Με ανοιχτή συνάντηση εργασίας για την αποτύπωση των θέσεων και των απόψεων, καλεί έπαρχος Τήνου, Αναστασία Δεληγιάννη – Άσπρου και ο δήμαρχος Τήνου, Παναγιώτης Κροντηράς, φορείς και κατοίκους του νησιού. Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου Τήνου, σήμερα στις 18:00 και θα είναι ανοικτή για το κοινό της Τήνου.
Τι αναμένεται από τη συνάντηση
Σκοπός της συνάντησης είναι η διατύπωση ενός σχεδίου το οποίο θα τεθεί υπόψη του αρμόδιου υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θ. Σκυλακάκη, κατά τη σύνταξη του σχεδίου νόμου, για την Πολεοδομική Μεταρρύθμιση, το οποίο άμεσα θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση ώστε στη συνέχεια να δρομολογηθεί η ψήφισή του."Επειδή ήδη έχει ξεκινήσει η ευρύτερη συζήτηση για το ως άνω σχέδιο νόμου αλλά και επειδή θα εμπεριέχονται και διατάξεις που αφορούν άμεσα τον τόπο μας, όπως η εκτός σχεδίου δόμηση, η οικοδομική αρτιότητα αγροτεμαχίων κ.α., η παρουσία όλων των εμπλεκόμενων και μη κρίνεται απαραίτητη και ουσιώδης", αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση.
Η παρέμβαση Κροντηρά
"Σήκωσε μανίκια" από νωρίς ο νέος δήμαρχος Τήνου, Παναγιώτης Κροντηράς, ο οποίος με αφορμή την Πολεοδομική Μεταρρύθμιση που προωθεί η κυβέρνηση και τίθεται σε διαβούλευση, απέστειλε μία επιστολή/παρέμβαση, όπου αναλύει τις θέσεις του αναφορικά με το νησί των Κυκλάδων. Όπως αναφέρει ο δήμαρχος Τήνου στην επιστολή του, προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και όχι μόνο: "Οι Δήμοι είναι σύμφωνα με το Σύνταγμα οι κύριοι εκπρόσωποι του κράτους και οι κατεξοχήν αρμόδιοι για τα τοπικά θέματα, στα οποία περιλαμβάνεται τόσο η προστασία του περιβάλλοντος, όσο και η δόμηση, που ναι μεν ρυθμίζονται από την νομοθετική - εκτελεστική εξουσία πλην όμως είναι αδιανόητο να μην λαμβάνουν υπόψη τις τεκμηριωμένες απόψεις της τοπικής κοινωνίας, όπως εκπροσωπείται μέσα από τον Δήμο.
Η σύγχρονη διακυβέρνηση και οι αρχές της επιτάσσουν την διαβούλευση όλων των νομοθετικών πρωτοβουλιών και τη λήψη σοβαρά υπόψη των απόψεων των φορέων που επηρεάζονται από την κάθε νέα νομοθεσία. Πληροφορηθήκαμε από τις εφημερίδες λίγο πριν τα Χριστούγεννα για το σχέδιο νόμου για την Πολεοδομική Μεταρρύθμιση. Θεωρούμε ότι μία τόσο σημαντική μεταρρύθμιση θα πρέπει να τεθεί σε εκτενή διαβούλευση και να εισακουστούν οι απόψεις των εμπλεκόμενων φορέων, ήτοι των Δήμων, των Γραφείων Δόμησης, των μηχανικών, των ιδιοκτητών ακινήτων, των δικηγόρων, των Συλλόγων κλπ. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δεν είναι όλες οι περιπτώσεις ίδιες και κάθετες νομοθετήσεις, όπως η σχεδιαζόμενη δημιουργούν σημαντικές αδικίες και ανισότητες."
Το πλάτος των δημόσιων δρόμων της Τήνου
Στη συνέχεια και όσο αφορά τους δρόμους του νησιού, τονίζει, ότι: "Μέχρι τώρα στη νομοθεσία δεν προβλέπεται ελάχιστο πλάτος του δημόσιου δρόμου, προκειμένου ένα αγροτεμάχιο να είναι οικοδομήσιμο. Προβλέπεται ελάχιστη πρόσοψη σε δημόσιο δρόμο, η έκταση της οποίας στην Τήνο, λόγω της ΖΟΕ, εξαρτάται από την περιοχή. Η Τήνος διαθέτει εκτεταμένο δίκτυο δημόσιων δρόμων, το οποίο διαμορφώθηκε από το 1600 ως το 1800, κατά περίπτωση. Πρόκειται για δημόσιους δρόμους υπό τις τότε συνθήκες οι οποίοι ένωναν κτηματικές περιφέρειες, αποτελούσαν τους κεντρικούς δρόμους για χωριά, αγροτικούς οικισμούς, εξυπηρετούν την αγροτική παραγωγή κλπ. Το πλάτος τους υπαγορεύτηκε από τις ανάγκες της εποχής και αυτό είναι απολύτως λογικό. Έπρεπε να διέλθει ο πεζός αγρότης και το μεταφορικό ζώο με τα δύο κοφίνια. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με την μεταγενέστερη εμφάνιση του αυτοκινήτου, που πρωτοεμφανίστηκε στην Τήνο το 1950 περίπου.
Το Επαρχιακό δίκτυο έγινε στην Τήνο τέλη της δεκαετίας του 50 και αρχές του 60. Μέχρι τότε όλοι οι κάτοικοι εξυπηρετούντο από τους παλαιούς δημόσιους δρόμους (που είναι με την νομική έννοια του όρου, πολύ «πιο» κοινόχρηστοι και πολύ «πιο» δημόσιοι από τις νέες επαρχιακές οδού. Η θέσπιση ως όρου του ελάχιστου πλάτους των 3,5 μέτρων θα καταστήσει αγροτεμάχια που ακόμη και σήμερα οικοδομούνται με βάση τον δρόμο προ του 1924, ενδεχομένως μη οικοδομήσιμα. Σήμερα που μιλάμε, συμπολίτες περιμένουν από την ΠΕΧΩ Ν. Αιγαίου την αναγνώριση του δρόμου τους ως προϋφιστάμενου του 1924. Όμως η έννομη τάξη οφείλει να εκφράζεται ενιαία. Δεν μπορεί να ανατρέπονται παγιωμένες καταστάσεις, δεν επιτρέπονται αιφνιδιασμοί ούτε δημεύσεις περιουσίας κλπ."
Η ασφάλεια των συναλλαγών
Όσο για την ασφάλεια των συναλλαγών αναφέρει ότι, "είναι μεγάλη υπόθεση. Στο νησί που έχω την τιμή να εκπροσωπώ, λόγω απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς και λόγω της ιδιαίτερης φύσης των ανθρώπων, έσπευσαν πολλοί άνθρωποι από Ελλάδα και εξωτερικό (κυρίως ΕΕ) να επενδύσουν, με έμφαση στην εκτός σχεδίου δόμηση. Η ιδέα και μόνο της ανατροπής των αποτελεσμάτων που επιδίωξαν τόσοι άνθρωποι και τόσα νομικά πρόσωπα, μας φέρνει πολύ πίσω σε σχέση με τις χώρες που εγγυώνται την ασφάλεια των συναλλαγών τους. Και ασφαλώς καθιστά την ιδέα μελλοντικών επενδύσεων άπιαστο όνειρο.
Ούτε όμως και η διάκριση μεταξύ επαχθούς και χαριστικής αιτίας βρίσκει έρεισμα στον νόμο και στο Σύνταγμα. Αυτός που έλαβε ένα αγροτεμάχιο σήμερα από γονική παροχή και φορολογείται και ο πατέρας του που το αγόρασε πριν 40 χρόνια και αυτός φορολογήθηκε. Υπό ποία έννοια μπορεί ποτέ να υπάρξει διάκριση μεταξύ επαχθούς και χαριστικής δικαιοπραξίας ; Το ζητούμενο είναι η ασφάλεια των συναλλαγών και η αποτροπή κάθε ιδέας αχρήστευσης αγροτεμαχίων που σήμερα θεωρούνται οικοδομήσιμα. Η εκτελεστική εξουσία μπορεί να έχει λάβει την απόφαση σχεδόν να απαγορεύσει κάθετα την εκτός σχεδίου δόμηση (γιατί εκεί άγει η ιδέα περί 3,5 μέτρων... για όποιον έχει μία εικόνα τουλάχιστον από Κυκλάδες). Γι αυτό θα κριθεί. Αυτό που δεν είναι ανεκτό είναι η όποια αναδρομική ενέργεια της απόφασής της."
Περισσότερα στοιχεία για την ιδιαιτερότητα της Τήνου
Η επιστολή του δημάρχου συνεχίζει, δίνοντας περισσότερα στοιχεία για το νησί, λέγοντας μεταξύ άλλων, ότι, "Η Τήνος είναι από τις περιοχές της Ελλάδας με ειδικό χωροταξικό σχέδιο, από το 2003. Έχουμε δηλαδή ζώνες με συγκεκριμένες χρήσεις γης και ειδικούς όρους δόμησης. Στην Τήνο δεν υπάρχουν (ήδη από το 2003 έχουν καταργηθεί) παρεκκλίσεις στην εκτός σχεδίου δόμηση. Δεν οικοδομούνταν τυφλά αγροτεμάχια, αφού για την δόμηση απαιτούνταν πρόσοψη σε δημόσιο δρόμο. Επίσης δεν οικοδομούνται ακίνητα στη ζώνη των 100 μέτρων από τον Αιγιαλό αν και εξακολουθούν να φορολογούνται με τιμή πολύ διαφορετική από όλα τα υπόλοιπα. Με βάση τα στοιχεία του ΤΕΕ για την αύξηση της δόμησης στο διάστημα 2018-2022, στην Τήνο εκδόθηκαν 151 οικοδομικές άδειες, ενώ πχ στην Πάρο και στη Σαντορίνη εκδόθηκαν περισσότερες από 1.000. Δεν γίνεται λοιπόν να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο όλα τα νησιά. Τα προβλήματα του κάθε νησιού είναι εντελώς διαφορετικά. Πρέπει να καταλάβετε ότι η οικονομία, τόσο στην Τήνο, όσο και σε παρόμοια μέρη και ιδίως νησιά θα δεχθεί τεράστιο πλήγμα αν ψηφιστεί αυτό το σχέδιο νόμου, ιδίως χωρίς διαβούλευση."
Οι προτάσεις του Π. Κροντηρά
Στο κλείσιμο της επιστολής ο δήμαρχος Τήνου αναφέρει ότι, "Για τους λόγους αυτούς προτείνουμε τα εξής:
Α. Να προηγηθεί διαβούλευση των επίμαχων διατάξεων
Β. Να αποφευχθεί κάθε έννοια αναδρομικής ανατροπής των αποτελεσμάτων στα οποία αθώοι συμβαλλόμενοι (αγοραστές, δωρεοδόχοι, κληρονόμοι, τέκνα που έλαβαν γονικές παροχές κλπ αλλά και πωλητές, δωρητές, διαθέτες, γονικώς παρέχοντες κλπ) απέβλεψαν.
Γ. Να αποφευχθεί κάθε αναφορά σε πλάτος δρόμου ως προς τους δημόσιους παμπάλαιους δρόμους της Τήνου (και κάθε άλλης περιοχής όπου ισχύει ειδικό χωροταξικό ή ΖΟΕ). Αντίθετη εκδοχή ισοδυναμεί με απαγόρευση δόμησης και δήμευση όσων ως σήμερα ήσαν άρτια και οικοδομήσιμα αγροτεμάχια.
Δ. Να αποφευχθεί κάθε διάκριση της επαχθούς από την χαριστική αιτία
Ε. Να θεσμοθετηθεί απλός, σύντομος και ευέλικτος τρόπος αναγνώρισης του δρόμου ως προϋπάρχοντος του 1924, μέχρις ότι η Πολιτεία να προβεί η ίδια στην αναγνώριση των δρόμων της."
Πηγή : https://www.koinignomi.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου