Οι
παραδοσιακοί
χοροί
της
νησιωτικής
Ελλάδας
Για
να
αναλύσουμε
τη
νησιωτική
μουσικοχορευτική
παράδοση
θα
αναφερθούμε
πιο
ει
-
δικά
στα
νησιωτικά
συμπλέγματα
της
χώρας
τα
οποία
παρουσιάζουν
μεγάλες
διαφορές
στους
χορούς
και
στην
ενδυμασία
,
λόγω
και
των
διαφορετικών
επιρροών
που
δέχονταν
τόσους
αιώνες
ανάλογα
με
τη
γεωγραφική
τους
θέση
.
Κυκλάδες
Το
όνομα
Κυκλάδες
σύμφωνα
με
την
ελληνική
μυθολογία
προήλθε
από
τις
ομώνυμες
νύμφες
,
τις
οποίες
μεταμόρφωσε
ο
Ποσειδώνας
σε
βράχους
γιατί
επέσυραν
την
οργή
του
.
Κατά
μία
άλλη
εκδοχή
το
όνομα
προήλθε
από
το
σχεδόν
κυκλικό
σχήμα
του
συμπλέγμα
-
τος
ή
επειδή
τα
νησιά
«
κυκλώνουν
»
το
ιερό
νησί
της
Δήλου
.
Στους
κυκλαδίτικους
χορούς
υπάρχει
έντονο
το
ερωτικό
στοιχείο
και
είναι
χοροί
αντι
-
κρυστοί
,
συρτοί
και
συντεχνιακοί
.
Ο
επτάσημος
συρτός
(
ή
πανελληνίως
γνωστός
«
Καλα
-
ματιανός
»)
είναι
ο
γνωστός
χορός
με
ήπιο
συρτό
βήμα
και
χαρακτηριστικό
ύφος
της
πε
-
ριοχής
.
Ο
Συρτός
χορευόταν
σε
όλες
τις
χορευτικές
περιστάσεις
,
παιζόταν
με
πολλές
με
-
λωδίες
και
ρυθμικές
εναλλαγές
.
Γενικά
θεωρείται
ο
χορός
του
πρωτοχορευτή
.
Ο
Μπάλλος
είναι
χορός
ελεύθερος
και
αντικρυστός
.
Οι
κινήσεις
του
είναι
νοηματικές
,
εκφραστικές
και
εξωτερικεύουν
τα
συναισθήματα
του
καβαλιέρου
προς
τη
ντάμα
του
και
είτε
είναι
επιθετι
-
κές
,
με
σκοπό
το
φιλί
,
είτε
κυκλικές
,
αναγνωριστικές
για
να
την
εντυπωσιάσει
και
να
την
«
κυριεύσει
»
βρίσκοντας
τα
αδύνατά
της
σημεία
.
Η
ντάμα
συνεχίζει
αυτό
το
ερωτικό
παι
-
χνίδι
,
με
σεμνές
αλλά
γρήγορες
κινήσεις
και
στροφές
για
να
αποφεύγει
τις
«
εφόδους
»
του
καβαλιέρου
.
Όλοι
οι
παραπάνω
χοροί
χορεύονταν
σ
’
όλα
τα
νησιά
.
Άλλοι
τοπικοί
χοροί
είναι
το
Νι
’
ικεντρέ
Αμοργού
,
η
Βλάχα
Νάξου
,
ο
Βιτζηλαιαδίστικος
Νάξου
,
ο
Μπαλαρι
-
στός
Μυκόνου
,
ο
Μαλακός
Σερίφου
κ
.
ά
.
Τα
χαρακτηριστικά
όργανα
των
Κυκλάδων
παλιά
ήταν
η
τσαμπούνα
και
το
ντουμπάκι
,
αλλά
με
την
πάροδο
του
χρόνου
,
το
σχήμα
(
τακίμι
)
έγινε
βιολί
,
λαούτο
,
και
κατά
τόπους
κλαρίνο
.
http://www.scribd.com/doc
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου