Η δρομολόγηση λύσεων αναφορικά με βασικά ζητήματα και θέματα που καθίστανται εμπόδια ως σήμερα για τη νησιωτική ανάπτυξη του νομού Κυκλάδων αποτελεί την ουσία της ατζέντας των διεκδικήσεων του Επιμελητηρίου Κυκλάδων από τη σημερινή κυβέρνηση, η οποία αναμένεται να ολοκληρώσει το 13ο Περιφερειακό Συνέδριο Ν. Αιγαίου στη Σύρο, κατά τις αρχές Ιουνίου.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος προς την “Κοινή Γνώμη”, ανέδειξε τα σημαντικότερα εξ όσων έχουν καταγραφεί και αποτελούν το ουσιαστικό περιεχόμενο του πολυσέλιδου υπομνήματος που έχει αποσταλεί αρμοδίως, με σκοπό την ενημέρωση των Υπουργών, με τον ίδιο να τονίζει κατηγορηματικά πως, η διεξαγωγή του Περιφερειακού Συνεδρίου είναι ευκαιρία για το νομό, ώστε να διεκδικήσει – οργανωμένα και τεκμηριωμένα - λύσεις σε ανοικτά μεγάλα θέματα που ταλανίζουν τις Κυκλάδες.
Μεταξύ αυτών, η επαναφορά του μειωμένου καθεστώτος του ΦΠΑ, η δρομολόγηση και υλοποίηση προτάσεων για καλύτερες ακτοπλοϊκές και αεροπορικές συνδέσεις, όπως επίσης θέματα που αφορούν κι επηρεάζουν την πορεία της επιχειρηματικότητας σε κάθε τομέα παραγωγής.
Ποιες είναι οι κύριες και γενικές κατευθύνσεις τις οποίες “ακολούθησε” το Επιμελητήριο Κυκλάδων για να συντάξει το υπόμνημα των αιτημάτων και των προτάσεων που διεκδικεί για τον νησιωτικό νομό ενόψει του Περιφερειακού Συνεδρίου το αμέσως προσεχές διάστημα, στο πλαίσιο της σημερινής περιόδου προετοιμασίας κι ενημέρωσης των αρμόδιων Υπουργών;
“Το Επιμελητήριο Κυκλάδων έχει συντάξει ένα υπόμνημα και το απέστειλε αρμοδίως όπως γίνεται όταν διοργανώνεται ένα αντίστοιχο Συνέδριο σε διάφορες περιοχές. Έχει προετοιμαστεί και θα ολοκληρώσει την προετοιμασία του όταν ανακοινωθεί και το επίσημο πρόγραμμα των επισκέψεων, ανά θεματική ενότητα για να τοποθετηθεί.
Το υπόμνημά μας επιλέξαμε να μην περιλαμβάνει τα βασικά έργα υποδομών ανά νησί, γνωρίζοντας ότι αυτά θα καλυφθούν από τις προτάσεις που έχουν στείλει οι Δήμαρχοι και θεωρώντας περισσότερο αρμόδιες τις τοπικές κοινωνίες.
Άρα, εστιάσαμε σε γενικότερα θέματα που απασχολούν τον νομό, τα επεξεργαστήκαμε για να τα φθάσουμε σε έναν βαθμό ωρίμανσης, ώστε να φανούμε χρήσιμοι σε αυτήν την ευκαιρία που δίνεται να περάσουν δηλαδή προς την κυβέρνηση τα προβλήματα που έχει η περιοχή, όσο όμως και ο δρόμος που πρέπει να ανοιχθεί για να λυθούν αυτά τα προβλήματα μέσω της αντιμετώπισης των οποίων, θα έρθει και η ανάπτυξη και όχι μόνον.
Η ανάπτυξη άλλωστε δεν περιορίζεται μόνο στα προβλήματα, αλλά πρέπει να υπάρχουν και κάποια θέματα αναπτυξιακά.
Όταν υπάρχουν όμως βασικά θέματα που επί πολλά χρόνια κρατούν στάσιμα τα νησιά μας, πρέπει να ξεκινήσουμε από τη λύση αυτών που είναι τροχοπέδη στην ανάπτυξή τους”.
Ζήτημα που αποτελεί σοβαρό “πλήγμα” για τα νησιά ήταν η κατάργηση του ειδικού καθεστώτος του ΦΠΑ. Θίγετε από την πλευράς σας, ως Επιμελητήριο κι εσείς ως πρόεδρος το εν λόγω θέμα; Απαιτείτε την επαναφορά του πρότερου καθεστώτος;
“Έχουμε προετοιμαστεί κι έχουμε πάρει θέση για τον ΦΠΑ. Έχουμε συγκεκριμένη πρόταση για το πώς μπορεί να επανέλθει το προηγούμενο καθεστώς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ και αυτό απαιτούμε ανεξάρτητα από τα όποια θετικά μέτρα εφαρμόζονται ως ανακουφιστικά λόγω του ότι χάσαμε το μειωμένο καθεστώς.
Έχουμε επεξεργαστεί συγκεκριμένη πρόταση που αγγίζει τα όρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αφού σε αυτήν τη χρονική περίοδο που βρισκόμαστε προχωρούν οι διαδικασίες αλλαγής και αναθεώρησης όλου του καθεστώτος ΦΠΑ στην Ευρώπη, μέσα στο οποίο καθεστώς περιλαμβάνονται προφανώς και οι εξαιρέσεις που μπορούν να έχουν και να εφαρμόζουν τα κράτη μέλη της ΕΕ”.
Στο προσκήνιο των συζητήσεων και των αποφάσεων του Υπ. Ναυτιλίας, ως μέτρο “ανακουφιστικό” έχει τεθεί και η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου. Πώς τοποθετείται το Επιμελητήριο αναφορικά με το συγκεκριμένο θέμα;
“Ως γνωστόν μετέχουμε και στην Επιτροπή του Υπουργείου για το μεταφορικό ισοδύναμο από την πρώτη στιγμή. Έχουμε κάνει ό,τι ήταν δυνατόν για να βοηθήσουμε το Υπουργείο, αλλά κυρίως το Πανεπιστήμιο Αιγαίου που επεξεργάστηκε τη μελέτη. Είναι ένα δύσκολο βήμα προς τη θετική κατεύθυνση, η εφαρμογή του όμως, έχει διαδικαστικά θέματα και γραφειοκρατικά, τα οποία για να καταλήξουν τα ποσά αυτά που έχει προβλέψει η κυβέρνηση καταρχήν για τα πρώτα νησιά, που ξεκινά η εφαρμογή από τον Ιούλιο, αλλά και για όλα τα νησιά στη συνέχεια από 1η/1/2018, θα πρέπει πρώτα να δοκιμαστούν και να δούμε στην πράξη πώς θα αμβλύνουμε αυτά τα προβλήματα της γραφειοκρατίας.
Να δούμε τελικά τι αριθμός τόσο πολιτών, όσο κι επιχειρήσεων θα φθάσει να διεκδικήσει και να πάρει αυτό το ποσό που έχει διατεθεί.
Πρέπει να υπάρξει μία δίκαιη κατανομή. Εμείς είμαστε προς τη λογική να βοηθήσουμε την κυβέρνηση στη συγκεκριμένη περίπτωση ώστε να αμβλυνθούν οι διαδικασίες για να απολαύσουν τα οφέλη όσο γίνεται περισσότεροι πολίτες και περισσότερες επιχειρήσεις. Προφανώς βέβαια, έχουμε αρμοδιότητα και θα βοηθήσουμε τις επιχειρήσεις μας προς αυτήν την κατεύθυνση.
Ωστόσο, θεωρούμε πως το μεταφορικό ισοδύναμο και όποια άλλα θετικά γίνονται, ότι δεν ανακουφίζουν στον μέγιστο βαθμό, αφού είναι τόσο μεγάλες οι ανισότητες που δεν φθάνουν αυτά τα μέτρα για να καλύψουν τον ΦΠΑ που εκτός των άλλων, δημιούργησε κι ένα ψυχολογικό “τραύμα” σε όλους τους κατοίκους των νησιών. Βλέποντας τις ανισότητες να παραμένουν τεράστιες, έχασαν και το τελευταίο το οποίο τους ανακούφιζε, πρακτικά και ψυχολογικά”.
Σοβαρά προβλήματα διαπιστώνονται καθ΄ όλη τη διάρκεια των τελευταίων ετών στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών των Κυκλάδων. Ποιες είναι οι διεκδικήσεις του Επιμελητηρίου και οι προτάσεις του για εξυπηρέτηση των νησιωτών και των επισκεπτών;
Έχετε αιτήματα και για τη βελτίωση των αεροπορικών συνδέσεων αναφορικά και με τις υποδομές των νησιών;
“Το ακτοπλοϊκό θέμα το χωρίζουμε σε δύο κομμάτια. Η θέση μας είναι ότι πρέπει να αναδομηθεί η κατάσταση που ισχύει στις άγονες γραμμές.
Είχαμε ξεκινήσει τη διαδικασία της δρομολόγησης τρίτου πλοίου που μας υποσχέθηκε το Υπουργείο στην τελευταία συνάντηση που έγινε στο Επιμελητήριο Κυκλάδων παρουσία όλων των σχετικών φορέων. Είχαμε φθάσει τον μήνα Δεκέμβριο που είχε εξασφαλιστεί ένα ποσόν και το Επιμελητήριο σε συνεργασία με το Υπουργείο και όλους τους αρμοδίους είχε οριστικοποιήσει μία πρόταση για να καλύπτει τα κενά των δύο πλοίων που αυτή τη στιγμή καλύπτουν οι γραμμές.
Όμως επειδή η ελεύθερη αγορά, οι ιδιωτικές εταιρείες είχαν εκφράσει το ενδιαφέρον τους να δρομολογήσουν πλοία που θα καλύπτουν τα σημαντικά κενά στην περιοχή μας, τόσο ως προς τη σύνδεση της Σύρου με Παροναξία, Σαντορίνη και όσο ως προς τη σύνδεση της Σύρου με τη Ραφήνα - αφού τα πολλά κενά εκεί εντοπίζονται -, κρίναμε προς το τέλος του Δεκέμβρη ότι έπρεπε να οριστικοποιηθούν οι δρομολογήσεις των πλοίων από τις ελεύθερες γραμμές και μετά να δούμε αν θα υπάρχουν κενά και τότε να τα καλύψουμε. Αυτό δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει και μάλιστα στο τελευταίο ΣΑΣ είχαμε κάποιες παρεμβάσεις.
Άρα, ζητάμε αναδιάρθρωση των άγονων γραμμών και επίσης επισημαίνουμε την πάγια θέση που έχει το Επιμελητήριο, ότι πρέπει να τολμήσει κάποια κυβέρνηση να ξεκινήσει το ακτινωτό σύστημα, αφού κάνει μία ολοκληρωμένη μελέτη που θα αποδείξει ότι στην ουσία και στην πράξη θα δουλεύει.
Η πρότασή μας είναι να ξεκινήσει σε ένα κομμάτι του Αιγαίου που είναι το πιο εύκολο, αφού εκπονηθεί μελέτη και πειστούν όλοι οι Δήμαρχοι και οι τοπικές κοινωνίες ότι θα είναι καλύτερα.
Όσον αφορά στις αεροπορικές συνδέσεις ζητάμε το αεροδρόμιο της Μήλου και το αεροδρόμιο της Νάξου να προχωρήσει αφού “παίρνει” το δρόμο του της Σύρου ενώ και της Πάρου μπήκε σε μία κατεύθυνση.
Επιπλέον, ζητάμε την επιδότηση κατασκευής πλοίων ως προς τις άγονες γραμμές, όπως για παράδειγμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί το Νεώριο προς αυτήν την κατεύθυνση. Υπάρχει και το καθεστώς στην Ευρώπη.
Τέλος, στο ακτοπλοϊκό ζητάμε να επανέλθει το θέμα του πλοίου ασφαλείας, αφού δεν μπορεί να μένει σε εκκρεμότητα όταν πρέπει να υπάρχει ασφάλεια για το μίνιμουν των υποχρεώσεων και των αναγκών των κατοίκων”.
Στο υπόμνημά σας παρατηρείτε θέματα που συνδέονται με την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων αναφορικά και με τη συνεργασία τους με το Δημόσιο;
“Η υποστελέχωση των υπηρεσιών έχει σχέση και με την επιχειρηματικότητα. Εμείς ζητάμε να ξεκαθαριστεί ότι δεν είμαστε υπέρ του να υπάρχουν οι τεράστιες γραφειοκρατίες και οι δημόσιες υπηρεσίες στη μορφή που είναι σήμερα.
Με δεδομένη όμως την υποστελέχωσή τους, πρώτα θα πρέπει να επιχειρηθεί η ηλεκτρονική οργάνωση του Δημοσίου ώστε να μειωθεί η ανάγκη των επιχειρήσεων να μετακινηθούν για να έρθουν σε επαφή με τις υπηρεσίες και στη συνέχεια, ζητάμε να δοθούν κίνητρα - για τις ανάγκες που θα μείνουν - ώστε να στελεχωθούν σωστά οι υπηρεσίες για να έχει εξυπηρέτηση ο επιχειρηματίας, ο πολίτης και ο τουρίστας.
Επιπλέον, για να υπάρχουν ανθρώπινες συνθήκες στους δημόσιους υπαλλήλους, οι οποίοι αναγκάζονται αυτή τη στιγμή να υποκαθιστούν το κράτος σε πολλές των περιπτώσεων και να υπερβάλουν αυτόν για να καλύψουν το Δημόσιο”.
Οι Κυκλάδες έχουν χιλιάδες επιχειρήσεις που για να αναπτυχθούν και να λειτουργήσουν προϋποθέτουν στήριξη κι ενίσχυση. Ποια θεωρείτε σημαντικά και ζητούν άμεσα λύση;
Επιπλέον, υπάρχουν άλλα ζητήματα για τα οποία κάνει παρέμβαση το Επιμελητήριο, που εκτιμά και αξιολογεί πως επηρεάζουν την πρόοδο των νησιωτικών κοινωνιών;
“Έχουμε θίξει πολλά θέματα. Ενδεικτικά θα πω, ότι παρατηρούμε πως, δεν γίνεται οι εποχικές επιχειρήσεις να υφίστανται αυτή τη διαδικασία που βιώνουν για να ρυθμίσουν θέματα, όταν μάλιστα μιλάμε για τις επιχειρήσεις της νησιωτικής περιοχής.
Υπάρχουν τεράστια κενά στη νομοθεσία που δεν προβλέπουν τις ανάγκες αυτών των επιχειρήσεων στα νησιά. Έχουμε αναλύσει εργασιακά θέματα, ενώ επίσης έχουμε θίξει και το θέμα του ακατάσχετου λογαριασμού για τις επιχειρήσεις.
Ναι μεν είναι γενικότερο το θέμα για όλη την Ελλάδα, αλλά ειδικότερα σε θέματα όπως οι περιοχές που έχει χτυπήσει παραπάνω η κρίση όπως η Σύρος, είναι θέματα σημαντικά. Υπάρχουν θέματα του εξωδικαστικού μηχανισμού και υπάρχουν αιτήματα που δεν μπορούν να προχωρήσουν.
Επίσης, βιομηχανικά θέματα που αγγίζουν το ναυπηγείο, για το οποίο λέμε πως κάποια στιγμή πρέπει να προχωρήσει η απαραίτητη διαδικασία.
Ακόμη, έχουμε επισημάνει ζητήματα που αφορούν στην αγροτική οικονομία και στα προϊόντα αφού έχει εμπλοκή το Επιμελητήριο και μέσω του Aegean Cuisine και μέσω ενός προγράμματος που ξεκινά τώρα και πρέπει να “σπρώξουμε” τους νέους να ασχοληθούν, αφού τους δώσουμε προοπτική και τα μέσα για να είναι βιώσιμες οι κινήσεις τους.
Σχετικά με το περιβάλλον, εστιάζουμε και στον χωροταξικό σχεδιασμό και αναφέρουμε πως η χρήση των αιολικών πάρκων πρέπει να είναι λελογισμένη και προσεκτική, ενώ θίγουμε και θέματα της Σύρου, όπως η Πολεοδομική μελέτη. Για ποια ανάπτυξη να μιλάμε όταν χιλιάδες επιχειρήσεις είναι εγκλωβισμένες για χρόνια;
Τέλος, έχουμε κάνει αναφορά στην προσπάθεια του Επιμελητηρίου να κάνει “πράσινα” νησιά στο νομό και έχουμε αγγίξει θέματα ύδρευσης που είναι θέμα σημαντικό για πολίτες κι επιχειρήσεις.
Έχετε προχωρήσει σε αιτήματα σχετικά με την πορεία των Επιμελητηρίων και τη λειτουργία τους;
“Δεδομένης της παρουσίας του Αντιπροέδρου της κυβέρνησης και Υπουργού Ανάπτυξης που είναι και η προϊσταμένη Αρχή για τα Επιμελητήρια καθώς και του Αναπληρωτή Υπουργού στο νησί (κκ. Δραγασάκη και Πιτσιόρλα) θίγουμε θέματα για το πώς θα γίνουν βιώσιμα τα Επιμελητήρια. Το δικό μας που είναι από τα πιο οργανωμένα και στελεχωμένα και προχωρά σε αξιοποίηση των Ευρωπαϊκών πόρων, δεν μπορεί να είναι βιώσιμο από τη στιγμή που οι συγκεκριμένες υπηρεσίες έχουν προβλέψει μεγάλη γραφειοκρατία, μεγάλο όγκο δουλειάς, χωρίς να μπορούν να αντεπεξέλθουν με βάση τις συνθήκες που επικρατούν τώρα”.
Ποια είναι η προσδοκία σας αναφορικά με το Περιφερειακό Συνέδριο και τον ανοικτό διάλογο που μπορεί να υπάρξει με την πλευρά της κυβέρνησης για σοβαρά θέματα του ιδιαίτερα ευαίσθητου γεωγραφικά χώρου των Κυκλάδων;
“Το υπόμνημά μας αναπτύσσεται σε 17 ενότητες με θέματα που έχουμε ωριμάσει σε αρκετό βαθμό. Ρωτώντας σε άλλες περιοχές συναδέλφους από Επιμελητήρια που έχουν προηγηθεί τα Συνέδρια, βλέπω ότι υπάρχει ένα αποτέλεσμα και νομίζω ότι θα πρέπει όλοι εμείς που έχουμε την οποιαδήποτε θέση στο νομό των Κυκλάδων, ενόψει των λίγων ημερών που έχουν μείνει ακόμη μέχρις τις 5-6 Ιουνίου, αν τελικά τότε πραγματοποιηθεί το Συνέδριο στην περιοχή, να προετοιμαστούμε όσο γίνεται καλύτερα για να μην αφήσουμε την ευκαιρία να “περάσει”.
Πρέπει να δοθούν μηνύματα και να αναπτυχθούν σωστά για να διεκδικηθούν αυτά που πρέπει. Αυτός είναι ο ρόλος μας, να διεκδικούμε λύσεις στα προβλήματα που εμποδίζουν την ανάπτυξη”.
Πηγή : http://www.koinignomi.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου