Στυλιανός Λυκούδης θεωρείται “ο πατέρας” του φαρικού δικτύου της Ελλάδας, αυτού του μεγάλου “πολυελαίου” (όπως το ονόμασε) των ελληνικών θαλασσών που φωτοβολεί κάθε βράδυ βοηθώντας την ασφάλεια των ναυτιλλομένων. Αν δεν υπήρχαν οι φάροι δεν θα μπορούσε κανένα καράβι ή μικρό σκάφος να ταξιδέψει στο Αιγαίο και ιδιαίτερα στις Κυκλάδες την μαύρη σκοτεινή νύχτα.
Κάθε Κυκλαδίτικο νησί έχει γύρω του αρκετά μικρονήσια με χαρακτηριστικά ονόματα και πολλά απ' αυτά έχουν μια ωραία ιστορία. Και σε όλους μας είναι γνωστό ότι όλες αυτές οι βραχώδης νησίδες παρουσιάστηκαν στο Αιγαίο μετά την έκρηξη του Ηφαιστείου της Σαντορίνης (χιλιάδες χρόνια πριν) και έδωσαν την τελική και σημερινή μορφή των Κυκλάδων με τα ωραία νησιά μας και τα τόσα πολλά βραχονησάκια, που είναι πανέμορφα την ημέρα αλλά επικίνδυνα για τους ναυτικούς τη νύχτα, όταν δεν υπάρχουν οι Φάροι!
Υπηρεσία Φάρων
Ο Στυλιανός Λυκούδης ήταν ο άνθρωπος που έβαλε σκοπό της ζωής του την οργάνωση της Υπηρεσίας Φάρων και τον εκσυγχρονισμό του φαρικού δικτύου της πατρίδας μας. Το πάλεψε και το κατάφερε ολοκληρωτικά!
Ο Σ. Λυκούδης γεννήθηκε στην Ερμούπολη, στο δικό μας νησί, τον Μάρτιο του 1878. Ήταν γιος του δικηγόρου, αλλά και λογοτέχνη Εμμανουήλ Λυκούδη και της Δήμητρας Μπλατσή. Από την πλευρά του πατέρα καταγόταν από παλιά βυζαντινή οικογένεια. Ο υποστράτηγος Πέτρος Λυκούδης ήταν αδελφός του πατέρα του και η αδελφή του είχε παντρευτεί τον αξιωματικό και πολιτικό Αθανάσιο Μιαούλη.
Ο Στυλιανός ήταν μόλις 13 χρόνων όταν “μπήκε” στη σχολή Ναυτικών Δοκίμων και αποφοίτησε Σημαιοφόρος γιατί ήταν άξιος μαθητής. Αμέσως μετά την αποφοίτηση του έγινε αξιωματικός του Βασιλικού Ναυτικού. Ως πλοίαρχος και μετά από πολλά ταξίδια με υπηρεσία σε πλοία του στόλου, ξεκίνησε να υποβάλει αναφορές και μελέτες στην υπηρεσία του για τον σωστό φωτισμό των ελληνικών ακτών μια δουλειά ουσιαστική, που ήταν κυρίως αποτέλεσμα της εμπειρίας του από την επαφή του με τις Ελληνικές θάλασσες. Αρχικά, υπήρξαν μερικοί που τον θεώρησαν ονειροπόλο...Εκείνος όμως συνέχισε τη σωστή προσπάθειά του η οποία πολύ αργότερα έγινε αποδεκτή.
Ο Σ. Λυκούδης ξεκίνησε την σταδιοδρομία του υπηρετώντας στα θωρηκτά “Ύδρα” και “Σπέτσες” αρχικά, συνέχισε με το θωρηκτό “Ψαρά” και όταν ανέλαβε το εύδρομο “Κανάρης” ξεκίνησε σοβαρές μελέτες για την χαρτογράφηση και φωτοσήμανση των ακτών της πατρίδας μας. Και όλη αυτή την εργασία την φρόντισε σε μια εποχή που κανείς δεν είχε ασχοληθεί ποτέ.
Λόγω της άριστης εργασίας του και της φροντίδας του για τους ναυτικούς, του προσεφέρθη η θέση του Καθηγητού στη Σχολή Δοκίμων το 1904 και λίγο αργότερα το 1910 έγινε κυβερνήτης στο αντιτορπιλικό “Λόγχη”. Ο Ελευθέριος Βενιζέλος, πρωθυπουργός της Ελλάδας και παράλληλα ως Υπουργός Ναυτικών, θέλησε να ψηφιστεί νόμος με σκοπό την πλήρη αναδιοργάνωση της φαρικής υπηρεσία. Και εκτιμούσε τις θέσεις και τις προτάσεις του Σ. Λυκούδη, αλλά παράλληλα γιατί τα ναυάγια πλοίων ήταν πολλά.
Ένα χρόνο μετά, το 1911 ο Σ. Λυκούδης τοποθετήθηκε τμηματάρχης στην Υπηρεσία Φάρων και αργότερα συνεχίζοντας το έργο του με επιτυχία, έγινε Διευθυντής με βαθμό Πλοιάρχου.
Φρόντισε, ιδιαίτερα, την ύπαρξη νέων Φάρων, αλλά και την επισκευή αυτών που ήδη υπήρχαν σε όλη την Ελλάδα, σε ηπειρωτικές ακτές, σε απόκρημνα ακρωτήρια, σε νησιά αλλά και σε ακατοίκητες νησίδες. Από τα Κύθηρα μέχρι την Αλεξανδρούπολη, από την Κρήτη μέχρι τα νησιά του Ιονίου, αλλά και ιδιαίτερη φροντίδα έδειξε στα Κυκλαδονήσια που ταξίδεψε ο ίδιος: Σαντορίνη, Πάρο κ.α. και φυσικά στην κοσμοπολίτισσα Σύρο. Εδώ στις Κυκλάδες ταξίδεψε με ειδικό φαρόπλοιο του Πολεμικού Ναυτικού και κατέγραψε μια – μια τις εργασίες συντήρησης σε νησιά και βραχονησίδες φροντίζοντας να παρακολουθήσει και τα δρομολόγια των πλοίων, ιδιαίτερα όταν το φως της ημέρας είχε φύγει.
Αυτός ο σπουδαίος Έλληνας ο Σ. Λυκούδης δεν έμεινε μόνο στην φροντίδα και τη μελέτη των Φάρων. Ασχολήθηκε και με ιστορικές και κοινωνικές μελέτες, με λογοτεχνικά κείμενα και φυσικά σημαντικά έργα του είναι τα κείμενά του για την Ελληνική ναυτιλία. Το 1928 εξελέγη “πρόσεδρος” μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και το 1939 έγινε τακτικό μέλος της Ακαδημίας με την σύμφωνη γνώμη όλων των μελών.
Η σταδιοδρομία του στο Βασιλικό Ναυτικό, έργο της οποίας ήταν η συμπλήρωση και ολοκλήρωση του φαρικού δικτύου της πατρίδας μας και συνεχίστηκε μέχρι το 1941 όταν ήλθαν οι Γερμανοί στην Ελλάδα. Ο Λυκούδης ήταν παντρεμένος με την Αγγελική Λουγγή και είχαν μια κόρη την Μπέλλα.
Έφυγε από τη ζωή το 1958 σε ηλικία 80 ετών. Ο Δήμος μας τον τίμησε δίνοντας το όνομά του σε μια οδό που βρίσκεται ανατολικά του γνωστού μας Γυμναστηρίου.
Το όνομά του δεν θα ξεχαστεί ποτέ από τους πλοιάρχους, μηχανολόγους, μηχανικούς Ναυτικών έργων και από πολλούς φαροφύλακες που φροντίζουν και μέχρι σήμερα να λειτουργούν σωστά οι Φάροι ώστε να βοηθούνται τα πλοία με τον κόσμο που μεταφέρουν, τα κότερα, τα ψαροκάικα κ.α. Ο δικός μας Φάρος, που θεμελιώθηκε τον Ιανουάριο του 1834 στο νησί Διδύμη ή Γαϊδουρονήσι είναι από τους πρώτους Φάρους της Ελλάδας. Θεμελιώθηκε με... “Δαπάνη Βασιλική...” επί Όθωνος.
Υ.Γ.: Πληροφορίες: “ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ” Ι. Τραυλού – Α. Κόκκου.
“Τέχνες και Γράμματα” Αρχείο Ακαδημίας Αθηνών.
Πηγή : http://www.koinignomi.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου