Το καθεστώς λειτουργίας των Λιμενικών Ταμείων, η νομιμοποίηση λιμενικών υποδομών,
καθώς και η δημιουργία υδατοδρομίων απασχόλησαν πιο έντονα τα μέλη της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου κατά τη διάρκεια της τελευταίας συνεδρίασή τους, που πραγματοποιήθηκε στη Ρόδο παρουσία και του Περιφερειάρχη, Γιώργου Χατζημάρκου.
Πρόκειται για τρία μείζονος σημασίας θέματα, στα οποία τοποθετήθηκε το συλλογικό όργανο των Δήμων σε επίπεδο Νοτίου Αιγαίου αναπτύσσοντας πολλές πτυχές του κάθε ζητήματος κι εστιάζοντας παράλληλα, στο συμφέρον της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των νησιωτών.
Διατήρηση ισχύοντος καθεστώτος και διαβούλευση
Αρχικά, επί τάπητος τέθηκε το πολυσυζητημένο θέμα του καθεστώτος λειτουργίας των Λιμενικών Ταμείων στο νησιώτικο χώρο του Νοτίου Αιγαίου (σήμερα 9 σε Κυκλάδες και 5 σε Δωδεκάνησα) και κατ΄ επέκταση της λειτουργίας των λιμένων, για το οποίο η πλειοψηφία των μελών της ΠΕΔ εξέφρασε τη θέση να διατηρηθεί η υφιστάμενη μορφή, με άξονα τις προθέσεις των Δήμων και των κατά τόπους Λιμενικών Ταμείων. Αξίζει να υπενθυμιστεί πως, σε προγενέστερη συνεδρίασή της, η ΠΕΔ είχε αποφασίσει να δώσει τον λόγο σε κάθε νησί και Δήμο, προκειμένου να διατυπωθεί η άποψή τους, με τη συντριπτική πλειοψηφία εξ αυτών, να συμφωνούν σε μία αποκεντρωμένου χαρακτήρα διαχείριση των λιμένων μέσω των σημερινών Λιμενικών Ταμείων. Ωστόσο, στο τραπέζι του διαλόγου υπήρξε και η πλευρά της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, με τον Γιώργο Χατζημάρκο να θέτει στη διάθεση των μελών την πρόταση να εξετασθεί η δημιουργία μεγαλύτερων σχημάτων και να υπάρξει ένας υπερτοπικός χαρακτήρας διαχείρισης, στον οποίο θα συμμετέχουν οι Δήμοι, δεδομένου ότι, μεταξύ άλλων, πρέπει να ληφθεί υπόψιν, πως οι πόροι του νέου ΕΣΠΑ συνολικά για υποδομές δεν ξεπερνούν το ποσό των 50 – 60 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με μία αρχική εκτίμηση οι ανάγκες σε υποδομές λιμένων – τόσο για επισκευές, όσο και για επεκτάσεις -, μπορεί να ξεπερνούν το ποσό των 500 εκατ. ευρώ στο Νότιο Αιγαίο.
Το εν λόγω θέμα δεν αποκλείεται να επανέλθει σε επόμενη συνεδρίαση του οργάνου, αφού θα πρέπει να ολοκληρωθεί ο κύκλος της διαβούλευσης, την ίδια στιγμή που ανοίγει η σοβαρή συζήτηση για τη νομιμοποίηση των λιμένων, ενώ επιπρόσθετα, κατά καιρούς, έχει εκφρασθεί από τα μικρά νησιά, η ανάγκη να υπάρχει ένα Λιμενικό Ταμείο ανά νησί, πρόταση που όμως οδηγεί σε μία περαιτέρω διάσπαση των υφιστάμενων Λιμενικών Ταμείων, με όποιες δυσκολίες μπορεί να διογκωθούν σε επίπεδο προώθησης έργων, μελετών κ.α..
Νομιμοποίηση χωρίς χάσιμο χρόνου
Όπως προαναφέρθηκε, εξίσου σπουδαίο θέμα αποτελεί η νομιμοποίηση - με τον πιο ανώδυνο τρόπο για τις τοπικές κοινωνίες, τους Δήμους και τα Λιμενικά Ταμεία -, των λιμενικών υποδομών, για τις οποίες επιβάλλεται και κρίνεται αναγκαίο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
Τα μέλη της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, αποφάσισαν να επανέλθουν στο θέμα, καθώς μετά από διαλογική συζήτηση κατέστη σαφές πως, θα πρέπει να εξετασθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, η λύση που θα ακολουθηθεί, ώστε να υπάρξει παρέμβαση και να ζητηθεί με το σχετικό νομικό οπλοστάσιο να δοθεί μία λύση μη χρονοβόρα, ώστε να προχωρήσει άμεσα η νομιμοποίηση του συνόλου των λιμενικών υποδομών προς όφελος της νησιωτικής πραγματικότητας. Αναφέρθηκε δε, πως στον τρόπο που θα καθοριστεί, θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν και ο χαρακτήρας του κάθε λιμένα, είτε δηλαδή αυτός είναι τοπικός, εθνικός ή διεθνής. Ως εκ τούτου, πρόκειται για ένα ζήτημα, που χρήσιμο είναι να προχωρήσει με γοργούς ρυθμούς, καθώς η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν δύναται να χάνει χρόνο με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται και σε επίπεδο χρηματοδοτήσεων, έργων κλπ., ή ακόμη και με φόντο ζητήματα ακτοπλοΐας, ή ανάπτυξης θαλάσσιου Τουρισμού κλπ..
Αναφορικά με τα δύο θέματα, ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης και αντιπρόεδρος της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Μαραγκός προέβη σε μία λιτή δήλωση, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως, “Σέβομαι τις αποφάσεις του οργάνου, της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου και αυτό που πρέπει να γίνει εκ μέρους μας είναι να κάνουμε μία διαβούλευση κι ως Λιμενικά Ταμεία κι ως Δήμοι με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της κάθε λύσης. Είναι ένα θέμα για το οποίο θα συναποφασίσουμε μέσα στην ΠΕΔ”.
Ναι στο δρόμο της ΠΝΑΙ αλλά μελλοντικός προβληματισμός
Την πλήρη συμφωνία τους με την οδό που χαράζει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου αναφορικά με τα υδατοδρόμια στα νησιά των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων διατύπωσαν τα παρευρισκόμενα μέλη της συνεδρίασης, με τον πρόεδρο της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, Φώτη Χατζηδιάκο να εκφράζει τον προβληματισμό του αναφορικά με τις αποφάσεις που θα κληθούν να λάβουν οι Δήμοι και τα Λιμενικά Ταμεία σχετικά με τη λειτουργία των υδατοδρομίων προσεχώς, απόφαση που σχετίζεται με το καθεστώς λειτουργίας τους, όπως εξήγησε με σαφήνεια. “Είναι αδιαπραγμάτευτο, φορέας διαχείρισης των υδατοδρομίων να είναι τα Λιμενικά Ταμεία” υπογράμμισε κατηγορηματικά, κάτι το οποίο έχει διευκρινίσει πολλές φορές η Περιφερειακή Αρχή ακόμη και σε διαλόγους – αντιπαραθέσεις επί του θέματος, κατά τη διεξαγωγή των περιφερειακών συμβουλίων.
Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά και στα μέλη της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, στόχος είναι να υπάρξουν 26 κομβικά σημεία που θα αποτελέσουν το δίκτυο σε πρώτο επίπεδο, με τις απαραίτητες διαδικασίες να προχωρούν με οργανωμένο βηματισμό από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και ήδη να έχουν εγκριθεί περίπου εννέα προγραμματικές συμβάσεις ανάμεσα στην ίδια και σε Δήμους.
Αξίζει να επισημανθεί, πως κατά τη διάρκεια της συζήτησης του θέματος, εκφράστηκαν κάποιες επιφυλάξεις από αιρετούς, οι οποίες είχαν ως περιεχόμενο τη μελλοντική λειτουργία των υδατοδρομίων σε συνάρτηση και με τις ιδιωτικές εταιρείες που θα επιλέξουν να δραστηριοποιηθούν σε αυτά, ενώ καταγράφηκε προβληματισμός και σχετικά με το κατά πόσον είναι εφικτή η συστηματική και σταθερή παρουσία των υδροπλάνων, με κάποιες “γραμμές” ενεργές ακόμη και κατά τη χειμερινή περίοδο. Αποτελεί ένα ζήτημα ωστόσο, για το οποίο το λόγο έχουν οι ιδιωτικές εταιρείες, αφού εύλογα προκύπτει ότι η βιωσιμότητα ή μη αυτών των “γραμμών” θα διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο στη δρομολόγηση υδροπλάνων.
“Κεντρικός σχεδιασμός και διαχείριση από τα Λιμενικά Ταμεία”
“Είμαστε το πρώτο Λιμενικό Ταμείο και ο πρώτος Δήμος που πήραμε αυτήν την απόφαση στο Νότιο Αιγαίο και είμαι πεπεισμένος ότι σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, αυτή η λύση είναι μονόδρομος” δήλωσε χαρακτηριστικά ο Γιώργος Μαραγκός, υπό την έννοια ότι, “υπάρχει απόλυτη ευελιξία καθώς η άδεια “βγαίνει” στο όνομα των Λιμενικών Ταμείων” και άρα, ακόμη και στην περίπτωση που συγχωνευθούν ή δημιουργηθεί μία ανώνυμη εταιρεία “ως καθολικοί διάδοχοι των Λιμενικών Ταμείων, έχουν την αποκλειστική αρμοδιότητα κι ευθύνη διαχείρισης της άδειας” πρόσθεσε.
Συμπλήρωσε δε, ότι, η Περιφέρεια προχωρά με συντονισμένο τρόπο και με συστηματική ταχύτητα ενώ απαλλάσσεται από οποιοδήποτε κόστος το Λιμενικό Ταμείο ή ο Δήμος. “Υπάρχει μία τεχνογνωσία και μία ομοιογενής αντιμετώπιση για τη δημιουργία των υδατοδρομίων. Υπάρχει επίσης μεγαλύτερη ταχύτητα και το δίκτυο δεν θα υλοποιηθεί σε φάσεις ενώ και το οικονομικό όφελος είναι τεράστιο, αφού πρακτικά η χρηματοδότηση είναι μηδενική” υποστήριξε ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, καταλήγοντας πως, “Υπάρχει ένας κεντρικός σχεδιασμός και η διαχείριση γίνεται από Λιμενικά Ταμεία”.
καθώς και η δημιουργία υδατοδρομίων απασχόλησαν πιο έντονα τα μέλη της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου κατά τη διάρκεια της τελευταίας συνεδρίασή τους, που πραγματοποιήθηκε στη Ρόδο παρουσία και του Περιφερειάρχη, Γιώργου Χατζημάρκου.
Πρόκειται για τρία μείζονος σημασίας θέματα, στα οποία τοποθετήθηκε το συλλογικό όργανο των Δήμων σε επίπεδο Νοτίου Αιγαίου αναπτύσσοντας πολλές πτυχές του κάθε ζητήματος κι εστιάζοντας παράλληλα, στο συμφέρον της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των νησιωτών.
Διατήρηση ισχύοντος καθεστώτος και διαβούλευση
Αρχικά, επί τάπητος τέθηκε το πολυσυζητημένο θέμα του καθεστώτος λειτουργίας των Λιμενικών Ταμείων στο νησιώτικο χώρο του Νοτίου Αιγαίου (σήμερα 9 σε Κυκλάδες και 5 σε Δωδεκάνησα) και κατ΄ επέκταση της λειτουργίας των λιμένων, για το οποίο η πλειοψηφία των μελών της ΠΕΔ εξέφρασε τη θέση να διατηρηθεί η υφιστάμενη μορφή, με άξονα τις προθέσεις των Δήμων και των κατά τόπους Λιμενικών Ταμείων. Αξίζει να υπενθυμιστεί πως, σε προγενέστερη συνεδρίασή της, η ΠΕΔ είχε αποφασίσει να δώσει τον λόγο σε κάθε νησί και Δήμο, προκειμένου να διατυπωθεί η άποψή τους, με τη συντριπτική πλειοψηφία εξ αυτών, να συμφωνούν σε μία αποκεντρωμένου χαρακτήρα διαχείριση των λιμένων μέσω των σημερινών Λιμενικών Ταμείων. Ωστόσο, στο τραπέζι του διαλόγου υπήρξε και η πλευρά της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, με τον Γιώργο Χατζημάρκο να θέτει στη διάθεση των μελών την πρόταση να εξετασθεί η δημιουργία μεγαλύτερων σχημάτων και να υπάρξει ένας υπερτοπικός χαρακτήρας διαχείρισης, στον οποίο θα συμμετέχουν οι Δήμοι, δεδομένου ότι, μεταξύ άλλων, πρέπει να ληφθεί υπόψιν, πως οι πόροι του νέου ΕΣΠΑ συνολικά για υποδομές δεν ξεπερνούν το ποσό των 50 – 60 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με μία αρχική εκτίμηση οι ανάγκες σε υποδομές λιμένων – τόσο για επισκευές, όσο και για επεκτάσεις -, μπορεί να ξεπερνούν το ποσό των 500 εκατ. ευρώ στο Νότιο Αιγαίο.
Το εν λόγω θέμα δεν αποκλείεται να επανέλθει σε επόμενη συνεδρίαση του οργάνου, αφού θα πρέπει να ολοκληρωθεί ο κύκλος της διαβούλευσης, την ίδια στιγμή που ανοίγει η σοβαρή συζήτηση για τη νομιμοποίηση των λιμένων, ενώ επιπρόσθετα, κατά καιρούς, έχει εκφρασθεί από τα μικρά νησιά, η ανάγκη να υπάρχει ένα Λιμενικό Ταμείο ανά νησί, πρόταση που όμως οδηγεί σε μία περαιτέρω διάσπαση των υφιστάμενων Λιμενικών Ταμείων, με όποιες δυσκολίες μπορεί να διογκωθούν σε επίπεδο προώθησης έργων, μελετών κ.α..
Νομιμοποίηση χωρίς χάσιμο χρόνου
Όπως προαναφέρθηκε, εξίσου σπουδαίο θέμα αποτελεί η νομιμοποίηση - με τον πιο ανώδυνο τρόπο για τις τοπικές κοινωνίες, τους Δήμους και τα Λιμενικά Ταμεία -, των λιμενικών υποδομών, για τις οποίες επιβάλλεται και κρίνεται αναγκαίο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
Τα μέλη της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, αποφάσισαν να επανέλθουν στο θέμα, καθώς μετά από διαλογική συζήτηση κατέστη σαφές πως, θα πρέπει να εξετασθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, η λύση που θα ακολουθηθεί, ώστε να υπάρξει παρέμβαση και να ζητηθεί με το σχετικό νομικό οπλοστάσιο να δοθεί μία λύση μη χρονοβόρα, ώστε να προχωρήσει άμεσα η νομιμοποίηση του συνόλου των λιμενικών υποδομών προς όφελος της νησιωτικής πραγματικότητας. Αναφέρθηκε δε, πως στον τρόπο που θα καθοριστεί, θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν και ο χαρακτήρας του κάθε λιμένα, είτε δηλαδή αυτός είναι τοπικός, εθνικός ή διεθνής. Ως εκ τούτου, πρόκειται για ένα ζήτημα, που χρήσιμο είναι να προχωρήσει με γοργούς ρυθμούς, καθώς η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν δύναται να χάνει χρόνο με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται και σε επίπεδο χρηματοδοτήσεων, έργων κλπ., ή ακόμη και με φόντο ζητήματα ακτοπλοΐας, ή ανάπτυξης θαλάσσιου Τουρισμού κλπ..
Αναφορικά με τα δύο θέματα, ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης και αντιπρόεδρος της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Μαραγκός προέβη σε μία λιτή δήλωση, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως, “Σέβομαι τις αποφάσεις του οργάνου, της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου και αυτό που πρέπει να γίνει εκ μέρους μας είναι να κάνουμε μία διαβούλευση κι ως Λιμενικά Ταμεία κι ως Δήμοι με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της κάθε λύσης. Είναι ένα θέμα για το οποίο θα συναποφασίσουμε μέσα στην ΠΕΔ”.
Ναι στο δρόμο της ΠΝΑΙ αλλά μελλοντικός προβληματισμός
Την πλήρη συμφωνία τους με την οδό που χαράζει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου αναφορικά με τα υδατοδρόμια στα νησιά των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων διατύπωσαν τα παρευρισκόμενα μέλη της συνεδρίασης, με τον πρόεδρο της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, Φώτη Χατζηδιάκο να εκφράζει τον προβληματισμό του αναφορικά με τις αποφάσεις που θα κληθούν να λάβουν οι Δήμοι και τα Λιμενικά Ταμεία σχετικά με τη λειτουργία των υδατοδρομίων προσεχώς, απόφαση που σχετίζεται με το καθεστώς λειτουργίας τους, όπως εξήγησε με σαφήνεια. “Είναι αδιαπραγμάτευτο, φορέας διαχείρισης των υδατοδρομίων να είναι τα Λιμενικά Ταμεία” υπογράμμισε κατηγορηματικά, κάτι το οποίο έχει διευκρινίσει πολλές φορές η Περιφερειακή Αρχή ακόμη και σε διαλόγους – αντιπαραθέσεις επί του θέματος, κατά τη διεξαγωγή των περιφερειακών συμβουλίων.
Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά και στα μέλη της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, στόχος είναι να υπάρξουν 26 κομβικά σημεία που θα αποτελέσουν το δίκτυο σε πρώτο επίπεδο, με τις απαραίτητες διαδικασίες να προχωρούν με οργανωμένο βηματισμό από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και ήδη να έχουν εγκριθεί περίπου εννέα προγραμματικές συμβάσεις ανάμεσα στην ίδια και σε Δήμους.
Αξίζει να επισημανθεί, πως κατά τη διάρκεια της συζήτησης του θέματος, εκφράστηκαν κάποιες επιφυλάξεις από αιρετούς, οι οποίες είχαν ως περιεχόμενο τη μελλοντική λειτουργία των υδατοδρομίων σε συνάρτηση και με τις ιδιωτικές εταιρείες που θα επιλέξουν να δραστηριοποιηθούν σε αυτά, ενώ καταγράφηκε προβληματισμός και σχετικά με το κατά πόσον είναι εφικτή η συστηματική και σταθερή παρουσία των υδροπλάνων, με κάποιες “γραμμές” ενεργές ακόμη και κατά τη χειμερινή περίοδο. Αποτελεί ένα ζήτημα ωστόσο, για το οποίο το λόγο έχουν οι ιδιωτικές εταιρείες, αφού εύλογα προκύπτει ότι η βιωσιμότητα ή μη αυτών των “γραμμών” θα διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο στη δρομολόγηση υδροπλάνων.
“Κεντρικός σχεδιασμός και διαχείριση από τα Λιμενικά Ταμεία”
“Είμαστε το πρώτο Λιμενικό Ταμείο και ο πρώτος Δήμος που πήραμε αυτήν την απόφαση στο Νότιο Αιγαίο και είμαι πεπεισμένος ότι σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, αυτή η λύση είναι μονόδρομος” δήλωσε χαρακτηριστικά ο Γιώργος Μαραγκός, υπό την έννοια ότι, “υπάρχει απόλυτη ευελιξία καθώς η άδεια “βγαίνει” στο όνομα των Λιμενικών Ταμείων” και άρα, ακόμη και στην περίπτωση που συγχωνευθούν ή δημιουργηθεί μία ανώνυμη εταιρεία “ως καθολικοί διάδοχοι των Λιμενικών Ταμείων, έχουν την αποκλειστική αρμοδιότητα κι ευθύνη διαχείρισης της άδειας” πρόσθεσε.
Συμπλήρωσε δε, ότι, η Περιφέρεια προχωρά με συντονισμένο τρόπο και με συστηματική ταχύτητα ενώ απαλλάσσεται από οποιοδήποτε κόστος το Λιμενικό Ταμείο ή ο Δήμος. “Υπάρχει μία τεχνογνωσία και μία ομοιογενής αντιμετώπιση για τη δημιουργία των υδατοδρομίων. Υπάρχει επίσης μεγαλύτερη ταχύτητα και το δίκτυο δεν θα υλοποιηθεί σε φάσεις ενώ και το οικονομικό όφελος είναι τεράστιο, αφού πρακτικά η χρηματοδότηση είναι μηδενική” υποστήριξε ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, καταλήγοντας πως, “Υπάρχει ένας κεντρικός σχεδιασμός και η διαχείριση γίνεται από Λιμενικά Ταμεία”.
Πηγή :
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου