Την αναστολή εφαρμογής του νέου νόμου για μελέτες και έργα ζητά η Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), αλλά από το έγγραφο που έστειλε στις 29/9 στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών προκύπτει ότι βασικό της μέλημα είναι οι απευθείας αναθέσεις. Η Ν.Δ., μάλιστα, παρ’ όλο που είχε ψηφίσει επί της αρχής τον νόμο, προχώρησε ένα βήμα παραπέρα και διαπίστωσε ότι βρίσκονται «στον αέρα» τα έργα.
Στην πραγματικότητα, και οι δύο πλευρές ζητούν να διατηρηθεί το θεσμικό πλαίσιο που οδήγησε σε έργα με υπερβάσεις στο χρονοδιάγραμμα και κυρίως στον προϋπολογισμό τους, σε αδιαφάνεια στις αναθέσεις και διαδικασίες που εξέθρεψαν τη διαπλοκή ανάμεσα σε πολιτικούς και «εθνικούς» εργολάβους.
Σε επιστολή του προς τον υπουργό, ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γ. Πατούλης κάνει λόγο για μεγάλη καθυστέρηση στην εφαρμογή του νόμου, αλλά στην επόμενη παράγραφο αναφέρει επί λέξει: «Τα προβλήματα που έχουν προκύψει στο σύνολο των δήμων της χώρας με την αναστολή των απευθείας αναθέσεων μικρών μεν έργων, αλλά απολύτως αναγκαίων για την υλοποίηση λειτουργικών αναγκών που δεν είναι δυνατόν να ακυρωθούν, είναι τεράστια».
Εμφαση στη διαφάνεια
Με τον νόμο 4412/2016, που εισηγήθηκαν οι αρμόδιοι υπουργοί Γ. Σταθάκης και Χρ. Σπίρτζης, εντάχθηκαν στο εθνικό δίκαιο οι προβλέψεις των Οδηγιών 24 και 25 της Ε.Ε. Εχει ενδιαφέρον ότι τον Αύγουστο του 2014, η τότε κυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ είχε προωθήσει, με τη διαδικασία του επείγοντος, τον νόμο 4281, αλλά περιορίστηκε να ενσωματώσει μόνον την Οδηγία 18 παρ’ όλο που είχαν ήδη εκδοθεί οι άλλες δύο. Το σημαντικότερο όμως ήταν ότι προέβλεπε την έκδοση περίπου 100 υπουργικών αποφάσεων, που έμειναν στα χαρτιά, ενώ προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για το ηλεκτρονικό σύστημα δημοπράτησης μελετών και έργων, αλλά δεν τέθηκε σε λειτουργία.
Το νέο θεσμικό πλαίσιο δίνει έμφαση στη διαφάνεια και επιβάλλει τις ηλεκτρονικές διαδικασίες σε όλους τους διαγωνισμούς, ενώ θέτει ως προϋπόθεση για την προκήρυξη ενός έργου την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων και των μελετών.
Με αυτές τις προβλέψεις δεν θα επαναληφθούν τα γνωστά «παρατράγουδα» των αυτοκινητόδρομων για τα οποία το Δημόσιο υποχρεώθηκε να καταβάλει αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στους εργολάβους.
Ορίζει για πρώτη φορά ότι ο μελετητής του έργου παραμένει και στη φάση της κατασκευής, ώστε να διορθώσει τις ατέλειες που ενδεχομένως θα αναδειχθούν.
Ανεξάρτητες φωνές
«Στην Ελλάδα έχουμε μάθει να μένουμε στο παρελθόν. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι. Κοιτάμε μπροστά και αναλαμβάνουμε το ρίσκο για να δημοπρατηθούν νέα έργα. Θα εξασφαλίσουμε έτσι ρευστότητα στην πραγματική οικονομία, νέες θέσεις εργασίας, έσοδα για το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία».
Η Ενωση Περιφερειών δίνει έμφαση σε δύο τομείς που επηρεάζουν αρνητικά την εξέλιξη των έργων: τις απαλλοτριώσεις και τις αρχαιολογικές ανασκαφές.
Μας περιγράφει την εμπειρία του από τη διάνοιξη της οδού Καράγιωργα στη Λάρισα, όπου τα έργα «κόλλησαν» δύο χρόνια γιατί καθυστέρησε η απαλλοτρίωση περίπου 100 μέτρων! Το πιο αρνητικό, όμως, είναι η απώλεια κονδυλίων, αφού το έργο δεν τελείωσε στην ώρα του και χρειάστηκε να δεσμευτούν πόροι από το νέο ΕΣΠΑ που αφαιρέθηκαν από νέα προγράμματα!
«Ετοιμαζόμαστε για τη δημοπράτηση δύο νέων έργων, συνολικού ύψους 30 εκατ. ευρώ, στην περιφερειακή της Λάρισας και στην Πύλη Τρικάλων», μας ενημερώνει, αποδεικνύοντας ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο δεν εμποδίζει την προώθηση των έργων.
Μας μίλησε επίσης για τα Υποδείγματα, που έχει ήδη εκπονήσει η νεοσύστατη Ανεξάρτητη Αρχή Προμηθειών και Συμβάσεων, και δεν παραλείπει να επισημάνει ότι πρέπει να θεσμοθετηθούν με τη δημοσίευσή τους σε ΦΕΚ, ώστε να μειωθούν οι διαδικασίες έγκρισης από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Σπίρτζης: Υποκρισία
«Από την πρώτη ημέρα είναι λειτουργικό το νέο θεσμικό πλαίσιο», διευκρινίζει στην «Εφ.Συν.» ο Χρήστος Σπίρτζης και καταλογίζει στη Ν.Δ. «πολιτική υποκρισία χωρίς όριο» με αφορμή τον ισχυρισμό της αξιωματικής αντιπολίτευσης για «πάγωμα των έργων».
Ο αρμόδιος υπουργός επισημαίνει ότι «η Ν.Δ. πρέπει να αντιληφθεί ότι η χώρα γυρίζει σελίδα με όρους διαφάνειας, ισονομίας και κυρίως σεβασμού στο δημόσιο χρήμα» και προσθέτει με νόημα:
«Καταλαβαίνουμε την αγωνία της για την πελατεία των “ημετέρων” δημάρχων και άλλων παραγόντων του παλαιοκομματισμού, του δικτύου των απευθείας αναθέσεων και των πρόχειρων διαγωνισμών».
Αποκάλυψε ότι στο παρελθόν ορισμένοι φορείς του Δημοσίου «βάφτιζαν» προμήθειες τα έργα για να αποφύγουν τις διαδικασίες ελέγχου. Με τον νόμο 4412/2016 καταργούνται οι ασάφειες, ενώ θεσπίζονται κανόνες και για τις προμήθειες, που αποτελούν τη μεγάλη «ασθένεια» του Δημόσιου.
Το υπουργείο Υποδομών διευκρινίζει ότι μπορούν να προχωρήσουν με τον προηγούμενο νόμο οι διαδικασίες για μελέτες και έργα που είχαν προκηρυχθεί πριν από τις 8 Αυγούστου, ημερομηνία που τέθηκε σε εφαρμογή ο 4412/2016.
Προβλέπεται επίσης ότι σε περίπτωση που η διαδικασία κηρυχθεί άγονη, μπορεί να επαναληφθεί άλλες δύο φορές. Αν πάλι δεν υπάρξει ανάδοχος, το πρόγραμμα επαναπροκηρύσσεται, αλλά με βάση τον νέο νόμο.
Καλεί επίσης τους δημάρχους και τους άλλους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα να αναρτήσουν όλες τις συμβάσεις προμηθειών, μελετών και έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη, όπως ορίζει ο νέος νόμος.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου