19 Σεπ 2021

Προ των πυλών η έναρξη των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στα σχολεία


Νέες θεματικές και νέοι τρόποι διδασκαλίας εισάγονται από φέτος στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών σχολείων και Γυμνασίων με κεντρικό στόχο την καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας. 

 Οι θεματικές των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων περιλαμβάνουν, ενδεικτικά, την κλιματική αλλαγή, την πρόληψη και προφύλαξη από φυσικές καταστροφές, τον εθελοντισμό, την οδική ασφάλεια, το STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, την επιχειρηματικότητα, τον σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό, και θα διδάσκονται στη λογική της βιωματικής μάθησης και της συνεργασίας (π.χ. οι μαθητές καλούνται να οργανώσουν από κοινού ένα πρόγραμμα ανακύκλωσης). Ύστερα από την πιλοτική εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων σε 218 σχολεία το 2020-2021, ξεκίνησε η καθολική εφαρμογή τους.

 Σημειώνεται πως έως το τέλος του τρέχοντος μήνα, στο πλαίσιο του ετήσιου προγραμματισμού της κάθε σχολικής μονάδας, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί ειδική συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων για τον καθορισμό του ετήσιου Σχεδίου Δράσης της σχολικής μονάδας αναφορικά με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Επιπλέον, στις 15 Σεπτεμβρίου ξεκίνησε η 2η Επιμορφωτική περίοδος εκπαιδευτικών η οποία θα έχει θα διαρκέσει έως τις 24 Οκτωβρίου 2021. 

 Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί για τη διδασκαλία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων καλούνται να σχεδιάσουν τα Προγράμματα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων. Ο σχεδιασμός θα περιλαμβάνει υποχρεωτικά την υλοποίηση των τεσσάρων (4) Θεματικών Ενοτήτων και δύναται να περιλαμβάνει από 20 ως 28 Προγράμματα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων, δηλαδή 5 έως 7 εβδομάδες ανά Θεματική Ενότητα. Η ένταξη των εργαστηρίων δεξιοτήτων στο πρόγραμμα των μαθητών, αναπροσαρμόζει το ωράριο διδασκαλίας. Τα μαθήματα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων θα διαρκούν: τρεις ώρες στην Α΄και Β‘ Δημοτικού, δύο ώρες στην Γ’ και Δ’ Δημοτικού, μία ώρα στην Ε‘ και ΣΤ Δημοτικού και μια ώρα σε Α, Β, Γ Γυμνασίου. 

 Οι Θεματικές Ενότητες στο Δημοτικό

Στο Δημοτικό Σχολείο, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αντικαθιστούν τις ώρες της Ευέλικτης Ζώνης καθώς ο σκοπός τους ταυτίζεται με το σκοπό και τη θεματολογία της. Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων εμπλουτίζουν τη θεματολογία της «Ευέλικτης Ζώνης Διαθεματικών και Δημιουργικών Δραστηριοτήτων» με συγκεκριμένες Θεματικές Ενότητες, απαραίτητες για την ανάπτυξη δεξιοτήτων, την απόκτηση ικανοτήτων και τη διαμόρφωση στάσεων ενισχύοντας την ιδιότητα του ενεργού πολίτη, με στόχο να αντισταθμίσουν την ανελαστικότητα, τις μονομέρειες και τον πολυκερματισμό του παραδοσιακού σχολείου και να διαποτίσουν με τις αρχές τους και τις πρακτικές τους την καθημερινή διδακτική πράξη 

 Οι άξονες πάνω στους οποίους θα αναπτυχθούν τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων είναι:

 Το ευ ζην, το πώς να ζούμε καλύτερα με θεματικές όπως η υγιεινή διατροφή, ο υγιεινός τρόπος ζωής, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση 

Το περιβάλλον με θεματικές, όπως ο σεβασμός στο περιβάλλον, η κλιματική αλλαγή, η οικολογική συνείδηση, η πρόληψη και προφύλαξη από φυσικές καταστροφές 

-Τα δικαιώματα, όπως ο σεβασμός του άλλου, ο σεβασμός στην διαφορετικότητα, ο εθελοντισμός, η προσφορά στο κοινωνικό σύνολο 

-Η δημιουργικότητα και καινοτομία με θεματικές όπως STEM, ρομποτική, επιχειρηματικότητα, σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός



 Στόχοι του μαθήματος 

 Η στοχοθεσία των προγραμμάτων έχει προσδιοριστεί βάσει των λεγόμενων δεξιοτήτων του 21ου αιώνα: δεξιότητες της ζωής (life skills), ήπιες δεξιότητες (soft skills) και δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης. Ενδεικτικά, οι σύγχρονες δεξιότητες περιλαμβάνουν την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία, την επικοινωνία, την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα, την πρωτοβουλία, την οργανωτική ικανότητα, την ενσυναίσθηση και τις κοινωνικές δεξιότητες, την επίλυση προβλημάτων, τον ψηφιακό και τεχνολογικό γραμματισμό. 

 Πώς αξιολογούνται οι μαθητές; 

 Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, εισάγουν καινοτομίες στο κοινωνικό πλαίσιο μάθησης και επιδιώκουν την καλλιέργεια της αυτό-ρύθμισης στη μάθηση, της συνεργασίας και της αυτοβελτίωσης. Λόγω του ιδιαίτερου χαρακτήρα τους, δεν αξιολογούνται με τον παραδοσιακό τρόπο, αλλά δίνεται έμφαση στην περιγραφική αξιολόγηση και τη σύνταξη φακέλου επιτευγμάτων (portfolio) από την μαθήτρια και τον μαθητή. Η διαδικασία αξιολόγησης των δεξιοτήτων λειτουργεί διαμορφωτικά και αναδεικνύει τις προτεραιότητες που θα πρέπει να τεθούν κατά το σχεδιασμό των Σχεδίων Δράσης της Σχολικής Μονάδα. 

Πηγή : https://www.koinignomi.gr/

to synoro blog

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...