Κύρια κι αποκλειστική προϋπόθεση της προώθησης διαδικασιών δημιουργίας και λειτουργίας των υδατοδρομίων αποδεικνύεται εκ νέου το “βήμα” της ψήφισης του σχεδίου νόμου, προκειμένου να αποκτηθεί ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο, που θα επιτρέψει την ύπαρξη των υδροπλάνων στα νησιά.
Τα ανωτέρω κι ως εκ τούτου, η στασιμότητα σε επίπεδο ουσιαστικής εξέλιξης της υπόθεσης του δικτύου υδατοδρομίων για το Νότιο Αιγαίο, επιβεβαιώθηκαν από την πλευρά του project manager της ΠΝΑι στο συγκεκριμένο θέμα, κ. Γιάννη Μπρα, ο οποίος αποδέχθηκε να προβεί μέσω της εφημερίδας σε αναλυτική ενημέρωση για το στάδιο που βρίσκεται σήμερα ο “φάκελος” των υδατοδρομίων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα.
Κόντρα σε οποιαδήποτε επιδερμική αναφορά ασυγκράτητης αισιοδοξίας προέρχεται από σχετικές ανακοινώσεις αρμόδιων Αρχών για την προώθηση της πολυσυζητημένης υπόθεσης, ο κ. Μπρας μέσω των απαντήσεών του, σκιαγράφησε ρεαλιστικά τα βήματα που απομένουν μέχρι και την πρακτική δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας των υδατοδρομίων, επισημαίνοντας την ανάγκη ανταπόκρισης της κυβέρνησης σε επίπεδο κατάθεσης και ψήφισης - στη Βουλή - του σχεδίου νόμου.
Αφορμή της συνέντευξης στον ίδιο στάθηκε κατά κύριο λόγο η παρουσία του στη Σύρο προ ημερών, καθώς στο πλαίσιο της παραμονής του συνάντησε τον πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, κ. Δημήτρη Κοσμά με τον οποίο είχε σχετική συζήτηση για το υδατοδρόμιο της Σύρου.
Συγκεκριμένα, το υδατοδρόμιο της πρωτεύουσας των Κυκλάδων είναι το ένα εκ των έξι νησιών (Αμοργός, Νάξος, Κάλυμνος, Λέρος και Λειψοί) στα οποία κι επιχειρείται η προώθηση και ολοκλήρωση των απαραίτητων φακέλων, ώστε - υπό την προϋπόθεση ολοκλήρωσης του θεσμικού πλαισίου - να διεξαχθεί ο διαγωνισμός προμήθειας του χερσαίου και θαλάσσιου εξοπλισμού τους.
Υπενθυμίζεται πως η ΠΝΑι έχει υπογράψει με τα αρμόδια Λιμενικά Ταμεία σχετικές προγραμματικές συμβάσεις και το θέμα των υδατοδρομίων έχει απασχολήσει και πρόσφατη συνεδρίαση του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης.
“Αυτή τη στιγμή είμαστε σε αναμονή”
Προχωρώντας σε ένα γενικό σχόλιο για το στάδιο των διαδικασιών σχετικά με την υπόθεση των υδατοδρομίων σε επίπεδο απόκτησης σύγχρονου θεσμικού πλαισίου για τη χώρα, ο κ. Μπρας υπήρξε σαφής, εξηγώντας πως μέχρι στιγμής και παρά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης για το νομοσχέδιο, αυτό δεν έχει κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.
“Αυτή τη στιγμή είμαστε ουσιαστικά σε αναμονή 380 μέρες περίπου, από τις 6 Σεπτεμβρίου του 2016 που τελείωσε η διαβούλευση για το νομοσχέδιο και αναμένουμε την εισαγωγή και ψήφιση του νέου σχεδίου νόμου για τα υδατοδρόμια στη Βουλή” δήλωσε σχετικά, αναφέροντας επίσης πως στο κομμάτι των εγκρίσεων των προγραμματικών συμβάσεων που είχαν υπογραφεί από την ΠΝΑι “υπήρξε δυστυχώς μία μεγάλη καθυστέρηση για γραφειοκρατικούς λόγους”, γεγονός που όπως επεσήμανε όταν “υπερπηδήθηκε” ως εμπόδιο, άνοιξε τη δυνατότητα να προωθηθεί και η διαδικασία σύνταξης των απαιτούμενων φακέλων.
Σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα, ο ίδιος εξήγησε πως, “Ουσιαστικά αυτή τη στιγμή επισπεύδεται με εντολή του Περιφερειακού Ταμείου και του Περιφερειάρχη η όλη διαδικασία” με φόντο την κατοχύρωση των χρηματοδοτήσεων για 25 βάσεις υδατοδρομίων στο Ν. Αιγαίο που έχει εξασφαλίσει η ΠΝΑι.
“Επειδή δεν μπορούμε να περιμένουμε πότε θα ψηφιστεί ο νόμος ο καινούργιος κι έχοντας λάβει υπόψιν το περιεχόμενό του, αλλά κι έχοντας την “ευελιξία” να προσαρμοστούμε, προχωρούμε στη β΄ φάση των έξι συμβάσεων από αυτές που είναι υπογεγραμμένες από την προηγούμενη περίοδο και αφορούν τα νησιά Σύρο, Αμοργό, Νάξο, Καλύμνου, Λέρου και Λειψών”.
Διευκρινίζοντας τί θα σημάνει πρακτικά το συγκεκριμένο βήμα, ο κ. Μπρας σημείωσε πως, “θα γίνει ουσιαστικά ο τελικός έλεγχος των τεχνικών φακέλων και ταυτοχρόνως, εκεί που δεν υπάρχει, θα γίνει η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων”.
Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αποκλειστικά για τον χώρο του υδατοδρομίου
Όσον αφορά το συγκεκριμένο κομμάτι της λήψης των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ο project manager της Περιφέρειας επεσήμανε τη θετική εξέλιξη που έχει προκύψει στο πλαίσιο της γενικότερης προσπάθειας, τονίζοντας πως, πλέον, η συγκεκριμένη μελέτη θα μπορεί να εκπονείται και να εγκρίνεται αποκλειστικά για τους χώρους λειτουργίας των υδατοδρομίων και όχι συνολικά για τους λιμένες και τις λιμενικές ζώνες. “Το θετικό της υπόθεσης είναι ότι με πάρα πολύ μεγάλο αγώνα και πίεση καταφέραμε και βγήκε η διυπουργική απόφαση και η μελέτη για τους Περιβαλλοντικούς Όρους θα αφορά μονάχα το υδατοδρόμιο.
Αυτό δεν σημαίνει ότι θα χρειάζεται να βγάλει ΜΠΕ ένα νησί για όλο το λιμάνι. Αν αυτό συνέβαινε δεν θα προχωρούσαν ποτέ τα υδατοδρόμια” σχολίασε κατηγορηματικά με φόντο τα πλείστα προβλήματα που χαρακτηρίζουν αρκετά από τα λιμάνια των νησιών και ειδικότερα των μικρότερων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα.
“Τα θέματα των λιμανιών είναι πολύ μεγαλύτερα. Καταφέραμε και αυτή τη στιγμή η διαδικασία θα αφορά μόνον την περιοχή του υδατοδρομίου” επανέλαβε ο ίδιος, υπογραμμίζοντας πως, ήδη για την περίπτωση της Σύρου, συνοδευόμενος από τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Δημήτρη Κοσμά, επισκέφθηκε το σημείο στη θέση “Νησάκι” που προγραμματίζεται η ίδρυση του υδατοδρομίου, με σκοπό να προωθηθεί ο τελικός έλεγχος για το επόμενο στάδιο προμήθειας – χερσαίου και θαλάσσιου εξοπλισμού.
“Έχει επιβεβαιωθεί για τη Σύρο η τοποθεσία και αυτή τη στιγμή αναμένεται άμεσα, στο επόμενο διάστημα να γίνει η ΜΠΕ. Από την Περιφέρεια θα προωθηθεί η διαδικασία, αφού έχει αναλάβει εξ ονόματος των Λιμενικών Ταμείων τις διαδικασίες” δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Μπρας.
Φορητό σύστημα ελέγχου και όχι μόνιμες εγκαταστάσεις
Θέμα το οποίο είχε απασχολήσει έντονα στο παρελθόν και μάλιστα συνολικά τις συζητήσεις για τα υδατοδρόμια υπήρξε ο απαιτούμενος εξοπλισμός για τη δυνατότητα ασφαλούς προσθαλάσσωσης, πρόσδεσης και παραμονής των υδροπλάνων στα σημεία που έχουν επιλεγεί για τη λειτουργία των υδατοδρομίων, καθώς όμως και διενέργειας των απαραίτητων ελέγχων.
Σχετικά με το αν διευθετούνται αυτά τα ζητήματα, ο Γιάννης Μπρας υπήρξε σαφής για τις δυνατότητες που παρέχει το νέο σχέδιο νόμου, όπως αυτές έχουν γίνει γνωστές και στην πλευρά της Περιφέρειας. “Τις εγκαταστάσεις θα τις παρέχει η Περιφέρεια. Το σχέδιο νόμου γι αυτό το κομμάτι είναι συγκεκριμένο, ξέρουμε ακριβώς ποιες θα είναι οι προδιαγραφές, έχουν βγει οι τεχνικές λύσεις με φορητό σύστημα ελέγχου” τόνισε σχετικά, διευκρινίζοντας παράλληλα, πως,
“Άρα είναι κάτι σαν προμήθεια και δεν απαιτούνται αδειοδοτήσεις. Είναι μία διαδικασία που θα γίνει πολύ γρήγορα. Τουλάχιστον για τη Σύρο απ΄ ό,τι συζητήθηκε, θα προχωρήσουμε με αυτόν τον τρόπο”.
Ερωτηθείς να διευκρινίσει αν εν προκειμένω για τη Σύρο θα απαιτηθεί κτιριακή υποδομή, απάντησε αρνητικά. “Στην περίπτωση της Σύρου, όχι” ανέφερε ειδικότερα, εξηγώντας όμως πως, “Στα υπόλοιπα νησιά θα πρέπει να γίνει ένας τελικός έλεγχος, αλλά οι προτεινόμενες λύσεις - και καταφέραμε και το περάσαμε στο σχέδιο νόμου - είναι να υπάρχουν οι λεγόμενες φορητές εγκαταστάσεις”.
Όπως θέλησε να σχολιάσει μάλιστα, “Θα πρέπει να δοκιμάζουμε λύσεις οι οποίες έχουν τεσταριστεί σε άλλα λιμάνια, σε άλλες περιοχές του κόσμου και φυσικά είναι αποτελεσματικές”.
Θετικά βήματα και περιπτώσεις προς εξέταση
Εκτός των ανωτέρω, ο κ. Μπρας κλήθηκε να απαντήσει σχετικά με το αν απομένουν ανοικτά θέματα στο σχέδιο νόμου για την ίδρυση, αδειοδότηση και λειτουργία των υδατοδρομίων, απαντώντας καταφατικά και υπενθυμίζοντας πρωτίστως όμως, πως, εκ των 34 παρατηρήσεων που είχε καταθέσει η Περιφέρεια επί του περιεχομένου του, “έγιναν αποδεκτές οι 32”.
“Η σημαντικότερη είναι το κομμάτι με τις ΜΠΕ που προανέφερα και ήταν παρατήρηση της Περιφέρειας” σημείωσε, λέγοντας επιπλέον πως, θέματα που απασχόλησαν επίσης είναι η ρύθμιση “πολλών τεχνικών λεπτομερειών για τις αποθαλασσώσεις και προσθαλασσώσεις των υδροπλάνων μέσα στα λιμάνια” καθώς και η ρύθμιση θεμάτων “για έκτακτες περιπτώσεις ειδικά για το κομμάτι της αερομεταφοράς ασθενών”.
Ωστόσο, όπως σημείωσε, σήμερα, “υπάρχουν σημεία στο νομοσχέδιο που έχουν θέματα” με ένα εξ αυτών - όπως τόνισε - να αφορά στην υπηρεσία ηλεκτρονικής κατάθεσης των τεχνικών φακέλων αλλά και στο κομμάτι της διαφοράς που διακρίνεται σε επίπεδο επιλογής των πιλότων των ελικοπτέρων και των υδροπλάνων σχετικά με τα μέρη - σημεία της προσγείωσης και προσθαλάσσωσης.
Ο κ. Μπρας σκιαγράφησε εμμέσως την αναγκαιότητα διαμόρφωσης κάποιων σημείων του νομοσχεδίου με τρόπο που να ευνοεί την ευελιξία σε επίπεδο αμεσότητας και λειτουργίας των υδατοδρομίων.
Ομαδοποίηση υδατοδρομίων και μοντέλο Fraport
Σχετικά με το δίκτυο των υδατοδρομίων στο Νότιο Αιγαίο ο Γιάννης Μπρας τόνισε ότι “η Σύρος διεκδικεί να έχει έναν σημαντικό ρόλο ως πρωτεύουσα στην όλη διαδικασία και οφείλουμε να το πούμε αυτό”, απαντώντας αναλυτικότερα και όσον αφορά στον τρόπο που εκτιμά ο ίδιος πως θα προκύψει ένα ελκυστικό πλαίσιο λειτουργίας των υδατοδρομίων στα γεωγραφικά όρια της Περιφέρειας. Μετά την άδεια ίδρυσης που με το νέο σχέδιο νόμου αποτελεί ξεχωριστό βήμα από την άδεια λειτουργίας όπως ο ίδιος σημείωσε, ακολουθεί “μέσα από σχετική διαγωνιστική διαδικασία η πρόσκληση ενδιαφερόμενων ιδιωτών”.
Σύμφωνα με όσα διευκρίνισε, “Αυτό που έχουμε συζητήσει με πάρα πολλούς δημάρχους και πάρα πολλά Λιμενικά Ταμεία είναι ότι καλό θα ήταν να δημιουργηθεί ένα μοντέλο τύπου Fraport διότι μπορεί αυτή τη στιγμή το λιμάνι της Σύρου και το υδατοδρόμιο να έχει κίνηση όλο το χρόνο κι ενδεχομένως να είναι βιώσιμο, αλλά ίσως κάποιο από τα άλλα έξι τους χειμερινούς μήνες να δυσκολεύεται”.
Ως εκ τούτου, υποστήριξε πως, “Άρα, θα πρέπει να συζητηθεί και να προκριθεί η ομαδοποίηση αρκετών ή κάποιων υδατοδρομίων έτσι ώστε οι διαγωνισμοί να γίνουν πακέτο”. Με αυτόν τον τρόπο, υποστήριξε μάλιστα πως, “θα εξασφαλιστεί η επιχειρησιακή βιωσιμότητα του εγχειρήματος”.
Ερωτηθείς αν μέχρι στιγμής προς την Περιφέρεια και τον ίδιο έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ιδιώτες, ο Γιάννης Μπρας απάντησε θετικά, σημειώνοντας όμως, τον “κίνδυνο” να χαθεί αυτό το ενδιαφέρον, αν δεν ψηφιστεί άμεσα το σχέδιο νόμου.
“Υπάρχει ενδιαφέρον, αλλά η ερώτηση είναι για πόσο ακόμη. Καλό θα είναι να τελειώνουμε με τον νόμο. Εάν δεν κλείσει το θέμα το θεσμικό, ποιος θα είναι ο επενδυτής που θα έρθει να πει ότι αναλαμβάνω αυτή τη διαδικασία;” σχολίασε χαρακτηριστικά, επαναλαμβάνοντας αρκετές φορές πως, “Πραγματικά το νομοσχέδιο θα είχε βγει με δηλώσεις διαφόρων στελεχών ή αρμοδίων τον Σεπτέμβριο και σήμερα έχουμε Οκτώβριο.
Έχουν περάσει 380 περίπου μέρες από το τέλος της διαβούλευσης”.
Συνεργασία με πρόεδρο Λιμ. Ταμείου Σύρου
Προτού ολοκληρώσεις τις δηλώσεις του, ο project manager της Περιφέρειας για τα υδατοδρόμια κλήθηκε να μιλήσει ειδικότερα για τη συνεργασία με τη διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου όσον αφορά στην περίπτωση των Κυκλάδων.
Επιβεβαιώνοντας για μία ακόμη φορά πως το υδατοδρόμιο στο νησί θα λειτουργήσει στη θέση “Νησάκι” και δη στο σημείο μεταξύ του προσήνεμου μόλου και της προβλήτας των κρουαζιερόπλοιων, δήλωσε πως, “Έγινε μία σημαντική κουβέντα και με τον κ. Κοσμά σε πολύ καλό κλίμα”.
Όπως γνωστοποίησε μάλιστα, “Συζητήσαμε τις διαδικασίες του master plan που έχει καταθέσει η Σύρος προς έγκριση αλλά είπαμε πως επειδή αυτό είναι ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο, σε αυτή τη φάση προχωρούμε στην αρχική θέση και κατάσταση, έχοντας όμως την επιλογή όταν αυτό υλοποιηθεί, να γίνει μετατόπιση της θέσης, δηλαδή του σημείου πρόσδεσης των υδροπλάνων”.
Κατά συνέπεια, επιστρέφοντας την αναφορά του στο θέμα των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού, εκτίμησε πως, η δυνατότητα φορητού συστήματος ελέγχου, θα ευνοήσει τη Σύρο, αν μελλοντικά αλλάξει η θέση του υδατοδρομίου βάσει του master plan. “Γι αυτό είναι καλό και οι εγκαταστάσεις να είναι φορητές” επανέλαβε, δηλώνοντας μάλιστα πως, “Οι προβλέψεις θέλουν για τη Σύρο να μπορούμε να ξεκινήσουμε με δύο υδροπλάνα, αλλά αυτό αλλάζει οποιαδήποτε στιγμή.
Η συνύπαρξη πλοίων και υδροπλάνων θέλει προσοχή και πολύ σοβαρό προγραμματισμό”.
Κλείνοντας τη συνέντευξή του, ο κ. Μπρας υποστήριξε πως, “Το όραμα της Περιφέρειας είναι μεγάλο και όταν με το καλό τελειώσει αυτή η προσπάθεια, θα διασυνδέσει και θα φέρει τεράστια αλλαγή στην καθημερινότητα των μικρών νησιών. Όλοι ευχόμαστε, ελπίζουμε και δουλεύουμε προς αυτήν την κατεύθυνση και με εντολή του περιφερειακού συμβουλίου, θέλουμε να προχωρήσουμε το τάχιστο δυνατόν”.
Πηγή : http://www.koinignomi.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου