Στις 9 Δεκεμβρίου του 1890, δυο διάσημοι Έλληνες συνέπραξαν σε έργα για φλάουτο και πιάνο στο ίδιο θέατρο.
Ως αποτέλεσμα έρευνας στην μουσικογραφία της εποχής, ο φλαουτίστας Πέτρος Στεργιόπουλος και ο πιανίστας Άγις-Νικόλαος Καλαβρυτινός θα αναβιώσουν εκείνη την συναυλία με αυθεντικά έργα ρεπερτορίου των καλλιτεχνών της εποχής του 19ου αίωνα.
133 χρόνια πριν…Η αναβίωση θα είναι μια μοναδική ευκαιρία να απολαύσουμε αυτήν την ιστορική συναυλία και να ανακαλύψουμε τη μουσική κληρονομιά της εποχής.
Αναμφίβολα είναι μια ξεχωριστή ευκαιρία να ταξιδέψουμε πίσω στο χρόνο και να απολαύσουμε την μουσική που τότε αγαπήθηκε τόσο πολύ.
Θέλω να απευθύνω θερμές ευχαριστίες στους καταξιωμένους μουσικούς της εκδήλωσης και ιδιαίτερα στη συγγραφέα και επιμελήτρια του έργου κυρία Στέλλα Κουρμπανά για το σπουδαίο αποτέλεσμα αλλά και για την ιδέα της παρουσίασης της έκδοσης του Ωδείου Αθηνών και της αναβίωσης της συναυλίας
στον ίδιο τόπο, στην Ερμούπολη, την ίδια ημερομηνία , στις 9 Δεκεμβρίου, στον ίδιο χώρο , στο Ιστορικό Θέατρο μας ΑΠΟΛΛΩΝ!».παράλληλα η κ. Λεονταρίτη, ως ανάμνηση της συγκεκριμένης εκδήλωσης προσέφερε στην κ. Κουρμπανά το αναμνηστικό του θεάτρου με τη χαρακτηριστική λύρα του ΑΠΟΛΛΩΝΑ.
Η τρίτομη συλλογική Ιστορία της Μουσικής στη Νεώτερη Ελλάδα (Εκδόσεις του Ωδείου Αθηνών, 2022-24) αποτελεί μια έκδοση ορόσημο, που έρχεται να καλύψει ένα μεγάλο κενό: τη συνολική παρουσίαση της συνεχούς παράδοσης της νεοελληνικής μουσικής ζωής και παραγωγής από την Άλωση έως και σήμερα. Αξιοποιώντας τις τελευταίες μουσικολογικές έρευνες και τον μεγάλο πλούτο παλαιών και νέων αρχειακών πηγών, τρεις εικονογραφημένοι τόμοι και έξι δίσκοι ακτίνας φωτίζουν άγνωστες πτυχές της μουσικής μας Ιστορίας, είπε μεταξύ άλλων η κ Κουρμπανά, υπογραμμίζοντας την πως η Ερμούπολη έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της μουσικής στη Νεώτερη Ελλάδα: «Η Ερμούπολη καταλαμβάνει ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια στην έκδοση αυτή, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην αλλαγή της εικόνας που είχαμε για την μουσική στον τόπο μας κατά τον 19° αιώνα. Όχι μόνο λόγω της εξαιρετικά πλούσιας οπερατικής ζωής, που ξεκίνησε ήδη το 1840 και αποκορυφώθηκε μετά την έναρξη λειτουργίας του Θεάτρου Απόλλων το 1864, αλλά και λόγω της υπόλοιπης μουσικής δραστηριότητας εκτός των πυλών του θεάτρου. Έτσι δεν είναι τυχαίο πως στην Σύρο καλλιεργήθηκε η μουσική κριτική και ο μουσικοθεωρητικός λόγος, που συχνά ξεπερνούσε σε σημασία και αυτόν την πρωτεύουσας. Απόδειξη αποτελεί το γεγονός ότι η πρώτη μουσικολογική διαμάχη στην Ελλάδα έλαβε χώρα στην Ερμούπολη του 19ου αιώνα» είπε χαρακτηριστικά.Εξαιρετική ήταν και η Βαλεντίνη Ποταμιάνου (Ινστιτούτο Κυβέλη) , καθώς με ευρηματικούς διαλόγους με τους μουσικούς επί της σκηνής, συνέβαλλε τα μέγιστα στην αναβίωση του κλίματος της εποχής.Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης ακούστηκαν τα έργα:
Ένρίκου Στέκμεστ (Henri Steckmest), Φαντασίες
Σαλονιού, έργον 17, διά πλαγίαυλον καΐ κλειδοκύμβαλον (Ικδ. 1870):
- «Εις τάς πτέρυγας του φάσματος», μουσικόν θέμα: Φέλιξ Μένδελσων, Ποίησις: Ένρίκος Χάϊνε (Heinrich Heine, 1797-1856)
- «Κοιμήσου καλά, εσύ γλυκιέ μου άγγελε», μουσικόν θέμα: Φραγκίσκος Άμπτ (Franz Abt), έργον 213, Ποίηση: Χέρμαν Χέρς (Hermann Hersch, 1821-1870)
- «Καληνύχτα, γλυκό μου παιδί», μουσικόν θέμα: Φραγκίσκος “Αμπτ (Frantz Abt), Έργον 137/Π, Ποίησις: Λουδοβίκος Σεϋφάρ (Ludwig Seyffardt, 1827-1900)
Βελουδίου (Μιχαήλ; 1865-1953), Βουκολικόν, δια Πλαγίαυλον ή Κλειδοκύμβαλον (πλαγίαυλος κωνικής διατρήσεως)
Ιωάννη Φουστάνου (1856-1933), Πρωινή Έξέγερσις, δια κλειδοκύμβαλον (Αντίτυπο ιστορικού αρχείου Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας)
Γουλλιέλμου Χάϊνεμαγιερ (Guillaume Heinemeyer, 1827- 1869), Φαντασία είς μελωδίαν του Μένδελσώνος, έργον 5 δια πλαγίαυλον καί κλειδοκύμβαλονΜερικά λόγια για τους καλλιτέχνες: Αγη Νικόλαο Καλαβρυτινό (Πιάνο) και Πέτρο Στεργιόπουλο (Φλάουτο σύγχρονο και Φλάουτο 19ου αιώνα)
Ο Πέτρος Στεργιόπουλος είναι Απόφοιτος του Ωδείου Αθηνών (Δίπλωμα Πλαγιαυλου, τάξεις Δ. Φωτόπουλου, Ουρς Ρούτιμαν) και έχει παρακολουθήσει μαθήματα ιστορικά ενήμερης ερμηνείας κοντά στους Stephen Preston (Dartington School of Arts), Christian Gurtner (Austria Barock Akademie) και Stefano Bet (Scuola di Musica Antica Venezia). Κοντσέρτα ως σολίστ με την Ελληνική Ορχήστρα Πατρών, την Sinfonietta Ορχήστρα Εγχόρδων, την Καμεράτα Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής στην Ελλάδα καθώς και με την Arcadia Mundi στο Λονδίνο, πλαισιώνουν σειρά θεματικών ρεσιτάλ στην Αθήνα και την Βιέννη, καθώς και στην Γκρενόμπλ (Γαλλία) και την Λούλεο (Σουηδία). Μελέτες ιστορικών θεμάτων γύρω από το φλάουτο και την πρώιμη σχολή του στην Ελλάδα, συνοδεύουν τις έρευνές του σε καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας των Επιστημών μέσα από τη Μουσική και την Τεχνολογία στο τμήμα Έρευνας & Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής. Από το 2019 είναι συνεργάτης του Κέντρου Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών.
Ο Άγις-Νικόλαος Καλαβρυτινός γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980 και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο πιάνο με την Λένια Ερωδιάδου (Δίπλωμα Αριστα Παμψηφεί, Α’ Βραβείο και διάκριση εξαίρετου ερμηνείας). Είναι κάτοχος πτυχίων Αρμονίας, Αντίστιξης και Φυγής. Έχει αποσπάσει το Α’ Βραβείο στο Διαγωνισμό της Λέσχης Φίλων «Jos£ Carreras», αλλά και διάκριση υποσχόμενου καλλιτέχνη στον 1° Διαγωνισμό Πιάνου Μ. Χαιρογιώργου-Σιγάρα. Με την Ορχήστρα της Ε.Ρ.Τ έχει εμφανιστεί στο Ηρώδειο σε συνεργασία με το English National Ballet και ως σολίστ έχει συμπράξει, μεταξύ άλλων, με την ΚΟΑ στο κοντσέρτο του Ravel στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Από το 2009 είναι διοικητικό μέλος στο Μουσικό Πολιτιστικό Σύλλογο Ψυχικού «Η Ευτέρπη», ενώ τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται στην μουσική συνοδεία μαθημάτων χορού.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου