Τη μέθοδο χρηματοδότησης, καθώς και την πολιτική, σε ό,τι αφορά στο μεταφορικό ισοδύναμο, το οποίο θα εφαρμοστεί συνολικά από την 1η Ιανουαρίου 2019, ανέλυσε, σε απάντησή του σε κοινοβουλευτική παρέμβαση βουλευτή της Ν.Δ., ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Το γεγονός, πως το μεταφορικό ισοδύναμο αναμένεται να χρηματοδοτηθεί σε πρώτο στάδιο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ στη συνέχεια θα αναζητηθούν επικουρικές μορφές χρηματοδότησης, σημείωσε στην απάντησή του, προς τον Γραμματέα Π.Ε. της Νέας Δημοκρατίας και βουλευτή Ηρακλείου, κ. Λευτέρη Αυγενάκη, κατόπιν σχετικής ερώτησής του, η οποία κατατέθηκε στη βουλή, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής.
Παράλληλα, ο υπουργός εξήγησε τη λογική του μέτρου, τόσο βραχυπρόθεσμα, όσο και μακροπρόθεσμα, η οποία κινείται στην κατεύθυνση της εξίσωσης του μεταφορικού κόστους, που επωμίζονται οι νησιώτες, με αυτό της ηπειρωτικής χώρας.
Εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων προεκλογικού χαρακτήρα
Στην ερώτησή του ο κ. Λ. Αυγενάκης είχε επισημάνει ότι «το κόστος των θαλασσίων συγκοινωνιών στη χώρα μας υπολογίζεται περίπου 400% παραπάνω από τις χερσαίες μεταφορές. Η σωστή εφαρμογή του μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου στοχεύει να εναρμονίσει το κόστος μετακίνησης προσώπων, αγαθών, πρώτων υλών και υπηρεσιών στα νησιά με το αντίστοιχο κόστος στην ηπειρωτική χώρα».
Ο βουλευτής ανέφερε στο κείμενο της ερώτησής του, πως «η κυβέρνηση, πρόσφατα, εξήγγειλε την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου για τα νησιά του Αιγαίου … Το μεταφορικό ισοδύναμο, στην περίπτωση της χώρας μας, θεσπίστηκε ως αντιστάθμισμα στην αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά, από την συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Όπως είναι γνωστό, οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά καταργήθηκαν από 01/01/2018 σε 27 νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου και της Δωδεκανήσου», υποστηρίζοντας, ότι «η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, υπηρετεί σκοπιμότητες προεκλογικού χαρακτήρα και προσπαθεί να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά».
Σύμφωνα με τον κ. Αυγενάκη, «το ποσό των 50 εκ. ευρώ δεν καλύπτει το κόστος, αφού μετριοπαθείς υπολογισμοί που έχουν γίνει, υπολογίζουν πως το κόστος από την πλήρη εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου θα είναι πολλαπλάσιο.
Σε κάθε περίπτωση, δεν αποτελεί υπεύθυνο μέτρο που αντιμετωπίζει τα χρόνια και εγγενή προβλήματα που συνεπάγεται η νησιωτικότητα, αφού θα υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια στη χορήγηση του ισοδυνάμου, θα αφορά νησιά κάτω των 3.000 ή των 1.000 κατοίκων και θα χορηγηθεί από το Π.Δ.Ε., χωρίς να έχει γίνει καμία πρόβλεψη σε αυτό. Δυστυχώς, το μεταφορικό ισοδύναμο της Κυβέρνησης δεν συνιστά αναπτυξιακό εργαλείο που αντισταθμίζει το απωλεσθέν μειωμένο Φ.Π.Α.».
Με την κοινοβουλευτική του παρέμβαση ο κ. Αυγενάκης είχε θέσει επίσης τα εξής ερωτήματα:
1. Πότε προβλέπεται να ξεκινήσει η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου; Υπάρχει βούληση να υιοθετηθεί ένα πιο αποτελεσματικό μέσο εφαρμογής του, που να αντιμετωπίζει ουσιαστικά το πρόβλημα του κόστους των θαλασσίων μεταφορών;
2. Ποιος ο προγραμματισμός για την ανακούφιση των κατοίκων των νησιών από την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ και για την αντιμετώπιση των θεμάτων που συνεπάγεται η νησιωτικότητα;
Δικλείδες ασφαλείας και μόνιμες δομές ελέγχου
Στην απάντησή του προς τον Γραμματέα Π.Ε. της Νέας Δημοκρατίας, ο κ. Κουρουμπλής υπογράμμισε, πως «η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου εντάσσεται στο πλαίσιο των πολυεπίπεδων νησιωτικών πολιτικών που εφαρμόζει η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Για πρώτη φορά, το μεταφορικό ισοδύναμο, στην πιλοτική του μορφή, θα εφαρμοστεί τον Ιούλιο του 2018. Από 1/1/19 το μέτρο θα εφαρμοστεί καθολικά. Για την ανάγκη χρηματοδότησης του εν λόγω μέτρου θα χρησιμοποιηθούν πόροι από το Εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.). Παράλληλα, όμως, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει εκκινήσει ενέργειες για την αναζήτηση επικουρικών χρηματοδοτήσεων από Ευρωπαϊκά Προγράμματα, που εφόσον ευοδωθούν, θα ενισχύσουν το συνολικό προϋπολογισμό του μέτρου».
Εξήγησε δε, πως «πρόκειται για ένα μόνιμο μέτρο που η λογική του κινείται στην ανάγκη επέμβασης στο υψηλό κόστος μεταφοράς προσώπων και προϊόντων, που έχουν να αντιμετωπίσουν οι νησιώτες.
Σκοπός είναι η εναρμόνιση του κόστους εισιτηρίου για τη μεταφορά των επιβατών και εμπορευμάτων, από και προς τα νησιά, παίρνοντας ως βάση το κόστος των χερσαίων μεταφορών. Πάνω σε αυτή τη διαφορά θα δοθεί μια επιδότηση πρώτον στο εισιτήριο του νησιώτη και δεύτερον στο κόστος που δαπανάται για τη μεταφορά των προϊόντων».
Τέλος, ο υπουργός τόνισε, ότι «τα στοιχεία και οι δείκτες που χρησιμοποιήθηκαν για τη διαμόρφωση της πρότασης, βασίζονται στα αποτελέσματα μελέτης που έχει ανατεθεί από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου αλλά και στη συνεργασία με άλλα Υπουργεία και θεσμικούς φορείς των νησιών.
Όλες οι προτάσεις για το μεταφορικό ισοδύναμο θα αποτελέσουν αντικείμενο διαβούλευσης με τους τοπικούς φορείς των νησιών και τις τοπικές κοινωνίες», ενώ επεσήμανε, πως «στη νομοθετική πρωτοβουλία που θα θεσμοθετήσει το μεταφορικό ισοδύναμο και θα το εντάξει στην καθημερινή ζωή των νησιωτών, θα ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα για την προώθηση ρυθμίσεων που θα λειτουργήσουν ως δικλείδες ασφαλείας για τη δημιουργία μόνιμων δομών ελέγχου ως προς την πραγματική μείωση των τιμών στα νησιά».
«Παγίδα για τους κατοίκους των νησιών»
Ο κ. Αυγενάκης, σε συνέχεια της απάντησης του κ. Κουρουμπλή, δήλωσε, ότι «η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών αποτελεί μία από τις αποτελεσματικές μεθόδους που έχει εισάγει η ΕΕ για την εναρμόνιση του κόστους μεταφοράς μεταξύ των θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών και τον καθορισμό της τιμής του εισιτηρίου των μεταφορών αυτών.
Δυστυχώς, η Κυβέρνηση το αντιμετωπίζει με προχειρότητα και για να καλύψει επικοινωνιακά την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά. H εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, όπως ανακοινώθηκε από την Κυβέρνηση, αποτελεί άλλη μία παγίδα για τους κατοίκους των νησιών».
Πηγή : http://www.koinignomi.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου