ΥΠΑΡΚΤΟ ΤΟ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΟ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗΣ ΟΡΙΣΜΕΝΩΝ ΕΤΑΡΕΙΩΝ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ, ΛΕΕΙ ΤΟ ΙΟΒΕ
Toυ Γιώργου Μανέτταgmanettas@pegasus.gr
«Πακέτο μέτρων» που εστιάζουν στην ελαχιστοποίηση του κόστους λειτουργίας, χωρίς να θίγεται η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών προτείτει το ΙΟΒΕ, προκειμένου να διασφαλισθεί η βιωσιμότητα του ακτοπλοϊκού κλάδου, ο οποίος έχει συσσωρεύσει σοβαρά προβλήματα εξαιτίας της κρίσης.
Μάλιστα, σε έρευνα που παρουσιάσε χθες το ΙΟΒΕ σε ειδική εκδήλωση στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, επισημαίνεται πως υπάρχει κίνδυνος κατάρρευσης ορισμένων επιχειρήσεων του κλάδου και τη δυνατότητα του υφιστάμενου συστήματος να παρέχει τις απαιτούμενες ακτοπλοϊκές υπηρεσίες τα επόμενα χρόνια λόγω των υπέρογκων ζημιών, τη συρρίκνωση του κύκλου εργασιών, την περιορισμένη ρευστότητας και τη υψηλή δανειακή πίεση.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα έχει ιδιαίτερες επιπτώσεις στην εθνική οικονομία, καθώς η επιβατηγός ναυτιλία συνεισφέρει στην εγχώρια οικονομική δραστηριότητα με τη διακίνηση επιβατών και οχημάτων, λειτουργεί όμως και υποστηρικτικά στην ανάπτυξη άλλων κλάδων δραστηριότητας, ειδικά στις νησιωτικές περιφέρειες της χώρας.
Από την ανάλυση προέκυψε ότι σε όρους ΑΕΠ η συνεισφορά στην οικονομία από τη ζήτηση για ακτοπλοϊκές μεταφορές στις γραμμές εσωτερικού το 2013 εκτιμάται σε 1,5 δισ. ευρώ, ενώ σε όρους απασχόλησης διαμορφώνεται σε 21,4 χιλ. θέσεις εργασίας.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η ελληνική ακτοπλοΐα μετά το 2009 βρέθηκε αντιμέτωπη με δύο ταυτόχρονες και ισχυρές εξωγενείς αναταραχές: την αύξηση των διεθνών τιμών των καυσίμων και την κατακόρυφη πτώση στην επιβατική κίνηση λόγω της κρίσης στην ελληνική οικονομία.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η ζήτηση ακτοπλοϊκών υπηρεσιών υποχώρησε μεταξύ του 2009 και του 2012 κατά 24% στους επιβάτες και 31% στα Ι.Χ. αυτοκίνητα (με ενδείξεις σταθεροποίησης το 2013), ενώ το κόστος καυσίμων το 2012 αποτελούσε περισσότερο από το ήμισυ του κύκλου εργασιών του κλάδου.
Υπό αυτές τις συνθήκες, το ΙΟΒΕ θεωρεί απαραίτητο τον εξορθολογισμό της δυναμικότητας του κλάδου και των δρομολογίων, και χαρακτηρίζει τις συζητήσεις των εταιρειών με τις τράπεζες για την αναδιάρθρωση των δανείων τους, ως το πρώτο βήμα στην προσπάθεια διάσωσης του κλάδου.
Οι προτάσεις του ΙΟΒΕ
Παράλληλα, καταθέτει συγκεκριμένα μέτρα που επικεντρώνονται στον περιορισμό του κόστους, τα οποία, όπως λέει, είναι αναγκαία για την προσαρμογή του κλάδου στα νέα δεδομένα. Ενδεικτικά, μεταξύ άλλων, προτείνει τη μείωση του κόστους επανδρώσεως (μέσω π.χ. της επιδότησης ασφαλιστικών εισφορών) και με συνθέσεις πληρωμάτων που ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των πλοίων, τη μείωση των λιμενικών τελών όπου δεν υπάρχει ανταποδοτικότητα υπηρεσιών, τη εξέταση της δυνατότητας μείωσης των συντελεστών ΦΠΑ στα εισιτήρια της ακτοπλοΐας, τον εκσυγχρονισμό του συστήματος έκδοσης εισιτηρίων, τον επανασχεδιασμό του ακτοπλοϊκού δικτύου με το οποίο θα εξυπηρετούνται οι ανάγκες και θα αξιοποιούνται καλύτερα οι πόροι που διατίθενται για την αποζημίωση των μη εμπορικών γραμμών, καθώς επίσης και την επανεξέταση του συστήματος αποζημίωσης παροχής δημόσιας υπηρεσίας σε όλα τα μέσα μεταφοράς (ακτοπλοΐα, αερομεταφορές κ.λπ.).
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ναυτιλίας σχολιάζοντας τις προτάσεις του ΙΟΒΕ ανέφερε πως το υπουργείο έχει αναλάβει ήδη πρωτοβούλιες για τη στήριξη της ακτοπλοΐας, όπως η καταργήση μία σειράς από περιττές εκπτώσεις και η μείωση των προϋποθέσεων δρομολόγησης των πλοίων κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, όπου υπάρχει περιορισμένη ζήτηση ακτοπλοϊκών υπηρεσιών και προανήγγειλε σειρά νέων για τη τόνωση της εμπορικότητά τους.
Τι λέει το υπουργείο << Ενδεικτικά, ο κ. Μ. Βαρβιτσιώτης σημείωσε πως δρομολείται η καθιέρωση του λεγόμενου «e-ticket», μία υπηρεσία που θα διευκολύνει τον επιβάτη στις συναλλαγές του και θα απλοποιήσει το σύστημα κρατήσεων και τις μετακινήσεις του με πλοίο, ενώ μετά και την αναθεώρηση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος είναι διατεθειμένος να αλλάξει πολλά πράγματα όσον αφορά στα προσόντα των ναυτικών και δήλωσε ανοιχτός να συζητήσει την ελάχιστη επάνδρωση των πληρωμάτων, τηρώντας πάντα τις διεθνείς συνθήκες. Αναφορικά με τη μείωση του ΦΠΑ, ο υπουργός εξέφρασε τον προβληματισμό του κατά πόσο μια τέτοια κίνηση θα ωφελήσει το επιβατικό κοινό, καθώς, όπως είπε, οι επιχειρήσεις σε οποιεσδήποτε τέτοιου είδους ελαφρύνσεις και απελευθερώσεις, δεν έχουν ανταποκριθεί αποτελεσματικά για την προσδοκώμενη μείωση των τιμών.
Τέλος, ο κ. Βαρβιτσιώτης παραδέχθηκε πως χρειάζεται ανασχεδιασμός των κρατικών επιδοτήσεων στις μεταφορές, ενώ τόνισε ότι πρέπει να προχωρήσει η αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων για τη μετατροπή πλοίων, ιδίως των highspeed, σε πλοία ικανά να λειτουργήσουν με καύσιμα φιλικά στο περιβάλλον. «Το 2020 όσοι θα είναι στη θέση μου και όσοι ασχολούνται με την ακτοπλοΐα θα αντιμετωπίσουν μία πολύ μεγάλη πρόκληση δραματικής αλλοίωσης του κόστους λειτουργίας. Αν ο κλάδος δεν προχωρήσει έγκαιρα και εμείς συνεπικουρικά στην αξιοποίηση των ευρωπαϊκών χρημάτων για την εναρμόνιση με τα ευρωπαϊκά standards θα αντιμετωπίσουμε αδυναμίες», είπε χαρακτηριστικά.
Πηγή : http://www.imerisia.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου