8 Αυγ 2016

7.000 χρόνια ιστορίας για κοσμήματα στις Κυκλάδες

Χρυσά δαχτυλίδια και σκουλαρίκια, περιδέραια, βραχιόλια, πόρπες, περόνες, φτιαγμένα από οστά και ελεφαντόδοντο, απλούς και ημιπολύτιμους λίθους, γυαλί, φαγεντιανή και κοράλλι, αλλά και από χαλκό, άργυρο και χρυσό, συνολικά 230 αντιπροσωπευτικά κοσμήματα από τις Κυκλάδες που η ιστορία τους εκτείνεται σε βάθος επτά χιλιετιών και φτάνει μέχρι τις μέρες μας.
Όλα τους επιστρατεύονται προκειμένου να συνθέσουν μια γοητευτική ιστορική αφήγηση, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τη ματαιόδοξη πλευρά του ανθρώπου, κυρίως όμως να βάλουν μπρος τις μηχανές ενός μουσείου που, παρ’ ότι βρίσκεται σε τόπο κοσμοπολίτικο και πολυσύχναστο, κοιτάει τους επισκέπτες του με τα… κιάλια.
Πρωτότυπη και πρωτόγνωρη για τις συνήθειες της Μυκόνου, η πρώτη μεγάλη περιοδική διακυκλαδική έκθεση «Vanity. Ιστορίες κοσμημάτων από τις Κυκλάδες» που οργάνωσε η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, και εγκαινιάζεται την Κυριακή 10 Αυγούστου στο Αρχαιολογικό Μουσείο του νησιού, επιχειρεί να πιάσει το νήμα που συνδέει το παρόν με το παρελθόν και κυρίως τα εκατομμύρια τουριστών που επισκέπτονται ετησίως τα κυκλαδονήσια με τον σπουδαίο πολιτισμό που ανέπτυξαν από την αρχαιότητα έως σήμερα.
«Θεωρήσαμε ότι το κόσμημα ήταν το πιο κατάλληλο αντικείμενο για να προβάλουμε διάφορους προβληματισμούς και επιθυμίες. Κυρίως όμως θέλαμε να δώσουμε την αίσθηση ότι αυτή η έκθεση δεν αφορά μόνο τη Μύκονο αλλά όλες τις Κυκλάδες» έλεγε χθες ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων Δημήτρης Αθανασούλης, εξηγώντας ότι «η έκθεση δεν περιορίζεται μόνο στο παρελθόν, αλλά συνδέεται άμεσα με το παρόν και αφηγείται ιστορίες του παρελθόντος».
Τα εκθέματα, πολλά εκ των οποίων παρουσιάζονται για πρώτη φορά στις Κυκλάδες, προέρχονται από ανασκαφές στην περιοχή, αλλά και από δάνεια μεγάλων ελληνικών μουσείων, όπως το Εθνικό Αρχαιολογικό αλλά και το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, το οποίο άλλωστε φιλοξένησε χθες την παρουσίασή της.
Το τελευταίο, μάλιστα, όπως επισήμανε η διευθύντριά του Κατερίνα Δελαπόρτα, συνεισφέρει με ένα ιδιαίτερης ιστορικής και συμβολικής αξίας για τη Μύκονο κόσμημα, τον σταυρό της Μαντώς Μαυρογένους, το μοναδικό κόσμημα που της απέμεινε, αφού διέθεσε όλη την περιουσία, και τα κοσμήματά της, στην ελληνική Επανάσταση.
Η έκθεση επιχειρεί, επιπλέον να υπερκεράσει μια δυσαρμονία που συναντούμε και στη Μύκονο, και στις Κυκλάδες εν γένει, που ενώ προσελκύουν χιλιάδες επισκέπτες ετησίως δεν διαθέτουν τις ανάλογες μουσειακές εγκαταστάσεις και οι αριθμοί των εισιτηρίων που κόβουν τα μουσεία τους είναι απογοητευτικοί.
Φανταστείτε ότι «στη Μύκονο των 2.000.000 επισκεπτών ετησίως, αλλά και των 11.000 κατοίκων της, ούτε οκτώ χιλιάδες δεν μπαίνουν στο Αρχαιολογικό της Μουσείο» επισήμανε ο Δημήτρης Αθανασούλης αναφερόμενος επίσης στη στόχευση της «ανάπτυξης του πολιτιστικού τουρισμού» και την τελική επιδίωξη «να λειτουργήσει ως »σκουλικότρυπα« μέσα στον χρόνο ώστε να επισκεφθούν περισσότεροι τουρίστες τη γειτονική Δήλο, η οποία έχει επισκέπτες, αλλά σε αριθμό όχι αντίστοιχο με τα εκατομμύρια των επισκεπτών της Μυκόνου».
Η ιδέα, ο σχεδιασμός και η πραγμάτευση της έκθεσης ξεφεύγει από τα συνήθη πλαίσια μιας αρχαιολογικής έκθεσης, μας προϊδέαζαν χθες τόσο ο κ. Αθανασούλης όσο και ο δήμαρχος Μυκόνου Κωνσταντίνος Κουκάς, κρατώντας ως έκπληξη τον τρόπο με τον οποίο θα αναπτυχθεί και θα παρουσιαστεί η έκθεση.
Σ’ αυτή την πρώτη συνεργασία τους «η Εφορεία Κυκλάδων μας έδωσε την αφορμή να ασχοληθούμε με κάτι τόσο σοβαρό και δημιουργικό στο οποίο ως δήμος δεν είχαμε παράδοση» έλεγε ο δήμαρχος προσθέτοντας ότι «το brand της Μυκόνου θα βοηθήσει να πάρει η έκθεση παγκόσμια προβολή».
Επισήμανε επίσης ότι για πρώτη φορά ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θέτει υπό την αιγίδα του ένα πολιτιστικό γεγονός στο νησί, ενώ πρόσθεσε ότι ο δήμος συνεισέφερε στη διοργάνωση 50.000 ευρώ.
Μαζί με τα κοσμήματα θα εκτεθούν επίσης και δύο μοναδικές τοιχογραφίες, η γνωστή «Ιέρεια» από την προϊστορική πόλη του Ακρωτηρίου και η άγνωστη βυζαντινή τοιχογραφία του 12ου αιώνα με τον Χριστό – Θείο Βρέφος να φορά σκουλαρίκι, από τον Ιερό Ναό του Αγίου Ιωάννη στην Αυλωτίτσα της Νάξου, που εκτίθεται για πρώτη φορά. Εκτός αυτών η έκθεση προβλέπεται να εμπλουτιστεί με την εικόνα της Παναγίας Βρεφοκρατούσας «Οδηγήτριας» από την Πάρο, στην οποία εικονίζεται περίτεχνη πόρπη να συγκρατεί το μαφόριο της Παναγίας.
Συνδέοντας το παρελθόν με το σήμερα, η έκθεση φιλοξενεί επίσης κοσμήματα που σχεδίασαν ειδικά για την περίσταση οι Έλληνες δημιουργοί Deux Hommes, Elena Syraka, Ileana Makri, Ιoanna Souflia, Lito, Minas, Νikos Koulis, Sofia Vamiali, Sophia Kokosalaki, Two is Company, Venyx by Eugenie Niarchos, Yannis Sergakis.
Στην έκθεση διατέθηκαν επίσης εκθέματα από το Λαογραφικό Μουσείο Μυκόνου, το Εκκλησιαστικό Μουσείο Εκατονταπυλιανής Πάρου καθώς και από τη Συλλογή Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Έργων Νάουσας Πάρου, ενώ τα κοσμήματα της Μαρουλίνας παραχώρησε ο εγγονός της Άρης Γεωργιάδης.
Επιμελητές της έκθεσης είναι οι αρχαιολόγοι της ΕΦΑ Κυκλάδων Μάγια Ευσταθίου, Μαρία Κουτσουμπού, Πέγκυ Πάντου και Μαρία Κονιώτη. Η συμμετοχή του αρχιτέκτονα Στέλιου Κόη στον μουσειογραφικό σχεδιασμό και της Ελευθερίας Ντεκώ στον φωτισμό είναι αφιλοκερδής.
Όμως και στο Μουσείο Μυκόνου έγινε μια καλή ανακαίνιση: «μετατράπηκε σε ένα vanity box με αλληλοδιάδραση κελύφους και περιεχομένου». Περιοδική αλλά και περιοδεύουσα, η έκθεση αφού παραμείνει έναν χρόνο στη Μύκονο θα ταξιδέψει στα μουσεία των άλλων Κυκλάδων για να καταλήξει στη Αθήνα.
Πηγή : 

to synoro blog

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...