1 Φεβ 2020

Η κλιματική κρίση επηρεάζει και τον τουρισμό

Τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και στον τομέα του τουρισμού, επεσήμανε ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος, στην ομιλία του στην Ημερίδα της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος & Πολιτισμού "Κλιματική Αλλαγή, Ενέργεια και Ελληνικό Περιβάλλον". 

 Ο κ. Ρέτσος συνδέοντας την κλιματική αλλαγή με τον τουρισμό, επεσήμανε την ανάγκη προσαρμογής στη νέα εποχή, με παρότρυνση προς τους επιχειρηματίες του κλάδου, από τις μεταφορές και τα καταλύματα έως τη γαστρονομία και τις δραστηριότητες, να αναπτύξουν τη δική τους στόχευση, υιοθετώντας τις λύσεις που είναι σήμερα διαθέσιμες και λειτουργώντας με επιχειρηματική περιβαλλοντική συνείδηση. 

 Τουρισμός και κλιματική αλλαγή: προσαρμογή στη νέα εποχή 

 Σε μια κρίσιμη περίοδο, όπου σιγά – σιγά όλοι αντιλαμβάνονται ότι πλέον δεν μιλάμε για κλιματική αλλαγή, αλλά για κλιματική κρίση.

 Έτσι και ο τουρισμός δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση από τον καθολικό κανόνα της κρίσης. Γιατί όπως πολύ καλά γνωρίζετε, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη φυσική και πολιτιστική κληρονομιά του κάθε τόπου. 

 Το κλίμα καθορίζει τη διάρκεια και την ποιότητα των τουριστικών εποχών, επηρεάζει τις τουριστικές δραστηριότητες και μεταβάλλει τις περιβαλλοντικές συνθήκες που προσελκύουν και αποτρέπουν τους επισκέπτες. 

 Οι τουρίστες αλλάζουν την επιλογή προορισμού τους, όταν τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής επηρεάσουν τη διαμονή τους. 

 Ενδεικτικά αναφέρω ότι το 2018, πολλοί Γερμανοί -λόγω του θερμού καλοκαιριού- παρέμειναν για τις διακοπές σπίτι τους ή πήγαν οδικώς στην Βαλτική ή στη Βόρεια Θάλασσα, αντί να πετάξουν σε προορισμούς της Μεσογείου. 

 Από τις αλλαγές αυτές, που ήδη συμβαίνουν, ο τουρισμός δεν θα επηρεαστεί ομοιόμορφα. Για παράδειγμα, ο αστικός τουρισμός ή ο πολιτιστικός τουρισμός, είναι πιθανόν λιγότερο ευάλωτοι από τον παραδοσιακό τουρισμό «Ήλιος και Θάλασσα». 

 Σε κάθε περίπτωση, η προσεκτική διαχείριση των επιπτώσεων που σχετίζονται με το κλίμα, είναι απαραίτητη για τη διασφάλιση του πυρήνα της τουριστικής εμπειρίας αλλά και της θετικής εικόνας του προορισμού μακροπρόθεσμα. 

 Σε όλα τα παραπάνω, λαμβάνοντας υπόψη τις νέες τάσεις και τις προτιμήσεις των νεότερων ταξιδιωτών, οι οποίοι είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι σε θέματα προστασίας, οφείλουμε να απαντήσουμε με συγκεκριμένες δράσεις, τόσο σε επίπεδο προορισμού, όσο και σε επίπεδο επιχείρησης. Σε επίπεδο προορισμού προτεραιότητα έχουν οι υποδομές.

 Υποδομές για την εξασφάλιση επαρκούς ποσότητας νερού μέσα από συστήματα εξοικονόμησης και ολοκληρωμένης διαχείρισης των υδάτινων πόρων. Υποδομές για την εξασφάλιση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. 

 Υποδομές για την προστασία των ακτών, του τοπίου και της βιοποικιλότητας. Υποδομές τέλος, για την αντιμετώπιση των ακραίων καιρικών φαινομένων.

 Σε επίπεδο επιχειρήσεων, η κλιματική κρίση απαιτεί αλλαγή νοοτροπιών. 

Οι επιχειρηματίες οφείλουν να έχουν υπόψη τα προβλήματα του περιβάλλοντος, όταν επιλέγουν τις επενδύσεις τους, όταν δημιουργούν προϊόντα και υπηρεσίες και όταν διαχειρίζονται τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες. 

 Ένα πρόσφατο παράδειγμα προς μίμηση από άλλο κλάδο, αποτελεί η στάση της BlackRock, της μεγαλύτερης εταιρείας διαχείρισης κεφαλαίων, η οποία ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα ότι θα διπλασιάσει τις πράσινες επενδύσεις της στο 1 τρισ. δολ. μέχρι το 2030. 

 Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι σταδιακά θα εκποιήσει τις επενδύσεις της σε όσες εταιρείες αποκτούν τουλάχιστον το ένα τέταρτο των εσόδων τους από δραστηριότητες που περιλαμβάνουν καύση άνθρακα. 

 Η εποχή μας απαιτεί μία νέα αντίληψη και συν-αντίληψη, απαιτεί μία νέα επιχειρηματική περιβαλλοντική συνείδηση.  

Το σύνολο των επιχειρήσεων που εμπλέκονται στη συν-δημιουργία της τουριστικής εμπειρίας, καλούνται να κάνουν νέες κλιματικά ουδέτερες επιλογές: από τις μεταφορές και τα καταλύματα έως τη γαστρονομία και τις δραστηριότητες. 

Οφείλουμε να ενισχύσουμε τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, να τοποθετούμε συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας και νερού, να επενδύουμε σε βιοκλιματικά κτίρια, να δίδουμε προτεραιότητα στο «τοπικό», να εμπιστευόμαστε πρώτοι τις καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις. Με την κλιματική αλλαγή, η τουριστική βιομηχανία αντιμετωπίζει τώρα μια νέα συνθήκη η οποία δεν αφορά μόνο το παρόν. Αντίθετα, η κλιματική αλλαγή μεταβάλλει μόνιμα τον τρόπο που επιχειρούμε. 

 Πιο συγκεκριμένα, οι μειώσεις στο ανθρακικό αποτύπωμα που καλούνται να πετύχουν οι μεμονωμένες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις μπορεί να διαφέρουν, ανάλογα με το πού βρίσκονται και την τρέχουσα υποδομή τους. 

 Γι’ αυτό και ενθαρρύνω τους επιχειρηματίες του κλάδου, να αναπτύξουν τη δική τους στόχευση υιοθετώντας τις λύσεις που είναι σήμερα διαθέσιμες.

 Η ξενοδοχειακή βιομηχανία ήδη υποστηρίζει και θα πρέπει να συνεχίσει να υποστηρίζει εξελιγμένες προσεγγίσεις. Μια αρχική στρατηγική θα μπορούσε να κινηθεί, κυρίως γύρω από τρεις άξονες: ορθολογική χρήση ενέργειας, ελαχιστοποιώντας την κατανάλωση, βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και αύξηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

 Για παράδειγμα το Ηilton στο Midtown της Νέας Υόρκης, εγκατέστησε στον πέμπτο όροφο εξοπλισμό παραγωγής ενέργειας που λειτουργεί με καθαρότερο φυσικό αέριο.

 Το μίνι αυτό εργοστάσιο των 1,75 megawatt παράγει πάνω από το 50 % του ηλεκτρικού ρεύματος και το 35% του ατμού που απαιτείται για την λειτουργία των σχεδόν 2.000 δωματίων του ξενοδοχείου και μειώνει το αποτύπωμα άνθρακα της επιχείρησης περισσότερο από 30 %. 

Ενθαρρυντικά δεδομένα υπάρχουν και για τη χώρα μας (για παράδειγμα ο αριθμός των πιστοποιημένων «πράσινων» ξενοδοχειακών μονάδων και εταίρων του ομίλου της TUI έχει αυξηθεί κατά 70% από το 2017 έως σήμερα). 

 Αναμφισβήτητα υπάρχει μεγάλος χώρος για βελτίωση και είμαι σίγουρος ότι θα δράσουμε και θα βρεθούμε στη σωστή πλευρά της ιστορίας. 

 Στον ΣΕΤΕ έχουμε θέσει ψηλά στην ατζέντα όλα αυτά τα θέματα και θα εξακολουθήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις να δουλεύουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Παρακολουθούμε με μεγάλη προσοχή το Green Deal της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. 

 H σταδιακή ανακατεύθυνση των ευρωπαϊκών κονδυλίων σε πρωτοβουλίες πράσινης πολιτικής σε συνδυασμό και με μία σειρά άλλων πρωτοβουλιών σε χρηματοδοτικά προγράμματα, θα δώσουν τον αναγκαίο πράσινο προσανατολισμό σε ιδιωτικές και δημόσιες επενδύσεις – κι αυτό μπορεί να επιταχύνει τη μείωση των ρύπων στην Ε.Ε. 

 Το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ, έχοντας στους βασικούς του άξονες την ενίσχυση και αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού τομέα, παρακολουθεί συστηματικά τις εξελίξεις στο ευρύτερο περιβάλλον του κλάδου και επεξεργάζεται προτάσεις για τη διαφύλαξη και την ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητάς του. 

 Σ’ αυτό το πλαίσιο, η παρακολούθηση της κλιματικής αλλαγής και η έγκαιρη αντιμετώπιση των σχετικών επιπτώσεων μέσα από την υιοθέτηση καινοτόμων τεχνολογικών λύσεων αποτελούν προτεραιότητες του Ινστιτούτου. Και οι συνεργασίες αποτελούν τον τρόπο για να ανταποκριθούμε αποτελεσματικά σε όλες τις προκλήσεις που θα εμφανίσει το κοινό μας μέλλον. 

 Κλείνοντας θα ήθελα να σας μεταφέρω ότι ο τουρισμός και οι άνθρωποι του, έχουν αντιμετωπίσει και στο παρελθόν πολλές και μεγάλες προκλήσεις. Μέσα από εποικοδομητική συνεργασία και με την εξέλιξη της τεχνολογίας είμαι πεπεισμένος ότι ο κλάδος θα αποτελέσει για ακόμη μία φορά μέρος της λύσης. 


to synoro blog

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...