Ο David Rogovin στο Κουρδιστό
Πορτοκάλι: «Υπάρχουν έργα που μπορούν να προσελκύσουν ξένα κεφάλαια
ακόμα και με το υψηλό ρίσκο που έχει, σήμερα, η Ελλάδα».
Ο David Rogovin, είναι πρόεδρος του οργανισμού «Rogovin Group Σύμβουλοι Επιχειρήσεων»,
με έδρα την Βοστόνη των ΗΠΑ. Εμπειρογνώμονας σε θέματα διαχείρισης
κρίσεων, έχει εργαστεί με μεγάλα ονόματα της Αμερικανικής και διεθνής
βιομηχανίας, όπως οι επιχειρήσεις Reebok, Hyatt, Chevrolet, Playboy
Apparel, RCA, Textron, Glenmore Distillers, Kentucky Fried Chicken,
Boston University Medical Center, Sinai Health System of Baltimore, The
American Heart Association καλ.
Η εμπειρία άνω των 30 ετών στην
διοίκηση, στο μάρκετινγκ και στις επικοινωνίες, τον καθιστά έναν ισχυρό
αναλυτή στο να βρίσκει λύσεις σε περιβάλλοντα οικονομικής δυσπραγίας. Με
δεδομένο πως έχει βιώσει, τουλάχιστον, 10 οικονομικές κρίσης, οι οποίες
κλόνισαν τις διεθνείς αγορές και έφεραν σε απόγνωση μεγάλες
επιχειρήσεις, ζητάμε την άποψη του για το σημερινό οικονομικό και
επιχειρηματικό περιβάλλον της Ελλάδας.
Από το γραφείο του, στο
χρηματοοικονομικό κέντρο της υπερδραστήριας σε νέες ιδέες και
επιστημονικές καινούργιες εφαρμογές Βοστόνης, τον βρίσκουμε να εργάζεται
σε ένα νέο πρότζεκτ που αφορά στην επέκταση των εργασιών κορυφαίας
Νοτιοαφρικάνικης επιχείρησης στην αγορά των ΗΠΑ. Το ενδιαφέρον του,
όμως, όπως πολλών άλλων αμερικανών παραγόντων της οικονομίας, είναι
οξυμένο για το «Ελληνικό οικονομικό πρόβλημα».
-
Βάση της εμπειρίας σας, των
μελετών σας, αλλά και των συζητήσεων, που κατά καιρούς έχετε με
αξιωματούχους και επιχειρηματίες από τη Αμερική, την Ευρώπη, την Ασία
και την Αφρική, ποια είναι η γνώμη σας σχετικά με το μέλλον της χώρας
μας;
«Καταρχήν θα πρέπει να πούμε ότι η
Ελλάδα δεν είναι η πρώτη οικονομία που βίωσε μια προσωρινή περίοδο
υψηλών ρυθμών ανάπτυξης, η οποία οδηγήθηκε από ένα καταναλωτικό πυρετό
και μπόλικο δανεικό χρήμα. Σε όλες τις περιπτώσεις οι επενδυτές, κάποια
στιγμή ανακάλυψαν ότι οι υψηλοί αυτοί ρυθμοί ανάπτυξης δεν
μεταφραζόντουσαν και σε αυξανόμενα επίπεδα της παράγωγης.
Και γι αυτό,
πολύ απλά, σηκώθηκαν και έφυγαν. Κατά την διάρκεια των τελευταίων 30
ετών, έχουμε δει τέτοιες καταστάσεις να εξελίσσονται αρκετές φορές,
ειδικά στις αναδυόμενες αγορές.
Παράλληλα, παρατηρούμε πως αυτές οι
εύθραυστες οικονομίες που αναγκάστηκαν να αλλάξουν της πρακτικές τους,
ανέπτυξαν υγιέστερα και δυνατότερα μοντέλα ανάπτυξης.
Οι περισσότερες
βελτίωσαν την ικανότητα τους να διαχειρίζονται τα δημόσια οικονομικά
τους και δημιούργησαν της αναγκαίες συνθήκες για να προσελκύσουν, ξανά,
επενδυτικά κεφάλαια. Κάπως έτσι, με λίγα λόγια, δημιουργούνται οι
μοντέρνες οικονομίες, που μπορούν να πετύχουν μακροπρόθεσμους και
βιώσιμους ρυθμούς ανάπτυξης. Και αυτό είναι που πρέπει να κάνει και η
Ελλάδα για να προχωρήσει μπροστά.
Προσοχή! Θα πρέπει να αναγνωρίσουμε
ότι στην περίπτωση της Ελλάδας η συνεχιζόμενη οικονομική κρίση έχει
δημιουργήσει ένα εξαιρετικά αρνητικό περιβάλλον, το όποιο καθίστα την
ανάκαμψη της πραγματικής οικονομίας αβέβαιη. Το γεγονός είναι ότι η χώρα
έχει ανάγκη να προσελκύσει κεφάλαια προσανατολισμένα στην
επιχειρηματική ανάπτυξη για να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας».
- Με απλά λόγια; Δηλαδή;
«Δηλαδή και με απλά λόγια, θα πρέπει
να δημιουργήσετε της απαραίτητες εκείνες συνθήκες για να παρακινήσετε
τις μεγάλες πολυεθνικές να συμπεριλάβουν την Ελλάδα στα μελλοντικά
επεκτατικά τους σχέδια. Για τον λόγο αυτόν, νούμερο ένα στόχος για εσάς,
τους Έλληνες, σήμερα, θα πρέπει να είναι η σημαντική μείωση των ρίσκων
και των εμπόδιων που κρατάνε τους επενδυτές των πολυεθνικών, μακριά. Και
αυτό πρέπει να γίνει τώρα. Να μην χαθεί καθόλου άλλος χρόνος».
-Ποια είναι, λοιπόν, τα ρίσκα και πόσο σημαντικά είναι για τους επενδυτές?
«Η πλειοψηφία των Ελληνικών
επιχειρήσεων, σήμερα, δεν διαθέτει την τεχνογνωσία και τους πόρους για
να καταφέρουν να μείνουν ανταγωνιστικές και να επιβιώσουν μέσα στο
εξαιρετικά αρνητικό περιβάλλον. Για τον λόγο αυτό χιλιάδες επιχειρήσεις
αναγκάζονται να κλείσουν ή να μεταφέρουν τις δραστηριότητες τους στις
χαμηλού κόστους χώρες των Βαλκανίων.
Το αποτέλεσμα είναι ότι η Ελληνική
οικονομία έχει χάσει, ήδη, εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας και
πιστεύω, δυστυχώς, πως αυτό θα συνεχιστεί, ακόμη και όταν θα αρχίσει να
ανακάμπτει. Το πραγματικό πρόβλημα της Ελληνικής οικονομίας είναι η
κατάρρευση της εγχώριας ζήτησης. Αυτή έχει προκαλέσει τον φαύλο κύκλο
της σφοδρής ύφεσης που παράγει ανεργία και κρατάει τα επενδυτικά
κεφάλαια μακριά».
-Πως θα μπορούσε η Ελλάδα να αντιστρέψει την σημερινή κατάσταση;
«Υπό την πίεση ενός ασφυκτικά έντονου
παγκόσμιου ανταγωνισμού η Ελληνική οικονομία, εδώ και δεκαετίες και όχι
πριν λίγο καιρό που ορίστηκε η κρίση, χάνει σταδιακά την θέση της στις
διεθνείς αγορές.
Οι Ελληνικές επιχειρήσεις για να διατηρήσουν κάποια
ανταγωνιστικότητα, προσπάθησαν όλα αυτά τα χρόνια να μειώσουν της
δαπάνες τους, καθυστερώντας επενδύσεις ανάμεσα σε άλλους νευραλγικούς
τομείς και στην τεχνογνωσία, τεχνολογία, μηχανολογικό εξοπλισμό, έρευνα
και ανάπτυξη.
Χρησιμοποιώντας αυτή την στρατηγική εξοικονόμησης κόστους
είναι φανερό ότι οι επιχειρήσεις μακροπρόθεσμα, δεν θα μπορούσαν να
διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητα τους στις διεθνείς αγορές. Γι αυτό τον
λόγο άλλωστε, αναγκάστηκαν να στηρίζονται στην εγχώρια ζήτηση για να
επιβιώσουν.
Σήμερα αυτές οι συνθήκες έχουν
αλλάξει. Η ελληνική οικονομία βρίσκεται κάτω από ισχυρή πίεση για να
διορθώσει αυτές της ανισορροπίες. Να εξάγει δηλαδή, περισσότερα υψηλής
προστιθέμενης αξίας προϊόντα και υπηρεσίες και να εισάγει περισσότερα
κεφάλαια. Πρόκειται όμως για μια διαδικασία που απαιτεί χρόνο για να
γίνει σωστά.
Χρειάζεται προσεκτική ανάλυση του ανταγωνισμού, δημιουργία
μετρήσιμων προγραμμάτων μάρκετινγκ που θα προσθέσουν αξία και εφαρμογή
τεχνικών προώθησης, πωλήσεων και διανομής. Στης περισσότερες περιπτώσεις
απαιτείται έρευνα αγοράς που τα αποτελέσματα της θα οδηγήσουν στον
επιτυχή στρατηγικό σχεδιασμό».
-Θα μπορούσατε να μας δώσετε ένα συγκεκριμένο παράδειγμα που θα έπρεπε να διορθωθεί άμεσα μέσω περισσότερων εξαγωγών?
«Βέβαια. Από τα πλέον χαρακτηριστικά
είναι η κατάσταση που επικρατεί στην βιομηχανία του Ελληνικού
ελαιολάδου. Η Ελλάδα είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός παρθένου ελαιολάδου
στον κόσμο. Ωστόσο προμηθεύει λιγότερο από το 2% του παγκόσμιας κλάσης
προϊόντος, στην αγορά της Βορείου Αμερικής.
Για να κάνουμε το ζήτημα
ακόμα χειρότερο, η Ελλάδα πουλάει το παρθένο ελαιόλαδο της ως αγροτικό
προϊόν στους Ιταλούς εμφιαλωτές, οι οποίοι το μεταπωλούν κάτω από τις
δικές τους ετικέτες στην Βόρειο Αμερική, κερδίζοντας, έτσι,
δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο από την πώληση του καλύτερου παρθένου
ελαιολάδου στον κόσμο.
Εδώ, δεν είναι μόνο ότι οι
επιχειρήσεις ελαιολάδου χάνουν πωλήσεις και χρήματα με το να μην πουλάνε
με την δικιά τους, την ελληνική ετικέτα, απευθείας.
Χάνουν, επίσης και
την ευκαιρία να εκμεταλλευτούν της νέες κυρίαρχες καταναλωτικές τάσεις
που αναπτύσσονται στης ΗΠΑ. Σήμερα οι Αμερικανοί αναζητούν και
καταναλώνουν, όσο ποτέ άλλοτε, τρόφιμα και ποτά που θεωρούνται
αυθεντικά, φυσικά και χειροποίητα.
Νέες μικρές ετικέτες, που προσφέρουν
υψηλής ποιότητας τρόφιμα φτιαγμένα από παραγωγούς που είναι αφιερωμένοι
στην δημιουργία ανώτερων ειδών διατροφής κερδίζουν την Αμερικανική
αγορά.
Και πολλές από αυτές της επιχειρήσεις προέρχονται άμεσα η έμμεσα
εκτός των ΗΠΑ. Είναι φανερό, ότι αυτές οι νέες τάσεις δημιουργούν
σημαντικές ευκαιρίες για κάθε μικρή επιχείρηση που διαθέτει αυτά τα
ποιοτικά χαρακτηριστικά και ενδιαφέρεται να επεκταθεί στην Αμερικανική
αγορά.
-Τι θα συμβουλεύατε, λοιπόν, τους Έλληνες επιχειρηματίες;
«Για να ξεπεράσει τα σημερινά σοβαρά
προβλήματα που αντιμετωπίζει, η ελληνική επιχειρηματική κοινότητα θα
πρέπει να αναπτύξει μια πιο ανοιχτή επιχειρηματική αντίληψη και
νοοτροπία. Θα πρέπει να μάθει να συνεργάζεται με άλλες μη ανταγωνιστικές
προς αυτήν επιχειρήσεις, σε ειδικά προγράμματα εξαγωγικού
προσανατολισμού.
Τέτοιες πρωτοβουλίες θα επιτρέψουν στις συνεργαζόμενες
εταιρίες να επεκταθούν σε νέες αγορές με τρόπο αποδοτικό. Όχι σαν
μοναχικοί παίκτες, αλλά ως μέλη μιας ομάδας συνδεδεμένων επιχειρήσεων
που προσφέρουν μια διευρυμένη γκάμα με υψηλής ποιότητας συμπληρωματικά
προϊόντα.
Έτσι μπορούν να πετύχουν μεγαλύτερη προβολή και πωλήσεις στα
καταστήματα λιανικής. Δηλαδή, μέσω δημιουργίας κοινοπραξιών οι
επιχειρήσεις μπορούν να επιτύχουν σημαντική εξοικονόμηση κόστους,
μοιράζοντας τα έξοδα της εκστρατεία μάρκετινγκ και των προωθητικών
δραστηριοτήτων.
Κατά αυτό τον τρόπο κάθε μια από της συνδεόμενες
επιχειρήσεις αποκτά μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για να επεκταθεί, με
επιτυχία, σε ξένες αγορές».
-Δεδομένης της κακής χρηματοοικονομικής κατάστασης πως θα μπορούσαν να επιτευχθούν όλα αυτά;
«Στους επενδυτές (venture capitals και
ιδιώτες επενδυτές), αρέσουν οι μεγάλες ιδέες και οι υποσχόμενες αγορές.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να δουν και ένα καλά μελετημένο στρατηγικό
σχέδιο, που θα μπορεί και θα κατατάξει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της
επιχείρησης στους νικητές της αγοράς. Επίσης θα πρέπει αυτό το σχέδιο
να συνοδεύεται με dream team, η οποία θα αποτελείται από τους
εργαζόμενους της επιχείρησης αλλά και από εξειδικευμένους συμβούλους, οι
οποίοι θα διασφαλίσουν την επιτυχή εφαρμογή του στρατηγικού αυτού
σχεδίου».
-Υπάρχει φως στο τούνελ της οικονομικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
«Η εφαρμογή της πολιτικής των σκληρών
μέτρων λιτότητας έχει οδηγήσει σε σφοδρή επιδείνωση της οικονομικής
κρίσης στην Ελλάδα και στις άλλες χώρες της Νότιας Ευρώπης. Νομίζω πως
είναι φανερό πια, σε όλους ότι η σημερινή κυρίαρχη οικονομική λογική για
το πώς κτίζεται μια υγιής οικονομία είναι λάθος. Και αυτό το λάθος,
πρέπει να αλλάξει. Κατανοώ πως αυτή η αλλαγή μπορεί να πάρει χρόνο.
Η
Ελλάδα, όμως, θα πρέπει να βρει τρόπους να αντιστρέψει την σημερινή
κατάσταση της. Για τον λόγο αυτό, χρειάζεται να δημιουργήσει ένα σχέδιο
με σκοπό την ενεργοποίηση και την προώθηση επιχειρηματικών ευκαιριών
μεγάλης κλίμακας.
Η κατασκευή νέων πολυτελών θέρετρων και ενεργειακών
πρότζεκτς είναι έργα που μπορούν, αποτελεσματικά, να προσελκύσουν ξένα
κεφάλαια ακόμα και με τον υψηλό παράγοντα ρίσκου που έχει σήμερα η χώρα.
Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι αν και η αρμόδια υπηρεσία Fast Track που
αδειοδοτεί τέτοια έργα
έχει λειτουργήσει γενικά με επιτυχία, έχει σίγουρα, περιθώρια και μια
μεγάλη ευκαιρία για να επεκτείνει της υπηρεσίες της».
-Ευχαριστώ για τον χρόνο σας. Τα σέβη μας απ την Αθήνα της κρίσης…
«Και εγώ ευχαριστώ. Και στο κάτω κάτω οι κρίσεις, όλες, κάποτε ξεπερνιούνται»…
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου