Το παραμύθι πως με τον ελεύθερο ανταγωνισμό θα λυθούν τα προβλήματα των ακτοπλοϊκών συνδέσεων των νησιών έχει πλέον αρχίσει να ενοχλεί τον κόσμο των δυτικών Κυκλάδων .Μέ όποιον και να μιλήσεις θα σου πεί σίγουρα πως τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι πανάκριβα.Βλέπουμε πια καθαρά ότι οι εταιρείες από το 2008 και μετά έχουν πάρει τον κατήφορο οι ζημιές τους ξεπερνούν κατά πολύ το 1 δις ευρώ. Αρκετές από αυτές δεν πληρώνουν ούτε τα δανειά τους . Η πτώση του τζίρους προσεγγίζει το 40% για το κλάδο. Τα καινούρια τους πλοία πωλούνται στο εξωτερικό προκειμένου οι εταιρείες να εξασφαλίσουν κεφάλαια κίνησης. Για να μειώσουν το κόστος λειτουργίας όλα τα πλοία πάνε σαν χελώνες , και το ταξίδι κρατάει περισσότερο.
Είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο πως καταφέρνουμε μέχρι σήμερα να ταξιδεύουμε με τα πλοία αυτά στις δυτικές κυκλάδεςπου η ηλικία τους ξεπερνά τα 35-40 χρόνια Οι νεοφιλελεύθερες εμμονές οδηγούν τις διοικήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών, εδώ και 20 χρόνια, από τραγικά λάθη σε εγκληματικές επιλογές
Σήμερα είναι απαραίτητη η συγκρότηση ενός δημόσιου
φορέα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών στην ιδιοκτησία του οποίου θα περάσουν
όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας και τα ναυπηγία. Υποχρέωσή του θα είναι να
διασφαλίζει την καθημερινή σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα
και μεταξύ τους ακόμη κι αν αυτή η δραστηριότητα είναι ζημιογόνα. Το
κόστος των ζημιών θα καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Θα
λειτουργεί υπό εργατικό έλεγχο.
Στις 5 Φεβρουαρίου του 2014 πραγματοποιήθηκε μια εξαιρετικά κρίσιμη συνεδρίασης του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών στον Πειραιά.Η κόντρα που ξέσπασε μεταξύ ΝΕΛ και του υπουργείου εμπορικής ναυτιλίας δείχνει τις προθέσεις της κυβέρνησης για το τι ακριβώς θελει να κάνει με το ακτοπλοϊκό Η στριμωγμένη εταιρεία της ΝΕΛ μέσω του διευθύνοντα συμβούλου της κυρίου Αρβανίτη αποκάλυψε την πολιτική του υπουργού κυρίου Μ Βαρβιτσιώτη και δικαιώνει τους εκπροσώπους των νησιών
Με λίγα λόγια ο Κύριος Αρβανίτης καταγγέλλει τον μονοπωλιακό χαρακτήρα των τριών μεγάλων εταιρειών Hellenic Seaways, η ΑΝΕΚ καιGroup Attica και την διαπλοκή τους με την τράπεζα Πειραιώς Λέει ο κύριος Ιωάννης Αβραντίνης ο οποίος αρχίζει να αποκαλύπτει ποιο είναι το σχέδιο που έχουν καταστρώσει κυβέρνηση και τράπεζες για την ακτοπλοΐα στο Αιγαίο Συγκεκριμένα είπε: «Τη Δευτέρα 20 Ιανουαρίου συναντήθηκαν στα γραφεία της Τράπεζας Πειραιώς οι εκπρόσωποι των τραπεζών, σύμβουλος του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου με το διευθύνοντα σύμβουλο της Τράπεζας Πειραιώς και συμβούλους της εταιρείας Mc Kinsey.
Το σχέδιο που συμφώνησαν είναι να δημιουργηθεί ένα μονοπώλιο όπως η Aegean στις αερογραμμές. Αυτό είναι το σχέδιο των τραπεζιτών». Έτσι η τράπεζα Πειραιώς με τις ευλογίες της κυβέρνησης αποκτά τον έλεγχο στις τοπικές οικονομίες των νησιών .
Με ένα σχέδιο που θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις
Λοιπόν το θέμα είναι ότι πέρα από τα προβλήματα με τα καύσιμα και που εντείνουν την δυσκολία μιας ακτοπλοϊκής σύνδεσης πολλά νησιά θα υποβαθμιστούν και αναρωτιέμαι Δέν είναι δικαίωμα του νησιώτη μια ακτοπλοϊκή σύνδεση σε ορθολογική βάση Δέν μπορεί να δημιουργηθεί μια συμφωνία που να εξυπηρετεί και τα δύο μέρη Όλες οι κυβερνήσεις μετά το ναυάγιο του Σάμινα Express έδειξαν έμπρακτα πως αποδέχονται στις επιλογές του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Ν.Δ., ΠΑΣΟΚ κι αργότερα οι μνημονιακές συγκυβερνήσεις Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ – ΛΑΟΣ, Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ και Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ ακολούθησαν και ακολουθούν χωρίς παρέκκλιση την ίδια πολιτική. Προκρίνοντας μάλιστα την ενίσχυση εκείνου του τμήματος που έχει πετύχει μεγαλύτερη συγκέντρωση κεφαλαίων και έχει καλύτερη διασύνδεση με τον τραπεζικό κεφάλαιο. Η καταστροφή των μικρών ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι αναγκαία για να επιβιώσουν οι μεγάλες. Εξέχουσα θέση σε αυτό το μπλοκ εξουσίας έχει η Χρυσή Αυγή, η οποία ποτέ στην Βουλή δεν ήρθε σε κόντρα με το εφοπλιστικό κεφάλαιο. Παράλληλα έχει αναλάβει ως ειδική την αποδυνάμωση του ναυτεργατικού κινήματος, κάνει τα πάντα να μην εφαρμόζονται οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας, για να μειωθούν οι μισθοί και να περάσουν οι ατομικές συμβάσεις σε ναυτικούς και ναυτεργάτες.
Στις 5 Φεβρουαρίου του 2014 πραγματοποιήθηκε μια εξαιρετικά κρίσιμη συνεδρίασης του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών στον Πειραιά.Η κόντρα που ξέσπασε μεταξύ ΝΕΛ και του υπουργείου εμπορικής ναυτιλίας δείχνει τις προθέσεις της κυβέρνησης για το τι ακριβώς θελει να κάνει με το ακτοπλοϊκό Η στριμωγμένη εταιρεία της ΝΕΛ μέσω του διευθύνοντα συμβούλου της κυρίου Αρβανίτη αποκάλυψε την πολιτική του υπουργού κυρίου Μ Βαρβιτσιώτη και δικαιώνει τους εκπροσώπους των νησιών
Με λίγα λόγια ο Κύριος Αρβανίτης καταγγέλλει τον μονοπωλιακό χαρακτήρα των τριών μεγάλων εταιρειών Hellenic Seaways, η ΑΝΕΚ καιGroup Attica και την διαπλοκή τους με την τράπεζα Πειραιώς Λέει ο κύριος Ιωάννης Αβραντίνης ο οποίος αρχίζει να αποκαλύπτει ποιο είναι το σχέδιο που έχουν καταστρώσει κυβέρνηση και τράπεζες για την ακτοπλοΐα στο Αιγαίο Συγκεκριμένα είπε: «Τη Δευτέρα 20 Ιανουαρίου συναντήθηκαν στα γραφεία της Τράπεζας Πειραιώς οι εκπρόσωποι των τραπεζών, σύμβουλος του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου με το διευθύνοντα σύμβουλο της Τράπεζας Πειραιώς και συμβούλους της εταιρείας Mc Kinsey.
Το σχέδιο που συμφώνησαν είναι να δημιουργηθεί ένα μονοπώλιο όπως η Aegean στις αερογραμμές. Αυτό είναι το σχέδιο των τραπεζιτών». Έτσι η τράπεζα Πειραιώς με τις ευλογίες της κυβέρνησης αποκτά τον έλεγχο στις τοπικές οικονομίες των νησιών .
Με ένα σχέδιο που θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις
- 1 Με την συγχώνευση των ακτοπλοικών εταιρειών
- 2 Με την αναδιαρθρωση του ακτοπλοικού δικτύου και την κατάργηση πολλών από τις υπάρχουσες γραμμές και η δημιουργία κύριων και δευτερευουσών γραμμών.
- Για παράδειγμα η Μυτιλήνη θα έχει απευθείας σύνδεση με τον Πειραιά (κύρια γραμμή), ενώ η Χίος και η Λήμνος θα συνδέονται μόνο με την Μυτιλήνη (δευτερεύουσες γραμμές). Αντίστοιχα ένα λιμάνι της Σάμου θα έχει σύνδεση με τον Πειραιά, η Ικαρία θα έχει σύνδεση μόνο με τη Σάμο και οι Φούρνοι μόνο με την Ικαρία. Με τον ίδιο τρόπο θα αντιμετωπισθούν οι συνδέσεις των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων με τον Πειραιά.Με λίγα λόγια για να πας στο νησί αν δεν είσαι πρωτεύων προορισμός θα χρειαστείς και δεύτερο πλοίο για να πας Τι να πει κανείς για την φαντασία των αρμοδίων δημιουργείται λοιπόν μια κατάσταση απομώνωσης για πάρα πολλά νησιά και ο στόχος του υπουργείου είναι να γεμίζουν τ α πλοία στις κύριες γραμμές και να αυξάνονται τα κέρδη στις ναυτιλιακές εταιρείες τον επιβάτη τον έχουν χεσμένο την τοπική οικονομία την έχουν γραμμένη στα παλιά τους τα παπούτσια αν σας αρέσει πατριώτες δεν έχουμε πλοία λέει ο υπουργός και έχει την εντύπωση ότι μας λέει αυτό ειναι το σωστό .Και σαν να μην φτάνουν όλα αυτά έρχεται και το νούμερο
- 3 Η μείωση της πυκνότητας των δρομολογίων
- Το χειμώνα 2013 – 2014 για πρώτη φορά η Λέσβο, η Σύρος και άλλα μεγάλα νησιά του Αιγαίου δεν είχαν καθημερινή σύνδεση με τον Πειραιά για τέσσερις μήνες. Η κατάσταση αυτή θα είναι μόνιμο φαινόμενο τα επόμενα χρόνια.Αν σε όλα αυτά προσθέσετε και την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών είναι σαν να μας θάβουν ζωντανούς Αυτό θα απογειώσει το κόστος ζωής Οι φωστήρες του υπουργείου και οι τραπεζίτες προκειμένου να μην θιγούν τα συμφέροντα των εφοπλιστών απομονώνουν την πλειονότητα των νησιών με συνέπεια να επέλθει ερημοποίηση και μετανάστευση και όσοι δεν μεταναστεύσουν και έχουν την οικονομική δυνατότητα θα παίρνουν το υδροπλάνο που θα γεμίσει παντού το αιγαίο ΄Μου φαίνεται ότι έχουν την αίσθηση ότι τα νησιά ανήκουν στους εφοπλιστές Και έτσι η τράπεζα Πειραιώς θα γίνει ο ρυθμιστής της ανόδου του τουριστικού προϊόντος ενός νησιού η της καθόδου του θα αγοράζει τζάμπα γη
Λοιπόν το θέμα είναι ότι πέρα από τα προβλήματα με τα καύσιμα και που εντείνουν την δυσκολία μιας ακτοπλοϊκής σύνδεσης πολλά νησιά θα υποβαθμιστούν και αναρωτιέμαι Δέν είναι δικαίωμα του νησιώτη μια ακτοπλοϊκή σύνδεση σε ορθολογική βάση Δέν μπορεί να δημιουργηθεί μια συμφωνία που να εξυπηρετεί και τα δύο μέρη Όλες οι κυβερνήσεις μετά το ναυάγιο του Σάμινα Express έδειξαν έμπρακτα πως αποδέχονται στις επιλογές του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Ν.Δ., ΠΑΣΟΚ κι αργότερα οι μνημονιακές συγκυβερνήσεις Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ – ΛΑΟΣ, Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ και Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ ακολούθησαν και ακολουθούν χωρίς παρέκκλιση την ίδια πολιτική. Προκρίνοντας μάλιστα την ενίσχυση εκείνου του τμήματος που έχει πετύχει μεγαλύτερη συγκέντρωση κεφαλαίων και έχει καλύτερη διασύνδεση με τον τραπεζικό κεφάλαιο. Η καταστροφή των μικρών ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι αναγκαία για να επιβιώσουν οι μεγάλες. Εξέχουσα θέση σε αυτό το μπλοκ εξουσίας έχει η Χρυσή Αυγή, η οποία ποτέ στην Βουλή δεν ήρθε σε κόντρα με το εφοπλιστικό κεφάλαιο. Παράλληλα έχει αναλάβει ως ειδική την αποδυνάμωση του ναυτεργατικού κινήματος, κάνει τα πάντα να μην εφαρμόζονται οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας, για να μειωθούν οι μισθοί και να περάσουν οι ατομικές συμβάσεις σε ναυτικούς και ναυτεργάτες.
Ο ΣΥΡΙΖΑ κι άλλες μικρότερες δυνάμεις σπέρνουν
αυταπάτες όταν λέει πως μπορεί να υπάρξει ένα μικτό μοντέλο στην
ακτοπλοΐα, όπου θα συνυπάρχουν το κράτος, η αυτοδιοίκηση και οι
εφοπλιστές. Αυτό το μοντέλο στην ουσία θα χαρίζει τις κερδοφόρες γραμμές
στους εφοπλιστές και θα κρατάει για το κράτος τις ζημιογόνες γραμμές.
Πρόκειται για συνταγές που δεν μπορούν να εφαρμοστούν στο Αιγαίο. Οι
θιασώτες του μοντέλου των σκανδιναβικών κρατών καλό είναι να αντιληφθούν
πως άλλο είναι να συνδέει ένα πλοίο τον Πειραιά με τις Δυτικές Κυκλάδες
κι άλλο την Δανία με την Νορβηγία.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ κινείται στο πλαίσιο
σοσιαλδημοκρατικών πολιτικών παλαιάς κοπής, που το κόμμα τις αξιωματικής
αντιπολίτευσης τις παρουσιάζει ως δικές του καινοτόμες προτάσεις.
Το ΚΚΕ ορθά επισημαίνει τα αδιέξοδα της σημερινής
πολιτικής και θέτει ως στόχος την δημιουργία δημόσιου φορέα για την
ακτοπλοΐα.
Όμως μεταθέτει την υλοποίηση του στο απώτερο μέλλον και την
λαϊκή εξουσία. Κι έτσι κατευθύνει τις λαϊκές διεκδικήσεις τού σήμερα σε
αμυντικούς αγώνες για να μην αυξηθούν περαιτέρω οι τιμές των εισιτηρίων,
να μην συγχωνευθεί το ΝΑΤ με το ΙΚΑ κ.ο.κ. Με συνέπεια οι ηρωικοί
αγώνες που δίνουν τα μέλη και τα στελέχη του στον ναυτεργατικό χώρο να
επιτυγχάνουν πολύ μικρά αποτελέσματα.
Στις πρόσφατες περιφερειακές εκλογές η
περιφερειακή παράταξη «Ανταρσία στο Αιγαίο» διατύπωσε μια συνεκτική
πρόταση για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Η πρόταση αυτή στηρίζεται
στην αρχή πως οι πυκνές, ασφαλείς, γρήγορες και ποιοτικές ακτοπλοϊκές
συνδέσεις είναι δικαίωμα των νησιωτών.
Γι’ αυτό και είναι αναγκαίο να
δημιουργηθεί ένας φορέας δημόσιος ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, ο οποίος θα
πάρει υπό τον έλεγχο του όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας, χωρίς να
αποζημιώσει τους εφοπλιστές. Στον ίδιο φορέα θα υπαχθούν και τα ναυπηγία
που λειτουργούν στην χώρα.
Με γνώμονα τις κοινωνικές ανάγκες και τα
εργατικά δικαιώματα θα σχεδιαστεί ένας νέος ακτοπλοϊκός χάρτης που θα
εξασφαλίζει καθημερινή σύνδεση των νησιών μεταξύ τους και με την
ηπειρωτική Ελλάδα. Παράλληλα θα εκπονηθεί ένα πρόγραμμα κατασκευής νέων
πλοίων, κατάλληλα για τις ανάγκες των Ελληνικών νησιών, που θα
χρησιμοποιούν νέες τεχνολογικές εφαρμογές για να μειώσουν το κόστος
κίνησης.
Τα πλοία θα κατασκευαστούν στα εγχώρια ναυπηγεία και έτσι θα
αντιμετωπισθεί η ανεργία του κλάδου. Ο φορέας θα λειτουργεί υπό εργατικό
έλεγχο και αν έχει ζημιές αυτές θα καλύπτονται από τον κρατικό
προϋπολογισμό.
Η παραπάνω πολιτική πρόταση απευθύνεται στους
νησιώτες, του ναυτικούς και τους εργαζομένους – ανέργους της ναυπηγικής
βιομηχανίας. Αυτοί πρέπει να την πάρουν στα χέρια και να την κάνουν
υλοποιήσουν. Η εφαρμογή της είναι φανερό ότι δεν μπορεί να επιτευχθεί με
μια κυβερνητική εναλλαγή.
Απαιτεί ανατροπή της κυβέρνησης και της
κυβερνητικής πολιτικής, σύγκρουση με το εφοπλιστικό κεφάλαιο και την
Ευρωπαϊκή Ένωση που εκ των πραγμάτων θα οδηγήσει σε έξοδο από την Ε.Ε.
Είναι φανερό πως για να επιτευχθούν οι στόχοι που προαναφέραμε
απαιτείται η συγκρότηση ενός πολύ πιο δυναμικού λαϊκού κινήματος στα
νησιά και νέου εργατικού κινήματος, που με μαζικούς και αποφασιστικούς
λαϊκούς αγώνες θα επιβάλουν την υλοποίηση τους.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου