27 Ιαν 2024

ΤΑ ΝΕΑ: Τρικυμία για τις άγονες γραμμές.


Ενδιαφέρον το σχόλιο του Σερφιώτη Καθηγητή του Πανεπιστημίου του Αιγαίαυ 

Ioannis Spilanis

 Ολα αυτα ειναι συνεπειες της εμμονης της ΝΔ οτι ολα τα λυνει η αγορα, ακομη και για Υπηρεσιες Δημοσιου Συμφεροντος για τις οποιες και η ΕΕ απαιτει κανονες για την απροσκοπτη προσβαση των πολιτων σε αυτες. Η ΝΔ μπλεχτηκε στα διχτυα της αγοράς που προσπαθουν να εκμεταλευτουν τη ολιγοπωλιακη θεση που τους εξασφάλισε η ΝΔ. 

 Τωρα τρεχει ο Υπουργος να σωσει τα ασωστα στη κοντρα του με τον κ. Ηλιοπουλος προσεταιριζόμενος τους αντιπαλους του. Λυση με κοντά ποδια και χαμενους μονιμως τους νησιωτες, εστω και αν Λημνος- Αη Στρατης κερδισαν προς στιγμη παίνοντας το πλοιο ΑΝΕΜΟΣ απο τις Δ. Κυκλαδες. Βιωσιμες λυσεις θα δρομολογηθουν αν:

 - Η ακτοπλοια φυγει απο τη διαχειριση του Λιμενικου Σωματος. Ειχαμε προτεινει Οργανισμο Συνδυασμενων Νησιωτικων Μεταφορων που να συμπεριλαβει αεροπλανα, υδροπλανα και φορτηγα μικρων αποστασεων και να διαχειριζεται τα παντα με ενεργή συμμετοχη των ενδιαφερομενων κατοικων των νησιων 

- Σχεδιο συνδιασμενων νησιωτικων μεταφορων για βιωσιμα νησιά - ΣΔΙΤ για τις αγονες με συγχρονα πλοια με βαση τις αναγκες που θα δειξει η μελετη. Τις δηλωσεις Στυλιανιδη οτι εχει 80 εκ στη τσεπη για πλοια( για ποσα ακριβως και ποιας τεχνολογιας) τα ακουμε απο το 2020 αλλα φως δεν υπαρχει.

 Και το Ταμειο Ανακαμψης τελειωνει το 2025Την τρικυμία στο Αιγαίο, επιχειρεί να προσεγγίσει η εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, με σημερινό της άρθρο, στο οποίο αναλύεται η κατάσταση στην ακτοπλοΐα, καθώς και οι λόγοι που οδήγησαν στην μετάθεση του διεθνούς μειοδοτικού ακτοπλοϊκού διαγωνισμού για τις 29 Φεβρουαρίου.

 Το άρθρο: Αντιμέτωπος με τις πρώτες φουσκοθαλασσιές είναι ο Υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης καθώς καθυστερεί ο διαγωνισμός για τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές, με αποτέλεσμα τα νησιά να εξυπηρετούνται με παρατάσεις των προηγούμενων συμβάσεων ή με απευθείας αναθέσεις.

 Μια δικαστική εμπλοκή, που αφορούσε τους όρους του διαγωνισμού για τα όρια ηλικίας των πλοίων, καθυστέρησε την πραγματοποίηση του διαγωνισμού, με το Υπουργείο να υποχρεώνεται να δώσει παράταση στις προηγούμενες συμβάσεις, προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα νησιά. Ωστόσο, δεν αποδέχθηκαν όλες οι εταιρείες την διαδικασία της απευθείας ανάθεσης. Είναι κοινό μυστικό στην ακτή Μιαούλη ότι η SeaJets, δεν αποδέχτηκε να συνεχίσει την εξυπηρέτηση δύο γραμμών τουλάχιστον, μίας ενδοκυκλαδικής και της γραμμής Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος - Καβάλα, με αποτέλεσμα ο Χρήστος Στυλιανίδης να ζητήσει την συνδρομή άλλων ακτοπλοϊκών εταιρειών, για να έχουν τα νησιά πλοίο. 

Έτσι, την ενδοκυκλαδική γραμμή την ανέλαβε η Hellenic Seaways με το Hellenic Ηigh Speed και την γραμμή από Λαύριο για Αη Στάτη - Λήμνο - Καβάλα η Aegean Sea Lines, με το επιβατικό οχηματαγωγό «Άνεμος». 

 Ταχύπλοα. Ένα άλλο θέμα που προκάλεσε αναταραχή, είναι η πληροφορήση ότι η πρόθεση του υπουργείου είναι να μην επαναπροκηρύξει τις συμβάσεις άγονων γραμμών που αφορούν την δρομολόγηση ταχυπλόων τους θερινούς μήνες. 

 Επισημαίνεται, ότι ο διαγωνισμός αφορά συνολικά 73 άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές σε όλη τη χώρα με προϋπολογισμό που κυμαίνεται, από 106.566.515,70 € μέχρι 124.421.929,53 € μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24% και από 132.060.817,59 € μέχρι 154.172.949,09 € συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24% ανάλογα με την κατηγορία των προσφερόμενων πλοίων. Για πολλές ακτοπλοϊκές γραμμές, ο διαγωνισμός αφορά πλοία τριών κατηγοριών οι οποίες ορίζονται με βάση την ηλικία τους. Όσο μικρότερη είναι η ηλικία, τόσο υψηλότερο είναι το μίσθωμα που προϋπολογίζει το Υπουργείο Ναυτιλίας. 

 Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται η προσέλκυση νεότερων και πιο σύγχρονων πλοίων στην εξυπηρέτηση γραμμών που δεν έχουν εμπορικό ενδιαφέρον για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. 

 Κατηγοριοποίηση.

 Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, τα πλοία χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες. Η κατηγορία 1 αφορά πλοία ηλικίας μέχρι και 16 ετών (τα οποία έχουνε καθελκυστεί μετά την 1/1/ 2007), που έχουν ταχύτητα τουλάχιστον 19 κόμβους. Στην κατηγορία 2 εντάσσονται πλοία ηλικίας μέχρι και 24 ετών (τα οποία έχουνε καθελκυστεί μετά την 1/1/ 1999), που έχουν ταχύτητα τουλάχιστον 17 κόμβους. Στην κατηγορία 3 εντάσσεται κάθε πλοίο που δεν ανήκει (σύμφωνα με την κατατιθέμενη στον διαγωνισμό προσφορά) σε καμία από τις παραπάνω κατηγορίες, που σημαίνει ουσιαστικά ότι πρόκειται για πλοία με όριο ηλικίας από 25 ετών και πάνω. 

 Αυτή η κατηγοριοποίηση, προκάλεσε την παρέμβαση της ακτοπλοϊκής Zante Ferries στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, υποστηρίζοντας ότι η συγκεκριμένη κατηγοριοποίηση, βάζει στην ίδια μοίρα πλοία με ηλικία 35 ετών, με όσα είναι 50 ή «θεωρητικά και 100 ετών». Η Δημόσια Αρχή δέχτηκε την παρέμβαση και ζητά αλλαγή των όρων για τα πλοία της εταιρείας 3 προκειμένου να προτιμώνται τα νεότερα σε σχέση με τα μεγαλύτερα πλοία, όπως μπαίνει με τις δύο άλλες κατηγορίες. Το υπουργείο, μετά την προσφυγή, μετέθεσε τον διαγωνισμό για τις 29 Φεβρουαρίου και αποφάσισε στην 3η κατηγορία να προηγείται το πλοίο μικρότερης ηλικίας. 

 Προβλήματα. Τα κύματα που σήκωσε όμως για μια ακόμη χρονιά το θέμα των γραμμών, ανέδειξε ουσιαστικά, σύμφωνα με παράγοντες της ακτοπλοΐας, δύο θέματα. Το ένα αφορά την έλλειψη ενός ολοκληρωμένου συνεκτικού και μελετημένου σχεδίου κάλυψης των αναγκών των νησιών. Το δεύτερο κρίσιμο θέμα, είναι η έλλειψη πλοίων, καθώς ο ακτοπλοϊκός στόλος έχει γεράσει επικίνδυνα. Ο Υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, εμφανίζεται πάντως να έχει εξασφαλίσει τουλάχιστον 80 εκατομμύρια € για την χρηματοδότηση πλοίων που θα δρομολογηθούν σε άγονες γραμμές. Αυτό μπορεί να γίνει με την αξιοποίηση βέβαια πολυετών συμβάσεω 

Πηγή : 

to synoro blog

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...