Γράφει ο Πάρις Καρβουνόπουλος
Όταν στις 13 Νοεμβρίου 2023, οι Data Journalists δημοσίευαν το ρεπορτάζ μου με τίτλο «Αεροδιακομιδές: Πεθαίνοντας στο Αιγαίο», ασφαλώς και δεν μπορούσα να φανταστώ ότι θα «ζούσα το ρεπορτάζ» από την ανάποδη, έξι μήνες μετά. Δηλαδή ως ένας πολίτης που έπρεπε να μεταφερθεί από νησί του Αιγαίου στην Αθήνα…
Η εμπειρία προφανώς δεν ήταν ευχάριστη, αλλά οπωσδήποτε χρήσιμη για να καταλάβεις ότι αυτό που λέμε κάνοντας μαύρο χιούμορ ισχύει: ζούμε από τύχη… Κι αν αυτό αφορά στην περίπτωση ενός δημοσιογράφου για τον οποίο κινητοποιήθηκε πάρα πολύς κόσμος, μπορούμε εύκολα να φανταστούμε τι μπορεί να περιμένει ένας πολίτης που η μόνη βοήθεια που έχει είναι η οικογένεια του.
Το πρόβλημα στο κρίσιμο ζήτημα των αεροδιακομιδών δεν είναι ένα. Είναι πολλά. Και για κανένα από αυτά δεν φαίνεται να υπάρχει διάθεση λύσης. Γιατί; Μην εκπλαγείτε αν ακούσουμε ότι και οι αεροδιακομιδές θα δοθούν σε ιδιώτες.
Το χρονικό της περιπέτειας
Παροικιά Πάρου. Νησί των Κυκλάδων όπου ένα μέρος της οικονομικής ελίτ της χώρας έχει επιλέξει να χτίσει τα υπερπολυτελή εξοχικά του…
Κέντρο Υγείας Παροικιάς. Μια χούφτα ιατροί και νοσηλευτές, πολλοί από αυτούς νέα παιδιά, πολεμάνε δίχως όπλα. Δεν μπορούν ας πούμε να διαγνώσουν αν ένα εγκεφαλικό είναι αιμορραγικό ή ισχαιμικό. Ο μοναδικός τομογράφος που υπάρχει στο νησί δεν έχει χειριστές έμαθα. Κοστίζουν… Πόσοι θα πάθουν εγκεφαλικό στην Πάρο, θα σκέφθηκαν οι κυβερνώντες. Όπως διαπίστωσα ο ίδιος, στο νησί δεν ήμουν ο μόνος που κινδύνευα εκείνη τη στιγμή. Αλλά αυτά είναι «ψιλά γράμματα» για όσους έχουν την ευθύνη των αποφάσεων.Από τις 8:20 το πρωί η είδηση του εγκεφαλικού μου επεισοδίου έχει κινητοποιήσει, συγγενείς, φίλους και γνωστούς που προσπαθούν να εξασφαλίσουν την γρήγορη μεταφορά μου στην Αθήνα. Η εκτίμηση των ιατρών στο Κέντρο Υγείας είναι ότι μπορώ να μεταφερθώ με πλωτό στη Σύρο, αν και είχε «καιρό». Από τη Αθήνα έχουν άλλη άποψη, προφανώς επειδή το θέμα είχε δημοσιοποιηθεί.
Για να μην κουράζω με λεπτομέρειες, από τις 8:20 που σημαίνει ο συναγερμός, ιπτάμενο μέσο βρίσκεται μετά από τις 11:20 το πρωί, που ενημερώθηκε ο Α/ΓΕΑ.
Το αεροσκάφος C-27 βρισκόταν στην Ανδραβίδα. Απογειώθηκε με προορισμό την Τανάγρα από όπου παρέλαβε τους ιατρούς του ΕΚΑΒ και συνέχισε για Πάρο.Την ίδια ώρα ζούσα στην πράξη όσα γράψαμε στους Data Journalists σε εκείνο το ρεπορτάζ του Νοεμβρίου του 2023.
Η Πάρος με ένα ασθενοφόρo. Ξαπλωμένος στο φορείο, άκουγα τις αγωνίες του πληρώματος του ασθενοφόρου. Λίγο πριν περάσουμε την πύλη του αεροδρομίου, κλήση στον ασύρματο για «άτομο με πιθανό έμφραγμα» σε χωριό του νησιού. Είναι αυτό που προανέφερα. Δεν κινδύνευα προφανώς μόνο εγώ και δεν θα ήταν η πρώτη φορά που τα πληρώματα του ασθενοφόρου της Πάρου καλούνται να διαχειριστούν τα αδιανόητα.
Θα μπορούσα να διανθίσω το κείμενο με δεκάδες σκέψεις, φόβους και ανησυχίες που πέρασαν από το μυαλό μου αυτές τις περίπου 8 ώρες που χρειάστηκαν για να μεταφερθώ από την Πάρο στην Αθήνα. Δεν έχουν καμία, μα καμία απολύτως σημασία, γιατί εγώ έφθασα. Μετά από 8 ώρες…
Τι συμβαίνει με τα ελικόπτερα και το επερχόμενο σκάνδαλο
Η Ελλάδα την 1η Ιουνίου 2024 θα έχει εν ενέργεια ένα ελικόπτερο Super Puma για έρευνα διάσωση και ένα ελικόπτερο AW-109S TREKKER του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος για αεροδιακομιδές. Το δεύτερο AW-109S TREKKER αρχές Ιουνίου θα βρίσκεται σε ετήσια επιθεώρηση διαρκείας 2 μηνών, και τα ελικόπτερα SUPER PUMA βρίσκονται επίσης σε επιθεωρήσεις .
Το ΓΕΑ έχει ενημερώσει εδώ και πάρα πολύ καιρό για την κατάσταση και γι΄ αυτό είχε αποφασιστεί να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την αγορά νέων ελικοπτέρων AW-139M.Η βάση αεροδιακομιδών του Ακτίου βρίσκεται εδώ και δυο μήνες χωρίς ελικόπτερο, η βάση αεροδιακομιδών Σύρου καλύπτεται αυτήν την στιγμή από ελικόπτερο AW-109S και μάλλον θα συνεχίσει για όλο το καλοκαίρι μιας και φαίνεται αδύνατον να αντικατασταθεί από ελικόπτερο της Αεροπορίας Στρατού λόγω εμπλοκής στην αεροπυρόσβεση. Οι επιτελείς της 112ΠΜ βρίσκονται σε αδιέξοδο γιατί η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, δεν δείχνει να ενδιαφέρεται περισσότερο για την διαθεσιμότητα των αεροσκαφών VIP.
Να προσθέσουμε ότι τα πληρώματα των ελικοπτέρων που προαναφέραμε βρίσκονται στο ελάχιστο του προγράμματος συντήρησης και στο τεχνικό προσωπικό έχουμε μία παραίτηση σχεδόν κάθε μήνα. Καταλαβαίνει κάποιος τι σημαίνει αυτό ή θέλουμε κι άλλα Τέμπη;
Τι θα γίνει τις αεροδιακομιδές στα ελικοδρόμια τη νύχτα;
Ως πότε η ζωή των Ελλήνων πολιτών αλλά και των ξένων που επισκέπτονται την χώρα θα κρίνεται από την ικανότητα των πιλότων των Ενόπλων Δυνάμεων και των ιατρών του ΕΚΑΒ με αισθητή την απουσία του κράτους;
Για όλα αυτά έχουν γίνει σχετικές μελέτες και έχουν τεθεί τα ερωτήματα από πολύ έμπειρα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας. Η κυβέρνηση τα έχει αγνοήσει.Τίποτα απ΄ όλα αυτά δεν ήταν αντικείμενο συζήτησης αν οι ελληνικές κυβερνήσεις των πολλών τελευταίων χρόνων είχαν φροντίσει να υπάρχουν και να λειτουργούν σοβαρές υγειονομικές δομές σε όσο το δυνατόν περισσότερα σημεία του Αιγαίου. Η σημερινή κυβέρνηση βεβαίως το έχει τερματίσει σκεπτόμενη να ιδιωτικοποιήσει ακόμη και τις αεροδιακομιδές.
Μέχρι να διορθωθούν όλα τα στραβά και επικίνδυνα με την υγειονομική περίθαλψη ντόπιων και τουριστών μην έχουμε καμία αμφιβολία ότι η μοναδική ελπίδα που έχουμε για να γλιτώσουμε τα χειρότερα είναι οι Ένοπλες Δυνάμεις και το Λιμενικό. Και κάποιος γνωστός για να «τρέξει» λίγο τις διαδικασίες….
Πηγή: datajournalists.co.uk/Πάρης Καρβουνόπουλος
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου