Στο πανέμορφο χωριό Τριπόταμος στην Τήνο, οι φωτιές ανάβουν από το χάραμα, τα καζάνια γεμίζουν και στήνεται ένα τραπέζι ευλαβικό και συμφιλιωτικό.Μια μεγάλη, μακρόστενη τράπεζα με το ατμοσφαιρικό φως των κεριών να τρεμοπαίζει, ένα τελετουργικό σερβίρισμα γιορτινών εδεσμάτων, χριστουγεννιάτικες ψαλμωδίες από τον παπά του Τριπόταμου, κι ένα παμπάλαιο έθιμο που ενώνει σε έναν μυστικό δείπνο τους άντρες του χωριού. Ο Κάβος είναι ένα έθιμο που συνδυάζει στοιχεία χριστιανικά, μεσαιωνικά και αγιορείτικα, και ταυτόχρονα έχει πολλά κοινά σημεία με λατρευτικά έθιμα της αρχαιότητας. Είναι ένα ανδροκρατούμενο μυσταγωγικό τελετουργικό της Τήνου που αναβιώνει κάθε χρόνο την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς και οι ρίζες του χάνονται στα βάθη των αιώνων.
Ημέρα συμφιλίωσης
Το τελετουργικό ξεκινά αχάραγα, στις 5 τα ξημερώματα ανήμερα των Χριστουγέννων, την ώρα που χτυπούν οι καμπάνες. Ο Κάβος φτάνει πρώτος στην εκκλησία, κρατώντας ένα καλάθι γεμάτο κεριά, φροντίζοντας να μοιράζει από ένα κερί στους πιστούς που μπαίνουν στον ναό. Η λειτουργία ξεκινά, και μόλις ακουστεί ο Χερουβικός Ύμνος, τότε οι μάγειροι παίρνουν την ευλογία του παπά, και αφού προσκυνήσουν την εικόνα της Παναγίας φεύγουν για να ανάψουν τα ξύλα στα τζάκια και να βάλουν επάνω κάτι ψηλά καζάνια, κοντά 80 πόντους, και φαρδιά, με άνοιγμα γύρω στα 50 εκ. Υπεύθυνος για τον συντονισμό των μαγειρεμάτων είναι και πάλι ο Κάβος. Είναι επιφορτισμένος με την ευθύνη να συγκεντρώσει τα υλικά και να τα παραδώσει στον μάγειρα που είναι μόνιμος κάτοικος του Τριπόταμου. «Τα παλιά χρόνια, πέρα από το ρύζι, δεν αγοράζανε τίποτε άλλο, είχαν απ’ όλα. Και το κρέας τους, και τα αμπελόφυλλα, και το κρασί τους, τα πάντα» λέει ο κ. Κάρολος. Τα μαγειρέματα πολλές φορές γίνονται κάτω από τις χαρακτηριστικές καμάρες στα καλντερίμια του χωριού, για να είναι προστατευμένοι από τις ξαφνικές μπόρες και τον αέρα.Καθισμένοι στην κοινή τράπεζα
Ο Ιερέας, που παρακάθεται και εκείνος στο γεύμα, λέει μια ευχή και αμέσως μετά σερβίρονται τα φαγητά με την ίδια πάντοτε, αδιασάλευτη σειρά και τάξη εις τους αιώνας των αιώνων. Σύμφωνα με το έθιμο μόνο άντρες μαγειρεύουν, μόνο άντρες σερβίρουν. Εκτός από τους μόνιμους κατοίκους του χωριού, που δεν ξεπερνούν τα 60 άτομα, στο τραπέζι μπορεί να καθίσει και κάποιος καλεσμένος των Τριποταμιανών, αποκλειστικά γένους αρσενικού. Οποιοσδήποτε άλλος μπορεί να παρακολουθήσει από κάποια απόσταση, και μόνο μετά το πέρας του τραπεζιού μπορούν και οι υπόλοιποι επισκέπτες, μαζί και με τις γυναίκες του χωριού να καθίσουν και να φάνε.Ένα μενού συμβολικό
Κάθε φαγητό έχει τον συμβολισμό του. Το τέταρτο στη σειρά πιάτο που σερβίρεται είναι οι ντολμάδες, που συμβολίζουν την ομόνοια και την αδελφοσύνη, που είναι τα κύρια χαρακτηριστικά που προσδίδονται σε αυτό το γεύμα για τους ομοτράπεζους του Κάβου. Όπως είναι σφιχτό το ρύζι μέσα στους τυλιγμένους λαχανοντολμάδες, έτσι πρέπει και οι χωριανοί να είναι μεταξύ τους κοντά, μονιασμένοι κι ενωμένοι ο ένας δίπλα στον άλλο. «Τους ντολμάδες τους κάνουμε με λαχανόφυλλα ζεματισμένα, και η γέμισή τους περιέχει ανάκατα 8 κιλά κιμά μοσχαρίσιο από τα περισσέματα του ρόστου και του βραστού, 4 κιλά ρύζι νυχάκι, 4 μάτσα μαϊντανό ψιλοκομμένο, 5-6 κρεμμύδια ξερά, τριμμένα στον τρίφτη, αλάτι και πιπέρι, και 1 κιλό ελαιόλαδο. Τους βράζουμε στο καζάνι με νερό που σχεδόν να τους καλύπτει, μαζί και με 1 κιλό βούτυρο. Όταν γίνουν τους σερβίρουμε σε πιατέλες και τους περιχύνουμε με μπεσαμέλ που τη φτιάχνουμε ξινή, με μπόλικο χυμό λεμόνι, γύρω στα 7 λίτρα ζουμί από τους ντολμάδες, καμιά δεκαπενταριά αυγά και 3 φακελάκια κορν φλάουρ, όλα μαζί βρασμένα μέχρι να γίνουν κρέμα και να πήξουν. Με τούτα εδώ τα υλικά φτιάχνουμε κάπου 3.000 ντολμάδες» λέει ο κ. Κώστας.Τελευταία σερβίρονται το ρόστο και οι μοσχαρίσιες γλώσσες, που και αυτές έχουν ένα αποτροπαϊκό χαρακτήρα, να διώχνουν δηλαδή τη γλωσσοφαγιά. «Για το ρόστο βάζουμε στο καζάνι κοντά στα 12 κιλά μοσχαρίσιο κρέας από στρογγυλό και από νουά , σε ολόκληρα, μεγάλα κομμάτια τυλιγμένα μέσα σε δίχτυ, στα οποία έχουμε μπήξει από 4 ολόκληρες σκελίδες σκόρδο στο καθένα. Μαζί με το κρέας βάζουμε χύμα στο καζάνι και 1 κιλό πελτέ ντομάτας, 4 ξύλα κανέλας, 4 φύλλα δάφνης, 5-6 κόκκους μπαχάρι, 1 μπουκάλι κόκκινο κρασί, αλάτι και πιπέρι. Βάζουμε και νερό να μισοκαλύπτει το κρέας, και μαγειρεύουμε το φαγητό μέχρι να τσιμπιέται το κρέας και να μαλακώσει καλά».
Στο τέλος του δείπνου προσφέρονται χειμωνιάτικα φρούτα όπως μήλα, πορτοκάλια και μανταρίνια. Φυσικά από το δείπνο δεν λείπει το κρασί. Άφθονο, λευκό και στυφό, από ντόπια Ποταμίσια, που τα παλιά χρόνια το κάνανε ρετσίνα. Το πίνουν σε τσίγκινα τάσια-κούπες που μοιάζουν με μικρά μπολάκια.Η ώρα της διαδοχής
Ποδαρικό στα σπίτια κάνει η εικόνα
Ανήμερα την Πρωτοχρονιά, ο Κάβος, κρατώντας την εικόνα της Γεννήσεως, προπορεύεται της λιτανείας, η οποία φέρει το «ακοίμητο φως», που δεν έχει σβήσει από τότε που απαντά το έθιμο. Η λιτανεία σταματάει σε κάθε σπίτι του χωριού. Επιβάλλεται το ποδαρικό να γίνει από το «ακοίμητο φως» και τις εικόνες. Κανείς δεν επιτρέπεται να επισκεφτεί σπίτι του χωριού νωρίτερα. Ο παπάς κάνει αγιασμό και το καντήλι του σπιτιού ανάβει με το ακοίμητο φως. «Περιμένουμε αυτή την ημέρα πώς και πώς. Για εμάς είναι μεγάλη χαρά το να μπει η εικόνα στο σπίτι μας» λέει ο κ. Κάρολος Μέγκουλας.
Ετσι κανουνε και στη σεριφο αδελφωσυνη μπραβο !
ΑπάντησηΔιαγραφή