φώτα αχνόφεγγα κι
απόκοσμες σκιές»
Γράφει ο Μιχάλης Χατζάκης
Το Θέατρο Σκιών,
απόσταγμα λαϊκής θυμοσοφίας και αισθητικής, ακολουθεί τη μοίρα και την πείρα
του δημοτικού μας τραγουδιού. Προφορική παράδοση από στόμα σε στόμα, που
διυλίζει κι ολοκληρώνεται με τη διαδικασία της ελεύθερης μεταφοράς. Κάθε
προικισμένος καραγκιοζοπαίχτης προσθέτει κι αυτός κι από ένα μικρό λιθαράκι στο
όλο οικοδόμημα, για να διατηρείται η παλαιότητά του και να συντηρείται η δομική
του αντοχή. Αυτός είναι και ο λόγος που ο καραγκιοζοπαίχτης εξακολουθεί να
κρατάει ακόμα τα πρωτεία των λαογραφικών αναζητήσεων. Δεν απαρνιέται τίποτα
παλιό, απλούστατα δέχεται μέσα του και το καινούργιο. Έτσι δημιουργείται μια
συνένωση στοιχείων που εκπροσωπεί τα ήθη και τα έθιμα κάθε γενιάς που πέρασε
διαβατάρισσα από τα μαντράκια με τους σκονισμένους πάγκους.
Τύποι κλασικοί και
αναλλοίωτοι μαζί με εφήμερα επινοήματα συνθέτουν στη δισδιάστατη σκηνή του μια
άλλη εικονιστική αντίληψη που προσεγγίζει και αναζητά τα όρια της φαντασίας.
Όλος ο κόσμος του ένα φτηνιάρικο πανάκι τεντωμένο, φώτα αχνόφεγγα κι απόκοσμες
σκιές. Κι όμως στην προχειρότητα του υλικού αυτού υπάρχει η πνοή της
αλαχάνιαστης δημιουργίας. Κίνηση, λόγος, ευρηματικότητα, παράδοση θεατρική και
δεξιοτεχνία. Βέβαια στην εποχή μας, εποχή των παρεξηγήσεων, μια τέχνη τόσο
λαϊκή, δεμένη με τη γεύση της κληματαριάς, τη μυρωδιά του δυόσμου, του βασιλικού,
ήταν επόμενο να βρεί σφιχτές μορφές κι αλύγιστες γραβάτες που θα κατηγορούσαν
την αξία της. Τους ενοχλεί η μορφοποιημένη αλήθεια, το ταπεινό και το απλό, που
θωρακίζει και ευαισθητοποιεί την καθημερινότητα, κι ακόμα περισσότερο ο
Καραγκιόζης, που με το περίγραμμά του καταγγέλει τις δόλιες προθέσεις του
πολιτισμού μας. Η καμπούρα του, λαλίστατη κι αποκαλυπτική, συμβολίζει τα βάρη
του λαού, η ασκήμια του τα δακτυλικά αποτυπώματα της κοινωνίας, η αμορφωσιά κι
η πείνα του τις πραγματικές προθέσεις των κρατούντων.
Πού αναπτύχθηκε η
Οθωμανική αυτοκρατορία; Από πού άντλησε τις κύριες πολιτισμικές της καταβολές;
Ποιά η παιδεία της γύρω από το θέατρο; Το Βυζάντιο με την πτώση του εξέθρεψε πολιτισμικά
ολόκληρη την Ευρώπη και δε θα επηρέαζε την οθωμανική αυτοκρατορία που αδράχτηκε
σαν τον κισσό απ΄τα ριζοκλώναρά του; Η σχέση επομένως του Κaragoz και Καραγκιόζη βρίσκεται στοιχειοθετημένη στην παράδοση του ελληνισμού
και εκεί θα πρέπει να ανατρέχει κάθε έρευνα. Επιγραμματικά θα μπορούσαμε να
πούμε τα εξής: Οι Τούρκοι δανειστήκανε το όνομα από τη βυζαντινή παράδοση, η
οθωμανική αυτοκρατορία το διατήρησε και η νεότερη Ελλάδα το παρέλαβε σαν κάτι
φυσικό και σύμφωνο με τις καταβολές της. Αν οι έλληνες καραγκιοζοπαίχτες δεν
αποκαλέσανε τον Καραγκιόζη Μαυρομάτη, που είχαν όλο το ιστορικό δικαίωμα, αυτό
περισσότερο τους τιμά παρά τους θίγει. Σεβαστήκανε τους λαϊκούς δεσμούς, την
καθημερινότητα που εκτρέφει τη ζωή και παράλληλα την προσήλωσή τους στην ουσία
και όχι στα επιδερμικά φαινόμενα.
Έτσι λοιπόν ο πασάς
αποτελεί την πάσης φύσεως αυθαίρετη εξουσία, ο Βεληγκέκας τη σιδηρά κατάσταση
που την υποστηρίζει, οι τούρκοι αξιωματικοί και όλη η οθωμανική κουστωδία τις
μύγες που εμπορεύονται με γάντι και υψηλή διαλεκτική την αδικία. Είναι με λίγα
λόγια πρόσωπα διαχρονικά και πολυεθνικά, αν θέλετε. Τώρα, αν το ελληνικό Θέατρο
Σκιών καλά και ντε θέλει να τους ονομάζει Οθωμανούς και όχι Άγγλους, Γάλλους,
Αμερικανούς, αυτό συμβαίνει, γιατί το επιβάλλει η παράδοση.
http://peritexnisologos.blogspot.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου