Σε
αναστολή των «μικρών» ή μεσαίου μεγέθους διαγωνισμών που θα
πραγματοποιούσαν αυτή την εποχή προχώρησαν δήμοι και περιφέρειες σε όλη
τη χώρα. Αιτία δεν είναι άλλη από το κλείσιμο των τραπεζών, καθώς οι
εργοληπτικές εταιρείες δεν μπορούν να λάβουν τις απαραίτητες εγγυητικές
επιστολές που είναι προϋπόθεση για τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς. Η
εξέλιξη αυτή, σε συνδυασμό με την άτυπη στάση πληρωμών στα περισσότερα
έργα του ΕΣΠΑ, δείχνει τη δύσκολη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο
κατασκευαστικός και ο μελετητικός κλάδος στη χώρα.
Προ
δεκαημέρου, η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας ανακοίνωσε και επισήμως την
αναστολή όλων των διαγωνισμών που είχαν προγραμματιστεί από τις 30
Ιουνίου στους 5 νομούς της, για τουλάχιστον 15 ημέρες. Σε ανάλογες
κινήσεις έχουν σιωπηρά προχωρήσει και άλλες περιφέρειες και δήμοι.
Κάποιες φορές όμως… δεν χρειάστηκε: για παράδειγμα στην Περιφέρεια
Κεντρικής Μακεδονίας οι τελευταίοι διαγωνισμοί κηρύχθηκαν άγονοι, επειδή
δεν προσήλθε κανείς ενδιαφερόμενος. Από την πλευρά του ο ΕΣΔΝΑ
αποφάσισε να μεταθέσει για λίγες ημέρες την ημερομηνία ανοίγματος
προσφορών σε τρέχοντα διαγωνισμό.
«Μόλις
ανακοινώθηκε η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για τις τράπεζες, ζητήσαμε
από τα συναρμόδια υπουργεία να γίνει επισήμως αναβολή όλων των
διαγωνισμών, για όσο διάστημα κρατήσει η τραπεζική αργία», εξηγεί στην
«Κ» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων
Εργων (ΠΕΣΕΔΕ), Γιώργος Γάγαλης. «Κατ’ αρχήν, με κλειστές τις τράπεζες
υπάρχει αδυναμία έκδοσης εγγυητικών επιστολών συμμετοχής από τις
τράπεζες, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι ενδιαφερόμενοι να μην μπορούν να
συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς. Υπάρχει επίσης ένα σοβαρό θέμα
ανασφάλειας. Οπως έχουν τα πράγματα, δεν γνωρίζουμε εάν η χρηματοδότηση
των έργων είναι εξασφαλισμένη».
Σύμφωνα με
τον πρόεδρο της ΠΕΣΕΔΕ, η περίοδος του θέρους δεν είναι «πλούσια» από
πλευράς διαγωνισμών, που δεν ξεπερνούν τους 20 – 30 ανά περιφέρεια
(συμπεριλαμβανομένων και των διαγωνισμών των δήμων). Οι περισσότεροι
αφορούν προμήθειες και παροχή υπηρεσιών (π.χ. συντήρηση εγκαταστάσεων,
κλαδέματα, ανακαινίσεις). Οσο κι αν ακούγεται παράξενο, όμως, οι
διαγωνισμοί της περιόδου δεν αφορούν μόνο τις ανάγκες δήμων και
περιφερειών, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις μικρά έργα ΕΣΠΑ (που θα
ολοκληρώνονταν πριν από το τέλος του έτους, βοηθώντας να απορροφηθεί το
χρηματοδοτικό υπόλοιπο). «Η περίοδος αυτή είναι ιδιαίτερα δύσκολη για
τον κατασκευαστικό κλάδο», λέει ο κ. Γάγαλης. «Ολοι οι εργολήπτες τηρούν
στάση αναμονής. Προσωπικά δεν γνωρίζω κάποιον που να δουλεύει αυτή την
περίοδο».
Και μεγάλα έργα
Προβλήματα
αντιμετωπίζουν όμως και τα μεγάλα δημόσια έργα ή τα έργα με συμβάσεις
παραχώρησης, παρά τις προσπάθειες του υπουργείου Υποδομών να κρατήσει
κάποια από αυτά «ζωντανά». Πριν από έναν μήνα σταμάτησαν τα έργα στο
αεροδρόμιο των Χανίων, ακολούθησε η παύση εργασιών στο οδικό τμήμα
Σιάτιστας – Κρυσταλλοπηγής και στο σιδηροδρομικό έργο Κιάτου –
Ψαθόπυργου, ενώ οι οδικές παραχωρήσεις έχουν «κατεβάσει» τους ρυθμούς
τους, με το κράτος να οφείλει μόνο στους τελευταίους περί τα 150 εκατ.
ευρώ.
Πηγή: Καθημερινή
Πηγή :
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου