Απάντηση της Διευθύντριας της Υπηρεσίας Δημοσιονομικού Ελέγχου Κυκλάδων Μαρίας Μαυρίκου σχετικά με την έκθεση επί του προϋπολογισμού της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και τις αιχμές εναντίον της στην πρόσφατη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου
Σε συνέχεια του από 14.10.2016 δημοσιεύματος με τίτλο «Εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία ο προϋπολογισμός της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου» θα ήθελα να επισημάνω τα εξής :
Δεν είναι η πρώτη φορά που μου ασκείται επίθεση και μου αποδίδονται απρεπείς χαρακτηρισμοί από αιρετά πρόσωπα της Περιφέρειας με μόνη αιτιολογία ότι εργάζομαι στο πλαίσιο των υπηρεσιακών μου καθηκόντων.
Η έκθεση της Υπηρεσίας Δημοσιονομικού Ελέγχου επί του προϋπολογισμού της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στηρίζεται αυστηρά στην Κοινή Υπουργική Απόφαση και τις ισχύουσες δημοσιονομικές διατάξεις.
Η δημοσίευση της έκθεσης της ΥΔΕ αποτελεί την καλύτερη απόδειξη προκειμένου να την κρίνουν οι πολίτες ως κείμενο και να αντιληφθούν ποιος έχει δίκιο και ποιοι επιδίδονται σε αστήρικτες συκοφαντίες και ύβρεις προς το πρόσωπό μου.
Για την αποκατάσταση της αλήθειας αναμένω να δημοσιευτεί στο σύνολό της.
Επιφυλασσόμενη παντός νομίμου δικαιώματος μου.
Μαρία Μαυρίκου
Διδάκτορας Πανεπιστημίου Αθηνών
Διευθύντρια ΥΔΕ Ν. ΚΥΚΛΑΔΩΝ
ΕΚΘΕΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΚΥΚΛΑΔΩΝ
επί του προϋπολογισμού της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου
οικονομικού έτους 2017
(Άρθρο 15 παρ. 9 ν. 2469/1997)
Προς τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου
Σύμφωνα με το αρ. 15, παρ. 9 του Ν. 2469/97 (ΦΕΚ 38/Α) και τα αρ. 3, παρ. 2 και 8 «Συνοδευτικά του προϋπολογισμού περιφέρειας», σημείο ε) της Κ.Υ.Α. 23977/26.07.2016 (ΦΕΚ 2312/Β΄), η Υ.Δ.Ε. είναι αρμόδια για τη σύνταξη της Εισηγητικής Έκθεσης επί του Προϋπολογισμού των Ο.Τ.Α. β΄ βαθμού.
Στις 07/10/2016 (α.π. 123804/12936/07.10.2016) η Δ/νση Οικονομικού της Π.Ν.Α. απέστειλε στην Υπηρεσία μας προς έγκριση το σχέδιο Π/Υ για το έτος 2017 (α.π. ΥΔΕ ν. Κυκλάδων: 3518/07.10.2016), χωρίς ωστόσο να επισυνάπτεται η έκθεση του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ (αρ. 76 & 78 ν. 4172/2013, αρ. 64 ν. 4270/2014). Στο εν λόγω διαβιβαστικό έγγραφο αναφέρεται ότι το Περιφερειακό Συμβούλιο θα συνέλθει σε συνεδρίαση στις 14/10/2016 για να εγκρίνει τον Π/Υ, γεγονός που καταδεικνύει ότι η Υπηρεσία μας κλήθηκε να συντάξει την παρούσα Εισηγητική Έκθεση σε προθεσμία 5 εργάσιμων ημερών. Να αναφερθεί ότι η μη έγκαιρη αποστολή του συνόλου των σχετικών εγγράφων και εκθέσεων επί του Π/Υ στα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου εμποδίζει την προετοιμασία των μελών επί του θέματος και τη διαμόρφωση εμπεριστατωμένης θέσης. Δεδομένης της στενότητας χρόνου, στην παρούσα έκθεση παραθέτονται τα βασικότερα σημεία όπου εντοπίζονται αποκλίσεις ως προς την τήρηση της υπ.αρ. 23977/26.07.2016 Κ.Υ.Α. και την εναρμόνιση με τις γενικές οδηγίες κατάρτισης του Κρατικού Προϋπολογισμού έτους 2017 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομική Στρατηγικής.
Σε ό,τι αφορά γενικά τον Π/Υ της Π.Ν.Α. και από τη συστηματική παρακολούθηση της υλοποίησης στην Π.Ε. Κυκλάδων κατά τη διάρκεια του έτους η Υπηρεσία μας εντοπίζει τις ακόλουθες παρεκκλίσεις:
1η παρατήρηση
Σύμφωνα με το αρ. 163/α του Ν3852/2010 (ΦΕΚ 87/Α΄) το Περιφερειακό Συμβούλιο είναι αρμόδιο –μεταξύ άλλων – και για την έγκριση και παρακολούθηση του επιχειρησιακού προγράμματος της Περιφέρειας. Στο αρ. 174 του ίδιου νόμου αναφέρεται επίσης ότι η Εκτελεστική Επιτροπή α) συντονίζει και έχει την ευθύνη της υλοποίησης του Επιχειρησιακού Προγράμματος, το οποίο εισηγείται στο Περιφερειακό Συμβούλιο, και β) καταρτίζει και εισηγείται στο Περιφερειακό Συμβούλιο τα τομεακά προγράμματα δράσης και έχει την ευθύνη της υλοποίησής τους. Η Υπηρεσία μας έχει επανειλημμένα ζητήσει από τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Π.Ν.Α. το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα και τα σχετικά τομεακά προγράμματα δράσης (στους τομείς αθλητισμού, πολιτισμού, εκπαίδευσης κ.λπ.), χωρίς αυτά να έχουν κατατεθεί. Επί της ουσίας, δεν υπάρχει στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ο εκ του νόμου προβλεπόμενος σχεδιασμός και προγραμματισμός για τις ενέργειες-έργα όπου θα διατεθούν τα κονδύλια για κάθε τομέα δράσης, με αποτέλεσμα μεγάλα χρηματικά ποσά να διαθέτονται με συχνές απευθείας αναθέσεις σε φορείς που αιτούνται χρηματοδότησης στην Περιφέρεια (π.χ. συλλόγους, φορείς αθλητισμού και πολιτισμού, Μ.Κ.Ο. κ.λπ.). Επιπροσθέτως, δεν αξιολογούνται οι δράσεις εκ των προτέρων και εκ των υστέρων, σύμφωνα με τις Αρχές της αποτελεσματικότητας και της Αποδοτικότητας (αρ. 33, Ν.4270/2014).
Οι δαπάνες αυτών των δράσεων υλοποιούνται κατά κόρον από τον ΚΑΕ 9479, η ενταλματοποίηση του οποίου ως τις 10/10/2016 ανήλθε για την Π.Ε. Κυκλάδων σε 1.718.093,52 ευρώ, ποσό που αναλογεί σε 14,12% του συνόλου των δαπανών που έχουν αποπληρωθεί ως την ημερομηνία αυτή. Στον ΚΑΕ 9479 για το 2016 έχουν ενταχθεί έργα του τεχνικού προγράμματος, ενισχύσεις συλλόγων, έργα ΕΣΠΑ, συμμετοχή-συνδιοργάνωση εκθέσεων, χρηματοδοτήσεις συναυλιών και παραστάσεων κ.α.. Η διαχείριση αυτή αντίκειται στην αρχή της ειδίκευσης των πιστώσεων του Προϋπολογισμού (αρ. 5 Ν. 3871/2010) και δυσχεραίνει το έργο της Υπηρεσίας μας κατά την παρακολούθηση του Προϋπολογισμού. Το σχέδιο του Π/Υ έτους 2017 για τον Κ.Α. Εξόδων 9479 δεν περιλαμβάνει στις υποκατηγορίες του δαπάνες όπως συμμετοχή-συνδιοργάνωση εκθέσεων, ενισχύσεις συλλόγων, χρηματοδοτήσεις λοιπών δράσεων, δημόσιες σχέσεις κ.λπ. , οι οποίες έχουν ορθά εγγραφεί στους αντίστοιχους ΚΑΕ της κατηγορίας 0840:Δημοσιεύσεις, εκδόσεις και λοιπές δαπάνες δημοσίων σχέσεων.
Ωστόσο, ο ΚΑΕ 9479 εμφανίζει εγγραφές υψηλών ποσών τόσο ως προς το σκέλος των εσόδων, όσο και ως προς το σκέλος των εξόδων. Συγκεκριμένα, τα τελευταία έτη παρατηρούνται εγγραφές τόσο στα έσοδα όσο και στα έξοδα μέχρι και τρείς ή τέσσερις φορές πάνω από τα ποσά που τελικά απορροφώνται. Το ζήτημα αυτό χρήζει περαιτέρω διερεύνησης ως προς το αν υφίσταται αδυναμία υλοποίησης του Π/Υ ή εάν υπάρχει διόγκωση του Π/Υ , με αποτέλεσμα την καταπάτηση της Αρχής της Ειλικρίνειας και της Ακρίβειας του αρ. 33 του Ν.4270/2014 και του αρ. 5 του 3871/2010. Ενδεικτικός είναι ο ακόλουθος πίνακας:
Π.Ε. ΚΥΚΛΑΔΩΝ
|
Πρόβλεψη 2017
|
Διαμόρφωση 2016
|
Υλοποίηση ως 10/10/2016
|
Απολογιστικά 2015
|
ΕΣΟΔΑ
|
8.890.739,26
|
15.018.229,45
|
2.975.359,97
| |
ΕΞΟΔΑ
|
12.802.640,30
|
15.018.229,45
|
1.718.093,52
|
2.284.372,17
|
1. ΚΑΕ 9479 ¨Λοιπά έργα» στην Π.Ε. Κυκλάδων
Στο πλαίσιο των δημοσιονομικών συνθηκών που διανύει η χώρα μας τυχόν στρεβλώσεις του προϋπολογισμού έχουν άμεσες επιπτώσεις στη γενική δημοσιονομική κατάσταση της χώρας και μπορούν να προκαλέσουν δημοσιονομικά μέτρα εποπτείας και επιτήρησης.
2η παρατήρηση:
Όπως αναφέρεται στο αρ.5 παρ. Δ.α., της Κ.Υ.Α. 23977/26.07.2016 (ΦΕΚ 2312/Β΄), θα πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα πρόβλεψης ποσών χαμηλότερου ύψους σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος, ή του περιορισμού τους στις απολύτως αναγκαίες σε δαπάνες που αφορούν –μεταξύ άλλων-δημόσιες σχέσεις συμμετοχή-διοργάνωση εκθέσεων στο εσωτερικό-εξωτερικό, συνδιοργάνωση εκδηλώσεων εκτυπώσεις-εκδόσεις λευκωμάτων. Η οδηγία αυτή έχει αγνοηθεί πλήρως στο σχέδιο του Π/Υ του 2017. Ενδεικτικός είναι ο ακόλουθος πίνακας που απεικονίζει τις εγγραφές στους αντίστοιχους ΚΑΕ (αφορά την ΠΕ Κυκλάδων και την ΠΕ Δωδεκανήσου αθροιστικά):
ΚΑΕ
|
Π/Υ 2017 Π.Ν.Α.
|
ΔΙΑΜΟΡΦΩΜΕΝΟΣ
Π/Υ 2016 Π.Ν.Α
|
ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ Π/Υ 2017 ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ 2016
|
0840 –Δημοσιεύσεις-εκδόσεις και λοιπές δαπάνες δημοσίων σχέσεων
|
4.462.650,00 ευρώ
|
2.380.510, 00 ευρώ
|
87,47 %
|
0841- Δημοσιεύσεις γενικά
|
1.008.900,00 ευρώ
|
174.460,00 ευρώ
|
478,30 %
|
0843- Εκδόσεις-εκτυπώσεις-βιβλιοδεσίες
|
903.750,00 ευρώ
|
150.050,00 ευρώ
|
502,30 %
|
0844- Εκθέσεις, οργάνωση συνεδρίων και πολιτιστικών εκδηλώσεων
|
2.305.000,00 ευρώ
|
1.760.000,00 ευρώ
|
30,97 %
|
0845-Λοιπές δαπάνες δημοσίων σχέσεων
|
245.000,00 ευρώ
|
296.000,00 ευρώ
|
-17,23 %
|
2. ΚΑΕ 0840 «Δημοσιεύσεις, εκδόσεις και λοιπές δαπάνες δημοσίων σχέσεων» για το σύνολο της Π.Ν.Α.
Όπως διαφαίνεται από τον ανωτέρω πίνακα τα κονδύλια που έχουν εγγραφεί στους ΚΑΕ της κατηγορίας 0840 είναι πολύ μεγάλα και οι αυξήσεις σε σχέση με το 2017 δείχνουν ότι σχεδιάζονται δαπάνες ακόμα μεγαλύτερες σε σχέση με το 2016 στους τομείς αυτούς, κατά παράβαση της συγκεκριμένης οδηγίας περιστολής των δαπανών αυτού του είδους.
3η παρατήρηση:
Όσον αφορά την προμήθεια κεφαλαιουχικού εξοπλισμού (ΚΑΕ κατηγορίας 1700) στην ΠΕ Κυκλάδων, το 2015 έκλεισε με δαπάνες ύψους 39.700,65 ευρώ, το 2016 εγγράφηκαν στον Π/Υ δαπάνες ύψους 191.151,19 ευρώ και έως 10/10/2016 ενταλματοποιήθηκαν 14.252,44 ευρώ για πάγιο εξοπλισμό. Για το έτος 2017 σχεδιάζεται η εγγραφή του ποσού των 138.800,00 ευρώ, ποσό μειωμένο σε σχέση με την περσινή εγγραφή αλλά που απέχει κατά πολύ από τις πραγματικές ανάγκες, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία. Αντίστοιχα, για την Π. Ε. Δωδεκανήσου το 2015 έκλεισε με δαπάνες ύψους 81.954,19 ευρώ, το 2016 εγγράφηκαν στον Π/Υ δαπάνες ύψους 523.000,00 ευρώ και για το 2017 σχεδιάζεται η εγγραφή του ποσού των 146.000,00 ευρώ.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το έτος 2016, μόνο η Π.Ε. Κυκλάδων διεξήγαγε διαγωνισμό συνολικού ύψους 100,000 ευρώ για προμήθεια Η/Υ, περιφερειακού εξοπλισμού και αδειών χρήσης λογισμικού Office, ο οποίος δεν έχει ακόμα ενταλματοποιηθεί λόγω θεμάτων νομιμότητας και κανονικότητας που εντόπισε η Υπηρεσία μας. Δεδομένων των προμηθειών που έχουν ήδη γίνει μέσω του διαγωνισμού αυτού, αλλά και παλαιότερων προμηθειών και σε συνδυασμό με τη μακρά διάρκεια ζωής που χαρακτηρίζει τον πάγιο εξοπλισμό, προτείνεται να γίνει περιστολή των εγγραφών στους ΚΑΕ της κατηγορίας 1700 στις τεκμηριωμένα απολύτως αναγκαίες.
4η παρατήρηση:
Στον ΚΑΕ 5152 Δαπάνες πολιτικού σχεδιασμού η εγγραφή για την Π.Ε. Κυκλάδων είναι μηδενική, ενώ έχουν εγγραφεί 150.000,00 ευρώ για την Π.Ε. Δωδεκανήσου.
5η παρατήρηση
Στον αναλυτικό Π/Υ 2017 για την Π.Ε. Δωδεκανήσου έχουν γίνει εγγραφές λειτουργικών δαπανών μόνο για τον φορέα 071 –Δ/νση Οικονομικών Υπηρεσιών. Για το τμ. Αλιείας και Κοιν. Αλληλεγγύης, τη Δ/νση Α/θμιας Εκπαίδευσης, τη Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης , το ΚΔΑΥ, τη Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης, τη Δ/νση Κτηνιατρικής, τη Δ/νση Τεχνικών Έργων, το Ταμείο Ορυκτού Πλούτου & Βιομηχανιών και τη Δ/νση Μεταφορών και Επικοινωνιών οι εγγραφές είναι αποσπασματικές και αφορούν: α) Εκείνες για τις οποίες γίνεται ειδική μνεία στην 23977/26.07.2016 (ΦΕΚ 2312/Β΄), όπως δαπάνες για μισθώματα, μεταφορές μαθητών, βοηθήματα σε νεφροπαθείς, και β) μεμονωμένες δαπάνες υπηρεσιακών μετακινήσεων, αμοιβές εποχιακού προσωπικού για την προστασία της ελαιοπαραγωγής, αμοιβές όσων εκτελούν ειδικές υπηρεσίες. Χρειάζονται διευκρινίσεις ως προς αυτό το ζήτημα διότι η μη αναγραφή λειτουργικών δαπανών για τις Δ/νσεις και τα εποπτευόμενα τμήματα της Π.Ε. Δωδεκανήσου θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε τροποποιήσεις του Π/Υ που μπορούν να αποτραπούν αν αυτός διαμορφωθεί εξαρχής αναλυτικά, ενώ ταυτόχρονα δυσχεραίνει το έργο της παρακολούθησής του και καταπατά την Αρχή της ειλικρίνειας και της ακρίβειας του Π/Υ (Ν. 3871/2010, αρ. 7).
6η παρατήρηση
Δεν έχει τηρηθεί η ανάλυση των ΚΑΕ με τις διακρίσεις (1) για το τρέχον έτος, (2) για παρελθόντα έτη και (3) για ποσά που χρηματοδοτούνται από τον ΚΑ εσόδου 6118 « Έκτακτη επιχορήγηση για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων» , όπως προβλέπεται στο Αρ.1 παρ. 3 της Κ.Υ.Α. 23977/26.07.2016 (ΦΕΚ 2312/Β΄). Αντί αυτού χρησιμοποιούνται οι διακρίσεις (α) και (β) που αποτελούν διακρίσεις του Π/Υ των προηγούμενων ετών.
Συνοψίζοντας, παρατηρείται ότι το προσχέδιο του Π/Υ 2017 χρήζει επανεξέτασης ως προς την αναλυτικότητα και την αναγκαιότητα των προγραμματισμένων δαπανών που μνημονεύτηκαν. Επίσης, οι πολύ υψηλές εγγραφές για διοργάνωση συνέδριων, δημόσιες σχέσεις, δημοσιεύσεις, εκδόσεις-εκτυπώσεις κ.λπ. πλήττουν τη σαφή κρατική οδηγία για περιορισμό τέτοιων δράσεων, στο πλαίσιο της δημοσιονομικής εποπτείας που τελεί η χώρα μας. Τέλος, θεωρούμε ότι οι εγγραφές που εκτελούνται από τους ΚΑΕ της κατηγορίας 9000 (Πληρωμές για Επενδύσεις) καθώς αποτελούν μεγάλο μέρος του συνολικού Π/Υ, θα έπρεπε να αξιολογηθούν και να ελεγχθούν περαιτέρω διότι εμφανίζουν διαχρονικά χαμηλά ποσοστά υλοποίησης προκαλώντας ερωτήματα ως προς την τήρηση των αρχών που διέπουν την κατάρτιση του Προϋπολογισμού (Ν. 3871/2010, αρ. 7) και τις γενικές αρχές για τη διαχείριση των οικονομικών του Δημοσίου (Ν.4270/2014, αρ. 33).
Η ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ
|
ΥΔΕ Ν.ΚΥΚΛΑΔΩΝ
|
ΜΑΥΡΙΚΟΥ ΜΑΡΙΑ
|
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου