9 Δεκ 2022

Έναν χρόνο εκκρεμεί η πληρωμή του Μεταφορικού Ισοδύναμου στις επιχειρήσεις


Σε αναμονή που φτάνει να αγγίξει τον ένα χρόνο βρίσκονται οι νησιωτικές επιχειρήσεις για την καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, καθώς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν έχει προχωρήσει ακόμα στην πληρωμή του β΄ εξαμήνου του 2021 ενώ δεν έχει ανοίξει ούτε η πλατφόρμα για την κατάθεση των δικαιολογητικών για το πρώτο εξάμηνο του 2022.

Χρήματα δεν υπάρχουν, καθώς φαίνεται, για την κάλυψη του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου, όταν τα τελευταία χρόνια οι πληρωμές, τόσο προς τους επιβάτες όσο και προς τις επιχειρήσεις, γίνονται με πολύμηνες καθυστερήσεις, παρά τις δεσμεύσεις των απαιτούμενων κονδυλίων έως το 2025 από την προηγούμενη κυβέρνηση που σχεδίασε και υλοποίησε το μέτρο.

Οι επιχειρήσεις που ήδη επιβαρύνονται με το μεγάλο ενεργειακό κόστος και τις συνεχείς ανατιμήσεις, πολύ δε περισσότερο των νησιωτικών περιοχών με το επιπλέον κόστος των μεταφορικών, έρχονται αντιμέτωπες και με την αδιαφορία της πολιτείας, όταν το μέτρο στήριξης τους ως αντιστάθμισμα των προβλημάτων της νησιωτικότητας έχει “παγώσει” σε τέτοιο βαθμό, πράξη που παραπέμπει σε ακύρωση του.

Με τις συνεχείς καθυστερήσεις στην καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, από το καλοκαίρι του 2019, διαφαίνεται μία προσπάθεια, από την πλευρά του αρμόδιου Υπουργείου, απαξίωσης του μέτρου, προοιωνίζοντας την πλήρη κατάργηση του, αν αυτό είναι στοιχείο της νησιωτικής του πολιτικής!

Το Μεταφορικό Ισοδύναμο για τις νησιωτικές επιχειρήσεις, στοχεύει στην εξισορρόπηση του υψηλού κόστους της μεταφοράς εμπορευμάτων από την ηπειρωτική χώρα προς τα νησιά και μεταξύ των νησιών, σε σχέση με το κόστος των χερσαίων μεταφορών.

Πέραν των καθυστερήσεων στην απόδοση των επιστρεφόμενων μεταφορικών εξόδων του δευτέρου εξαμήνου του 2021, δεν έχει εκδοθεί από το Υπουργείο Ναυτιλίας ούτε η πρόσκληση για την κατάθεση των παραστατικών των επιχειρήσεων για το πρώτο εξάμηνο του 2022, γεγονός που προϊδεάζει για την νέα μεγάλη καθυστέρηση που αφορά και σε αυτές τις καταβολές. 

Έξι μήνες μετά την προηγούμενη δημοσιοποίηση του θέματος των καθυστερήσεων καταβολής στις επιχειρήσεις του Αντισταθμίσματος Νησιωτικού Κόστους (ΑΝΗΚΟ), παραμένει η εκκρεμότητα, με τον Πρόεδρο του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννη Ρούσσο, να τοποθετείται επ’ αυτού.

Με τις νέες πολύμηνες καθυστερήσεις πληρωμής προς τις νησιωτικές επιχειρήσεις, μέλη σας, αλλά και με την συμμετοχή σας σε όργανα του Υπουργείου Ναυτιλίας, πως καταγράφει το Επιμελητήριο αυτή την πρακτική;

Γ. Ρ.: «Ανάμεσα στα άλλα θέματα που απασχολούν την επιχειρηματικότητα, αυτή την περίοδο, όπως το ενεργειακό, το θέμα των οφειλόμενων του ΜΙ προς τις επιχειρήσεις έχει απασχολήσει πολλές φορές το Επιμελητήριο και σε όλες τις συναντήσεις με το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει τεθεί.

Η πληροφόρηση και η διαβεβαίωση που έχουμε, και περιμένουμε αυτή τη φορά να υλοποιηθεί, είναι ότι μέσα στον Δεκέμβριο θα εξοφληθούν τα οφειλόμενα του 2021 προς τις επιχειρήσεις και με τον νέο χρόνο προς τους επιβάτες».

Εκτός των οφειλόμενων όμως δεν έχει ανοίξει ούτε η πλατφόρμα για την κατάθεση των παραστατικών των επιχειρήσεων για το πρώτο εξάμηνο του 2022, γεγονός που επαυξάνει το πρόβλημα.

Γ. Ρ.: «Και αυτό το θέμα τίθεται συνεχώς γιατί πέραν του ότι θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν οφειλές, οι επιχειρήσεις θα ήξεραν και ποια είναι αυτά τα οφειλόμενα, όταν καταχωρούνται στην πλατφόρμα. Υπάρχει μία στρεβλή εντύπωση ότι οι επιχειρήσεις των Κυκλάδων δεν αντιμετωπίζουν τόσο μεγάλο οικονομικό πρόβλημα όπως οι επιχειρήσεις της υπόλοιπης χώρας, λόγω του τουρισμού. Εμείς σαν Επιμελητήριο έχουμε επισημάνει πως αυτό δεν ισχύει καθώς μία νησιωτική επιχείρηση έχει έξοδα καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς και μόνο μία συγκεκριμένη περίοδο την ικανότητα να τα καλύψει. Όσες επιχειρήσεις λειτουργούν, με τα αυξημένα ενεργειακά κόστη, αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα. Το ΜΙ δεν πρέπει να θεωρούμε ότι δεν είναι τόσο σοβαρό για τις επιχειρήσεις της περιοχής».

Αυτή είναι η θεώρηση από πλευράς Υπουργείου;

Γ. Ρ.: «Υπάρχει η κυβερνητική αντίληψη ότι οι Κυκλάδες είναι διαφορετικές. Όμως αυτή την στιγμή οι ανισότητες μεγαλώνουν αντί να αμβλύνονται και ειδικά αυτό το θέμα πρέπει να κλείσει. Επειδή είναι θέμα οικονομικό και πέρα από το Υπουργείο Ναυτιλίας, εμείς προς κάθε κατεύθυνση έχουμε ζητήσει να κλείσει. Επειδή πλέον το θέμα έχει φτάσει πολύ ψηλά, ευελπιστούμε ότι έως το τέλος του χρόνου θα έχουν γίνει οι πληρωμές. Γι’ αυτό και ζητήσαμε και από το Υπουργείο Ναυτιλίας, μόλις υπάρξει πιο συγκεκριμένη ημερομηνία να γίνουν και οι σχετικές ανακοινώσεις».

Αντίστοιχες διαβεβαιώσεις όμως είχαν δοθεί και πριν από ένα εξάμηνο, ότι τον Σεπτέμβρη θα γινόντουσαν οι εξοφλήσεις, πράγμα που δεν έγινε.

Γ. Ρ.: «Γι’ αυτό είπα για συγκεκριμένες ημερομηνίες γιατί αν έχουν εξασφαλιστεί οι πιστώσεις, θα μπορούν να ξέρουν και την ημερομηνία καταβολής. Όταν δεν υπάρχουν οι πιστώσεις δεν μπορούν να δοθούν συγκεκριμένες ημερομηνίες».

Μήπως η κυβέρνηση οδεύει προς την κατάργηση του ΜΙ; Προβληματισμό προκάλεσαν τα λεγόμενα του Περιφερειάρχη, Γ. Χατζημάρκου, στο πρόσφατο Περιφερειακό Συμβούλιο, περί επιλογής μεταξύ του μέτρο του ΜΙ και των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά, οπότε σε πιθανό τέτοιο δίλημμα επιλέγει το ΦΠΑ.

Γ. Ρ.: «Πολύ σωστά έθεσε ο Περιφερειάρχης ότι δεν πρέπει να βάζουμε σε σύγκριση αυτά τα δύο θέματα, αλλά νομίζω ότι η καθυστέρηση για το ΜΙ έχει προκύψει λόγω δημοσιονομικών θεμάτων και δεν έχει υποπέσει στην αντίληψη μου ότι συζητείται είτε κατάργηση του είτε να μείνει έναντι του ΦΠΑ. Πρόκειται για δύο ξεχωριστά πράγματα και έτσι πρέπει να τα βλέπουμε και η διεκδίκηση μας πρέπει να είναι και για τα δύο ξεχωριστά».

Οι επιχειρήσεις και στις Κυκλάδες, ότι και να λένε κάποιοι, σηκώνουν ένα μεγάλο φορτίο όσον αφορά στα κόστη λειτουργίας τους, πολύ δε περισσότερο λόγω ενεργειακού, οπότε είναι βεβαρημένες οικονομικά στην πλειοψηφία τους. Το ΜΙ δεν θα λειτουργήσει «ανακουφιστικά» προς την αγορά;

Γ. Ρ.: «Οποιαδήποτε, μικρή ή μεγάλη βοήθεια, θα ανακουφίσει. Όπως επισημαίνει συνεχώς το Επιμελητήριο είναι πως είναι άλλο να κλείσει μία επιχείρηση στην ηπειρωτική Ελλάδα και είναι άλλο να κλείσει σε ένα νησί. Για παράδειγμα, υπάρχουν μεγάλες δυσκολίες λειτουργίας φούρνων στις Κυκλάδες. Είναι άλλο να κλείσει ένας φούρνος σε ένα νησί, καθώς μπορεί να μείνει χωρίς ψωμί ολόκληρο νησί ή ένα χωριό και άλλο είναι να κλείσει ένας φούρνος στην Αθήνα, που έχει τη δυνατότητα ο πολίτης να πάει στον διπλανό φούρνο. Γι’ αυτό αναφέρθηκα στην μεγέθυνση των ανισοτήτων, γιατί είναι τέτοια η ιδιομορφία του νησιωτικού χώρου, η οποία πρέπει συνεχώς να επισημαίνεται ώστε να εξαλειφθεί αυτή η γενική αντίληψη ότι όλα είναι καλά στις Κυκλάδες επειδή πήγε καλά ο τουρισμός. Άλλο λοιπόν οι αριθμοί και άλλο τα οικονομικά οφέλη που είχαν από αυτούς τους αριθμούς οι επιχειρήσεις. Εμείς σαν Επιμελητήριο δεχόμαστε τις πιέσεις από τις επιχειρήσεις των Κυκλάδων και γι’ αυτό δεν σταματάμε να διεκδικούμε συγκεκριμένα. Όχι γενικά και αόριστα, γιατί μόνο με συγκεκριμένη στόχευση επισημαίνεται επί της ουσίας το πρόβλημα και έχεις ελπίδα για την αντιμετώπιση του. Οπότε ελπίζουμε και το θέμα του ΜΙ θα κλείσει μέχρι το τέλος της χρονιάς και θα μπούμε σε μία ομαλή διαδικασία πληρωμών, γιατί δυστυχώς ακυρώνεται ένα μέτρο όταν για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα υπάρχουν οφειλές».

Μόλις προ τριών ημερών ανακοινώθηκε η επέκταση του ΜΙ για τα καύσιμα και σε πολύ μικρά νησιά. Ήταν ένα από τα αιτήματα του Επιμελητηρίου Κυκλάδων για την κάλυψη όλων των μικρών νησιών.

Γ. Ρ.: «Το Επιμελητήριο Κυκλάδων επέμενε για την επέκταση στο σύνολο των μικρών νησιών, όμως δυστυχώς δεν βρήκε καμία ανταπόκριση από κανέναν φορέα των Κυκλάδων. Ούτε εισακούστηκε ούτε στηρίχθηκε αυτή η πρόταση. Εμείς πάντως είμαστε ικανοποιημένοι που αυτή η επέκταση συμπεριέλαβε και κάποια ακόμα νησιά. Θα πρέπει να διεκδικούμε συνεχώς έως την επίλυση κάθε θέματος, γιατί όταν υπάρχει οικονομική δυσχέρεια, μόνο με ισχυρή διεκδίκηση μπορείς να περιμένεις κάποιο αποτέλεσμα».

Όταν λοιπόν συζητάμε για το Αντιστάθμισμα του Νησιωτικού Κόστους, σε μία τόσο δύσκολη οικονομική συγκυρία, καθυστερήσεις τέτοιας εμβέλειας δεν μπορούν να συνεχιστούν.

Γ. Ρ.: «Συμφωνούμε σε αυτό και έτσι είναι. Και εμείς με κάθε τρόπο το έχουμε διατυπώσει αυτό προς την κυβέρνηση. Πάντως μέσα σε αυτή τη δυσκολία το θετικό που υπάρχει από την πλευρά του Υπουργείου Ναυτιλίας είναι η προσπάθεια εξορθολογισμού του ΜΙ, γιατί πρέπει να γίνουν κάποιες βελτιώσεις».

Ένας εξορθολογισμός για τον οποίο ακούμε εδώ και δύο τουλάχιστον χρόνια χωρίς να έχει γίνει ακόμα.

Γ. Ρ.: «Είναι σε μία εξέλιξη η βελτίωση του. Εμείς σαν Επιμελητήριο και με την προηγούμενη κυβέρνηση αλλά και με αυτήν, συμμετέχουμε στις διαδικασίες βελτίωσης της γραφειοκρατίας. Γιατί το να υπάρχει ένα σύνθετο σύστημα και να δυσκολεύει τις επιχειρήσεις ή τα λογιστήρια για την υποβολή των παραστατικών τους, αποτελεί και αυτό ένα θέμα. Όταν ξεκίνησε ο σχεδιασμό τους ΜΙ, πολύ πριν την εφαρμογή του, μέχρι σήμερα έχουν γίνει πολλές βελτιώσεις. Πιστεύω πως, επειδή η τεχνολογία έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας, δίνει περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης, για να διευκολυνθούν και οι επιχειρήσεις, αλλά και τα λογιστήρια, από αυτό τον φόρτο της γραφειοκρατίας».

Άρα συζητάμε για εξορθολογισμό των διαδικασιών ενώ απαιτείται εξορθολογισμός και ως προς την αύξηση του αντισταθμίσματος, αλλά και του πλήθους των επιχειρήσεων.

Γ. Ρ.: «Όλα έχουν πέσει στο τραπέζι και ιδίως το πώς θα μπορέσει να εισαχθεί μεγαλύτερος αριθμός επιχειρήσεων. Κυρίως είναι το πλήθος των επιχειρήσεων, διότι όταν πεις ότι το ΜΙ έδωσε 10 εκ. την ίδια στιγμή θα πρέπει να δούμε και πόσες επιχειρήσεις πήραν αυτά τα 10 εκ., διότι άλλο είναι να πήραν τα 10 εκ. 10 επιχειρήσεις και άλλο είναι αν τα πήραν 1.000 επιχειρήσεις. Κι αυτό είναι λοιπόν ένα ζητούμενο και εμείς έχουμε συμβάλλει στο να τεθεί και από την άλλη πλευρά θα πρέπει και οι επιχειρήσεις οι δικές μας να μην διστάζουν να συμμετέχουν στην υποβολή των δικαιολογητικών τους, καθώς ακόμα πολλές επιχειρήσεις δεν έχουν κάνει χρήση του ΜΙ παρά του ότι το δικαιούνται».

Στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, που η καταβολή του ΜΙ είναι θέμα ημερών, όπως σας ενημέρωσαν, έχετε προγραμματίσει κάποια ύστατη ενέργεια άσκησης πίεσης;

Γ. Ρ.: «Θα τελειώσει και θα υπάρξει πληρωμή, γιατί απευθυνόμασταν και ασκούσαμε πίεση στο Υπουργείο Ναυτιλίας και πλέον το θέμα έχει φτάσει στους χρηματοδοτικούς φορείς. Οπότε δεν μπορεί να μην κλείσει το θέμα, μετά από τόσους μήνες».

Πηγή : https://www.koinignomi.gr/

to synoro blog

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...