4 Μαρ 2015

Υψηλό κόστος και σοβαρά προβλήματα στην εξυπηρέτηση της μεταφοράς των μαθητών στις Κυκλάδες

Το υψηλό κόστος της μεταφοράς μαθητών στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού Κυκλάδων, καθώς και τα πλείστα κωλύματα που ανακύπτουν σε επίπεδο ομαλής εξυπηρέτησης των παιδιών, τα οποία προκαλούνται από την ισχύουσα νομοθεσία, απασχόλησαν έντονα την τελευταία συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου. Τόσο ο αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Λεονταρίτης, όσο και οι παρευρισκόμενοι σύμβουλοι που τοποθετήθηκαν, επεσήμαναν την επιτακτική ανάγκη να προχωρήσει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου στη διαμόρφωση μίας ουσιαστικής πρότασης, η οποία θα προωθηθεί στα αρμόδια Υπουργεία, προκειμένου να υπάρξει τροποποίηση της σχετικής υπουργικής απόφασης, στο περιεχόμενο της οποίας θα συνυπολογίζεται ο παράγων της νησιωτικότητας.

Ακριβές και προβληματικές μεταφορές

 Παρά το γεγονός πως οι παρατάξεις κλήθηκαν να υπερψηφίσουν την εισήγηση που αφορά στην έγκριση του “αστρονομικού ποσού” των 4.228.208 ευρώ για τα δεκαέξι νησιά του νομού Κυκλάδων σχετικά με τις ανάγκες του σχολικού έτους 2014 -2015 και του Α΄ τριμήνου του 2015-2016, ωστόσο, οι περισσότεροι εξ αυτών, εξέφρασαν τον προβληματισμό τους σχετικά με το αν θα πρέπει να εξακολουθούν να είναι επιφορτισμένες οι Περιφέρειες με τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα.

Από την πλευρά του, ο αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, πρότεινε πως σε επόμενη συνεδρίαση του οργάνου, θα ήταν χρήσιμο όλες οι παρατάξεις να διατυπώσουν τις προτάσεις τους, ώστε να αιτηθεί η ΠΝΑΙ την τροποποίηση της σχετικής απόφασης, θίγοντας το σύνολο μάλιστα των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι μαθητικές κοινότητες. Μερικά εξ αυτών είναι οι συνεχείς καθυστερήσεις στην εκτέλεση δρομολογίων, αλλά κυρίως ο αποκλεισμός μαθητικών ομάδων, στην περίπτωση που δεν πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια ή η κατοικία τους, δεν βρίσκεται στα όρια των διαδρομών που καλύπτουν οι συμβασιούχοι, με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να αναγκάζονται ακόμη και να διανύουν μόνα τους μεγάλες αποστάσεις, με ό,τι κινδύνους ελλοχεύει αυτό, κυρίως σε επικίνδυνα οδικά δίκτυα. Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός, πως το υψηλό κόστος σε πολλές περιπτώσεις νησιών αγγίζει ή και ξεπερνά το ποσό των 500.000 ευρώ.

Ενδεικτικά, κρίνεται αναγκαίο να αναφερθεί το γεγονός πως, σύμφωνα με τα στοιχεία του σχολικού έτους 2014-2015, για την Άνδρο είχε προβλεφθεί το ποσό των 675.909 ευρώ, για τη Σύρο το ποσό των 562.680 ευρώ και για τη Νάξο χρηματοδότηση ύψους 499.391 ευρώ.

 Ομόφωνος προβληματισμός

 Την ανάγκη να αποδεσμευτεί ο Β΄ βαθμός της Αυτοδιοίκησης από την εν λόγω αρμοδιότητα, καθώς οι Δήμοι γνωρίζουν καλύτερα τις υφιστάμενες ανάγκες και ως εκ τούτου, είναι οι πλέον αρμόδιες να φροντίζουν – δεδομένης της κρατικής χρηματοδότησης – για την κάλυψη της διαδικασίας μεταφοράς των μαθητών από και προς τις σχολικές μονάδες, υπογράμμισε ο επικεφαλής της Νησιωτικής Ανατροπής, Μπενέτος Σπύρου.

Συνηγόρησε δε, στην άποψη πως πρέπει να σταλεί στα συναρμόδια Υπουργεία κατάλληλη πρόταση που θα παρουσιάζει αναλυτικά τις ανάγκες της νησιωτικότητας. Από την πλευρά του, ο περιφερειακός σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης, τάχθηκε υπέρ των προαναφερομένων παρατηρήσεων, ενώ τέλος, ουσιαστική υπήρξε και η τοποθέτηση της Άννας Μαυρουδή, από την παράταξη “Νησιωτική Ανατροπή”, η οποία υποστήριξε πως, σαν βάση της πρότασης που θα διαμορφώσει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, πρέπει να αποτελέσει το πόρισμα του Συνήγορου του Πολίτη σε αυτό το ζήτημα, συνυπολογίζοντας βέβαια, τη ρήτρα της νησιωτικότητας.

Από τον Ιούλιο του 2014 το πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη 

“Ενδιαφέρουσα” αξιολόγησε την πρόταση της Άννας Μαυρουδή, ο πρόεδρος του περιφερειακού συμβουλίου, Θωμάς Σωτρίλλης, την οποία η ίδια έχει επανειλημμένως αναφέρει στις συνεδριάσεις της Οικονομικής Επιτροπής, όπου και συζητούνται αναλυτικά τα θέματα της μεταφοράς του μαθητικού πληθυσμού.

Πρόκειται για ένα σοβαρό - από άποψη περιεχομένου - κείμενο, καθώς εντοπίζει και καταγράφει με σαφήνεια τα ζητήματα που θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν, ώστε η σχετική ΚΥΑ (Κοινή Υπουργική Απόφαση), να αποκτήσει χρήσιμο χαρακτήρα για τους μαθητές σε κάθε τόπο. Αξίζει να υπογραμμισθεί, πως στην περίληψη του πορίσματος, αναφέρεται ρητά πως, “ο Συνήγορος του Πολίτη, πάγια εξετάζει τα θέματα της μεταφοράς μαθητών”, για τα οποία, “κατά τα τελευταία χρόνια αυξήθηκαν οι αναφορές για τη μετακίνηση ευρύτερου μαθητικού πληθυσμού”. Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι η μεταφορά πολύ συχνά πραγματοποιείται με προβλήματα και καθυστερήσεις, ενώ ακόμη αποκλείονται από τη μεταφορά ομάδες μαθητών, για τις οποίες θα έπρεπε να διασφαλίζεται η δυνατότητα αυτή.

Αν και υπήρξε μία σειρά παρεμβάσεων, ωστόσο το αποτέλεσμα δεν ήταν πάντοτε το επιδιωκόμενο, με αποτέλεσμα ο Συνήγορος του Πολίτη, να αποστείλει τον Ιούλιο του 2014 στα συναρμόδια Υπουργεία (Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υπουργείο Εσωτερικών), πόρισμα, όπου συνοψίζονται τα προβλήματα της ΚΥΑ που διέπει τις μετακινήσεις μαθητών, διατυπώνοντας προτάσεις για την επίλυσή τους.

 Δικαίωμα στην εκπαίδευση, προϋπόθεση η μεταφορά 

Σε πρώτο επίπεδο, τονίσθηκε η συνταγματική και διεθνής κατοχύρωση του δικαιώματος στη δωρεάν εκπαίδευση, κάτι που συνεπάγεται την υποχρέωση της Πολιτείας να διασφαλίσει, όπου απαιτείται, τη μετακίνηση των μαθητών από και προς το σχολείο, με τρόπο υλοποιήσιμο και ασφαλή, και χωρίς κόστος για τα παιδιά. Επιπλέον, στο περιεχόμενο, ο Συνήγορος πρότεινε να λαμβάνονται υπόψιν “ζητήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια των μαθητών, με πληθυσμιακές, ηλικιακές, ή/και γεωγραφικές ιδιαιτερότητες, καθώς και με την απόσταση της κατοικίας του μαθητή από το σχολείο σε συνάρτηση με τη διάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών και τον πραγματικό χρόνο που απαιτείται για τη μετακίνηση”

. Αναλυτικότερα, πρότεινε:

α) Να επανεξετασθούν και να απλοποιηθούν οι προβλέψεις της ΚΥΑ σχετικά με τις αποστάσεις που καθορίζουν τους δικαιούχους μεταφοράς, ώστε να διασφαλίζεται ότι οι προβλεπόμενες αποστάσεις είναι εφικτό να διανυθούν πεζή με ασφάλεια από μαθητές στις αντίστοιχες ηλικίες.

 β) Οι μαθητές νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου να μεταφέρονται, σε κάθε περίπτωση, για λόγους ασφάλειας με δημόσια σύμβαση υπηρεσιών και με συνοδό, όταν η συνολική απόσταση της κατοικίας τους από το σχολείο είναι πάνω από 1.200 μ.. γ) Η μεταφορά μαθητών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να πραγματοποιείται με δημόσια σύμβαση υπηρεσιών, όταν για την πρόσβαση στο σχολείο απαιτούνται πολλαπλές μετεπιβιβάσεις σε ΜΜΜ, που είναι εκ των πραγμάτων επισφαλείς και χρονοβόρες.

Τέλος, σε κάθε περίπτωση, υποστήριξε πως πρέπει να προβλέπεται σαφώς η συνεκτίμηση από την Περιφέρεια παραγόντων, όπως ο συνολικός χρόνος περπατήματος και αναμονής σε στάσεις, το φορτίο των μαθητών ορισμένων κατευθύνσεων και πληθυσμιακά-γεωγραφικά κριτήρια, ζητώντας ταυτόχρονα να ρυθμιστεί από το Υπουργείο Παιδείας με τρόπο σαφή και συγκεκριμένο η ασφαλής παραμονή στον χώρο του σχολείου των μαθητών που χρειάζεται να περιμένουν λόγω του χρόνου εκτέλεσης των δρομολογίων, αλλά και να συσταθεί άμεσα η προβλεπόμενη στην ΚΥΑ, Ομάδα Διαχείρισης Έργου.

 Πηγή : http://www.koinignomi.gr

to synoro blog

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...