gmanettas@pegasus.gr
Του Γιώργου Μανέττα
Με δύο ταχύτητες κινήθηκαν στο εννεάμηνο του 2014 τα οικονομικά αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Από τη μία πλευρά είναι η Attica Group και οι Μινωικές Γραμμές, οι οποίες κατάφεραν να διατηρήσουν τις πωλήσεις σε υψηλά επίπεδα και να βελτιώσουν τη λειτουργική κερδοφορία τους, και από την άλλη η ΑΝΕΚ και η NEL Lines, οι οποίες «είδαν» τα έσοδα να υποχωρούν και την κερδοφορία να επιδεινώνεται.
Πιο συγκεκριμένα, η Attica Group (Blue Star Ferries & Super Fast Ferries), η οποία έχει εξασφαλίσει την κεφαλαιακή στήριξη του αμερικάνικου fund Fortress διατήρησε τον τζίρο σχεδόν σταθερό και ταυτόχρονα αύξησε (+11,74%) τα λειτουργικά της κέρδη, τα οποία ανήλθαν σε 36,1 εκατ. ευρώ.
Ανάλογη εικόνα εμφανίζουν οι Μινωικές Γραμμές του ομίλου Grimaldi, οι οποίες αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά σχεδόν 6%, στα 134,8 εκατ. ευρώ, και παράλληλα ενίσχυσαν σημαντικά (43,21%) τη λειτουργική κερδφορία, φθάνοντάς την στα 17,5 εκατ. ευρώ. Στον αντίποδα, βρίσκονται η ΑΝΕΚ που «έχασε» έδαφος τόσο σε επίπεδο πωλήσεων όσο και κερδοφορίας, αλλά και η NEL lines, η οποία μετά την απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας να την κηρύξει έκπτωση από τις γραμμές του Βόρειου Αιγαίου εμφανίζεται αδύνατη να σταματήσει τη συρρίκνωση των πωλήσεων και τη διόγκωση των ζημιών.
«Κλειδί» για την ανάκαμψη του κλάδου παραμένει η ρύθμιση των δανείων σε συνεννόηση με τις τράπεζες, στις οποίες ανήκει η πρωτοβουλία των κινήσεων. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι η αναδιάρθρωση των δανείων θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό την επόμενη ημέρα της ακτοπλοΐας, καθώς μέσα από αυτή τη διαδικασία θα καθορισθεί ποιοι και με ποιους όρους θα συνεχίσουν να λειτουργούν, ενώ επισημαίνουν πως σε κάποιες περιπτώσεις εταιρειών η συνένωση δυνάμεων είναι μονόδρομος για την επιβίωση, εκτός και αν βρεθεί στρατηγικός επενδυτής, ο οποίος θα ενισχύσει τη ρευστότητα βάζοντας «ζεστό χρήμα» στα ταμεία των επιχειρήσεων, όπως έγινε στην περίπτωση της Attica Group.
Ρύθμιση δανείων
Τη σημασία των τραπεζών στην ανασυγκρότηση του κλάδου επισημαίνει και στην πρόσφατη μελέτη της η εταιρεία συμβούλων XTRC, τονίζοντας πως «οι δανείστριες τράπεζες που έχουν ως εγγυήσεις τα ίδια τα πλοία δεν έχουν να φοβούνται τίποτε, απλά θα πρέπει να επιμηκύνουν την περίοδο αποπληρωμής». Εν τω μεταξύ, συνεχίζεται η προσπάθεια για την περιστολή του κόστους λειτουργίας, προκειμένου να εξοικονομηθούν πόροι και να απελευθερωθεί ρευστότητα. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η εκποίηση πλοίων. Ενδεικτικά, η Attica Group ολοκλήρωσε πρόσφατα την πώληση του Blue Star Ithaki στην καναδική κυβέρνηση έναντι 31,2 εκατ. ευρώ, ενώ προηγουμένως και η ΑΝΕΚ προχώρησε στη μεταβίβαση των πλοίων «Σοφοκλής» και «Λευκά Όρη» έναντι 21 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, οι Μινωικές Γραμμές προσπαθούν να περιορίσουν το κόστος των καυσίμων μέσα από την αναπροσαρμογή των δρομολογίων τους αλλά και την υιοθέτηση κατάλληλων τεχνολογικών λύσεων, όπως η αντικατάσταση των προπελών και η πλαστικοποίηση των υφάλων τους.
Πηγή : http://www.imerisia.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου