρίσεις αριστερά και δεξιά τις σκάλες ανόδου των επιβατών στο κύριό του κατάστρωμα. express_milos12Στο χώρο που ήταν οι σκάλες αλλά και σε άλλα σημεία, στο εξωτερικό του πλοίου, φαίνονταν τα χρόνια του και αν θέλετε η ιστορία του, μέσω των απανωτών διαδοχικών βαψιμάτων που είχαν δεχτεί.




Φτάνοντας στο τέρμα της σκάλας, συναντούσες το κεντρικό σαλόνι, το οποίο είχε στο βάθος του ένα Snack Bar, αριστερά και δεξιά δίπλα στα παράθυρα από δύο σειρές αεροπορικών καθισμάτων, ενώ στην αρχή του σαλονιού για πολλά χρόνια υπήρχαν ηλεκτρονικά παιχνίδια - η χαρά όλων των παιδιών. express_milos11




Στη συνέχεια και πίσω από το σαλόνι υπήρχε η reception, το λογιστήριο και ίσως κάποιοι να θυμούνται ένα μικρό μαγαζάκι που υπήρχε εκεί, με είδη περιπτέρου για μια περίοδο. Περνώντας και από αυτόν τον χώρο, ο επιβάτης συνέχιζε σε ένα χώρο με ευρύχωρα αεροπορικά καθίσματα που κατέληγε στο εστιατόριο-τραπεζαρία στην πλώρη του. Στον επάνω χώρο βρίσκονταν οι καμπίνες και στην πλώρη το σαλόνι και η τραπεζαρία της πρώτης θέσης. express_milos9




 Σε όσους ταξίδεψαν τους πιο ζεστούς μήνες αξέχαστο έχει μείνει το εξωτερικό μέρος, το κατάστρωμα αν θέλετε, με τους άφθονους χώρους , το δικό του Snack Bar και τα χαρακτηριστικά στρογγυλεμένα παγκάκια. Το μήκος του πλοίου ήταν 114,61 μέτρα ενώ το πλάτος του έφτανε τα 19,23. express_milos16



Αξίζει να γίνει αναφορά σε κάποιους ανθρώπους που συνέδεσαν το όνομά τους με αυτό του πλοίου. Ανθρώπους φιλικούς και ιδιαίτερους. Οι Μηλιοί ακόμα θυμούνται με τα καλύτερα λόγια τον Σαντορινιό καπετάνιο Γιώργο Σιγάλα καθώς και τον Αρχικαμαρότο Παναγιώτη Πασάκο, αλλά και πάρα πολλούς άλλους όπως τους Στέλιο Βιτσάρα, Νίκο Λουδάρο, Γιώργο Μπαφαλούκο, που πέρασαν από το πλήρωμά του, όλα αυτά τα θρυλικά, θα μπορούσαμε να πούμε, χρόνια της κυκλοφορίας του στα νερά του Αιγαίου. express_milos10




Τα χρόνια περνάνε, καινούρια πλοία μπαίνουν στην πολύπαθη γραμμή στην οποία ανήκει το νησί της Μήλου. Δύσκολα όμως θα βρεθεί ένα άλλο πλοίο που να αγαπηθεί τόσο πολύ από Μηλιούς και από επισκέπτες της Μήλου. Εμείς ρίξαμε μια ματιά πίσω σε ένα πλοίο συνώνυμο του νησιού, κυριολεκτικά και μεταφορικά, και προχωράμε.




 
Πηγές:
  1. http://www.faktaomfartyg.se/vortigern_1969.htm
  2. http://en.wikipedia.org/wiki/Vortigern
  3. http://www.vortigernstudies.org.uk/artgra/ship1.htm
  4. http://www.nautilia.gr
  5. http://www.doverferryphotos.co.uk/pastandpresent/vortigern.htm
  6. http://www.hhvferry.com/vortscrap.html
  7. http://www.youtube.com/watch?v=7bm6FvnSkRg&fmt=18
 http://www.mileikanea.gr/

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...