Ζήτημα επιβίωσης για τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις που βρίσκονται αντιμέτωπες με μεγάλες υποχρεώσεις και σωρευμένες ζημίες εκατοντάδων εκατομμυρίων...
...αποτελεί η άμεση επίλυση σειράς προβλημάτων, μεταξύ των οποίων και η εξόφληση από το δημόσιο οφειλών του ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ.
Η λύση που επιχειρήθηκε να δοθεί από την κυβέρνηση Παπαδήμου δεν λειτούργησε και επείγει η έκδοση σχετικής εγκυκλίου αναφορικά με τις οφειλές των ακτοπλοϊκών ώστε να αποφευχθούν κατασχέσεις, αφού αδυνατούν με τη σειρά τους να καταβάλουν ΦΠΑ ή και δεδουλευμένα εργαζομένων.
Οι οφειλές του δημοσίου προέρχονται κυρίως από τις προβλεπόμενες αποζημιώσεις για τα δρομολόγια των άγονων γραμμών.
Μικρότερες εταιρείες που πραγματοποιούν μόνον άγονα δρομολόγια αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα αφού δεν έχουν άλλες πήγες εσόδων.
Την ίδια ώρα η κρίση έχει επιφέρει σημαντικότατη πτώση στην επιβατική κίνηση, κυρίως αυτής των Σαββατοκύριακων, αφού οι έλληνες επιλέγουν -ή εξαναγκάζονται- να μείνουν στο σπίτι τους αντί να ξοδέψουν σε εισιτήρια και διαμονή. Εκτιμάται ότι μεσοσταθμικά η πτώση της επιβατικής κίνησης σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα είναι της τάξης του 15%-30% ανάλογα με τον προορισμό.
Παράλληλα δυσλειτουργίες, ανταγωνισμοί και αναποφασιστικότητα στα δρομολόγια έχουν οδηγήσει ακόμα και στην έλλειψη δρομολόγησης για νεότευκτο επιβατικό. Πρόκειται για το αξίας 70 εκατ. ευρώ Blue Star Patmos το οποίο η εταιρεία επιδιώκει να δρομολογήσει στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, προκαλώντας την οργισμένη αντίδραση της NEL Lines.
Οι «ναυμαχίες» για την εξασφάλιση της δρομολόγησης πλοίων σε γραμμές-φιλέτα, γνωστές και από τον ανταγωνισμό για την Κρήτη, αναμένεται να ενταθούν.
Το ζήτημα είναι στην ατζέντα του αυριανού Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) αλλά δεν αναμένεται «βελούδινη» λύση.
Υπενθυμίζεται ότι οι εκκρεμότητες αυτές υφίστανται ακόμα, λίγες μέρες πριν το δίμηνο Ιουλίου - Αυγούστου κατά το οποίο και η ακτοπλοΐα πραγματοποιεί το 85% του ετήσιου τζίρου της. Οι βασικοί ακτοπλοϊκοί όμιλοι είναι οι ΑΝΕΚ Lines, Attica Group, Minoan Lines, Hellenic Seaways και Nel Lines, καθώς ελέγχουν πάνω από το μισό των πωλήσεων και σχεδόν τα τρίτα τέταρτα της αγοράς σε επιβάτες. ΑΝΕΚ, Attica και Minoan έχουν και τα δύο τρίτα των γραμμών της Αδριατικής. Συνολικά σε ελληνικές γραμμές δουλεύουν περί τα 200 πλοία και 150 επιχειρήσεις.
Την αδυναμία του δημοσίου να χρηματοδοτήσει τις άγονες γραμμές και τη ρύθμιση των υποχρεώσεων του κράτους προς τις ναυτιλιακές για τα δρομολόγια που έχουν ήδη εκτελέσει θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τάχιστα τα υπουργεία οικονομίας και ανάπτυξης.
Σύμφωνα με το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος που εκπόνησε μεγάλη μελέτη για το «Ακτοπλοϊκό Κόστος και Δημόσιο Όφελος», τα προεδρικά διατάγματα και οι νόμοι οι οποίοι διέπουν την λειτουργία της ακτοπλοΐας την κάνουν να λειτουργεί σαν «κλειστό επάγγελμα» με αποτέλεσμα να προσφέρει από τα ακριβότερα μεταφορικά έργα στη ΕΕ.
«Τα ακριβά εισιτήρια για επιβάτες και αυτοκίνητα όλων των τύπων έχουν καθοριστική σημασία για τις οικονομίες των νησιών διότι επιβαρύνουν άμεσα το κόστος παραγωγής αγαθών και υπηρεσιών, το οποίο με τη σειρά του δρα αποτρεπτικά στην προέλευση τουριστών και επισκεπτών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Πρέπει να σημειωθεί ότι σχεδόν όλα τα καύσιμα, υλικά, προμήθειες, τρόφιμα κ.ά. μεταφέρονται στα νησιά από πλοία της ακτοπλοΐας σε φορτηγά αυτοκίνητα. Στο εισιτήριο της ακτοπλοϊκής μεταφοράς συμπεριλαμβάνεται ο ΦΠΑ.
Καταβάλλεται δε και ΦΠΑ στο τιμολόγιο του μεταφορέα που περιέχει και το κόστος του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου. Άρα το μεταφερόμενο εμπόρευμα πληρώνει δύο φορές ΦΠΑ για το θαλάσσιο σκέλος της μεταφοράς, πράγμα άδικο και αντιπαραγωγικό».
Του Ηλία Γ. Μπέλλου
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου