23 Οκτ 2012

Ανοίγοντας δρόμους



Μηχανική. Περισσότερα από 750 γεφύρια είχαν κατασκευάσει την χρυσή εποχή του Ζαγορίου, τα θρυλικά «μπουλούκια» των «κιοπρουλήδων» .


Η ζεύξη του απείρου που υλοποιεί ο γεφυροποιός αποτελεί κλασική πρόκληση της μηχανικής. Στην περίπτωση του πέτρινου γεφυριού, το ασυνήθιστο επίτευγμα του λαϊκού τεχνίτη ήταν η υψηλής αισθητικής κατασκευαστική προσφορά στην ήδη ιδανική αρχιτεκτονική του τοπίου.Θεμέλια από αριστοτεχνικά συνταιριασμένες πέτρες. Συνδετικό υλικό από άχυρα, λάσπη και νερό. Προσθέστε το μεράκι του μάστορα και έχετε το γεφύρι. Μονότοξο, δίτοξο ή πολύτοξο. Την τελική εικόνα ιχνογραφεί η τολμηρή καμπυλωτή τροχιά του διαδρόμου διάβασης.


Αρχιμηχανικοί και ταυτόχρονα μάστορες, αυτοί ήταν οι απαράμιλλοι «κιοπρουλήδες». Οργανωμένοι σε συντεχνίες, τα «μπουλούκια», έκτιζαν σχολεία, σπίτια, εκκλησίες, βρύσες και γεφύρια. Το μπουλούκι καθοδηγούσε ο «κάλφας» ενώ οι ειδικότητες περιελάμβαναν κτίστες, ζωγράφους, μαρμαρογλύπτες και λασπατζήδες. Δούλευαν από του Αϊ-Γιώργη μέχρι του Αγίου Δημητρίου. Τα έργα τους παρέκαμψαν βουνά, χαράδρες, ποτάμια και φαράγγια. Ολα όσα εμπόδιζαν το διάβα του ανθρώπου στα σχεδόν πενήντα χωριά του Ζαγορίου.


Μέσα από τα γεφύρια επέζησαν στοιχεία της αρχαίας λατρείας του ποταμού ως θεού της αφθονίας και της ευγονίας. Μέχρι σχετικά πρόσφατα, όταν μια γυναίκα έχανε στη γέννα το παιδί της, ανέβαινε στην κορυφή του πλησιέστερου γεφυριού και πετροβολούσε το νερό. Η πληγωμένη μάνα στεκόταν συμβολικά στο ψηλότερο σημείο του γεφυριού, στη «μεσιακιά» καμάρα των δημοτικών τραγουδιών. Ακριβώς επάνω από τη βαθύτερη κοίτη. Ο πόνος χάνονταν στο γοερό υδάτινο καθαρτήριο. Λένε πως η ονομασία Ηπειρος προέρχεται από το αρχαίο «άπειρος». Ηπειρος, άπειρος χώρα.

 ¦KEIMENO- ΦΩTOΓΡAΦIA: ΚΩΣΤΑΣ ΛΟΥΚΟΠΟΥΛΟΣ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...