Φιλόδοξο σχέδιο να γίνει η Ελλάδα παγκόσμιο κέντρο yachting
ενεργοποιεί η κυβέρνηση επιχειρώντας να προσελκύσει σκάφη αναψυχής πολλά
εκ των οποίων έδιωξε από τις ελληνικές μαρίνες της η νομοθεσία του
2009.
Το σχέδιο που περιλαμβάνει κίνητρα ελλιμενισμού, φοροελαφρύνσεις,
διαφάνεια, άρση της πολυνομίας και μέτρα για την ανάπτυξη του θαλάσσιου
τουρισμού εν γένει θα μπορούσε με βάση μελέτη του Πανεπιστημίου Πειραιώς
να φέρει έως και 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ επιπλέον έσοδα για την
οικονομία εάν επετύγχανε να προσελκύσει 100 χιλιάδες περισσότερα σκάφη
αναψυχής.
Σύμφωνα με την μελέτη που θα παρουσιασθεί την επόμενη εβδομάδα, προσχέδιο της οποίας παρουσιάστηκε και σε κλειστή συνάντηση στα φετινά Ποσειδώνια, αυτή τη στιγμή ελλιμενίζονται περί τις 13 χιλιάδες σκάφη αναψυχής ανά την επικράτεια που στηρίζουν άμεσα ή έμμεσα 59 χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Φιλόδοξοι στόχοι
Εάν η χώρα μπορούσε σε βάθος χρόνου να φέρει στις θάλασσές της 100 χιλιάδες επιπλέον σκάφη οι θέσεις εργασίας θα αυξάνονταν τουλάχιστον κατά 300 χιλιάδες και θα δημιουργείτο προσθετό εισόδημα 2,7 δισ. Πρέπει να σημειωθεί ότι κοντά στα 120 επαγγέλματα στηρίζονται στα σκάφη αναψυχής.
Υπενθυμίζεται ότι τα ελληνικά νησιά και ακρογιάλια αποτελούν κορυφαίο προορισμό του θαλασσίου τουρισμού και ειδικά με σκάφη αναψυχής. Όμως το σκάφος αναψυχής στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή επιβαρύνεται από υπερβολική φορολογία.
Ο θλιβερός απολογισμός των μέτρων του 2009
Με την νομοθετική ρύθμιση του 2009 έφυγαν για γειτονικές χώρες περίπου το 25% των σκαφών που έδεναν μέχρι τότε σε ελληνικές μαρίνες. Σκάφη, κυρίως ξένων ιδιοκτητών, προκαλώντας μεγάλη ζημιά στις τοπικές οικονομίες. Πολλά εξ’ αυτών πήγαν στην Τουρκία.
Το συγκριτικό πλεονέκτημα
Η Ελλάδα διαθέτει ακτογραμμή δεκαέξι χιλιάδων χιλιομέτρων αλλά εδώ ελλιμενίζονται μόνο περί τις 13 χιλιάδες σκάφη, ελληνικά η ξένα. Εννέα χιλιάδες εκ των οποίων σε μαρίνες. Τουναντίον η Γαλλία με μόλις τρεισήμισι χιλιάδες χιλιόμετρα ακτογραμμή, μεγάλο μέρος των οποίων στον Ατλαντικό, φιλοξενεί 200 χιλιάδες σκάφη, εκατόν εξήντα χιλιάδες εκ των οποίων σε μαρίνες.
Στα επαγγελματικά δε σκάφη ο κλάδος πλήττεται οικονομικώς από την υπάρχουσα νομοθεσία. Βαίνει δε προς αφανισμό καθώς τα ελληνικά επαγγελματικά σκάφη αναψυχής δεν είναι ανταγωνιστικά, τα ξένα πληθαίνουν στις ελληνικές θάλασσες και χρησιμοποιούν ως λιμάνια αφετηρίας την πατρίδα τους.
Σε αυτό το περιβάλλον και με αυτά τα επιστημονικά δεδομένα η κυβέρνηση δια των υπουργείων ναυτιλίας, οικονομικών και τουρισμού έχει έτοιμο προς παρουσίαση σχέδιο νομού που μεταξύ άλλων επιδιώκει να επανεκκινήσει την οικονομική δραστηριότητα στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού και των συναφών επαγγελμάτων.
Πλάνο για megayachts
Εντός του ίδιου πλάνου βρίσκεται και η επιχείρηση προσέλκυσης πολύ μεγάλων θαλαμηγών ή Mega yachts για να χρησιμοποιούνται και να παραμένουν στην Ελλάδα ή δυνατόν καθ’όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Με βασική επιδίωξη την δημιουργία ενιαίου, απλού και ασφαλούς δικαίου, γίνεται κωδικοποίηση των διάσπαρτων ρυθμίσεων, εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας, εναρμόνισή της με τις σύγχρονες πρακτικές και τις κοινοτικές διατάξεις και μηχανοργάνωση όλων των συναφών αρμόδιων υπηρεσιών όπως νηολόγια, λεμβολόγια και υπηρεσίες του ΥΝΑ.
«Τέλη κυκλοφορίας» για τα yacht
Στα πλαίσια αυτά επανέρχεται σύμφωνα με υπηρεσιακούς παράγοντες και η θέσπιση τέλος παραμονής και πλόων σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής ανεξαρτήτως σημαίας η οποία αν και ήταν έτοιμη να γίνει νωρίτερα αποσυρθεί για να ενταχθεί στο συνολικό νομοσχέδιο για τον θαλάσσιο τουρισμό.
Με αυτό τέλος παραμονής και πλόων καταργούνται «ορισμένες φορολογικές επιβαρύνσεις που είχαν θεσπιστεί στο πρόσφατο παρελθόν και οι οποίες αποδείχθηκαν απρόσφορες, καθώς δεν συνεισέφεραν στην αύξηση της φορολογητέας ύλης και των φορολογικών εσόδων, αλλά αντίθετα δημιούργησαν συνθήκες ύφεσης, με αποτέλεσμα την μείωση του κύκλου εργασιών των ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού, την απώλεια θέσεων εργασίας σε όλο τον κλάδο (υπάλληλοι, πληρώματα, τεχνικοί, συντηρητές, ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, κλπ.) και την απομάκρυνση ελληνικών και αλλοδαπών πλοίων αναψυχής από την Ελλάδα».
Αποσαφηνίζεται επίσης το φορολογικό καθεστώς εισόδου και παραμονής ιδιωτικών πλοίων αναψυχής στην ελληνική επικράτεια με παράλληλη απλοποίηση των σχετικών διαδικασιών (one stop shop).
Εκτιμάται ότι θα αποφευχθεί έτσι το φαινόμενο αλλοδαποί ιδιοκτήτες, που ελλιμενίζουν ιδιωτικά πλοία αναψυχής στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του χειμώνα και επανέρχονται το καλοκαίρι, να έχουν επιβαρυνθεί με άγνωστους φόρους και επιβαρύνσεις και θα εισπράττει το κράτος ένα σταθερό και προϋπολογισμό έσοδο κάθε έτος.
Ποιος πληρώνει και πόσο
Το τέλος δεν θα επιβάλλεται σε επαγγελματικά πλοία αναψυχής, σε μηχανοκίνητα ιδιωτικά πλοία αναψυχής ολικού μήκους έως 12 μέτρα, καθώς και σε ιστιοφόρα ιδιωτικά πλοία αναψυχής ολικού μήκους έως 15 μέτρα.
Με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα:
-Το τέλος παραμονής και πλόων (ΤΠΠ) θα υπολογίζεται σε ετήσια βάση και θα καταβάλλεται για χρονικά διάστημα, ενός, τριών, έξι ή δώδεκα μηνών, ανάλογα με τον χρόνο παραμονής του πλοίου στα ελληνικά χωρικά ύδατα. Για τον υπολογισμό του τέλους θα λαμβάνεται υπόψη το ολικό μήκος του πλοίου.
-Για τα μηχανοκίνητα ιδιωτικά πλοία, το ΤΠΠ ορίζεται στα 200 ευρώ ανά μέτρο από τα 12 ως τα 15 μέτρα, στα 300 ευρώ από τα 15 ως τα 20 μέτρα, στα 400 ευρώ από τα 20 ως τα 24 μέτρα και στα 500 ευρώ για τα επόμενα μέτρα από 24 μέτρα και πάνω.
-Για τα ιστιοφόρα ιδιωτικά πλοία, το ΤΠΠ ορίζεται στα 200 ευρώ ανά μέτρο από τα 15 ως τα 20 μέτρα, στα 300 ευρώ από τα 20 ως τα 25 μέτρα και στα 400 ευρώ για τα επόμενα μέτρα από τα 25 μέτρα και πάνω.
-Η καταβολή του ΤΠΠ θα γίνεται με την αγορά ειδικού σήματος, που αντιστοιχεί στην κατηγορία του σκάφους και στην κατηγορία της εκάστοτε διάρκειάς του. Η πληρωμή του και η χορήγηση του ειδικού σήματος θα γίνεται στην λιμενική αρχή του πρώτου λιμένα εισόδου στην ελληνική επικράτεια.
Για τα πλοία με σημαία χώρας εκτός της Ε.Ε., του ΕΟΧ και της ΕΖΕΣ, το ΤΠΠ καταβάλλεται και το ειδικό σήμα χορηγείται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή,η οποία εκδίδει και το σχετικό δελτίο κίνησης.
Πως η Καταλωνία μαζεύει μισό δισ. από το yachting
Στην Καταλωνία, σύμφωνα με στοιχεία του ICOMIA Marinas Group, κάθε νέα θέση εργασίας σε μια μαρίνα εκτιμάται ότι δημιουργεί εννιά θέσεις εργασίας στην τοπική οικονομία. Στη Βαρκελώνη για κάθε 100 νέες θέσεις σκαφών σε μαρίνες δημιουργούνται 4,4 νέες θέσεις εργασίας στη μαρίνα και 100 θέσεις εργασίας σε υποστηρικτικούς για το yachting κλάδους.
Μελέτη της Ισπανικής Ένωσης Τουριστικών Λιμένων του 2010 δείχνει πως κάθε τουρίστας που ξοδεύει 100 ευρώ σε μία μαρίνα, ξοδεύει άλλα 450 στην τοπική οικονομία.
Το συνολικό οικονομικό όφελος για την Καταλωνία από δραστηριότητες yachting αγγίζει τα 480 εκατ. ευρώ ετησίως, εκ των οποίων τα 196,8 εκατ. πάνε σε ναυτικές υπηρεσίες, τα 99,6 εκατ. στην αγορά εξοπλισμού, τα 87 εκατ. σε μαρίνες και τα 37,1 εκατ. σε υπηρεσίες και προϊόντα εστίασης.
Σύμφωνα με την μελέτη που θα παρουσιασθεί την επόμενη εβδομάδα, προσχέδιο της οποίας παρουσιάστηκε και σε κλειστή συνάντηση στα φετινά Ποσειδώνια, αυτή τη στιγμή ελλιμενίζονται περί τις 13 χιλιάδες σκάφη αναψυχής ανά την επικράτεια που στηρίζουν άμεσα ή έμμεσα 59 χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Φιλόδοξοι στόχοι
Εάν η χώρα μπορούσε σε βάθος χρόνου να φέρει στις θάλασσές της 100 χιλιάδες επιπλέον σκάφη οι θέσεις εργασίας θα αυξάνονταν τουλάχιστον κατά 300 χιλιάδες και θα δημιουργείτο προσθετό εισόδημα 2,7 δισ. Πρέπει να σημειωθεί ότι κοντά στα 120 επαγγέλματα στηρίζονται στα σκάφη αναψυχής.
Υπενθυμίζεται ότι τα ελληνικά νησιά και ακρογιάλια αποτελούν κορυφαίο προορισμό του θαλασσίου τουρισμού και ειδικά με σκάφη αναψυχής. Όμως το σκάφος αναψυχής στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή επιβαρύνεται από υπερβολική φορολογία.
Ο θλιβερός απολογισμός των μέτρων του 2009
Με την νομοθετική ρύθμιση του 2009 έφυγαν για γειτονικές χώρες περίπου το 25% των σκαφών που έδεναν μέχρι τότε σε ελληνικές μαρίνες. Σκάφη, κυρίως ξένων ιδιοκτητών, προκαλώντας μεγάλη ζημιά στις τοπικές οικονομίες. Πολλά εξ’ αυτών πήγαν στην Τουρκία.
Το συγκριτικό πλεονέκτημα
Η Ελλάδα διαθέτει ακτογραμμή δεκαέξι χιλιάδων χιλιομέτρων αλλά εδώ ελλιμενίζονται μόνο περί τις 13 χιλιάδες σκάφη, ελληνικά η ξένα. Εννέα χιλιάδες εκ των οποίων σε μαρίνες. Τουναντίον η Γαλλία με μόλις τρεισήμισι χιλιάδες χιλιόμετρα ακτογραμμή, μεγάλο μέρος των οποίων στον Ατλαντικό, φιλοξενεί 200 χιλιάδες σκάφη, εκατόν εξήντα χιλιάδες εκ των οποίων σε μαρίνες.
Στα επαγγελματικά δε σκάφη ο κλάδος πλήττεται οικονομικώς από την υπάρχουσα νομοθεσία. Βαίνει δε προς αφανισμό καθώς τα ελληνικά επαγγελματικά σκάφη αναψυχής δεν είναι ανταγωνιστικά, τα ξένα πληθαίνουν στις ελληνικές θάλασσες και χρησιμοποιούν ως λιμάνια αφετηρίας την πατρίδα τους.
Σε αυτό το περιβάλλον και με αυτά τα επιστημονικά δεδομένα η κυβέρνηση δια των υπουργείων ναυτιλίας, οικονομικών και τουρισμού έχει έτοιμο προς παρουσίαση σχέδιο νομού που μεταξύ άλλων επιδιώκει να επανεκκινήσει την οικονομική δραστηριότητα στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού και των συναφών επαγγελμάτων.
Πλάνο για megayachts
Εντός του ίδιου πλάνου βρίσκεται και η επιχείρηση προσέλκυσης πολύ μεγάλων θαλαμηγών ή Mega yachts για να χρησιμοποιούνται και να παραμένουν στην Ελλάδα ή δυνατόν καθ’όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Με βασική επιδίωξη την δημιουργία ενιαίου, απλού και ασφαλούς δικαίου, γίνεται κωδικοποίηση των διάσπαρτων ρυθμίσεων, εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας, εναρμόνισή της με τις σύγχρονες πρακτικές και τις κοινοτικές διατάξεις και μηχανοργάνωση όλων των συναφών αρμόδιων υπηρεσιών όπως νηολόγια, λεμβολόγια και υπηρεσίες του ΥΝΑ.
«Τέλη κυκλοφορίας» για τα yacht
Στα πλαίσια αυτά επανέρχεται σύμφωνα με υπηρεσιακούς παράγοντες και η θέσπιση τέλος παραμονής και πλόων σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής ανεξαρτήτως σημαίας η οποία αν και ήταν έτοιμη να γίνει νωρίτερα αποσυρθεί για να ενταχθεί στο συνολικό νομοσχέδιο για τον θαλάσσιο τουρισμό.
Με αυτό τέλος παραμονής και πλόων καταργούνται «ορισμένες φορολογικές επιβαρύνσεις που είχαν θεσπιστεί στο πρόσφατο παρελθόν και οι οποίες αποδείχθηκαν απρόσφορες, καθώς δεν συνεισέφεραν στην αύξηση της φορολογητέας ύλης και των φορολογικών εσόδων, αλλά αντίθετα δημιούργησαν συνθήκες ύφεσης, με αποτέλεσμα την μείωση του κύκλου εργασιών των ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού, την απώλεια θέσεων εργασίας σε όλο τον κλάδο (υπάλληλοι, πληρώματα, τεχνικοί, συντηρητές, ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, κλπ.) και την απομάκρυνση ελληνικών και αλλοδαπών πλοίων αναψυχής από την Ελλάδα».
Αποσαφηνίζεται επίσης το φορολογικό καθεστώς εισόδου και παραμονής ιδιωτικών πλοίων αναψυχής στην ελληνική επικράτεια με παράλληλη απλοποίηση των σχετικών διαδικασιών (one stop shop).
Εκτιμάται ότι θα αποφευχθεί έτσι το φαινόμενο αλλοδαποί ιδιοκτήτες, που ελλιμενίζουν ιδιωτικά πλοία αναψυχής στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του χειμώνα και επανέρχονται το καλοκαίρι, να έχουν επιβαρυνθεί με άγνωστους φόρους και επιβαρύνσεις και θα εισπράττει το κράτος ένα σταθερό και προϋπολογισμό έσοδο κάθε έτος.
Ποιος πληρώνει και πόσο
Το τέλος δεν θα επιβάλλεται σε επαγγελματικά πλοία αναψυχής, σε μηχανοκίνητα ιδιωτικά πλοία αναψυχής ολικού μήκους έως 12 μέτρα, καθώς και σε ιστιοφόρα ιδιωτικά πλοία αναψυχής ολικού μήκους έως 15 μέτρα.
Με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα:
-Το τέλος παραμονής και πλόων (ΤΠΠ) θα υπολογίζεται σε ετήσια βάση και θα καταβάλλεται για χρονικά διάστημα, ενός, τριών, έξι ή δώδεκα μηνών, ανάλογα με τον χρόνο παραμονής του πλοίου στα ελληνικά χωρικά ύδατα. Για τον υπολογισμό του τέλους θα λαμβάνεται υπόψη το ολικό μήκος του πλοίου.
-Για τα μηχανοκίνητα ιδιωτικά πλοία, το ΤΠΠ ορίζεται στα 200 ευρώ ανά μέτρο από τα 12 ως τα 15 μέτρα, στα 300 ευρώ από τα 15 ως τα 20 μέτρα, στα 400 ευρώ από τα 20 ως τα 24 μέτρα και στα 500 ευρώ για τα επόμενα μέτρα από 24 μέτρα και πάνω.
-Για τα ιστιοφόρα ιδιωτικά πλοία, το ΤΠΠ ορίζεται στα 200 ευρώ ανά μέτρο από τα 15 ως τα 20 μέτρα, στα 300 ευρώ από τα 20 ως τα 25 μέτρα και στα 400 ευρώ για τα επόμενα μέτρα από τα 25 μέτρα και πάνω.
-Η καταβολή του ΤΠΠ θα γίνεται με την αγορά ειδικού σήματος, που αντιστοιχεί στην κατηγορία του σκάφους και στην κατηγορία της εκάστοτε διάρκειάς του. Η πληρωμή του και η χορήγηση του ειδικού σήματος θα γίνεται στην λιμενική αρχή του πρώτου λιμένα εισόδου στην ελληνική επικράτεια.
Για τα πλοία με σημαία χώρας εκτός της Ε.Ε., του ΕΟΧ και της ΕΖΕΣ, το ΤΠΠ καταβάλλεται και το ειδικό σήμα χορηγείται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή,η οποία εκδίδει και το σχετικό δελτίο κίνησης.
Πως η Καταλωνία μαζεύει μισό δισ. από το yachting
Στην Καταλωνία, σύμφωνα με στοιχεία του ICOMIA Marinas Group, κάθε νέα θέση εργασίας σε μια μαρίνα εκτιμάται ότι δημιουργεί εννιά θέσεις εργασίας στην τοπική οικονομία. Στη Βαρκελώνη για κάθε 100 νέες θέσεις σκαφών σε μαρίνες δημιουργούνται 4,4 νέες θέσεις εργασίας στη μαρίνα και 100 θέσεις εργασίας σε υποστηρικτικούς για το yachting κλάδους.
Μελέτη της Ισπανικής Ένωσης Τουριστικών Λιμένων του 2010 δείχνει πως κάθε τουρίστας που ξοδεύει 100 ευρώ σε μία μαρίνα, ξοδεύει άλλα 450 στην τοπική οικονομία.
Το συνολικό οικονομικό όφελος για την Καταλωνία από δραστηριότητες yachting αγγίζει τα 480 εκατ. ευρώ ετησίως, εκ των οποίων τα 196,8 εκατ. πάνε σε ναυτικές υπηρεσίες, τα 99,6 εκατ. στην αγορά εξοπλισμού, τα 87 εκατ. σε μαρίνες και τα 37,1 εκατ. σε υπηρεσίες και προϊόντα εστίασης.
Πηγή : Του Ηλία Γ. Μπέλλου
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου