29 Ιουλ 2012

«Τυφλά» ελικοδρόμια σε 12 νησιά.

Κατασκευασμένα σε λάθος τοποθεσία, εκτεθειμένα στους ανέμους και με πλημμελή συντήρηση χαρακτηρίζονται ως ιδιαίτερα επικίνδυνα.

Αμαρτίες δημάρχων παιδεύουσι… πολίτες ή, διαφορετικά, πολλές φορές η άγνοια μπορεί να κοστίσει ζωές.

Κάτοικοι στην άγονη γραμμή περιμένουν το ελικόπτερο για την απαραίτητη διακομιδή σε κάποιο νοσοκομείο κι όμως αυτό δεν φτάνει ποτέ… Οχι επειδή δεν θέλουν οι πιλότοι, αλλά επειδή κανένας δεν φρόντισε να τους ρωτήσει πού θα έπρεπε να γίνει ένα ελικοδρόμιο. Οσο κι αν ακούγεται απίθανο, είναι πραγματικότητα.

Τα ελικοδρόμια είναι ιδιοκτησίες των δήμων, οι οποίοι αποφασίζουν με βάση τα δικά τους κριτήρια πού υπάρχει διαθέσιμος χώρος να φτιάξουν ελικοδρόμιο στην περιοχή τους και σχεδόν ποτέ δεν ρωτούν τους πιλότους που κάνουν τις διακομιδές για να εκμεταλλευτούν τις γνώσεις τους.

Αφού βρουν τον χώρο, απευθύνονται στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για να πάρουν άδεια. Ομως τότε είναι πολύ αργά. Παίρνουν άδεια υπό προϋποθέσεις. Ποτέ δεν έχουν κληθεί οι πιλότοι των ελικοπτέρων της Πολεμικής Αεροπορίας πριν κατασκευαστεί ένα ελικοδρόμιο να κάνουν δοκιμαστικές πτήσεις με διαφορετικές καιρικές συνθήκες ή ποτέ δεν έχει συνταχθεί μετεωρολογική μελέτη για υποψήφιο σημείο κατασκευής ελικοδρομίου, ώστε να επιλεγεί η καλύτερη δυνατή τοποθεσία. Για τον λόγο αυτό πολλά ελικοδρόμια δεν προσφέρουν ασφάλεια, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της νύχτας, με αποτέλεσμα οι πτήσεις να χαρακτηρίζονται επικίνδυνες και να μη γίνονται όταν υπάρχουν ορισμένες προϋποθέσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το ελικοδρόμιο στην Ανδρο, όπου ο συνδυασμός νύχτας και βοριά ακυρώνει τις μισές πτήσεις.

Ερημώνουν και δυσλειτουργούν.

Ενα ακόμα σοβαρό πρόβλημα είναι η συντήρηση των ελικοδρομίων. Το γεγονός ότι δημιουργείται ένα ελικοδρόμιο δεν συνεπάγεται αυτόματα ότι θα λειτουργεί μια… ζωή. Η πραγματικότητα είναι ότι τα ελικοδρόμια χρειάζονται συχνά συντήρηση του φωτισμού, των οργάνων κλπ., η οποία μετά τα εγκαίνιά τους και αφού έχουν πάρει την άδεια, γίνεται πλημμελώς από τους αρμόδιους δήμους. Η ερήμωση επιφέρει και δυσλειτουργίες και είναι πολύ πιθανό όταν τα προβλήματα πολλαπλασιαστούν με την πάροδο του χρόνου, τα ελικόπτερα να ακυρώνουν τις πτήσεις λόγω επικινδυνότητας.

Θα μπορούσε τουλάχιστον η πολιτεία να νομοθετήσει καθιστώντας υποχρεωτική την παρουσία έμπειρων πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας στη διαδικασία επιλογής του χώρου που πρόκειται να κατασκευαστεί ένα ελικοδρόμιο. Και αυτό γιατί ο κυριότερος χρήστης των ελικοδρομίων, ιδιαίτερα για διακομιδές ασθενών, είναι η 384 Μοίρα ελικοπτέρων Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας και το σμήνος ελικοπτέρων άμεσης βοήθειας Α-109.

ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΙ ΣΕ ΚΑΘΕ ΝΗΣΙ.

Οθωνοί
Τελευταία… μερεμέτια

Το ελικοδρόμιο είναι σχεδόν έτοιμο. Το κλιμάκιο της ΥΠΑ βρήκε κάποιες λεπτομέρειες (καθαρισμός από χόρτα κλπ.) που πρέπει να διορθωθούν. Οι προηγούμενες επιθεωρήσεις είχαν βρει προβλήματα στην πυρόσβεση, τα οποία αποκαταστάθηκαν.

Παξοί
Το κατέστρεψε κεραυνός.

Το ελικοδρόμιο ήταν σχεδόν έτοιμο όταν χτυπήθηκε το σύστημα φωτισμού του από κεραυνό. Η αντικατάστασή του στοιχίζει περίπου 15.000 ευρώ. Εκτοτε δεν έχει σημειωθεί καμία πρόοδος.

Σέριφος
Πρέπει να αλλάξει θέση.

Στη Σέριφο και πάλι λόγω θέσης του ελικοδρομίου στο κέντρο του νησιού η μία προσέγγιση εκτελείται τη νύχτα μόνο από έμπειρα πληρώματα λόγω της επικινδυνότητάς της και της εγγύτητας με ορεινούς όγκους. Και σε αυτό το νησί για να γίνονται πτήσεις τη νύχτα χωρίς προβλήματα, πρέπει να αλλάξει θέση το ελικοδρόμιο.

Αντίπαρος
Προσεχώς παίρνει έγκριση.

Αναμένεται να αδειοδοτηθεί πολύ σύντομα, πιθανότατα τους επόμενους ένα με δύο μήνες. Πρόσφατα επιθεωρήθηκε από την ΥΠΑ και αναμένεται να λάβει έγκριση.

Ανδρος
Στο έλεος του… Αίολου.

Στην Ανδρο ο ένας άξονας (δηλαδή η πορεία που πρέπει βάσει των κανονισμών να ακολουθήσει το ελικόπτερο για να προσγειωθεί ή να απογειωθεί από το ελικοδρόμιο) περνάει μέσα από χαράδρα. Οταν, λοιπόν, τη νύχτα φυσάει βοριάς πάνω από 15-20 μίλια, οι αναταράξεις είναι πολύ έντονες και η αποστολή ματαιώνεται. Για τον λόγο αυτό ματαιώνεται περίπου το 50% των αποστολών στην Ανδρο, όταν φυσάει βοριάς (σχεδόν μόνιμο φαινόμενο στο νησί).

Σαμοθράκη
Ζητείται οδική πρόσβαση.

Το ελικοδρόμιο είναι σε καλή κατάσταση. Ομως, σύμφωνα με κατοίκους, δεν υπάρχει υποτυπώδης οδική πρόσβαση, με αποτέλεσμα τα ελικόπτερα να προσγειώνονται, αν χρειαστεί, στον περίβολο ενός στρατοπέδου. Το ελικοδρόμιο είχε προβλήματα με τον φωτισμό και την πυρόσβεση παλαιότερα.

Τήνος
Ματαιώσεις λόγω αναταράξεων.

Στην Τήνο, εξαιτίας της θέσης του ελικοδρομίου, κάποιες αποστολές ματαιώνονται λόγω ισχυρών αναταράξεων.

Οινούσσες
Δεν έχει ακόμη άδεια.

Στις Οινούσσες το ελικοδρόμιο δεν έχει αδειοδοτηθεί. Ο φωτισμός του λειτουργεί χωρίς προβλήματα και μάλιστα χρησιμοποιείται τακτικά από τα ελικόπτερα της Πολεμικής Αεροπορίας για ασκήσεις.

Ψαρά
Αδύνατη η πρόσβαση.

Το ελικοδρόμιο πήρε άδεια από την ΥΠΑ. Στη συνέχεια όμως προέκυψε πρόβλημα με το ανεμούριο. Προκειμένου να λύσουν το πρόβλημα, σήκωσαν νέο ανεμούριο. Μόνο που το τοποθέτησαν ακριβώς στην ευθεία που βρίσκεται η πορεία καθόδου του ελικοπτέρου! Με αποτέλεσμα να μην μπορεί να προσγειωθεί κανένα ελικόπτερο!

Τήλος
Δύσκολη η προσέγγιση.

Στην Τήλο τα ελικόπτερα προσεγγίζουν μόνο από έναν άξονα και κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις ανέμου (όχι πάνω από 10 μίλια ούριος). Αυτό συμβαίνει λόγω της κακής θέσης που βρίσκεται το ελικοδρόμιο.

Αγία Ρουμέλη
Οι πιλότοι ρισκάρουν.

Οι πιλότοι το χαρακτηρίζουν επικίνδυνο και σε κακό σημείο. Ακόμα κι αν χρειαστεί να γίνει κάποια διακομιδή, δεν είναι πολλοί αυτοί που θα ρίσκαραν την ίδια τους τη ζωή για να εκτελέσουν μια τέτοια πτήση.

Γαύδος
Ούτε φώτα ούτε πυρόσβεση.

Δεν υπάρχει φωτισμός ούτε πυρόσβεση. Για την ακρίβεια έχει καταστραφεί ο φωτισμός. Στο ελικοδρόμιο υπήρχε και πρόβλημα με το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Πάντως, δεν αναμένεται να δοθεί άδεια για πτήσεις σύντομα.

ΙΩΑΝΝΑ ΗΛΙΑΔΗ / ΕΘΝΟΣ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...