14 Ιουλ 2012

,Μεταβυζαντινές αγιογραφίες


  Το Καστρομονάστηρο των Ταξιαρχών Σερίφου

Η ιστορία ενός Κυκλαδίτη πολυδιάστατου αγιογράφου, με πλούσιο έργο και εκτός των ορίων των νησιών. Η πορεία κατά τη διάρκεια της Δεύτερης Ενετοκρατίας (1686-1715) στην Πελοπόννησο, από την Κυνουρία, τον Πάρνωνα της Λακωνίας, μέχρι και την Εξω Μάνη της Μεσσηνίας. Το Καστρομονάστηρο των Ταξιαρχών Σερίφου Είναι η φάση όπου τοιχογραφεί κυρίως ναούς, με καταγραμμένες μέχρι σήμερα παραστάσεις, οι οποίες ξεπερνούν τις 350!

 Αργότερα επανέρχεται στις Κυκλάδες και ζωγραφίζει στη Μύκονο, τη Σέριφο, τη Σίφνο, την Αμοργό και τη Σαντορίνη. «Χριστόδουλος Καλέργης, ένας περιπλανώμενος ζωγράφος εκ "Νήσου Μικόνου"», του Γιώργου Ανωμερίτη, εκδόσεις Μίλητος. Ο συγγραφέας, κυκλαδικής καταγωγής, γνωστός για την αγωνιστική και πολιτική του δραστηριότητα, διαπιστώνοντας τη μυκονιάτικη (με ρίζες κρητικές) καταγωγή του ζωγράφου Καλέργη, άρχισε να αναζητεί τα ίχνη του αγιογραφικού του έργου, εικόνες, τοιχογραφίες και τέμπλα, τα οποία υπέγραφε καταγράφοντας τον τόπο που είχε γεννηθεί: «Καμού του ελαχίστου ζωγράφου Χριστόδουλου Καλέργη εκ νήσου Μικόνου». 

Ζωγράφος της Κρητικής Σχολής (άγνωστες οι ημερομηνίες γέννησης και θανάτου του), απ' όπου και η βαθιά ρίζα των Καλλέργηδων, πρέπει να ήταν ανήσυχος χαρακτήρας, αν και δογματικά υπήρξε υπάκουος στους κανόνες της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Ο Γιώργος Ανωμερίτης, όπως και στα προηγούμενα «κυκλαδικά» του βιβλία («Βυζαντινό Πάρκο Τραγαίας - ένας νησιωτικός Μυστράς στην Κεντρική Νάξο»,

 «Το Κάστρο της Νάξου και οι Εκκλησίες του», «Αγία Αικατερίνα Οίας Σαντορίνης», «Νάξος και Μικρές Κυκλάδες Ανωθεν» και πρόσφατα το «Μοναστήρια των Κυκλάδων με πατριαρχικά σταυροπηγιακά σιγίλλια»), έτσι και σ' αυτό, που είναι και βιογραφικό, συνταιριάζει τα γραπτά αποτελέσματα της έρευνάς του με σχολιασμένες ψηφιακές εικόνες των έργων του Καλέργη, των τόπων και των ναών που ιστόρησε, σε μια ευανάγνωστη ισορροπία. * 
 
 http://www.enet.gr/

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...