Έντονη αντίδραση από Δημάρχους των Κυκλάδων, χωρίς ωστόσο ουσιαστική παρέμβαση στον διαδικτυακό τόπο της διαβούλευσης
Αλαγές στον τρόπο ίδρυσης και λειτουργίας των Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος, αλλά και άρδην απλουστευμένες διαδικασίες, με αφαίρεση αρμοδιοτήτων από τους οικείους Δήμους, φέρνει το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού.
Το σχέδιο νόμου , με τίτλο «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις», κατατέθηκε προς διαβούλευση από τις 9 Αυγούστου 2016 και θα παραμείνει ανοιχτό, έως και τις 29 Αυγούστου. Σύμφωνα με το εισαγωγικό σημείωμα του Υπουργού, κ. Γιώργου Σταθάκη, το σχέδιο νόμου «έχει ως στόχο τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος μέσω της ορθολογικής μεταρρύθμισης του συστήματος αδειοδότησης των επιχειρήσεων και την απλοποίηση των διαδικασιών άσκησης των οικονομικών δραστηριοτήτων. Ο νόμος θα αποτελέσει τον οδηγό αδειοδότησης όλων των οικονομικών δραστηριoτήτων, ενώ στο πεδίο εφαρμογής αυτού καταρχήν υπάγονται οι μεταποιητικές και συναφείς δραστηριότητες τροφίμων και ποτών, τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και οι δραστηριότητες που αφορούν στη λειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων».
Το γενικό πλαίσιο του σχεδίου νόμου
Με τις διατάξεις του Σ/Ν ρυθμίζεται το πλαίσιο, της άσκησης των οικονομικών δραστηριοτήτων, ενώ σκοπό έχουν «τη διασφάλιση του ελεύθερου ανταγωνισμού, της αρχής της αειφορίας, της βιώσιμης ανάπτυξης και της ασφάλειας του δικαίου».
Αρμόδιες αρχές τόσο για τις διαδικασίες γνωστοποίησης και έγκρισης όσο και για τη διεξαγωγή της εποπτείας των οικονομικών δραστηριοτήτων, είναι όσες έχουν ορισθεί από την κείμενη νομοθεσία. Οι αρμόδιες αρχές δύνανται, στην έκταση που αυτό δεν αποτελεί ανεπίτρεπτη παραχώρηση δημόσιας εξουσίας, να χρησιμοποιούν για τη διεξαγωγή των ελέγχων και την αξιολόγηση των πορισμάτων και τη συνεργασία ιδιωτικών φορέων. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, την ευθύνη για τη διεξαγόμενη έρευνα και τα συμπεράσματά της φέρει η εκάστοτε αρμόδια αρχή.
Κύριο μέσο, που θα λειτουργήσει ως Κεντρικό Σύστημα για την υποστήριξη των διαδικασιών αδειοδότησης και ελέγχου των οικονομικών δραστηριοτήτων, θα αποτελέσει το «Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Αδειοδότησης και Ελέγχων» (ΟΠΣ-ΑΔΕ). Τη συνολική εποπτεία του ΟΠΣ-ΑΔΕ αναλαμβάνει η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού.
Σκοπός του συστήματος είναι η εφαρμογή και η υποστήριξη της συνολικής διαδικασίας αδειοδότησης και ελέγχου της οικονομικής δραστηριότητας.Περιλαμβάνει τη διαδικασία γνωστοποίησης και έγκρισης, καθώς και την υποστήριξη του προγραμματισμού και υλοποίησης της διαδικασίας ελέγχων, βάσει κριτηρίων διαχείρισης κινδύνων δημοσίου συμφέροντος. Επιπλέον, σκοπείται η δημιουργία ολοκληρωμένου μητρώου στο οποίο περιλαβάνονται πληροφορίες σχετικά με τη γνωστοποίηση που έχει υποβάλει μία επιχείρηση, τις έγκρισεις που έχουν εκδοθεί από το σύστημα, τους ελέγχους στους οποίους έχει υποβληθεί καθώς και το επίπεδο κινδύνου δημοσίου συμφέροντος της επιχείρησης. Επίσης, δύναται να περιλαμβάνει πληροφορίες σχετικά με άλλες εγκρίσεις που έχει λάβει η επιχείρηση.
Το ΟΠΣ-ΑΔΕ θα είναι προσβάσιμο και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από όλες τις αρχές που εμπλέκονται στις διαδικασίες αδειοδότησης και ελέγχων.
Για την εξυπηρέτηση των σκοπών του νόμου, προβλέπεται η ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ του ΟΠΣ-ΑΔΕ και του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ) καθώς και των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων και της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Διοικητικής Υποστήριξης του Υπουργείου Οικονομικών. Επιπλέον προβλέπεται η διαλειτουργικότητα και η ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων με τις υφιστάμενες βάσεις δεδομένων, καθώς και με κάθε άλλο υφιστάμενο πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης αδειοδότησης και ελέγχων.
Αδειοδότηση μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας
Όσον αφορά στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (ΚΥΕ) που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος, θα υπόκεινται στο καθεστώς γνωστοποίησης. Ως γνωστοποίηση ορίζεται η ενημέρωση της διοίκησης από τον ενδιαφερόμενο σχετικά με τη λειτουργία της οικονομικής δραστηριότητας. Για όσες οικονομικές δραστηριότητες προβλέπεται γνωστοποίηση, αυτή τίθεται ως αναγκαία προϋπόθεση άσκησης της δραστηριότητας και στην περίπτωση αυτή ο ενδιαφερόμενος μπορεί αμέσως μετά την ολοκλήρωση της γνωστοποίησης να ξεκινήσει τη λειτουργία της δραστηριότητας.
Η γνωστοποίηση περιλαμβάνει το όνομα, τη διεύθυνση της επιχείρησης το είδος της οικονομικής δραστηριότητας ή των οικονομικών δραστηριοτήτων και μόνον εφόσον κρίνεται σκόπιμο και απολύτως αναγκαίο, η γνωστοποίηση δύναται να περιλαμβάνει και επιπρόσθετες πληροφορίες όπως ενδεικτικά πληροφορίες για την εγκατάσταση και τις ακολουθούμενες παραγωγικές διαδικασίες, ενώ η δραστηριότητα αποτελεί αντικείμενο ελέγχου από τις εκάστοτε αρμόδιες αρχές, μετά την υποβολή της, εκτός από την περίπτωση που ο υπόχρεος δεν προέβη στην υποβολή αυτής, όπου καθίσταται υποκείμενο ελέγχου ήδη από το χρόνο που είχε υποχρέωση υποβολής της.
Πριν την υποβολή της γνωστοποίησης ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να έχει εξασφαλίσει ότι το κατάστημα μπορεί να ιδρυθεί στην συγκεκριμένη τοποθεσία. Για το σκοπό αυτό απαιτείται βεβαίωση από την Υπηρεσία Δόμησης του αρμόδιου Δήμου ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα δύναται να ιδρυθεί στη συγκεκριμένη τοποθεσία.
Η γνωστοποίηση πραγματοποιείται αποκλειστικά μέσω του ΟΠΣ-ΑΔΕ, ενώ αρμόδια αρχή για την παραλαβή της γνωστοποίησης είναι ο κατά τόπο αρμόδιος Δήμος. Μέχρι την έναρξη λειτουργίας του συστήματος η γνωστοποίηση υποβάλλεται είτε στο Δήμο είτε σε ΚΕΠ που λειτουργεί ως ΕΚΕ.
Κατάργηση και της άδειας μουσικής
Με το άρθρο 30 του Σ/Ν, απλουστεύονται οι ρυθμίσεις, αναφορικά με τη χρήση μουσικής και χρήσης μουσικών οργάνων, με τη χορήγηση άδειας μουσικής ή χρήσης μουσικών οργάνων από τον κατά τόπο αρμόδιο Δήμο να καταργείται.
Αντίθετα, ο ενδιαφερόμενος για χρήση μουσικής ή χρήση μουσικών οργάνων υποχρεούται σε κάθε περίπτωση, εφόσον προτίθεται να προβεί στη χρήση αυτή, να συμπεριλάβει στη γνωστοποίηση τη δήλωση χρήσης.
Παρ’ όλα αυτά, η άδεια της παραγράφου 3 του άρθρου 3 της Αστυνομικής Διάταξης 3/1996 (Β`15) περί παράτασης ωραρίου διατηρείται.
Επίσης, διατηρείται και η άδεια χρήσης κοινοχρήστου χώρου. Για την έκδοσή της, είτε αυτή εκδίδεται κατά την έναρξη λειτουργίας της δραστηριότητας είτε εκδίδεται μεταγενέστερα, δεν απαιτείται η προηγούμενη γνωμοδότηση της Υγειονομικής Υπηρεσίας της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, ενώ τα απαραίτητα δικαιολογητικά που απαιτεί ο Δήμος για τη χορήγηση της άδειας ενοποιούνται και απαριθμούνται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Στην περίπτωση έλλειψης γνωστοποίησης, παράλειψη μεταβολής ή αναληθών στοιχείων εφαρμόζονται μέτρα και κυρώσεις. Αρμόδιο όργανο για την επιβολή αυτών ορίζεται ο οικείος Δήμος. Με ΚΥΑ θα καθορίζεται το ύψος του διοικητικού προστίμου, η διαδικασία επιβολής τους και κάθε άλλο σχετικό ζήτημα.
Σύμφωνα με τον Σ/Ν καταργούνται:
α) Η απαίτηση για άδεια μουσικής ή χρήση μουσικών οργάνων που προβλέπεται στην υπ’ αριθμ. 3/1996 Αστυνομική Διάταξη (Β`15) και στην Υ1γ/Γ.Π/οικ. 96967/2012 (Β’ 2718) καθώς και οποιαδήποτε διάταξη προβλέπεται η άδεια αυτή.
ε) Τα πρωτοβάθμια συμβούλια που γνωμοδοτούν για την άδεια λειτουργίας των Κέντρων Διασκέδασης
Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, η υπαγωγή της οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς γνωστοποίησης απαλλάσσει τον φορέα της οικονομικής δραστηριότητας από την υποχρέωση λήψης άδειας λειτουργίας. Όπου απαιτείται η προσκόμιση άδειας λειτουργίας ή βεβαίωσης κατάθεσης υπεύθυνης δήλωσης, προσκομίζεται εφεξής το αποδεικτικό υποβολής της γνωστοποίησης.
Έντονη αντίθεση, έλλειψη αντίδρασης
Η απλούστευση των διαδικασιών, αλλά και η αφαίρεση αρμοδιοτήτων από τους Δήμους, έχει φέρει αντιδράσεις στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, με τους δημάρχους των Κυκλάδων, να τάσσονται ενάντια στη διαχείριση των διαδικασιών για τα Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος, από υπηρεσίες έξω από τα διοικητικά όρια των Δήμων, δεδομένου, ότι, όπως τονίζουν, ο Δήμος είναι σε θέση να γνωρίζει τις ανάγκες των επιμέρους περιοχών, αλλά και βάσει αυτών, να διαχειρίζεται την αδειοδότηση των ΚΥΕ.
Σε επικοινωνία της εφημερίδας, με δημάρχους κατ’εξοχήν τουριστικών νησιών, όπου υπάρχει αυξημένη δραστηριότητα ΚΥΕ, οι επικεφαλής των δημοτικών αρχών, φάνηκαν να βρίσκονται σχετικά ελλιπώς ενημερωμένοι, σχετικά με το νομοσχέδιο, παρά το γεγονός, ότι πρόκειται για ένα μείζονος σημασίας ζήτημα για τα νησιά, όπου τέτοιου είδους επιχειρήσεις καταλαμβάνουν ίσως το μεγαλύτερο ποσοστό της επιχειρηματικής δραστηριότητας, ενώ παράλληλα και λαμβάνοντας υπόψιν ότι αντιτίθενται με τα προβλεπόμενα από το νομοσχέδιο, δεν έχουν ακόμη υπάρξει σχόλιά τους στο διαδικτυακό τόπο της διαβούλευσης.
«Η οικείοι ΟΤΑ οφείλουν και πρέπει να έχουν τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο, σε όσα συμβαίνουν εντός της εδαφικής τους περιφέρειας», σχολίασε ο κ. Κωνσταντίνος Κουκάς, Δήμαρχος Μυκόνου, η οποία βρίθει από Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος, και άρα ο Δήμος επηρεάζεται άμεσα από τις ρυθμίσεις του Σ/Ν.
«Τα Δημοτικά Συμβούλια, εκφραστές της τοπικής κοινωνίας, γνωρίζουν καλύτερα τις δυνατότητες κάθε περιοχής, προκειμένου να επιτρέπουν ή μη τη χορήγηση άδειας λειτουργίας ή και μουσικής», συμπλήρωσε, «ανάλογα με το πόσο επιβαρυμένη μπορεί να είναι μία περιοχή, ανάλογα με τη γνώμη των περιοίκων κλπ».
Αντίθεση στα προβλεπόμενα του προτεινόμενου νόμου, εξέφρασε ακόμη ένας δήμαρχος νησιού, με μεγάλη δραστηριότητα ΚΥΕ, όπως είναι η Πάρος.
«Δεν γίνεται κάποιοι, εκτός του τόπου, να αποφασίζουν για τα μαγαζιά στον τόπο μας, που έχει ιδιαιτερότητες, όπως κάθε τόπος, όπου αλλού μπορεί να υπάρχουν εκκλησίες, αλλού απαιτείται η διαφύλαξη του παραδοσιακού χαρακτήρα κάποιων οικισμών, και άλλα θέματα, που είναι καθαρά τοπικού χαρακτήρα», σημείωσε ο Δήμαρχος Πάρου, κ. Μάρκος Κωβαίος.
Όπως τόνισε, «η ουσία είναι μία, ότι ένα-ένα κομμάτι αρμοδιότητας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπου υπάρχουν έσοδα, αφαιρείται. Αντίστοιχα, δίνουν αρμοδιότητες, οι οποίες προϋποθέτουν φόρτο εργασίας, αλλά δεν έχουν έσοδα. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Το ίδιο έχει συμβεί και με τις παραλίες, όπου η Κτηματική Υπηρεσία και το Υπουργείο Οικονομικών είναι ιδιοκτήτης και αντλεί το 50% των εσόδων, ενώ οι Δήμοι επιβαρύνονται με την υποχρέωση της εκπόνησης όλων των διαδικασιών, του καθαρισμού, κλπ».
«Είπαμε να ξεπεράσουμε τη γραφειοκρατεία, ωστόσο, δε φτάνει μόνο αυτό, θα πρέπει να υπάρξει πολλή δουλειά και πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη μνεία στις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής, που από μακριά αυτές δεν γίνεται να εντοπιστούν», υποστήριξε, ενώ τόνισε, ότι «αυτά τα θέματα, πρέπει να καθορίζονται από τις τοπικές κοινωνίες».
Κλείνοντας, ο κ. Κωβαίος επεσήμανε, πως ενώ οι δημοτικές αρχές βρίσκονται σε άμεση επαφή με τους πολίτες και είναι αιρετές απ’αυτούς, προκειμένου να διαχειρίζονται τα του τόπου τους, εν τέλει, ουσιαστικά, οι ΟΤΑ α’ βαθμού θα καταλήξουν να είναι αρμόδιο όργανο, μόνο για τη βελτίωση του ηλεκτροφωτισμού και της διαχείρισης των απορριμμάτων.
«Μεγάλη ζημία στα οικονομικά των Δήμων»
Έντονη και άμεση υπήρξε και η αντίδραση του συλλογικού οργάνου των ΟΤΑ α’ βαθμού, της ΚΕΔΕ, η οποία με ανακοίνωσή της σημειώνει, πως εν μέσω θέρους η κυβέρνηση προχωρεί εν κρυπτό στην αφαίρεση αρμοδιοτήτων από τους δήμους, εκφράζοντας την έντονη αντίθεσή της στη σχεδιαζόμενη αφαίρεση από τους δήμους της αρμοδιότητας αδειοδότησης καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος
«Σειρά αυτή τη φορά έχει η αφαίρεση από τους δήμους της αρμοδιότητας αδειοδότησης καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, η οποία προβλέπεται στο νομοσχέδιο «Νέο Θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις». Πρόκειται για σχέδιο νόμου που έχει καταρτιστεί από το Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού. Η αφαίρεση των συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων θα προκαλέσει μεγάλη ζημία στα οικονομικά των δήμων, οι οποίοι ήδη έχουν υποστεί τεράστιες περικοπές», υπογραμμίζεται.
Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Πατούλης υπογραμμίζει ότι άμεσα θα αναληφθούν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες από τα αρμόδια όργανα της ΚΕΔΕ προκειμένου να ξεκαθαριστεί στη Κυβέρνηση ότι οι δήμοι δε θα μείνουν απλοί θεατές στην προσπάθεια της θεσμικής και ουσιαστικής υποβάθμισης του ρόλου της Ελληνικής Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Η ΚΕΔΕ κρίνει ότι, το ζήτημα δεν είναι να αφαιρεθεί μια αρμοδιότητα από τους δήμους, αλλά να ληφθούν όλα εκείνα τα αναγκαία μέτρα προκειμένου να αντιμετωπιστεί η παθογένεια του συστήματος. Μεταξύ άλλων, για να επιτευχθεί η επιτάχυνση των διαδικασιών είναι απαραίτητο να γίνουν προσλήψεις στα αρμόδια τμήματα των δήμων και τα συναρμόδια Υπουργεία να λάβουν απόφαση για μείωση του όγκου των απαιτούμενων δικαιολογητικών.
Επί του νομοσχεδίου, η ΚΕΔΕ εκφράζει πρωταρχικά τις αντιρρήσεις της καθώς στο άρθρ. 28 (όπως και τα άρθρα που ακολουθούν ) του σχεδίου νόμου φαίνεται να καταργείται μια θεσμοθετημένη αρμοδιότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που αφορά τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος του άρθρου 80 του Δημοτικού Κώδικα καθώς και τις άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας θεάτρων, κινηματογράφων και άλλων ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων (τσίρκο-πίστες αυτοκινήτων κλπ.), καθώς επίσης και η αρμοδιότητα χορήγησης άδειας μουσικής και χρήσης μουσικών οργάνων.
Η αφαίρεση των αρμοδιοτήτων αυτών από τους Δήμους θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα που σχετίζονται με την αλόγιστη επιβάρυνση των Δήμων μας με πάσης φύσεως καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος καθώς και πρόκληση υπερβολικής ηχορύπανσης, τονίζει η ΚΕΔΕ. Οι επιγενόμενοι έλεγχοι, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας γνωστοποίησης και στην ουσία της αδειοδότησης, δεν θα είναι αποτελεσματικοί και θα επιφέρουν τεράστια βλάβη στην προσπάθεια που καταβάλλουν οι Δήμοι για προστασία των κατοίκων και ευταξία των πόλεων από την αλόγιστη ανάπτυξη μπαρ, καφέ και άλλων οχλουσών δραστηριοτήτων.
Σημειώνεται, ότι στο πλαίσιο της διαβούλευσης του επίμαχου νομοσχεδίου τα αρμόδια όργανα της ΚΕΔΕ θα υποβάλλουν συγκεκριμένες προτάσεις και παρατηρήσεις.
Πηγή : http://www.koinignomi.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου