Η ιστορία είναι λίγο - πολύ γνωστή: Η Ελλάδα, που υπήρξε η πρωτοπόρος ναυτική δύναμη στον στόλο των ξύλινων αλιευτικών σκαφών, έχει καταστρέψει τα τελευταία χρόνια, με τις ευλογίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, περίπου 12.500 από 17.500 σκαριά. Στο...
πλαίσιο της προσπάθειας για τον περιορισμό της αλιείας στα ευρωπαϊκά ύδατα, δόθηκαν οικονομικά επωφελείς αποζημιώσεις από τα κοινοτικά ταμεία στους ψαράδες που αποφάσιζαν να αποσύρουν την επαγγελματική τους άδεια. Ο όρος ήταν να κομματιαστούν τα παραδοσιακά καΐκια και το δυσάρεστο έργο εκτελούσαν μπουλντόζες στην ξηρά.
Αγώνας διάσωσης
Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Παραδοσιακών Σκαφών, που ιδρύθηκε το 1999, έχει κάνει τεράστιο αγώνα για να αποτρέψει την καταστροφή τους που συνεχίζεται ακόμα και σήμερα. Ο πρόεδρός του Νίκος Καβαλιέρος έχει συγκεντρώσει όλα τα απαραίτητα έγγραφα και τις κοινοτικές διατάξεις που στην ουσία αφήνουν περιθώρια για τη σωτηρία τους, καθώς θα μπορούσαν να μείνουν στη θάλασσα αλλάζοντας χρήση. Τη στιγμή που η γειτονική Τουρκία τονώνει την τουριστική της κίνηση με εκατοντάδες μεγάλα νεότευκτα ξύλινα καΐκια που κάνουν ημερήσια ταξίδια στις ακτές της Ιωνίας, στην Ελλάδα σπάμε τα δικά μας πλεούμενα, που μπορεί να είναι και 80-90 ετών. Παράλληλα, στη χώρα μας φορολογούνται με το ίδιο καθεστώς τα υπερσύγχρονα πλαστικά ταχύπλοα με τα παραδοσιακά καΐκια, αφαιρώντας κάθε κίνητρο στους κατόχους. Ετσι περιφρονούμε τη ναυτική μας παράδοση, την ίδια την ιστορία μας που μαρτυρεί ότι το νεότερο ελληνικό κράτος δεν θα υπήρχε χωρίς τη ναυτοσύνη και το εμπορικό πνεύμα των Ελλήνων.
Το τελευταίο περιστατικό που δείχνει την τεράστια δύναμη της γραφειοκρατίας (η οποία, άλλωστε, εμποδίζει τη διάσωση των καϊκιών μιας και ο νόμος θα μπορούσε να εφαρμοστεί αλλιώς, όπως επιμένει ο Σύλλογος) είναι η άρνηση του Α΄ Τελωνείου Πειραιά να χορηγήσει τη σχετική άδεια, ώστε να πραγματοποιηθεί στους χώρους του λιμανιού το 3ο Ναυτικό Σαλόνι Παραδοσιακών Σκαφών, προγραμματισμένο για τις 27-30 Μαΐου, ώστε να συμπέσει με τους εορτασμούς για τη Διεθνή Ημέρα Θάλασσας. Οπως επεσήμανε ο Νίκος Καβαλιέρος σε συνέντευξη Τύπου στον Ναυτικό Ομιλο Ελλάδος, ενώ τόσο το υπουργείο Ναυτιλίας, ο Δήμος Πειραιά όσο και ο ΟΛΠ και το Λιμεναρχείο Πειραιά στάθηκαν αρωγοί στην προσπάθεια, το Τελωνείο αντιδρά. Ετσι το κοινό δεν θα έχει την ευκαιρία να δει από κοντά δεκάδες πανέμορφα ξύλινα σκαριά που θα έπαιρναν μέρος στην πλωτή έκθεση. Ο βασικός λόγος της διοργάνωσης δεν είναι, βέβαια, άλλος από την ευαισθητοποίηση του κόσμου για τη διάσωση και αξιοποίηση των παλαιών σκαριών. Μάλιστα, εκτός από την «παρέλαση» των καϊκιών, είχε προβλεφθεί έκθεση παιδικής ζωγραφικής, φωτογραφίας και μουσικές δράσεις. Θα αναρωτηθεί κάποιος γιατί το Ναυτικό Σαλόνι δεν πραγματοποιείται αλλού, μιας και υπάρχουν θέματα στον Πειραιά. «Από τη Γλυφάδα μέχρι και το Παλαιό Φάληρο δεν μας δέχθηκαν πουθενά», είπε ο κ. Καβαλιέρος.
Πηγή :
πλαίσιο της προσπάθειας για τον περιορισμό της αλιείας στα ευρωπαϊκά ύδατα, δόθηκαν οικονομικά επωφελείς αποζημιώσεις από τα κοινοτικά ταμεία στους ψαράδες που αποφάσιζαν να αποσύρουν την επαγγελματική τους άδεια. Ο όρος ήταν να κομματιαστούν τα παραδοσιακά καΐκια και το δυσάρεστο έργο εκτελούσαν μπουλντόζες στην ξηρά.
Αγώνας διάσωσης
Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Παραδοσιακών Σκαφών, που ιδρύθηκε το 1999, έχει κάνει τεράστιο αγώνα για να αποτρέψει την καταστροφή τους που συνεχίζεται ακόμα και σήμερα. Ο πρόεδρός του Νίκος Καβαλιέρος έχει συγκεντρώσει όλα τα απαραίτητα έγγραφα και τις κοινοτικές διατάξεις που στην ουσία αφήνουν περιθώρια για τη σωτηρία τους, καθώς θα μπορούσαν να μείνουν στη θάλασσα αλλάζοντας χρήση. Τη στιγμή που η γειτονική Τουρκία τονώνει την τουριστική της κίνηση με εκατοντάδες μεγάλα νεότευκτα ξύλινα καΐκια που κάνουν ημερήσια ταξίδια στις ακτές της Ιωνίας, στην Ελλάδα σπάμε τα δικά μας πλεούμενα, που μπορεί να είναι και 80-90 ετών. Παράλληλα, στη χώρα μας φορολογούνται με το ίδιο καθεστώς τα υπερσύγχρονα πλαστικά ταχύπλοα με τα παραδοσιακά καΐκια, αφαιρώντας κάθε κίνητρο στους κατόχους. Ετσι περιφρονούμε τη ναυτική μας παράδοση, την ίδια την ιστορία μας που μαρτυρεί ότι το νεότερο ελληνικό κράτος δεν θα υπήρχε χωρίς τη ναυτοσύνη και το εμπορικό πνεύμα των Ελλήνων.
Το τελευταίο περιστατικό που δείχνει την τεράστια δύναμη της γραφειοκρατίας (η οποία, άλλωστε, εμποδίζει τη διάσωση των καϊκιών μιας και ο νόμος θα μπορούσε να εφαρμοστεί αλλιώς, όπως επιμένει ο Σύλλογος) είναι η άρνηση του Α΄ Τελωνείου Πειραιά να χορηγήσει τη σχετική άδεια, ώστε να πραγματοποιηθεί στους χώρους του λιμανιού το 3ο Ναυτικό Σαλόνι Παραδοσιακών Σκαφών, προγραμματισμένο για τις 27-30 Μαΐου, ώστε να συμπέσει με τους εορτασμούς για τη Διεθνή Ημέρα Θάλασσας. Οπως επεσήμανε ο Νίκος Καβαλιέρος σε συνέντευξη Τύπου στον Ναυτικό Ομιλο Ελλάδος, ενώ τόσο το υπουργείο Ναυτιλίας, ο Δήμος Πειραιά όσο και ο ΟΛΠ και το Λιμεναρχείο Πειραιά στάθηκαν αρωγοί στην προσπάθεια, το Τελωνείο αντιδρά. Ετσι το κοινό δεν θα έχει την ευκαιρία να δει από κοντά δεκάδες πανέμορφα ξύλινα σκαριά που θα έπαιρναν μέρος στην πλωτή έκθεση. Ο βασικός λόγος της διοργάνωσης δεν είναι, βέβαια, άλλος από την ευαισθητοποίηση του κόσμου για τη διάσωση και αξιοποίηση των παλαιών σκαριών. Μάλιστα, εκτός από την «παρέλαση» των καϊκιών, είχε προβλεφθεί έκθεση παιδικής ζωγραφικής, φωτογραφίας και μουσικές δράσεις. Θα αναρωτηθεί κάποιος γιατί το Ναυτικό Σαλόνι δεν πραγματοποιείται αλλού, μιας και υπάρχουν θέματα στον Πειραιά. «Από τη Γλυφάδα μέχρι και το Παλαιό Φάληρο δεν μας δέχθηκαν πουθενά», είπε ο κ. Καβαλιέρος.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου