Μετά τις έντονες αντιδράσεις που ήγειρε η προβληματική, κατά κοινή ομολογία, τροποποίηση των επιδοτούμενων ενδοκυκλαδικών ακτοπλοϊκών δρομολογίων, για την περίοδο 2016-2017, από μεγάλη μερίδα αυτοδιοικητικών και εκπροσώπων φορέων των Κυκλάδων, το Υπουργείο Ναυτιλίας προσανατολίζεται στην επαναφορά του πρότερου καθεστώτος, όπως προέκυψε μετά τη συνάντηση, που είχαν στελέχη του Υπουργείου, με εκπροσώπους των νησιών.
Σε κοινό τραπέζι, στα γραφεία του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, προκειμένου να συζητηθεί το τι μέλλει γενέσθαι, όσον αφορά στο μείζον ζήτημα της ενδοκυκλαδικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης, κάθισαν το μεσημέρι της Δευτέρας, 10 Ιουλίου ο Υφυπουργός Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Νεκτάριος Σαντορινιός, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου, κ. Διονύσης Καλαματιανός, ο Διευθυντής Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, κ. Γρηγόρης Γραβάνης, με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, τους Δημάρχους Σύρου – Ερμούπολης, Πάρου, Κύθνου, Άνδρου, Ίου και τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Τήνου – Άνδρου.
Δεδομένης της έντονης δυσαρέσκειας, που προκάλεσαν οι αλλαγές, οι οποίες εφαρμόστηκαν στη ροή των επιδοτούμενων ακτοπλοϊκών δρομολογίων, για την περίοδο 2016-2017, τα οποία συνδέουν τα νησιά, με το διοικητικό κέντρο του νομού, τη Σύρο, αλλά και μεταξύ τους, με πολλούς Δήμους να εκδίδουν ψηφίσματα και αρκετούς Δημάρχους να προβαίνουν σε επιστολές διαμαρτυρίας, από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών αποφασίστηκε η επιστροφή στο πρόγραμμα δρομολογίων προηγούμενων ετών. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους των νησιών, το συγκεκριμένο σενάριο, αν και δεν φαίνεται να επιλύει τα χρόνια προβλήματα σύνδεσης, που αντιμετωπίζουν τα νησιά, θεωρείται σαφώς καλύτερο, σε σχέση με τον πρόσφατο προγραμματισμό, που «τάραξε τα νερά» των ενδοκυκλαδικών.
Ωστόσο, απαραίτητη θεωρούνταν η συνεννόηση, μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων, προκειμένου, να οριστεί η κατάλληλη χρονική περίοδος για την εφαρμογή των άμεσα βελτιωτικών κινήσεων, αλλά και η συζήτηση, σχετικά με το μέλλον των επιδοτούμενων γραμμών των Κυκλάδων.
Υπενθυμίζεται, ότι από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προωθείται ο επανασχεδιασμός και η αναμόρφωση, τόσο του ακτοπλοϊκού χάρτη της χώρας, όσο και του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, προκειμένου να βελτιωθούν δραστικά οι συνδέσεις των νησιωτικών προορισμών, τόσο μεταξύ τους, όσο και με την ηπειρωτική χώρα.
Επιμελητήριο Κυκλάδων: Να ξεκινήσει άμεσα διάλογος για τον επανασχεδιασμό του ακτοπλοϊκού χάρτη
Όπως σημειώνει στην εφημερίδα ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, κ. Γιάννης Ρούσσος, που επανειλημμένως είχε προβεί σε οχλήσεις προς το Υπουργείο, αλλά και προτάσεις, για την κάμψη των προβλημάτων του πρόσφατου προγραμματισμού ενδοκυκλαδικών δρομολογίων, παρ’ ότι το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.), έχει λάβει την απόφαση τα δρομολόγια να επαναπροσδιοριστούν σύμφωνα με τον πρότερο σχεδιασμό, αρκετοί ενδοιασμοί προέκυψαν, σχετικά με τον χρόνο εφαρμογής της, καθώς εν μέσω τουριστικής περιόδου και με αρκετές εκατοντάδες εισιτήρια κλεισμένα, η αλλαγή θα δημιουργούσε τεράστια προβλήματα στους επισκέπτες. Επίσης, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της περιόδου 2016-2017 στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια είχαν προστεθεί νησιά, τα οποία δεν περιλαμβάνονταν στον παλαιότερο σχεδιασμό και συνεπώς, συζητήθηκαν και ενδεχόμενα μικρών τροποποιήσεων.
«Η απόφαση, η οποία προέκυψε, είναι, ότι δεν μπορεί κανείς να ρισκάρει τον τουρισμό και ειδικά σε αυτή τη χρονική περίοδο. Θα επιστρέψουμε στα παλιά δρομολόγια από 1η έως 31 Οκτωβρίου 2017. Παράλληλα, θα προκηρύξει άμεσα το Υπουργείο διαγωνισμό για τις άγονες γραμμές, ο οποίος αφορά στην περίοδο από 1η Νοεμβρίου 2017 έως 31 Οκτωβρίου 2018 και που, όπως δηλώθηκε, θα σχεδιαστεί έτσι, ώστε να στηρίζεται στα παλιά δρομολόγια, που υπήρχαν πριν από αυτή την αλλαγή», ενημέρωσε ο κ. Ρούσσος.
Αυτό, όπως εξήγησε, σημαίνει, ότι «για τον επόμενο χρόνο δεν προβλέπεται να υπάρξουν αλλαγές και να υπάρξουν διαφοροποιήσεις, από όσα έχει ζητήσει επανειλημμένα το Επιμελητήριο Κυκλάδων και άλλοι φορείς».
Το Επιμελητήριο Κυκλάδων, όπως σημειώνει ο κ. Ρούσσος, αιτήθηκε επίσης, «άμεσα να ξεκινήσει, διότι θα συζητάμε τα ίδια μετά από έναν χρόνο, ένας διάλογος για τον επανασχεδιασμό του ακτοπλοϊκού χάρτη, έστω σταδιακά, αν δεν μπορεί να επιτευχθεί σε μία περίοδο. Αυτό, μπορεί να έχει δύο κομμάτια, τα οποία όμως να λειτουργούν ταυτόχρονα και συμπληρωματικά. Τις άγονες, αλλά και τις κύριες γραμμές».
«Στην πρόταση αυτή, ο Υφυπουργός πρότεινε τον προγραμματισμό συνεδρίασης του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, όπου θα κληθούν οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών, καθώς επίσης και όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές, κατά πάσα πιθανότητα εντός του Οκτωβρίου, ώστε να τεθούν σε επίσημη μορφή οι τοποθετήσεις όλων μας», επισημαίνει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου.
Επιπλέον, ένα ακόμη θέμα, το οποίο τέθηκε προς συζήτηση, παρουσία και των άμεσα ενδιαφερόμενων, ήταν και το ζήτημα της διαθεσιμότητας των πλοίων, που πληρούν τις προδιαγραφές, για τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό.
Όπως τονίζει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, «ένα από τα θέματα, που συζητήθηκαν, είναι, ότι υπάρχει δυσκολία στο να βρεθούν πλοία, τα οποία να δρομολογούνται στις άγονες γραμμές και παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει, για να εντοπιστούν τέτοια πλοία, από άλλες περιοχές της Ελλάδας, δεν έχουμε, μέχρι στιγμής, ικανοποιητικό αποτέλεσμα».
Τέλος, ο κ. Ρούσσος χαρακτήρισε θετικό το κλίμα, στο οποίο πραγματοποιήθηκε η συνάντηση, καθώς οι εκπρόσωποι των νησιών είχαν την ευκαιρία να καταθέσουν και τα στελέχη του υπουργείου να εισακούσουν τους προβληματισμούς και τις απόψεις τους, με την οπτική τους από την πλευρά του κάθε προορισμού, αναφορικά με τα προβλήματα που έχουν προκύψει στην ακτοπλοϊκή σύνδεση.
Γ. Μαραγκός: «Οι ανάγκες να καλύπτονται από γραμμές κορμού και οι εκκρεμότητες από τις επιδοτούμενες»
Ιδιαίτερα θετική, χαρακτήρισε τη συνάντηση και ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, κ. Γιώργος Μαραγκός, ο οποίος παρέστη στη συνάντηση.
«Παρουσιάστηκαν φέτος, καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς αρκετά προβλήματα, με το νέο σύστημα της ακτοπλοϊκής διασύνδεσης στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια, όπου υπήρχαν τεράστιες δυσκολίες στη μετακίνηση μεταξύ των νησιών», υπογράμμισε.
Συνηγορώντας στα όσα παραπάνω δήλωσε και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, ο κ. Μαραγκός σημείωσε, πως συμφωνήθηκε, από το σύνολο των παρισταμένων, η επαναφορά του παρόμοιου με την προηγούμενη χρονιά προγραμματισμού από 1η Οκτωβρίου, καθώς «οι εταιρείες έχουν εντολή από το Υπουργείο Ναυτιλίας, οι οποίες εκτελούν τα δρομολόγια άγονων γραμμών, να μην εκδίδουν εισιτήρια μετά τις 15 Σεπτεμβρίου», ενώ διευκρίνισε, ότι «συζητήθηκε αν κάτι τέτοιο θα μπορούσε να εφαρμοστεί νωρίτερα, ωστόσο συμφωνήθηκε πως θα ήταν ιδιαίτερα δύσκολο, διότι μέχρι σήμερα, έχουν εκδοθεί πάνω από 13.000 εισιτήρια για το διάστημα έως τις 15 Σεπτεμβρίου και συνεπώς θα δημιουργούνταν τεράστια αναστάτωση».
Όπως τόνισε, «εμείς μιλήσαμε για τη Σύρο, ως διοικητικό κέντρο του νομού και όχι μόνο, αφού εδώ βρίσκονται το νοσοκομείο, τα δικαστήρια, οι δημόσιες υπηρεσίες. Η Σύρος αποτελεί την πρωτεύουσα του νομού και έδρα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και ως εκ τούτου, ιδιαίτερα εστιάσαμε στο κομμάτι της διασύνδεσής μας με την Άνδρο και την Τήνο– ήταν παρόντες και ο Δήμαρχος Άνδρου αλλά και ο πρόεδρος του ΔΛΤ Τήνου – Άνδρου – όπως επίσης και με την Παροναξία, ένα κομμάτι που αποτελεί πολύ μεγάλο “αγκάθι” τα τελευταία χρόνια. Συζητήσαμε τη σύνδεση της Σύρου, και όχι απαραίτητα μόνο στο πλαίσιο των ενδοκυκλαδικών, με την Παροναξία με δύο δρομολόγια την εβδομάδακάτι με το οποίο συμφώνησε και ο Δήμαρχος της Πάρου».
Περαιτέρω, «συζητήσαμε για βελτιώσεις, οι οποίες πρέπει να ληφθούν υπόψιν και οι οποίες σχετίζονται, όχι μόνο με αυτές καθαυτές τις ανάγκες της διασύνδεσης, μεταξύ των νησιών. Τονίσαμε, ότι τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια, τα δρομολόγια της άγονης γραμμής, έρχονται να καλύψουν τα κενά, τα οποία δημιουργούν οι γραμμές κορμού, οι βασικές, μη επιδοτούμενες, γραμμές. Για το λόγο αυτό, προτάθηκε οι δύο αυτοί τομείς να αντιμετωπιστούν συσχετιστικά. Αν μπορούν δηλαδή, να ενισχυθούν οι συνδέσεις των νησιών με τις γραμμές κορμού και επικουρικά πια, να έρχονται τα ενδοκυκλαδικά επιδοτούμενα δρομολόγια, ώστε να καλύπτουν τις όποιες ανάγκες παραμένουν. Στο πλαίσιο αυτό, καταλήξαμε, στην επαναφορά του περσινού μοντέλου, όχι αυτό του τρέχοντος έτους, με κάποιες αλλαγές, όμως, προς αυτή την κατεύθυνση».
Επίσης, ο κ. Μαραγκός επιβεβαίωσε τη βούληση των υψηλόβαθμων στελεχών του Υπουργείου, προκειμένου να πραγματοποιηθεί συνεδρίαση του Σ.Α.Σ. μέσα στον Οκτώβριο, με τη συμμετοχή και των ακτοπλόων, ενώ εξετάζεται και το ενδεχόμενο αυτή να πραγματοποιηθεί και σε κάποιο από τα νησιά των Κυκλάδων, με ένα από τα σενάρια να θέλει και τη Σύρο, ως υποψήφια να φιλοξενήσει το Συμβούλιο.
Δεδομένης της εκπεφρασμένης απόφασης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, για την εν γένει ανασυγκρότηση του ακτοπλοϊκού χάρτη και του θεσμικού πλαισίου, ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης επεσήμανε, ότι «υπογραμμίστηκε, πως πρέπει να εξετάσουμε, πάντα και με τη σύμφωνη γνώμη του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το έλλειμα στη διασύνδεση, όπως για παράδειγμα με της Σύρου με την Τήνο και την Άνδρο, να καλυφθεί από γραμμές κορμού, με πλοία από τη Ραφήνα, 2-3 φορές την εβδομάδα. Είναι και αυτό ένα θέμα που πρέπει να συσχετίσουμε, να δούμε και από την πλευρά των εταιρειών αν υπάρχει πρόθεση ή/και δυνατότητα να βελτιωθούν οι γραμμές κορμού, ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο ρόλος των επιδοτούμενων ενδοκυκλαδικών, μόνο για τις περιπτώσεις, που όντως δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν οι γραμμές κορμού».
Όπως ανέφερε κλείνοντας ο κ. Μαραγκός, κατά τη συνάντηση με τον Υφυπουργό και τα στελέχη του ΥΝΑΝΠ υπήρξε ομοφωνία από την πλευρά των εκπροσώπων των Κυκλάδων, γεγονός ιδιαίτερα θετικό και ευχάριστο, όπως υποστήριξε.
Μ. Κωβαίος: «Όχι η καλύτερη δυνατή λύση, σίγουρα καλύτερη από το παρών καθεστώς»
Συγκρατημένα ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα της συνάντησης, δήλωσε και ο Δήμαρχος Πάρου, κ. Μάρκος Κωβαίος, ο οποίος σχολιάζοντας το γεγονός της επαναφοράς των δρομολογίων σε πρότερο καθεστώς, τόνισε, πως «αυτό ήταν, έκαναν ένα πείραμα, σε σχέση με την ακτοπλοϊκή σύνδεση, για ένα χρόνο, που ουσιαστικά δεν πέτυχε. Τώρα από 1η Οκτωβρίου τα δρομολόγια θα γυρίσουν στο παλαιότερο πρόγραμμα. Δεν είναι η ιδανικότερη λύση, αλλά σίγουρα, είναι καλύτερη από το παρών καθεστώς, που για να μεταφερθείς από το ένα νησί στο άλλο, πρέπει να κάνεις “το γύρο του κόσμου». Ενδεικτικά, για να πάμε εμείς από την Πάρο στη Σύρο, θέλουμε από 5 έως 8 ώρες. Ζητούμενο για την ενδοκυκλαδική συγκοινωνία αποτελεί το να εξυπηρετεί τον νησιώτη».
Ο κ. Κωβαίος μίλησε για τις συζητήσεις σχετικά με την ανάγκη μίας διευρυμένης συνεδρίασης του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, αλλά και εξεύρεσης κατάλληλων πλοίων, με τις απαραίτητες προδιαγραφές, που θα μπορούν να αναλάβουν την εκτέλεση της γραμμής. «Θα πρέπει να δούμε ποιοι εφοπλιστές ενδιαφέρονται, αν τα σκάφη είναι αξιόπλοα, να έχουν πλεύση από 18-20 μίλια, ώστε να μπορούν να εξυπηρετούν».
Σε ό,τι αφορά στην πρόθεση των ακτοπλόων, για συνδρομή στο ζήτημα, ο Δήμαρχος Πάρου σημείωσε, πως «οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, είναι επιχειρήσεις, που ενδιαφέρονται για το συμφέρον τους, εμείς οφείλουμε να μεριμνήσουμε για το συμφέρον των πολιτών μας, αλλά και των επισκεπτών, ωστόσο κάποια στιγμή και με συντονισμένες κινήσεις και συζητήσεις, θα βρεθεί η μέση λύση».
Πηγή : http://www.koinignomi.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου