Σφίγγει ο κλοιός γύρω από τις ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες, καθώς τα προβλήματα ρευστότητας διευρύνονται, ενώ τα μέχρι τώρα μέτρα στήριξης της πολιτείας δεν καλύπτουν το σύνολο των λειτουργικών εξόδων των πλοίων.
Όπως εξηγεί στο Reporter, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μιχάλης Σακέλλης, τα περισσότερα πλοία είναι «δεμένα» και όσα λειτουργούν, μεταφέρουν ελάχιστους επιβάτες, ενώ οι αποζημιώσεις από το κράτος (χρηματοδότηση ύψους 15 εκατ. ευρώ) καλύπτουν το 50% των δαπανών των πλοίων. Παράλληλα, το ποσό αυτό δεν καλύπτει την περίοδο από τα μέσα Μαρτίου μέχρι τα μέσα Απριλίου.
Σύμφωνα με μελέτη της XRTC, η μείωση των εσόδων προσεγγίζει το 90%, ενώ τα κόστη λειτουργίας διατηρούνται σε υψηλό βαθμό λόγω της ανάγκης ενεργού παροπλισμού των πλοίων και της διατήρησης του προσωπικού των εταιρειών.
Για να μπορέσει επομένως ο κλάδος να επιβιώσει, θα χρειαστεί οικονομική στήριξη κατά το ελάχιστο στα €22 εκατ. το μήνα και μέγιστο €30 εκατ. το μήνα καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης.
Βέβαια, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης επεσήμανε, σε πρόσφατη τηλε-συνέντευξη Τύπου ότι δρομολογεί εντός Μαΐου την υποβολή αιτήματος προς τα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα, με στόχο τη διεκδίκηση πόρων για την στήριξη του κλάδου, με βάση το άρθρο 107 της συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η παρούσα κατάσταση, σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη, θέτει τον κίνδυνο υποβάθμισης της ισχυρής δυναμικής και της ποιότητας των υπηρεσιών της ελληνικής ακτοπλοΐας, που βρίσκεται στην κορυφή παγκοσμίως. «Να μη φτάσουμε στο τέλος του έτους και οι εταιρείες να υποχρεωθούν να προχωρήσουν σε πωλήσεις πλοίων» σημειώνει χαρακτηριστικά.
Προβληματισμός για τα ταχύπλοα
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ο ΕΟΔΥ και ο ΣΕΕΝ συμφώνησαν σε ένα πρωτόκολλο μετακίνησης από και προς τα νησιά μέχρι τις 15 Ιουνίου. Σύμφωνα με αυτό, ο ανώτερος αριθμός μεταφερομένων επιβατών για τα συμβατικά και τα ταχύπλοα πλοία θα είναι μέχρι το 55% και το 50% της χωρητικότητάς τους αντίστοιχα.
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τα ταχύπλοα, ο κ. Σακέλλης τονίζει ότι πρέπει να ισχύσουν όσα ισχύουν και με τα αεροπλάνα, καθώς διαθέτουν καθίσματα αεροπορικού τύπου. Οι προβληματισμοί που διατυπώνονται για τα ταχύπλοα, σχετίζονται με τον περιορισμό στην πληρότητα, αλλά και με την απουσία των ξένων τουριστών, που αποτελούν την πλειονότητα των επιβατών τους.
Άλλωστε, ακόμη - και μέχρι να ισχύσει το πρωτόκολλο με τον ΕΟΔΥ - ισχύει ο κανόνας 1 επιβάτης ανά 15 τετραγωνικά, που αντιστοιχεί στο 10% της χωρητικότητας των πλοίων αυτού του τύπου.
Ο εσωτερικός τουρισμός, μόνη ελπίδα για το καλοκαίρι
Η στρατηγική των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι εστιασμένη στο 2021, χωρίς, ωστόσο, να εγκαταλείπεται ο σχεδιασμός για το φετινό καλοκαίρι και κυρίως για το τρίμηνο Ιουλίου - Σεπτεμβρίου. «Ο εγχώριος τουρισμός στηρίζει παραδοσιακά την ακτοπλοΐα, αλλά φέτος είναι πραγματικά η μόνη μας ελπίδα.
Παρακολουθούμε τις εξελίξεις και ελπίζουμε μέχρι το τέλος Μαΐου να τεθούν σε ισχύ πρωτόκολλα που θα καταστήσουν εφικτή την αύξηση της επιβατικής κίνησης.
Σε διαφορετική περίπτωση, η κατάσταση δεν πρόκειται να βελτιωθεί», σχολιάζει σχετικά ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ.
Γιώργος Γεωργίου
Πηγή: Reporter.gr :
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου