21 Δεκ 2017

Στο «μικροσκόπιο» φορέων του θαλάσσιου τουρισμού ο ν. 4504/17

Μεγάλη ενδιαφέρουσα, καθώς υπήρξαν διαφοροποιήσεις των φορέων θαλάσσιου τουρισμού της οπτικής γωνίας που βλέπουν τις διατάξεις του Ν. 4504/17 ήταν η ημερίδα που διοργάνωσε σήμερα το πλοίο Liberty στο λιμάνι του Πειραιά η Γενική Γραμματεία Λιμενικών, Πολεμικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων με την Διεύθυνση Ναυτιλιακών Επενδύσεων και Θαλάσσιων Τουρισμών για τις μεταβολές που έγιναν από το συγκεκριμένο νόμο. 

 Όπως αναφέρθηκε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με προτεραιότητα την προστασία της ανθρώπινης ζωής, την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και την μεγιστοποίηση των ωφελημάτων τόσο για την εθνική οικονομία όσο και για τους επαγγελματίες του κλάδου, προχώρησε σε τροποποιήσεις του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου που διέπει τα πλοία αναψυχής στην Ελλάδα. 

 Σκοπός, όπως τονίστηκε από την ηγεσία του ΥΝΝΠ, είναι η δημιουργία ενός σαφούς και οριοθετημένου πλαισίου όπου η επαγγελματική δραστηριότητα προστατεύεται και ενισχύεται με τρόπο αποτελεσματικό.

 Η Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής χαρακτήρισε την Ημερίδα που διοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Ποταμών (ΓΕΕΑ), η οποία, όπως προαναφέρθηκε, υπήρξε διαφοροποιήσεις στο υπουργείο δεν φαίνεται να επιχειρεί αλλαγές χωρίς να αποκλείει κάποιες «διαφωτιστικές» παρεμβάσεις κατά την υλοποίηση των προβλεπομένων. , Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων στο Πλωτό Μουσείο Hellas Liberty, με στόχο την αποσαφήνιση των διατάξεων του νόμου 4504/2017 για τα σκάφη αναψυχής και την θαλάσσια τουριστική, εν όψει της έκθεσης οσης των κανονιστικών διατάξεων για την εφαρμογή του. 

Στην Ημερίδα συμμετείχαν ο Υφυπουργός Νεκτάριος Σαντορίνη, οι Γενικοί Γραμματείες του Υπουργείου, Διονύσης Χαραλάμπος Καλαματιανός και ο Χρήστος Λαμπρίδης, ο Αρχηγός του Λιμενικού Σώματος της Ελληνικής Ακτοφυλακής Αντιναυάρχου ΛΣ Σταμάτης Ράπτης, οι δύο Υπαρχαιγοί, Αντιναυάρχες ΛΣ, Θεόδωρος Κλιάρης και Παναγιώτης Παρασκευάς, οι αρμόδιοι Κλαδάρχες και υπηρεσιακοί παράγοντες. 

Στην Ημερίδα συμμετείχαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς που δραστηριοποιούνται στον τομέα της θαλάσσιας τουριστικής και των θαλάσσιων σκαφών αναψυχής. 

 Ανοίγοντας τις εργασίες της Ημερίδας του κ. Κουρουμπλής δήλωσε: «Είναι μια πρωτόγνωρη πρωτοβουλία που στοχεύει στην καταγραφή, με βάση την ψήφιση του νόμου, των ενδεχόμενων θεμάτων που χρήζουν διευκρινίσεων. Να σας πω ότι η εντολή που έχουμε δώσει στις υπηρεσίες και στους συνεργάτες μας είναι ότι μέχρι το τέλος του μήνα θα πρέπει να επικυρωθούν τα σχέδια Υπουργικών αποφάσεων που περιέχονται στο νόμο γιατί δεσμευόμαστε και στο νόμο ότι θα υλοποιηθούν σε συγκεκριμένες χρονοδιαγράμματα. 

Μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου η εντολή είναι να προετοιμαστούν τα σχέδια των διαταγμάτων. 

Έτσι, μετά την τόσο εκτεταμένη διαβούλευση πριν από την ψήφιση του νόμου αυτού, του 4504/2017, σήμερα συζητάμε εκ νέου, ώστε όλοι οι συνεργάτες του Υπουργείου και οι υπηρεσιακοί παράγοντες να καταγράψουν τα ερωτήματα και τις απορίες, να δώσουν απαντήσεις, ώστε να προετοιμάσει το απαραίτητο υλικό που θα συμπεριληφθεί στις υπουργικές αποφάσεις και στα διατάγματα. 

Σας ευχαριστώ γιατί είστε σήμερα εδώ και αυτό σας δείχνει το ενδιαφέρον σας στην κοινή προσπάθεια να αλλάξουμε σειρά πράξεων, για να στηρίξουμε ακόμα περισσότερο την τουριστική βιομηχανία της χώρας. 

 Τονίζω πάλι, δεν έχει ξανασυμβεί κάτι παρόμοιο στο παρελθόν, για ένα νόμο που έχει εκδοθεί, δηλαδή νέα διαβούλευση εν όψει της έκδοσης των κανονιστικών πράξεων. Θα σας ακούσουμε με πολλή προσοχή, ώστε αν υπάρχουν σημεία που δεν έχουν διευκρινιστεί να ερμηνευτούν στις υπουργικές αποφάσεις. 

Δεν θέλουμε γκρίζες ζώνες του νόμου αυτού ». 

 Ο Γ.Γ. Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων Ο Χρήστος Λαμπρίδης δήλωσε: «Στόχος της Ημερίδας είναι να συζητήσουμε θέματα που προκύπτουν ή θα προκύψουν με το νέο νόμο, γιατί θέλουμε να τα αντιμετωπίσουμε. 

Θέλουμε το νέο νόμο να είναι αποτελεσματικό και να βοηθήσουμε τον κλάδο της θαλάσσιας τουρισμού και του YAHCTING. Να βοηθήσουμε και την εθνική οικονομία, γιατί θεωρούμε ότι η θαλάσσια τουρισμός είναι από τις κλάσεις που μπορούν να έχουν μια αναπτυξιακή πολιτική.

 Εδώ σήμερα κάνουμε μια συνάντηση εργασίας. Θέλουμε να σας ακούσουμε και να σημειώσουμε πιθανά σημεία που χρειάζονται αποσαφήνιση. Στο προσεχές διάστημα θα υπάρξει εγκύκλιος του υπουργείου που θα δώσει τις απαραίτητες διευκρινίσεις. 

Για να γίνει αυτή η εγκύκλιος, πρέπει να ακούσετε τους ανθρώπους του κλάδου που καλείτε να εφαρμόσετε το νόμο και με βάση αυτό το εργαλείο θα περάσετε το επόμενο διάστημα. Ειδικότερα, οι αλλαγές που έγιναν με τις διατάξεις του ν. 4504/17 αφορούν: . 

Α.ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΑΝΑΨΥΧΗΣ 

 Το πρόσωπο που θα ασκεί καθήκοντα κυβερνήτη επί των επαγγελματικών και ιδιωτικών πλοίων αναψυχής, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι κανένα πλοίο αναψυχής δεν θα πετάει χωρίς να διακυβεύεται από πρόσωπο που έχει σχετική γνώση, προς όφελος της ασφάλειας των επιβαινόντων. Ιδιαίτερα, προβλέπονταν ρητώς οι προσόντα που θα έπρεπε να διαθέτει ο κυβερνήτης των ιδιωτικών πλοίων αναψυχής, ενώ όσον αφορά τα επαγγελματικά πλοία ορίσθηκε ότι η πρόσληψη του θα πραγματοποιηθεί πλέον μόνο από τον εκκαθαριστή του πλοίου, με σκοπό την καταπολέμηση της αδήλωτης και ανασφάλιστης εργασίας.

 Η υποχρέωση των πλοίων αναψυχής να εκτραπεί με κύριο και πλήρωμα όχι μόνο με μοναδικό κριτήριο στο σύνολο τους αλλά και τη μεταφορική ικανότητα (άνω των δώδεκα (12) επιβατών), ενώ η δυνατότητα να δοθούν σε πλοιοκτήτες ή εφοπλιστές επαγγελματικών πλοίων αναψυχής να επιβαίνουν σε αυτά ως Κυβερνητικοί, κατά τη διάρκεια αυτών που είναι ναυλωμένα. Στην εισαγωγή σαφούς και αντικειμενικής μεθοδολογίας καθορισμού του αριθμού των επιβαινόντων των πλοίων αναψυχής. 

 Β. ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑΣ 

 Στην αποσαφήνιση του τρόπου απόδειξης της πλήρους συμμόρφωσης των πλοίων αναψυχής υπό σημαία άλλης εκτός της ελληνικής με τις αντίστοιχες απαιτήσεις που αφορούν τα πλοία με ελληνικό σημαία, μέσω της εφοδιασμού τους με Πιστοποιητικό Ελέγχου Ξένου Επαγγελματικού Πλοίου Αναψυχής από αναγνωρισμένο οργανισμό (Νηογνωμονα). 

 Γ. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ 

 Στον ηλεκτρονικό κατάλογο των ηλεκτρονικών εφαρμογών που έχουν ήδη προβλεφθεί, όπως η ηλεκτρονική Μητρώο τουριστικών πλοίων και η εφαρμογή για την υποβολή του ναυλοσύμφωνου ηλεκτρονικά, στην εφαρμογή πρόβλεψης για την έκδοση και άδεια παραλαβής με ηλεκτρονικό τρόπο, στο ηλεκτρονική έγκριση θέσεων λιμενισμού και υποβολής των τελών ηλεκτρονικά.

 Δ. ΜΕΙΩΣΗ ΕΠΙΒΑΛΛΟΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ 

 Σε μείωση των επιβαλλόμενων επιπέδων σε περιπτώσεις μη εφοδιασμού ιδιωτικών πλοίων αναψυχής υπό ελληνικό ή άλλο κράτος σημαίας - μέλους της Ε.Ε. με Δελτίο Κίνησης Πλοίου Αναψυχής (ΔΕ.Κ.Π.Α.) ή μη ετήσιας θεώρησής του, ώστε αυτό να λειτουργεί αποτρεπτικά, αλλά και να είναι αναλογικό της παράβασης. 

 Ε. ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΗΜΕΡΟΠΟΙΙΑ 

 Όσον αφορά τις επαγγελματικές τουριστικές ημέρες, στην απλούστευση της διαδικασίας δραστηριοποίησής τους, σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες των χρηστών τους. Συγκεκριμένα ορίστηκε ότι η χορήγηση έγκρισης διενέργειας ταξιδιών απαιτείται μόνο στην περίπτωση επιβίβασης επιβατών από ενδιάμεσες λιμένες από την αρμόδια λιμενική αρχή ενώ έχει δοθεί η δυνατότητα να πραγματοποιηθεί μονομερής θαλάσσια πτήση, εφόσον η λειτουργία των δρομολογίων δεν παραβιάζεται μετά από σχετική έγκριση. 

 ΣΤ. ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ ΠΑΡΑΝΟΜΩΝ ΝΑΥΛΩΣΕΩΝ 

 Τέλος, οι νέες ρυθμίσεις εστιάζουν ιδιαίτερα στην αντιμετώπιση του φαινομένου των παράνομων ναυτικών που εκτελούνται είτε από ιδιωτικά σκάφη αναψυχής είτε από σκάφη αναψυχής που έχουν χαρακτηριστεί επαγγελματικά σύμφωνα με την νομοθεσία άλλου κράτους και δραστηριοποιούνται παράνομα στη χώρα μας. 

 Η διενέργεια παράνομων ναυλονιών και η παράνομη αποβίβαση των επιβατών στην Ελλάδα από μη επιτρεπόμενα προς τούτο πλοία προκαλεί ζημία στην θαλάσσια τουριστική, αθέμιτη ανταγωνιστικότητα των επαγγελματικών πλοίων ανεξαρτήτως σημαίας και αποτελεί κακό για τον επαγγελματία του κλάδου της θαλάσσιας αναψυχής.

 Όμως, πέρα ​​από τα παραπάνω, πρωταρχικά θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την προστασία της ανθρώπινης ζωής, παράλληλα προκαλώντας ζημιογόνες επιπτώσεις στην εθνική οικονομία, καθώς οι προβλεπόμενοι φόροι δεν αποδίδονται στην ελληνική δημόσια διοίκηση.

 Στην προηγούμενη τροποποίηση των διατάξεων του ν. 4256/2014, τον Αύγουστο του 2017, σύμφωνα με το οποίο στο πλοίο αναψυχής που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και εκκρεμεί κατά παράβαση των διατάξεων του ν. 4256/2014, επιβάλλεται απαγόρευση απόπλου από την λιμενική αρχή που βεβαιώνει την παράβαση, η οποία μπορεί να αρθεί μόνο με την πληρωμή του επιβλητέου ποσού ή μόνο με την κατάθεση στο Λιμενικό Αρχείο εγγυητικής επιστολής.

 Το 2017, οι έλεγχοι των λιμενικών αρχών έγιναν ιδιαίτερα εντατικοποιημένοι και εστίασαν στην καταπολέμηση αυτού του γεγονότος, με αποτέλεσμα να εντοπιστούν 42 περιπτώσεις παράνομων ναυτιλιακών μεταφορών, για τις 29 από τις οποίες έχει ολοκληρωθεί η διοικητική διαδικασία επιβολής κυρώσεων, με ύψος επιβληθέντων χρηματικών τελειωμάτων 882.000 ευρώ ενώ εκκρεμεί η έκδοση αποφάσεων των λοιπών βεβαιωμένων παραβάσεων ανεβάζοντας το ποσό άνω του ενός εκ. ευρώ.

 Σημειώνεται ότι από τα ανωτέρω 42 περιπτώσεις, τα 5 αφορούν πλοία υπό ελληνική σημαία, τα 24 πλοία υπό σημαία άλλου κράτους μέλους της Ε.Ε. εκτός της Ελλάδας και τα 13 πλοία υπό σημαία κράτους εκτός της Ε.Ε.

 Η πλειοψηφία των ανωτέρω περιπτώσεων (29 περιπτώσεις πλοίων υπό σημαία κράτους μέλους της ΕΕ) επέλεξε την παράνομη δραστηριότητα διότι για τα πλοία αυτά η πλοιοκτησία τους είχε τη δυνατότητα έκδοσης άδειας επαγγελματικού πλοίου αναψυχής και δεν το έπραξε. 

 Το ενδιαφέρον είναι το ύψος του ποσού των ναύλων αυτών των ναύλων, το οποίο είναι της τάξης των χιλιάδων ευρώ εβδομαδιαίως, για τα οποία δεν υπάρχει δυνατότητα προσδιορισμού, μάλλον της καταβολής στο Δημόσιο των αντίστοιχων φόρων. 

Το γεγονός αυτό δεν εστιάζεται σε απλή αδυναμία του Ελληνικού Δημοσίου αλλά στο γεγονός προσδιορισμού της φορολογικής ύλης και της αντίστοιχης υποχρέωσης. Το Υ.ΝΑ.Ν.Π. δεν επιδιώκει την επιβολή προστίμων και την ένταξη αυτών των πλοίων στις διατάξεις του νόμου αριθ. 4256/2014 και στην έκδοση επαγγελματικών αδειών.

 Εκτιμάται ότι υπάρχει έλλειμμα ενημέρωσης των ενδιαφερομένων και, σε ορισμένες περιπτώσεις, παραπληροφόρηση για να διαχυθεί η εσφαλμένη εντύπωση ότι η δραστηριοποίηση σκάφη αναψυχής στην Ελλάδα δεν είναι συμφέρουσα. 

 Ζ. ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΟΛΙΚΗΣ ΝΑΥΛΩΣΗΣ ΤΩΝ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΠΛΟΙΩΝ ΤΗΣ ΑΝΑΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ 

 Με τις διατάξεις του ν. 4504/2017 λήφθηκε μέριμνα για την απαγόρευση της πλήρους ναύλωσης των ιδιωτικών πλοίων αναψυχής και της οποιασδήποτε μορφής διαφήμισης, σε οποιαδήποτε χώρα, της εκμετάλλευσής τους στην Ελλάδα, ανεξάρτητα από τη σημαία του σκάφους. 

 Επιπλέον, αποσαφηνίστηκε η έννοια της επαγγελματικής δραστηριότητας των πλοίων αναψυχής που έχουν χαρακτηριστεί επαγγελματικά σύμφωνα με την νομοθεσία άλλου κράτους, διευκρινίζοντας ότι αυτή αφορά τη διεξαγωγή ταξιδιών όταν ο τόπος επιβίβασης και αποβίβασης των επιβατών ευρίσκεται αλλού. 

 Σε κάθε άλλη περίπτωση, τα πλοία αντιμετωπίζονται από τις Ελληνικές Αρχές ως ιδιωτικά πλοία και υποχρεούνται να είναι εφοδιασμένα με ΔΕ.Κ.Π.Α. ή το αρχείο καταγραφής μεταφορών. 

Με τη ρύθμιση αυτή εξασφαλίζεται η ενιαία αντιμετώπιση αυτού του κλάδου πλοίων από τις λιμενικές, φορολογικές και τελωνειακές αρχές, η καταπολέμηση πρακτικών που θίγουν τη θεμιτή ανταγωνισμό, η διασφάλιση της ασφαλούς ναυσιπλοΐας και η ενίσχυση των δημοσιονομικών εσόδων του κράτους.

 Πηγή: theseanation.gr 

to synoro blog

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...