Τα υδροπλάνα, μία από τις λιγοστές επενδύσεις που η συγκυβέρνηση
έχει στηρίξει, δεν ήρθαν κανένα από τα τελευταία δύο καλοκαίρια....
Θα έρθουν το φετινό θέρος, το τρίτο, κατά σειρά, των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ εάν δεν υπάρξουν πρόωρες εκλογές; Η απάντηση είναι αρνητική.
Το αργότερο, έως και τον Απρίλιο, οι εταιρείες που διατίθενται να λανσάρουν τις μεταφορές με αμφίβια αεροσκάφη από το καλοκαίρι του 2017 θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει σειρά πολυάριθμων και σύνθετων ζητημάτων (παραχώρηση λειτουργίας και έναντι ποιου τιμήματος, τιμολογιακή, εμπορική πολιτική, διαφημιστική καμπάνια, προσλήψεις κτλ). Ο χρόνος, λοιπόν, δεν επαρκεί, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, αλλά και ο περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, Θόδωρος Γαλιατσάτος. Όπως σημείωσε, χθες, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ δεν είναι δυνατόν να τοποθετηθεί χρονικά η δημιουργία ενός δικτύου υδατοδρομίων.
"Αν θα έχουμε την άνοιξη υδατοδρόμια θα γίνει μόνο σε ένα περιορισμένο δίκτυο” είπε. Και ο χρόνος δεν επαρκεί, δεδομένου ότι η αγορά περιμένει ακόμη το νομοσχέδιο του υπ. Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρ. Σπίρτζη, ενώ η αυτονόμηση του κλάδου μεταφορών, μετά τον αναμενόμενο, για σήμερα, δομικό ανασχηματισμό, αναμένεται να "παραλύσει” τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Ο νόμος Σπίρτζη
Ως αποτέλεσμα, όλα είναι στον αέρα. Όπως σημειώνουν όσοι γνωρίζουν, στην μη τήρηση του Ν.4146/13 που προβλέπει ανώτατο χρονικό όριο 65 ημερών για την αξιολόγηση ενός φακέλου, από την υποβολή του προς αδειοδότηση, προστέθηκε η νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη.
Το νομοσχέδιο αλλάζει το ιδιοκτησιακό καθεστώς των υδατοδρομίων. Σήμερα το κόστος για την υλοποίηση της υποδομής μπορεί να αναληφθεί είτε από τα λιμενικά ταμεία, τους οργανισμούς λιμένων ή τους δήμους, δηλαδή από ένα δημόσιο φορέα ανάπτυξης. Είτε από ιδιώτες στην ιδιοκτησία των οποίων θα βρίσκεται το υδατοδρόμιο.
Μετά τη ψήφιση του νομοσχεδίου Σπίρτζη, τα υδατοδρόμια θα είναι μόνο δημόσια ("η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου χορηγείται μόνο στο Δημόσιο, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού, και σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου των οποίων την πλειοψηφία των μετοχών έχει το Δημόσιο”). Το σκεπτικό του Υποδομών είναι ότι δεν είναι δυνατόν να ανήκουν τα υδατοδρόμια σε ιδιώτες, εταιρεία ή φυσικό πρόσωπο, καθώς "τι θα γίνει σε περίπτωση πτώχευσης;”
Ωστόσο, το νέο αυτό πλαίσιο, πλήττει τον έναν από τους δύο μελλοντικούς παίκτες της συγκεκριμένης αγοράς. Την Hellenic Seaplanes δηλαδή, που έχει επενδύσει σημαντικά ποσά στη δημιουργία ιδιωτικών υδατοδρομίων. Μάλιστα, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, όσες άδειες ιδιωτών βρίσκονται σε εκκρεμότητα, περιέρχονται στο λιμενικό ταμείο ή το Δήμο, δηλαδή κρατικοποιούνται!
Περιμένουν το νομοσχέδιο
Όλα αυτά όταν το νομοσχέδιο Σπίρτζη, περίπου δύο μήνες μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης (9 Σεπτ.), δεν έχει ακόμη κατατεθεί στη Βουλή προς συζήτηση και ψήφιση, με τους -όποιους- υποψήφιους επενδυτές να βρίσκονται σε κινούμενη άμμο. Και εάν συνυπολογιστεί ότι το νομοσχέδιο κατατέθηκε προς διαβούλευση στις 5 Αυγούστου, το...κενό αέρος γίνεται μεγαλύτερο.
Πλέον, το επόμενο επεισόδιο θα γραφεί όταν κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο, γεγονός που εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε συγκεκριμένες-δεν αποκλείεται δραματικές- αποφάσεις τους επενδυτές.
Δύο υδατοδρόμια σε τρία χρόνια
Το μόνο βέβαιο είναι ότι για την αδειοδότηση του πρώτου υδατοδρομίου στην Κέρκυρα, η κυβέρνηση με κορμό τη Νέα Δημοκρατία χρειάστηκε 20 μήνες (με αφετηρία τις 18.4.2013 οπότε δημοσιεύθηκε ο Ν.4146 για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις). Για την αδειοδότηση του δεύτερου υδατοδρομίου στους Παξούς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ (με αφετηρία την 25η Ιανουαρίου 2015) χρειάστηκε περίπου 18 μήνες.
Απαιτήθηκαν, δηλαδή, συνολικά τρία χρόνια και δύο μήνες για να αδειοδοτηθούν δύο υδατοδρόμια τα οποία βρίσκονται στον ίδιο Νομό (Κέρκυρας). Την ίδια στιγμή, η Κροατία σε δύο χρόνια αδειοδότησε 11 υδατοδρόμια.
Αυτή τη στιγμή, η Ελλάδα διαθέτει μόλις δύο "έτοιμα" υδατοδρόμια, καθώς τα υπόλοιπα βρίσκονται είτε στο σημείο μηδέν είτε στη φάση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης είτε την έχουν λάβει. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν εγκριθεί 13 περιβαλλοντικές άδειες για υδατοδρόμια σε Αγία Μαρίνα Γραμματικού, Αλόννησο, Βόλο, Θεσσαλονίκη, Παξούς, Πάτμο, Πάτρα, Ρέθυμνο, Σκόπελο, Σκύρο, Τήνος και Ηράκλειο, ενώ επίκειται η περιβαλλοντική αδειοδότηση υδατοδρομίου στο Λαύριο. Στα Ιόνια νησιά, οι συγκεκριμένες υποδομές βρίσκονται στη φάση της έγκρισης των προγραμματικών συμβάσεων με τα λιμενικά ταμεία, τους Δήμους και το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Δημήτρης Δελεβέγκος
Πηγή:capital
NewsRoom Mykonos Ticker
Το αργότερο, έως και τον Απρίλιο, οι εταιρείες που διατίθενται να λανσάρουν τις μεταφορές με αμφίβια αεροσκάφη από το καλοκαίρι του 2017 θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει σειρά πολυάριθμων και σύνθετων ζητημάτων (παραχώρηση λειτουργίας και έναντι ποιου τιμήματος, τιμολογιακή, εμπορική πολιτική, διαφημιστική καμπάνια, προσλήψεις κτλ). Ο χρόνος, λοιπόν, δεν επαρκεί, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, αλλά και ο περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, Θόδωρος Γαλιατσάτος. Όπως σημείωσε, χθες, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ δεν είναι δυνατόν να τοποθετηθεί χρονικά η δημιουργία ενός δικτύου υδατοδρομίων.
"Αν θα έχουμε την άνοιξη υδατοδρόμια θα γίνει μόνο σε ένα περιορισμένο δίκτυο” είπε. Και ο χρόνος δεν επαρκεί, δεδομένου ότι η αγορά περιμένει ακόμη το νομοσχέδιο του υπ. Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρ. Σπίρτζη, ενώ η αυτονόμηση του κλάδου μεταφορών, μετά τον αναμενόμενο, για σήμερα, δομικό ανασχηματισμό, αναμένεται να "παραλύσει” τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Ο νόμος Σπίρτζη
Ως αποτέλεσμα, όλα είναι στον αέρα. Όπως σημειώνουν όσοι γνωρίζουν, στην μη τήρηση του Ν.4146/13 που προβλέπει ανώτατο χρονικό όριο 65 ημερών για την αξιολόγηση ενός φακέλου, από την υποβολή του προς αδειοδότηση, προστέθηκε η νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη.
Το νομοσχέδιο αλλάζει το ιδιοκτησιακό καθεστώς των υδατοδρομίων. Σήμερα το κόστος για την υλοποίηση της υποδομής μπορεί να αναληφθεί είτε από τα λιμενικά ταμεία, τους οργανισμούς λιμένων ή τους δήμους, δηλαδή από ένα δημόσιο φορέα ανάπτυξης. Είτε από ιδιώτες στην ιδιοκτησία των οποίων θα βρίσκεται το υδατοδρόμιο.
Μετά τη ψήφιση του νομοσχεδίου Σπίρτζη, τα υδατοδρόμια θα είναι μόνο δημόσια ("η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου χορηγείται μόνο στο Δημόσιο, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού, και σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου των οποίων την πλειοψηφία των μετοχών έχει το Δημόσιο”). Το σκεπτικό του Υποδομών είναι ότι δεν είναι δυνατόν να ανήκουν τα υδατοδρόμια σε ιδιώτες, εταιρεία ή φυσικό πρόσωπο, καθώς "τι θα γίνει σε περίπτωση πτώχευσης;”
Ωστόσο, το νέο αυτό πλαίσιο, πλήττει τον έναν από τους δύο μελλοντικούς παίκτες της συγκεκριμένης αγοράς. Την Hellenic Seaplanes δηλαδή, που έχει επενδύσει σημαντικά ποσά στη δημιουργία ιδιωτικών υδατοδρομίων. Μάλιστα, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, όσες άδειες ιδιωτών βρίσκονται σε εκκρεμότητα, περιέρχονται στο λιμενικό ταμείο ή το Δήμο, δηλαδή κρατικοποιούνται!
Περιμένουν το νομοσχέδιο
Όλα αυτά όταν το νομοσχέδιο Σπίρτζη, περίπου δύο μήνες μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης (9 Σεπτ.), δεν έχει ακόμη κατατεθεί στη Βουλή προς συζήτηση και ψήφιση, με τους -όποιους- υποψήφιους επενδυτές να βρίσκονται σε κινούμενη άμμο. Και εάν συνυπολογιστεί ότι το νομοσχέδιο κατατέθηκε προς διαβούλευση στις 5 Αυγούστου, το...κενό αέρος γίνεται μεγαλύτερο.
Πλέον, το επόμενο επεισόδιο θα γραφεί όταν κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο, γεγονός που εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε συγκεκριμένες-δεν αποκλείεται δραματικές- αποφάσεις τους επενδυτές.
Δύο υδατοδρόμια σε τρία χρόνια
Το μόνο βέβαιο είναι ότι για την αδειοδότηση του πρώτου υδατοδρομίου στην Κέρκυρα, η κυβέρνηση με κορμό τη Νέα Δημοκρατία χρειάστηκε 20 μήνες (με αφετηρία τις 18.4.2013 οπότε δημοσιεύθηκε ο Ν.4146 για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις). Για την αδειοδότηση του δεύτερου υδατοδρομίου στους Παξούς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ (με αφετηρία την 25η Ιανουαρίου 2015) χρειάστηκε περίπου 18 μήνες.
Απαιτήθηκαν, δηλαδή, συνολικά τρία χρόνια και δύο μήνες για να αδειοδοτηθούν δύο υδατοδρόμια τα οποία βρίσκονται στον ίδιο Νομό (Κέρκυρας). Την ίδια στιγμή, η Κροατία σε δύο χρόνια αδειοδότησε 11 υδατοδρόμια.
Αυτή τη στιγμή, η Ελλάδα διαθέτει μόλις δύο "έτοιμα" υδατοδρόμια, καθώς τα υπόλοιπα βρίσκονται είτε στο σημείο μηδέν είτε στη φάση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης είτε την έχουν λάβει. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν εγκριθεί 13 περιβαλλοντικές άδειες για υδατοδρόμια σε Αγία Μαρίνα Γραμματικού, Αλόννησο, Βόλο, Θεσσαλονίκη, Παξούς, Πάτμο, Πάτρα, Ρέθυμνο, Σκόπελο, Σκύρο, Τήνος και Ηράκλειο, ενώ επίκειται η περιβαλλοντική αδειοδότηση υδατοδρομίου στο Λαύριο. Στα Ιόνια νησιά, οι συγκεκριμένες υποδομές βρίσκονται στη φάση της έγκρισης των προγραμματικών συμβάσεων με τα λιμενικά ταμεία, τους Δήμους και το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Δημήτρης Δελεβέγκος
Πηγή:capital
NewsRoom Mykonos Ticker
Πηγή :
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου