Θα μπορούσαμε να προσελκύσουμε διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές
στην Ελλάδα; Η απάντηση είναι, σαφώς, «ναι» αρκεί να επιλυθούν ζητήματα
που διαιωνίζονται δεκαετίες και λειτουργούν ανασταλτικά.
Οι φοροαπαλλαγές, που ισχύουν σε όλες τις άλλες χώρες και η επιστροφή φόρου κατά 25-30%, οι ευκολίες στις αδειοδοτήσεις από δημόσιες υπηρεσίες μέσω του Film Commission (που είχε θεσμοθετηθεί από την εποχή του Γιώργου Παπαλιού) αλλά και η μεταφορά χορήγησης αδειών από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο στις κατά τόπους Εφορείες Αρχαιοτήτων για τα γυρίσματα σε αρχαιολογικούς χώρους είναι ορισμένα από τα μέτρα που προτίθεται να λάβει άμεσα η πολιτική ηγεσία.
Αυτά είπε χθες ο αν. υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης σε συνέντευξη Τύπου στα γραφεία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
Με την ευκαιρία καλωσόρισε και ευχαρίστησε τα μέλη του νέου Δ.Σ που διόρισε πριν από λίγο καιρό, με πρόεδρο τον Αλέξη Γρίβα. Οσο για την εκκρεμότητα του διορισμού του γενικού διευθυντή ο κ. Ξυδάκης εξέφρασε την αισιοδοξία ότι θα επιλυθεί τις επόμενες ημέρες. «Εχουμε προκηρύξει τη θέση και προχωρούμε στις συνεντεύξεις. Μόλις επιλεγεί ο νέος γενικός διευθυντής όλα θα προχωρήσουν πιο γρήγορα, δεδομένης και της ακινησίας την οποία είχε υποστεί το ΕΚΚ, εξ αιτίας του προηγούμενου Δ.Σ.», είπε ο Αλέξης Γρίβας.
Η προσέλκυση διεθνών κινηματογραφικών παραγωγών για γυρίσματα στην Ελλάδα κρατάει περισσότερο από δύο δεκαετίες, αλλά χωρίς αποτελέσματα. Η Αντζελα Γκερέκου είχε παρουσιάσει ολόκληρο πλάνο τον περασμένο Οκτώβριο χωρίς ωστόσο να προχωρήσει οποιαδήποτε εφαρμογή. Το θέμα επανέρχεται ως προτεραιότητα όχι μόνον του υπουργείου Πολιτισμού αλλά όλης της κυβέρνησης.
Ο Νίκος Ξυδάκης τόνισε ότι τα οφέλη θα είναι πολλαπλά, για «την οικονομία, τον τουρισμό, την ελληνική κινηματογραφία». Εχει ήδη πραγματοποιηθεί σύσκεψη με τη συμμετοχή πέντε υπουργείων. Ωστόσο ολοκληρωτικά αρμόδιο για τα φορολογικά κίνητρα και τις απαλλαγές είναι το υπουργείο Οικονομικών και συγκεκριμένα η αν. υπουργός Νάντια Βαλαβάνη.
Ο Νίκος Ξυδάκης αναρωτήθηκε γιατί η Ελλάδα έχει μείνει απ' έξω από την προσοδοφόρα επιχειρηματικότητα της κινηματογραφικής βιομηχανίας καθώς σύμφωνα με στοιχεία η διαφήμιση για έναν τόπο που γυρίζεται μια ταινία (από την Κεφαλονιά του «Λοχαγού Κορέλι», μέχρι τη Νέα Ζηλανδία του «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών») είναι τέτοια, που ο τουρισμός διπλασιάζεται.
Υψηλά επίσης είναι τα άμεσα έσοδα. Μια μεσαίου προϋπολογισμού ταινία δαπανά ημερησίως τουλάχιστον 50.000 ευρώ και τα γυρίσματα κρατούν τουλάχιστον 30 ημέρες, «στήνεται ένα μικρό εργοστάσιο».
Κι ενώ πληθώρα μεγάλων κινηματογραφικών παραγωγών γυρίζονται από τη Μάλτα μέχρι τη Βουλγαρία και τη Σερβία αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα γυρίζονται μόλις τρεις ταινίες χαμηλού προϋπολογισμού, συνολικού τζίρου 5,5 εκατ. ευρώ.
Ο Ν. Ξυδάκης είπε ότι σημαντικό ρόλο θα παίξει το Film Commission (μια εθνική επιτροπή) που θα διευκολύνει τους ξένους εξασφαλίζοντας τις απαραίτητες άδειες (από το Λιμενικό και το Δασαρχείο μέχρι την Αστυνομία και την Τροχαία). Οσο για τις κινηματογραφήσεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία (από τη Δήλο μέχρι τη Μεσσήνη) μελετάται η μεταφορά των εγκρίσεων στις κατά τόπους εφορείες.
Ετσι θα προχωρούν ταχύτερα οι άδειες υπό την προϋπόθεση ότι θα διασφαλίζεται το μνημείο με την παρακολούθηση των γυρισμάτων από αρχαιολόγους και φύλακες. Σε ειδικές περιπτώσεις το αίτημα θα παραπέμπεται στο ΚΑΣ.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ΕΚΚ Αλέξης Γρίβας αναφέρθηκε στις δυσλειτουργίες του άμεσου παρελθόντος με τη στασιμότητα στις εγκρίσεις ταινιών και τη μεγάλη προσπάθεια που γίνεται ώστε το ΕΚΚ να τα βγάλει πέρα και να ενισχυθούν οι κινηματογραφιστές. Για παράδειγμα, οι ταινίες που έχουν αρχίσει γυρίσματα (Τ. Μπουλμέτη, Χρ. Δήμα, Μ. Μανουσάκη) θα εξεταστούν κανονικά σαν να μην είχαν ξεκινήσει.
Στους άμεσους στόχους του ΕΚΚ είναι η εφαρμογή του 1,5% (επένδυση στην παραγωγή ποσοστού των ακαθαρίστων εσόδων των ιδιωτικών καναλιών) και η ενίσχυση του σεναρίου. Ο κ. Γρίβας αναφέρθηκε και στην εικόνα του κινηματογράφου μας στο εξωτερικό. «Δεν αντιμετωπίζεται πλέον σαν φτωχός συγγενής.
Δικό μας μέλημα είναι να δούμε πώς μπορούν τα βραβεία και οι διακρίσεις στα φεστιβάλ να μεταφραστούν σε εμπορική ώθηση. Πέρυσι υπογράφηκε μια σημαντική συμφωνία με το Γαλλικό Κέντρο Κινηματογράφου. Ελπίζουμε ότι θα έχουμε συνέχεια».
Πηγή : http://www.efsyn.gr/
Οι φοροαπαλλαγές, που ισχύουν σε όλες τις άλλες χώρες και η επιστροφή φόρου κατά 25-30%, οι ευκολίες στις αδειοδοτήσεις από δημόσιες υπηρεσίες μέσω του Film Commission (που είχε θεσμοθετηθεί από την εποχή του Γιώργου Παπαλιού) αλλά και η μεταφορά χορήγησης αδειών από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο στις κατά τόπους Εφορείες Αρχαιοτήτων για τα γυρίσματα σε αρχαιολογικούς χώρους είναι ορισμένα από τα μέτρα που προτίθεται να λάβει άμεσα η πολιτική ηγεσία.
Αυτά είπε χθες ο αν. υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης σε συνέντευξη Τύπου στα γραφεία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
Με την ευκαιρία καλωσόρισε και ευχαρίστησε τα μέλη του νέου Δ.Σ που διόρισε πριν από λίγο καιρό, με πρόεδρο τον Αλέξη Γρίβα. Οσο για την εκκρεμότητα του διορισμού του γενικού διευθυντή ο κ. Ξυδάκης εξέφρασε την αισιοδοξία ότι θα επιλυθεί τις επόμενες ημέρες. «Εχουμε προκηρύξει τη θέση και προχωρούμε στις συνεντεύξεις. Μόλις επιλεγεί ο νέος γενικός διευθυντής όλα θα προχωρήσουν πιο γρήγορα, δεδομένης και της ακινησίας την οποία είχε υποστεί το ΕΚΚ, εξ αιτίας του προηγούμενου Δ.Σ.», είπε ο Αλέξης Γρίβας.
Η προσέλκυση διεθνών κινηματογραφικών παραγωγών για γυρίσματα στην Ελλάδα κρατάει περισσότερο από δύο δεκαετίες, αλλά χωρίς αποτελέσματα. Η Αντζελα Γκερέκου είχε παρουσιάσει ολόκληρο πλάνο τον περασμένο Οκτώβριο χωρίς ωστόσο να προχωρήσει οποιαδήποτε εφαρμογή. Το θέμα επανέρχεται ως προτεραιότητα όχι μόνον του υπουργείου Πολιτισμού αλλά όλης της κυβέρνησης.
Ο Νίκος Ξυδάκης τόνισε ότι τα οφέλη θα είναι πολλαπλά, για «την οικονομία, τον τουρισμό, την ελληνική κινηματογραφία». Εχει ήδη πραγματοποιηθεί σύσκεψη με τη συμμετοχή πέντε υπουργείων. Ωστόσο ολοκληρωτικά αρμόδιο για τα φορολογικά κίνητρα και τις απαλλαγές είναι το υπουργείο Οικονομικών και συγκεκριμένα η αν. υπουργός Νάντια Βαλαβάνη.
Ο Νίκος Ξυδάκης αναρωτήθηκε γιατί η Ελλάδα έχει μείνει απ' έξω από την προσοδοφόρα επιχειρηματικότητα της κινηματογραφικής βιομηχανίας καθώς σύμφωνα με στοιχεία η διαφήμιση για έναν τόπο που γυρίζεται μια ταινία (από την Κεφαλονιά του «Λοχαγού Κορέλι», μέχρι τη Νέα Ζηλανδία του «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών») είναι τέτοια, που ο τουρισμός διπλασιάζεται.
Υψηλά επίσης είναι τα άμεσα έσοδα. Μια μεσαίου προϋπολογισμού ταινία δαπανά ημερησίως τουλάχιστον 50.000 ευρώ και τα γυρίσματα κρατούν τουλάχιστον 30 ημέρες, «στήνεται ένα μικρό εργοστάσιο».
Κι ενώ πληθώρα μεγάλων κινηματογραφικών παραγωγών γυρίζονται από τη Μάλτα μέχρι τη Βουλγαρία και τη Σερβία αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα γυρίζονται μόλις τρεις ταινίες χαμηλού προϋπολογισμού, συνολικού τζίρου 5,5 εκατ. ευρώ.
Ο Ν. Ξυδάκης είπε ότι σημαντικό ρόλο θα παίξει το Film Commission (μια εθνική επιτροπή) που θα διευκολύνει τους ξένους εξασφαλίζοντας τις απαραίτητες άδειες (από το Λιμενικό και το Δασαρχείο μέχρι την Αστυνομία και την Τροχαία). Οσο για τις κινηματογραφήσεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία (από τη Δήλο μέχρι τη Μεσσήνη) μελετάται η μεταφορά των εγκρίσεων στις κατά τόπους εφορείες.
Ετσι θα προχωρούν ταχύτερα οι άδειες υπό την προϋπόθεση ότι θα διασφαλίζεται το μνημείο με την παρακολούθηση των γυρισμάτων από αρχαιολόγους και φύλακες. Σε ειδικές περιπτώσεις το αίτημα θα παραπέμπεται στο ΚΑΣ.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ΕΚΚ Αλέξης Γρίβας αναφέρθηκε στις δυσλειτουργίες του άμεσου παρελθόντος με τη στασιμότητα στις εγκρίσεις ταινιών και τη μεγάλη προσπάθεια που γίνεται ώστε το ΕΚΚ να τα βγάλει πέρα και να ενισχυθούν οι κινηματογραφιστές. Για παράδειγμα, οι ταινίες που έχουν αρχίσει γυρίσματα (Τ. Μπουλμέτη, Χρ. Δήμα, Μ. Μανουσάκη) θα εξεταστούν κανονικά σαν να μην είχαν ξεκινήσει.
Στους άμεσους στόχους του ΕΚΚ είναι η εφαρμογή του 1,5% (επένδυση στην παραγωγή ποσοστού των ακαθαρίστων εσόδων των ιδιωτικών καναλιών) και η ενίσχυση του σεναρίου. Ο κ. Γρίβας αναφέρθηκε και στην εικόνα του κινηματογράφου μας στο εξωτερικό. «Δεν αντιμετωπίζεται πλέον σαν φτωχός συγγενής.
Δικό μας μέλημα είναι να δούμε πώς μπορούν τα βραβεία και οι διακρίσεις στα φεστιβάλ να μεταφραστούν σε εμπορική ώθηση. Πέρυσι υπογράφηκε μια σημαντική συμφωνία με το Γαλλικό Κέντρο Κινηματογράφου. Ελπίζουμε ότι θα έχουμε συνέχεια».
Πηγή : http://www.efsyn.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου