25 Μαΐ 2012

Τι υπερασπίζεται ο ΣΥΡΙΖΑ (και μάλλον δεν το γνωρίζει)




Προφανώς δεν αναφέρομαι στην ανεργία, την ύφεση, τη διάλυση του κοινωνικού κράτους και σε ό,τι άλλο ζούμε τα τελευταία χρόνια - όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αυτά είναι πλέον προφανή και αποτελούν το βασικό αντικείμενο της αντιπαράθεσης σε όλη την Ευρώπη. Ωστόσο, παρακολουθώντας τις συζητήσεις μετά τις εκλογές, και βλέποντας τη συσπείρωση τόσο ΝΔ, ΠΑΣΟΚ αλλά και ΔΗΜΑΡ εναντίον της στάσης του ΣΥΡΙΖΑ, άρχισα να συνειδητοποιώ κάτι περισσότερο. Να εξηγήσω πρώτα όμως πως βλέπω τα πράγματα (αν και πολύ συμπυκνωμένα). Η "ηπειρωτική εκδοχή"[1] του δημοκρατικού πολιτεύματος, έχει καταλήξει σε μια κοινωνία διαφοροποιημένων συστημάτων [2]. Π.χ. πολιτικό σύστημα, οικονομικό σύστημα, εκπαιδευτικό σύστημα, στρατιωτικό σύστημα, σύστημα υγείας, νομικό σύστημα κ.ο.κ.

 Τα συστήματα αυτά, απαντώνται σε κάθε δυτική δημοκρατία τέτοιου τύπου και είναι αυτόνομα. Δηλαδή, λειτουργούν με τις δικές τους, εσωτερικές νοηματουργούς διεργασίες - παράγουν το δικό τους νόημα κι έχουν τα δικά τους ενδιαφέροντα. Μια τέτοια θεώρηση ωστόσο, κάνει καταρχήν την κοινωνία αδύνατη: πως είναι δυνατόν να υπάρχει κοινωνία, όταν κάθε σύστημα παράγει το δικό του νόημα; Κι αφού η κοινωνία υπάρχει de facto, πως λύνεται το πρόβλημα; Αποφεύγω την μακροσκελή και περίπλοκη απάντηση περί διπλής ενδεχομενικότητας (double contingency) κλπ. και μένω σε μια πιο επιφανειακή, αλλά εξίσου σημαντική- ο ρόλος του πολιτικού συστήματος είναι αυτός ακριβώς: να αποτελεί δηλαδή το σύστημα που αναλαμβάνει το συντονισμό μεταξύ των άλλων συστημάτων[3,4]. Σ' αυτό το πλαίσιο λοιπόν, βλέπουμε εύκολα ότι ένα νέο παγκόσμιο σύστημα, το χρηματοπιστωτικό σύστημα [5] δηλαδή, έχει τα τελευταία χρόνια πετύχει το εξής: αρνείται να αναλάβει το επενδυτικό ρίσκο, και το μετακυλίει έντεχνα στην πλάτη του πολιτικού συστήματος. Έτσι το επενδυτικό ρίσκο γίνεται πολιτικό (μια εκδοχή του όρου «πολιτικό κόστος»)



Αντί ο επενδυτής να διακινδυνεύσει τα χρήματα του (αν και γι' αυτό δραστηριοποιείται καταρχήν και γι' αυτό πληρώνεται), διακινδυνεύει το πολιτικό σύστημα τη νομιμοποίησή του. Οι τελευταίες εξελίξεις στη χώρα, είναι νομίζω ένα τρανό παράδειγμα και εξόχως αποδεικτικό του προηγούμενου ισχυρισμού. Τότε λοιπόν, το πολιτικό σύστημα καταφέρνει να απολέσει το λόγο ύπαρξής του, εκχωρώντας τον - συντονιστικό της κοινωνίας - ρόλο του σε δομές που δεν δεσμεύονται από το πλαίσιο του μοντερνισμού και παραπέμπουν μάλλον σε φεουδαρχικές νοοτροπίες (που στην πράξη έχουν εφαρμοστεί ιστορικά και καταρρεύσει). Πολύ πρακτικά λοιπόν... Όταν ο ΣΥΡΙΖΑ μετά βδελυγμίας αρνείται να συμμετάσχει σε μια κυβέρνηση που θα εμφορείται από τη διάθεση «να τα βρούμε βρε παιδί μου με τους δανειστές μας», στυλώνει τα πόδια σ' αυτή ακριβώς την εξέλιξη. Λέει δηλαδή ο ΣΥΡΙΖΑ: 

«Προτεραιότητα έχει πάντα το πολιτικό σύστημα, που κάνει την κοινωνία, κοινωνία». Στην αντίπερα όχθη, βρίσκονται ξεκάθαρα ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΛΑΟΣ που θεωρούν ότι το πολιτικό σύστημα, πρέπει «να τα βρει» με κάποιον τρόπο με το χρηματοπιστωτικό σύστημα. Καθόλου τυχαία βέβαια, αυτή είναι η άποψη και της ΕΕ, του ΔΝΤ και της ΕΚΤ - και φυσικά του ίδιου του χρηματοπιστωτικού συστήματος (αυτό δα έλειπε!). Η ΔΗΜ.ΑΡ. φαίνεται να ψελλίζει το ...χαριτωμένο «προτεραιότητα στο πολιτικό σύστημα μεν, αλλά αφού έτσι έχουν τώρα τα πράγματα, βλέποντας και κάνοντας». Αλλά η θέση και η εμμονή (όπως εκδηλώνεται κάποιες στιγμές) του ΣΥΡΙΖΑ να μην συναινεί σε μια τέτοια κυβέρνηση, κάνει κάτι περισσότερο από το να διαφυλάττει τις κομματικές του δεσμεύσεις. Πρακτικά λέει: «είμαι μέρος του πολιτικού συστήματος, κι αυτό το σύστημα δεν εκχωρεί το ρόλο του - τελεία». Κάτω απ' αυτή την οπτική, η προτροπή Τσίπρα προς Βενιζέλο και Σαμαρά να αναιρέσουν τις υπογραφές τους προς την τρόικα, αποκτά άλλη διάσταση: γίνεται προτροπή προς ΠΑΣΟΚ και ΝΔ να αναλάβουν ανοικτά το ρόλο τους ως παράγοντες του πολιτικού συστήματος και ν' αρνηθούν το ρόλο του ιμάντα μεταβίβασης αποφάσεων του χρηματοπιστωτικού συστήματος προς την κοινωνία. Δεν προσπαθεί να τους ταπεινώσει δηλαδή, αλλά μάλλον να τους επανατοποθετήσει στο φυσικό τους πλαίσιο. Αλλά και η άρνηση των δυο πρώην «μεγάλων» να συναινέσουν σε κάτι τέτοιο, αποκτά επίσης νέο νόημα (δεν το εξηγώ, το θεωρώ προφανές).



 Ανάλογο νόημα έχει έτσι κι η επιστολή Τσίπρα προς την τρόικα, με την αναφορά σε «επανεξέταση στρατηγικής». Θέτοντας το ζήτημα των στρατηγικών επιλογών - για όποιον καταλαβαίνει την έννοια του όρου «στρατηγική» - διευρύνει το ζήτημα από το ελληνικό μνημόνιο, στη γενική ευρωπαϊκή στάση απέναντι στην επίθεση του χρηματοπιστωτικού συστήματος εναντίον των ευρωπαϊκών θεσμών. Το γεγονός ότι ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΛΑΟΣ και σ' ένα βαθμό ΔΗΜ.ΑΡ. αντιδρούν με απέχθεια σ' αυτή τη κίνηση, είναι επίσης ερμηνεύσιμο, τόσο σχετικά με τη θέση τους απέναντι στη Δημοκρατία, όσο και για εκείνη απέναντι στην Ευρώπη που θέλουν. Συμπερασματικά, μόνος αυτή την ώρα ο ΣΥΡΙΖΑ, απέναντι σ' όλο το ευρωπαϊκό πολιτικό σύστημα, υπερασπίζεται την Ευρωπαϊκή προοπτική και τη Δημοκρατία.

 Υπερασπίζεται τη σημασία του πολιτικού συστήματος. Υπερασπίζεται - ας μη γελιόμαστε - την αστική δημοκρατία. Το βάρος είναι τεράστιο και νομίζω ότι (παγιδευμένοι καθώς είναι οι περισσότεροι εκεί σε μια μαρξιστική οπτική), λειτουργούν μάλλον διαισθητικά παρά απολύτως συνειδητά. Αυτό βέβαια καθόλου δε μειώνει τη σημασία της προσπάθειάς τους. Σταδιακά, ελπίζω να απονομιμοποιηθεί στη συνείδηση των πολιτών αυτή η «ελαστική» (επιεικώς) στάση του υπόλοιπου πολιτικού συστήματος και έχω την αίσθηση ότι ήδη συμβαίνει. Κι ο ΣΥΡΙΖΑ, ας συνειδητοποιήσει τι ακριβώς κάνει - νομίζω ότι αυτό θα τον δυναμώσει κι άλλο και θα του προσφέρει πλειάδα νέων επιχειρημάτων στον αγώνα του.

 Υ.Γ. Για την ΑΝΤΑΡΣΥΑ δεν αναφέρομαι γιατί θεωρεί την αστική δημοκρατία τελειωμένη υπόθεση πλέον (μπορεί και να 'χει δίκιο - θα δούμε).

Για δε το ΚΚΕ, δεν τρελάθηκα να ασχολούμαι με τέτοια... 
in a body gr

6 σχόλια:

  1. Θωμάς Μητροφάνης26 Μαΐου 2012 στις 2:38 μ.μ.

    (δεν αναφέρομαι σε όποιον το ανέβασε αλλά σε όποιον το έγραψε) όταν γράφεις ένα άρθρο καλό είναι να το υπογράφεις, όταν δε είναι πολιτικό νομίζω ότι πρέπει πολιτικά και με επιχειρήματα να μιλάς, η απαξίωση στο ΚΚΕ δεν είναι απλά προσωπική άποψη αλλά μια στάση διαστρέβλωσης, και υπνωτισμού, όνειρα γλυκά λοιπόν. Θωμάς Μητροφάνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. in a body gr Λέγεται το blog o αρθρογραφος δέν εμφανιζεται μέ τό ονομά του καταλαβαίνω τήν πικρία σου οσον αφορά το ΚΚΕ ομως η στάση του ΚΚΕ είναι γνωστή εγώ ανέβασα αυτό τό αρθρο διότι ξέρω τί ακριβως σημαίνει ΣΥΡΙΖΑ Πρίν από κατι μέρες νομίζω μια μέρα μετά τίς εκλογές ανέβηκε καί ενα αλλο αρθρο μέ τίτλο ΣΥΡΙΖΑ Ο ΑΝΑΠΑΛΑΙΟΤΗΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ Περιμένω οπως ο΄λοι μας οτι κατι θά γίνει ..μπορει καί να κανω λαθος πιστέυω οτι το κκε δέν χειριστηκε τό εργατικο κινημα σωστα εγιναν επικοινωνιακα λάθη καί αυτα πληρώνει τώρα παρολα αυτα πάντα ηταν υπολογίσημη δυναμη ασχετα αν δεν συμφωνω με τίς τακτικέ της ηγεσίας μήν ξεχνάς ότι ο ΔΡΑΓΑΣΑΚΗς εχασε από τήν ΠΑΠΑΡΗΓΑ γιά δύο ψήφους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Θωμάς Μητροφάνης27 Μαΐου 2012 στις 10:37 π.μ.

    όπως κατάλαβες δεν υπάρχει ίχνος κακίας σε αυτόν που το ανέβασε, τον αρθρογράφο θεωρώ κομμάτι του συστήματος, η άποψη σου ότι το ΚΚΕ ότι δεν χειρίστηκε το εργατικό κίνημα σωστά είναι με το παραπάνω σεβαστή άσχετα με το αν εγώ διαφωνώ,μπορούμε να ανταλλάξουμε απόψεις και στην Σέριφο στις εκλογές από κοντά αν μένεις ή ψηφίζεις εκεί. Λέγοντας ηγεσία ελπίζω να μην εννοείς την Παπαρήγα. Η Παπαρήγα είναι ένας μέλος του κόμματος στην Κεντρική Επιτροπή. Δεν επιλέγει εκείνη την πολιτική στάση του κόμματος αλλά την μεταφέρει σαν επίσημο μέλος του. Επέτρεψε μου να σου πω ότι θεωρώ άστοχο το επιχείρημα ότι ο Δραγασάκης έχασε από την Παπαρήγα για δύο ψήφους, για κοίτα την Δαμανάκη ήταν θεωρητικά η φωνή του Πολυτεχνείου, η ζωή είναι ένας διαρκής αγώνας, η Δαμανάκη και η κάθε Δαμανάκη δεν μπορεί να θεωρείται αγωνίστρια ακόμα και σήμερα. Η Ηγεσία του ΚΚΕ (όχι η Παπαρήγα)μπορεί να έχει κάνει και λάθη, όμως ειδικά αυτόν τον καιρό δεν νομίζω ότι κάνει λάθος. Αυτό που ζητά το Κόμμα από τον λαό είναι να σηκώσει κεφάλι να αγωνιστεί να παλέψει και να πάρει την εξουσία στα χέρια του. Αυτό με λίγα λόγια. Αυτό πληρώνει το ΚΚΕ διότι ο λαός θέλει τα το κάνουν άλλοι αντί για αυτόν. Σεβαστή η άποψη του λαού ασχέτως αν διαφωνώ. Θωμάς Μητροφάνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. καλημέρα θωμά κάνουμε μία κουβέντα μέ πολλές προεκτάσεις καί χαίρομαι γιά αυτό ..τό ζητούμενο είναι γιά μένα η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ολοι ξέρουμε οτι ο κοινοβουλευτισμός δέν εναι ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ .Εγώ καταθέτω τήν γνώμη μου γιάτό τι είναι δημοκρατία ΙΣΟΝΟΜΙΑ ΙΣΗΓΟΡΙΑ ΙΣΟΚΡΑΤΙΑ Στην δημοκρατία

    ο λαός διοικεί, νομοθετεί και δικάζει. Άμεσα και χωρίς αντιπροσώπους-βουλευτές, επαγγελματίες δικαστές ή επαγγελματίες πολιτικούς.
    οι άρχοντες αναδεικνύονται με κλήρωση και όχι εκλογή. Με εκλογή αναδεικνύονται οι λίγοι εκείνοι των οποίων το αξίωμα απαιτεί μια κάποια κατάρτιση.
    οι άρχοντες μπορούν να ανακληθούν πριν λήξει η θητεία τους. Κανείς δυο φορές στο ίδιο αξίωμα. Δεν υπάρχουν αναντικατάστατοι.
    η θητεία των αρχόντων δεν διαρκείπάνω από ένα έτος.
    οι άρχοντες λογοδοτούν για τα πεπραγμένα τους, σε επιτροπή πολιτών που συγκροτήθηκε με κλήρωση.
    οι περιουσίες των αρχόντων καταγράφονται πριν και μετά την ανάληψη του αξιώματος. Και των συγγενών τους, ακόμη και μακρινών.
    οποιος ζημιώσει το δημόσιο συμφέρον, δημόσιος άρχοντας ή απλός πολίτης, είτε από δόλο είτε από ανικανότητα, «αυθημερόν τελευτησάτω».

    Επίσης η Δημοκρατία εγγυάται

    την ελευθερία έκφρασης και δημοσίευσης της γνώμης, της διαφωνίας
    την ισονομία και την ίση κατανομή των βαρών (φόροι)
    τις ίσες ευκαιρίες σε όλους (εξ ου και η κλήρωση, αλλά όχι μόνο γι’ αυτό)
    τα ανθρώπινα δικαιώματα όλων
    την ασφάλεια, τη περιουσία, την τιμή και την αξιοπρέπεια όλων

    Επίσης η Δημοκρατία φροντίζει

    να μην υπάρχουν πολύ πλούσιοι και πολύ φτωχοί, κυρίως διότι αυτό την θέτει σε μεγάλο κίνδυνο
    να μην υπάρχουν, άρα, αναξιοπαθούντες που αναγκάζονται να ζητιανέψουν
    την παιδεία των νέων
    την κρατική θρησκεία
    την προπαγάνδα των αξιών της δημοκρατίας σε όλους. Προπαγάνδα. Όπως κάνουν με το life-style τώρα
    πιστευω οτι η αριστερα ΚΚΕ ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΔΗΜ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΑΝΤΑΡΣΥΑ ΚΛΠ ,εχουν εγκλωβιστει στόν κοινοβουλευτισμό καί κανείς δέν μιλάει γιά την ουσία του πρβλήματος ,είναι τό κοινό ΜΥΣΤΙΚΟ ...Δέν εχουμε ΔΗΜΟΚΡΑΤΊΑ .τό χρέος η εε το νατο κλπ είναι δημιουργήματα τού καπιταλισμού αλλά δέν πρόκειται νά αλάξει τίποτα μέ τήν καραμέλα οτί γιά όλα φταίει ο καπιταλισμός εμείς τί κάνουμε σάν πολίτες η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ κατά τήν αποψή μου είναι ΑΘΛΗΜΑ ..Αν υπήρχε δημοκρατία

    δεν θα άφηναν το χρέος να φτάσει στα 300 δις, με δάνεια επί δανείων
    δεν θα παράγγελναν υποβρύχια που γέρνουν και Απάτσι που πέφτουν
    δεν θα ψήφιζαν νόμους υπέρ των πανωτοκίων των τραπεζών
    δεν θα ψήφιζαν νόμο που εξαιρεί υπουργούς από την απονομή δικαιοσύνης
    δεν θα επέτρεπαν ΦΠΑ στο… πόσο είναι τώρα ρε παιδιά;
    δεν θα έπαιζαν τα αποθεματικά των ταμείων σε τοξικά ομόλογα
    δεν θα πουλούσαν αντί πινακίου φακής κερδοφόρες δημόσιες επιχειρήσεις στρατηγικής μάλιστα σημασίας
    δεν θα…κλπ
    Εντάξει, δεν έχουμε συγκροτήσει ακόμα την “πολιτική κοινωνία” που θέλει ο Καστοριάδης, αλλά πλέον ως λαός, δεν είμαστε και όσο μαλάκες ήμασταν στο παρελθόν. Είμαστε μεν πολιτικά καθυστερημένοι αλλά καταλάβαμε πια πως δημοκρατία ΔΕΝ έχουμε και γι’ αυτό ζητάμε και “Πραγματική Δημοκρατία Τώρα”. Μένει να το καταλάβει κι η αριστερά αυτό (Παπαρήγα και Τσίπρας τουλάχιστον), να οργανωθεί δημοκρατικά στο εσωτερικό της, ν’ αφήσει τα συγκεντρωτικά κόλπα, και μετά ας μας ξανάρθει…...
    με εκτιμηση ΓΓ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Θωμάς Μητροφάνης28 Μαΐου 2012 στις 7:27 π.μ.

    καλημέρα και από εμένα ανοίξαμε την συζήτηση και τα θέματα τα οποία συζητάμε έγιναν πολλά σίγουρα με ένα κέντρο την πολιτική ζωή μας. δεν διαφωνώ σε πολλά από που έγραψες πιο πάνω, όμως θεωρώ ότι το ΚΚΕ δεν έχει καμία σχέση με ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟ Δημ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΚΛΠ. Διαφωνώ όμως στην αναφορά σου ότι η καραμέλα του Καπιταλισμού δεν θα αλλάξει τίποτα. υπάρχει μεγάλο μέρος Ελλήνων που δεν γνωρίζει καν τι είναι ο καπιταλισμός, ούτε το πιο απλό ότι επιτρέπει την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, εκεί έρχομαι να συμφωνήσω μαζί σου ότι έχουμε και εμείς ευθύνη, η ευθύνη μας αυτή όμως γιατί δεν γνωρίζουμε βασικές αρχές και καθόμαστε σαν έρμαια όπως κάπου πιο πάνω το αναφέρεις διακριτικά. επίσης θα συμφωνήσω ότι δεν είμαστε πολιτική κοινωνία, έλλειψη παιδείας βλέπεις. Όσο για το ΚΚΕ που υπερασπίζομαι σθεναρά, με το μυαλό που έχω και με την όποια παιδεία διαθέτω και λέγοντας παιδεία (δεν εννοώ τις πανεπιστημιακές γνώσεις, αυτό δεν είναι παιδεία είναι ένα μικρό μέρος σε αυτό που εγώ πιστεύω ότι είναι η παιδεία)πιστεύω ότι προσπαθεί να αφυπνίσει τον κόσμο και να τον κάνει να διεκδικήσει όσα ανέφερες, αυτό το λίγο μυαλό που διαθέτω με κάνει να πιστεύω ότι δεν έχει εγκλωβιστεί στον κοινοβουλευτισμό, ελπίζω να μην κάνω λάθος, αυτήν την στιγμή αυτό πιστεύω. Το μοντέλο της Αρχαίας Ελληνικής Δημοκρατίας το οποίο περίπου περιγράφεις, στις βασικές αρχές του από όσο το θυμάμαι δεν με βρίσκει να διαφωνώ, χωρίς βέβαια να ξεχνάμε ότι και στην Αρχαία Ελλάδα και ιδιαίτερα στην Αθήνα υπήρχαν αναφορές για προβλήματα στην δημοκρατία. Άλλωστε αν δεις την ετυμολογία της λέξης Δημοκρατία σημαίνει απλά ο λαός στην εξουσία.Για να μη σε κουράζω όπως και όποιον άλλον διαβάζει αυτή την ανταλλαγή απόψεων, εγώ θα είμαι στην Σέριφο στις Εκλογές το πιο πιθανό να είμαι εκλογικός αντιπρόσωπος του ΚΚΕ στο τμήμα που θα ψηφίζω σύμφωνα με το επίθετο μου,έτσι θα με γνωρίσεις πιο εύκολα, μένω στον Καλλίτσο η δεύτερη λύση, μικρό χωριό εύκολο να με βρείς, θα χαρώ λοιπόν να τα πούμε και από κοντά. Θωμάς Μητροφάνης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Θωμάς Μητροφάνης28 Μαΐου 2012 στις 7:31 π.μ.

    Υστερόγραφο * δεν έχουμε Δημοκρατία. Καπιταλισμό έχουμε. Θωμάς Μητροφάνης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...