Mία νέα σειρά πρωτοβουλιών ξεκινά μέσα από τη στήριξη του Cyclades Preservation Fund, που αφορά στην προώθηση και υποστήριξη της τοπικής παραγωγής των Κυκλάδων, αλλά και στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τα σημαντικά προϊόντα και βότανα που “γεννά” το Κυκλαδίτικο έδαφος.
Με σύνθημα “Dream Global – Eat Local” (“Ονειρευόμαστε παγκόσμια – Τρώμε τοπικά”) και με αφορμή τα ζητήματα που έφερε σε πρώτο πλάνο η πανδημία, το Cyclades Preservation Fund θέτει ως προτεραιότητα πλέον την ανάδειξη της πολυεπίπεδης σημασίας της τοπικής παραγωγής και την ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών, αλλά και των επισκεπτών των νησιών, όσον αφορά στα οφέλη της κατανάλωσης τοπικών προϊόντων.
Στο πλαίσιο αυτό, δρομολογούνται δράσεις οι οποίες θα πραγματοποιηθούν με τη συνεργασία τοπικών φορέων, ευαισθητοποιημένων πολιτών και της εκπαιδευτικής κοινότητας.
«Επένδυση στο μέλλον»
Πρώτη στη σειρά αυτή των δράσεων, η δημιουργία μικρών βοτανικών κήπων σε σχολεία των Κυκλάδων, με ενδημικά είδη βοτάνων και μικρών δέντρων των νησιών, τους οποίους θα φροντίζουν οι μαθητές, σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς, γονείς και άλλους τοπικούς φορείς.
Μέσα από τη δράση αυτή, στόχος του CPF είναι να αναδειχθεί η ανάγκη προστασίας και διατήρησης των τοπικών οικοσυστημάτων, ενώ μέσα από την ενασχόλησή τους με τους “mini” βοτανικούς κήπους, το σχολικό περιβάλλον αναδεικνύεται σε πρότυπο, σε ό,τι αφορά στις περιβαλλοντικά φιλικές πρακτικές.
Παράλληλα, και πέραν από την ευαισθητοποίηση των παιδιών, σχετικά με την τοπική χλωρίδα και την αξία της, η έννοια της ανάπτυξης φυσικών κήπων κρίνεται υψίστης σημασίας, όσον αφορά στην αντιμετώπιση του προβλήματος της διάβρωσης των εδαφών, το οποίο απασχολεί ιδιαίτερα τα νησιά των Κυκλάδων.
Μιλώντας στην εφημερίδα, η επικεφαλής του Cyclades Preservation Fund, κ. Άννυ Μητροπούλου, σημείωσε, πως «πρόκειται για μία πρωτοβουλία που είχαμε σκεφτεί να υλοποιήσουμε πριν την εμφάνιση του Covid-19, θέλοντας να δώσουμε περισσότερη έμφαση στην τοπική βιοποικιλότητα, καθώς η ανάδειξη της τοπικής χλωρίδας και η ενημέρωση των νησιωτών σχετικά με αυτή, βρισκόταν ήδη στις προτεραιότητες του Ιδρύματος».
Ωστόσο, «τώρα πλέον, η ιδέα είναι, πέραν από την τοπική βιοποικιλότητα, σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς, αλλά και ειδικούς οι οποίοι θα συμβάλλουν ώστε οι μαθητές να γνωρίσουν την εξαιρετική χλωρίδα του τόπου τους, να συστήσουμε στα παιδιά και την τοπική παραγωγή, εντάσσοντας και αυτή τη διάσταση στο πρόγραμμα και να το εξελίξουμε ένα βήμα παραπέρα», όπως αναφέρει η κ. Μητροπούλου, επισημαίνοντας, ότι υπάρχουν ήδη πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα από την εφαρμογή προγραμμάτων με λαχανόκηπους σε σχολεία.
«Είναι μία επένδυση στο μέλλον», τονίζει η ίδια, εξηγώντας, ότι τα παιδιά μαθαίνουν πως «δε χρειάζεται να φύγουν από το νησί τους για να παράξουν, να βιοποριστούν κλπ».
Πολυεπίπεδα οφέλη από την στήριξη της τοπικής παραγωγής
Το Cyclades Preservation Fund στοχεύει, από το νέο έτος να δώσει ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα της τοπικής παραγωγής.
Σύμφωνα με την κ. Μητροπούλου, θα πρέπει «αρχικά, να συνειδητοποιήσουμε την αλληλεξάρτηση που είχαμε μέχρι τώρα από προϊόντα που δεν προέρχονται από τον τόπο μας, το οποίο είναι λογικό, καθώς ζούμε σε μία παγκοσμιοποιημένη κοινωνία».
Εντούτοις, «στο κομμάτι της πρωτογενούς παραγωγής συγκεκριμένα, κυρίως στα νησιά μπορεί να αναπτυχθεί σημαντικά ο πρωτογενής τομέας, ο οποίος αν όχι “μαραζώνει”, σίγουρα δεν αναπτύσσεται ως προτεραιότητα», σημειώνει, καθώς ενώ ορισμένα νησιά έχουν κρατήσει έναν αγροτροφικό χαρακτήρα, αυτός δεν αξιοποιείται επαρκώς.
Όπως υπογραμμίζει η κ. Μητροπούλου, «με την πανδημία, η συνθήκη μας υπενθυμίζει την ανάγκη να επιστρέψουμε στη στήριξη της τοπικής μας οικονομίας», υπενθυμίζοντας, πως τόσο η διεθνής κοινότητα, όσο και η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω των αγροτικών πολιτικών που σχεδιάζονται, προωθούν τη λογική του “from farm to fork” (“από τη φάρμα στο πιρούνι”).
Η κ. Μητροπούλου εξήγησε, πως «τα θέματα της προώθησης της τοπικής παραγωγής, ειδικά κατά την περίοδο της καραντίνας, αναδείχθηκε περίτρανα, όχι μόνο στις Κυκλάδες, αλλά και σε όλο τον κόσμο, το πόσο μη συνδεδεμένη είναι δυστυχώς η τοπική παραγωγή με την τοπική κατανάλωση.
Είδαμε περιοχές, πλήρως εξαρτημένες από εισαγωγές, να αποκόπτονται». Ως εκ τούτου, σύμφωνα με την ίδια, οι καταναλωτές «αναγκάστηκαν να ανακαλύψουν ξανά την τοπική παραγωγή».
Στην κατεύθυνση αυτή, δημιουργήθηκε μία νέα καμπάνια, με όνομα “Dream Global – Eat Local”, που όπως διευκρίνισε η επικεφαλής του CPF, σημαίνει «να ονειρευόμαστε τη μεγάλη εικόνα, τα ταξίδια, τις εμπειρίες σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά μην ξεχνάμε να στηρίζουμε την τοπική οικονομία», καθώς αυτή συμβάλλει τα μέγιστα στην αναγέννηση ενός τόπου.
Σύμφωνα με την κ. Μητροπούλου, τα οφέλη από την ενίσχυση της τοπικής παραγωγής είναι πολλαπλά. «Αφενός έχουμε τη στήριξη της τοπικής οικονομίας, αφετέρου μειώνεται ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος, καθώς μειώνεται η ανάγκη περισσότερα προϊόντα να “ταξιδεύουν” ώστε να έρχονται μέχρι το πιάτο μας και κυρίως οφέλη υγείας, δεδομένου ότι γνωρίζουμε την προέλευση του προϊόντος, τον παραγωγό του κι έτσι μπορούμε να έχουμε μία σιγουριά παραπάνω, όσον αφορά στην ποιότητά του, αλλά επίσης στην υγιεινή και ασφάλειά του».
Πρόσθεσε δε, ότι είναι σημαντικό «να υπάρχει μία σχέση πιστοποίησης και εμπιστοσύνης μεταξύ παραγωγού και καταναλωτή και δη στα νησιά, πρόκειται για εμπιστοσύνη με “ονοματεπώνυμο”, εφόσον στις πιο μικρές κλειστές κοινωνίες είναι πολύ εύκολο να γνωρίζεται κανείς προσωπικά με τους παραγωγούς».
Ταυτόχρονα το όφελος είναι και περιβαλλοντικό, καθώς «θα καλλιεργηθούν και θα “τραφούν” περισσότερο τα εδάφη των νησιών, θα επιστρέψουν οι άνθρωποι σε αυτά, ενώ επίσης θα αξιοποιηθούν και οι ξερολιθιές, αντιλαμβανόμενοι την αξία τους και πώς αυτές δημιουργούν μικροσυστήματα επιτρέποντας και στη χλωρίδα να “αναπνεύσει”».
Μελλοντικός σχεδιασμός με “επίκεντρο” τον πρωτογενή τομέα
Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, το Ίδρυμα σκοπεύει να σχεδιάσει μέσα στο επόμενο διάστημα μία νέα θεματική κατηγορία, μία “ομπρέλα”, «ώστε να αγκαλιάσουμε μικρότερα ή μεγαλύτερα προγράμματα ή εγχειρήματα», σημειώνει η κ. Μητροπούλου.
«Στόχος είναι να εστιάσουμε στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των καταναλωτών, σε αυτή την περίπτωση στους κατοίκους των νησιών, προκειμένου να εμπιστευτούν και να επιλέξουν τοπικά προϊόντα και να στηρίξουν την τοπική οικονομία.
Δεύτερος, αλλά εξίσου σημαντικός στόχος, είναι να εμπνεύσουμε περισσότερους ανθρώπους να ασχοληθούν οι ίδιοι με την παραγωγή.
Από τη στιγμή που θα υπάρχει ζήτηση, θα υπάρχει και κίνητρο για τους νέους να ασχοληθούν με αυτό τον τομέα, γνωρίζοντας ότι θα έχουν μερίδιο από την αγορά αυτή. Ένα τρίτο κομμάτι, αφορά σε ζητήματα υποστήριξης, με το CPF να λειτουργεί επικουρικά, σε ζητήματα δικτύωσης των παραγωγών».
Όπως εξήγησε, σε σχέση με το τελευταίο, «στις Κυκλάδες υπάρχει η ευκαιρία και δυνατότητα, καθώς υπάρχουν πάρα πολλοί μικροί τοπικοί παραγωγοί, των οποίων η δουλειά πρέπει να προωθηθεί, να ενισχυθεί, να αναδειχτεί.
Κάτι ακόμη στο οποίο θέλουμε να στοχεύσουμε είναι η διασύνδεσή τους, όχι απλώς με τους καταναλωτές, αλλά και με τις τοπικές επιχειρήσεις του έμμεσου και άμεσου τουριστικού τομέα».
Υπενθυμίζοντας, ότι υπάρχουν πρωτοβουλίες που “τρέχουν” ήδη αναφορικά με τη διασύνδεση πρωτογενούς τομέα και τομέα παροχής υπηρεσιών, όπως το “Aegean Cuisine”, τόνισε, πως «πρέπει να δώσουμε ακόμη μεγαλύτερη ώθηση, ώστε τα τοπικά προϊόντα να μπουν σε ξενοδοχεία, εστιατόρια, μικρές και μεγάλες ταβέρνες, παντού».
Επιπλέον, υπάρχει σχεδιασμός για την υλοποίηση προγράμματος προώθησης “πράσινων” επαγγελμάτων, προκειμένου σύμφωνα με την κ. Μητροπούλου, «να μιλήσουμε στα παιδιά για επαγγέλματα που υπήρχαν ή υπάρχουν ήδη στις Κυκλάδες, αλλά στα οποία δε δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα και που, βάσει των νέων δεδομένων, «θα έχουν και λαμπρό μέλλον».
Κλείνοντας, η κ. Μητροπούλου ενημέρωσε, πως «ως Ίδρυμα, μέσα στο 2021 θα είμαστε ανοικτοί στο να σχεδιάσουμε και να συνδιαμορφώσουμε προτάσεις σε αυτή την κατεύθυνση. Ήδη υπάρχουν αρκετές δράσεις στο δικό μας πλάνο, ωστόσο η δική μας λογική ήταν πάντα να μην ορίζουμε εμείς ποιο πρόγραμμα θα “τρέξει” και πού, αλλά περισσότερο να συζητούμε και να ακούμε πού υπάρχουν ανάγκες και δυνατότητες, βάζοντας πάνω στο τραπέζι τις ιδέες, ώστε να διαμορφώνουμε δράσεις μαζί με τις τοπικές κοινωνίες».
Πηγή : https://www.koinignomi.gr/news/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου