Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Νέος γύρος αντιπαράθεσης των ναυτεργατών με την κυβέρνηση ανοίγει άμεσα καθώς επανέρχεται, σύμφωνα με πληροφορίες, εντός του προσεχούς διαστήματος στη Βουλή η πρόταση για την εισαγωγή των ατομικών συμβάσεων εργασίας στην ποντοπόρο κάτι που θεωρούν casus belli τα σωματεία.
Πρόκειται για βελτιώσεις στο άρθρο 19 που καταψηφίστηκε πριν τις γιορτές στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας. Οι ναυτικοί θεωρούν ότι η ρύθμιση μπορεί να πιέσει δραστικά τους μισθούς προς τα κάτω κάτι που όμως ζητούν ούτως ή άλλως οι επιχειρήσεις της ακτοπλοΐας ενώ αυτές της ποντοπόρου (που κυρίως αφορά) το έχουν ζητήσει μόνον ως τρόπο για να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της ανεργίας αφού ο Έλληνας ναυτικός θα πρέπει να ανταγωνιστεί στην παγκόσμια αγορά εργασίας.
Ειδικότερα όμως στην ακτοπλοΐα, όπου ο υπερδανεισμός και οι τιμές των καυσίμων απειλούν την ίδια τη βιωσιμότητα ορισμένων επιχειρήσεων, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), σε πρόσφατη συνάντηση που είχε με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, είχε ζητήσει μείωση των αποδοχών των ναυτικών σε όλες τις κατηγορίες πλοίων κατά 10%, καθώς και να επανεξεταστεί το θέμα του ειδικού επιδόματος της άγονης γραμμής και των εξπρές δρομολογίων.
Με το πολυνομοσχέδιο του Ναυτιλίας ήδη πέρασαν αλλαγές στις δρομολογήσεις που δίνουν τη δυνατότητα στις εταιρείες να δρομολογούν για λιγότερους μήνες τα πλοία ώστε να μην υποχρεούνται σε άσκοπα κενά επιβατών δρομολόγια υπο την προϋπόθεση πάντοτε ότι καλύπτεται η σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα.
Ως χαρακτηριστικό της κατάστασης αυτής από το υπουργείο δίνουν το παράδειγμα της γραμμής που συνδέει τη Ραφήνα με Άνδρο – Τήνο – Μύκονο στην οποία πέρυσι ήταν δρομολογημένα 5 πλοία με συνολική ημερήσια μεταφορική ικανότητα περίπου 5.000 επιβατών αλλά το Νοέμβριο του 2012 η συνολική ημερήσια επιβατική κίνηση της γραμμής κυμάνθηκε κατά μέσο όρο στους 700 επιβάτες.
Οι ολιγόμηνες δρομολογήσεις και τα εξορθολογισμένα δρομολόγια ασφαλώς και θα επηρεάσουν την απασχόληση των εργαζομένων στην ακτοπλοΐα σε ένα κλάδο όμως που θεωρείται από τους πλέον «εύθραυστους» λόγω της συγκυρίας.
Και ενώ ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας προειδοποιεί για δεινή κατάσταση των ακτοπλοϊκών και ανάγκη συμβολής των ναυτικών η ΠΝΟ εμφανίζεται αταλάντευτη. Συγκεκριμένα σχετικά με τις ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν κάνει λόγο για «ναυτοκτόνο πολυνομοσχέδιο, ταφόπλακα των δικαιωμάτων των Ελλήνων ναυτεργατών που αποτυπώνει τις γνωστές μνημονιακές πολιτικές, ισοπεδώνοντας το θεσμικό πλαίσιο, που ισχύει σήμερα». Η αναφορά γίνεται κυρίως για τις οργανικές συνθέσεις των πλοίων και τη δεκάμηνη απασχόληση στην Ακτοπλοΐα.
Τα σωματεία αντιδρούν διότι όπως αναφέρουν διευρύνεται η καταστρατήγηση των ισχυουσών διατάξεων για τον καθορισμό των οργανικών συνθέσεων για Ε/Γ ή Ε/Γ-Ο/Γ πλοία, που μέχρι σήμερα πραγματοποιούνταν με Προεδρικά Διατάγματα, ενώ τώρα θα διαμορφώνονται με Υπουργικές Αποφάσεις μεμονωμένα για κάθε πλοίο και με βάση τον απαιτούμενο αριθμό των ναυτικών για τη στελέχωση των σωστικών μέσων και όχι ανάλογα με τους κόρους, την ιπποδύναμη, τις κλίνες ή τους επιβάτες, όπως ισχύει σήμερα.
Επίσης, καταργείται το ισχύον σήμερα όριο ηλικίας των 35 ετών στην Ακτοπλοΐα για την δρομολόγηση ή την αποδρομολόγηση των πλοίων αυτών, ενώ παράλληλα απελευθερώνονται ακόμα παραπέρα οι προϋποθέσεις παραλαβής επιβατών από τα τουριστικά πλοία, που έχουν δικαίωμα περιηγήσεων από ενδιάμεσους ελληνικούς λιμένες, αφού πλέον καταργείται η προϋπόθεση των επιβατών - περιηγητών κατά ομάδες. Δραστική είναι και η μείωση στις συνθέσεις Γενικών Υπηρεσιών Ακτοπλοϊκών πλοίων στη διάρκεια της χειμερινής περιόδου και όπως εκτιμάται από την ΠΝΟ κατά το ήμισυ και πλέον, εκείνων που μέχρι σήμερα προβλεπόταν.
Έτσι με την επαναφορά και του ζητήματος των ατομικών συμβάσεων τα σωματεία μοιάζουν με καζάνι έτοιμο να εκραγεί ακριβώς την ώρα που αρχίζει η τουριστική περίοδος από την οποία η εθνική οικονομία αναμένει δυσεύρετη αναπτυξιακή δυναμική.
Νέος γύρος αντιπαράθεσης των ναυτεργατών με την κυβέρνηση ανοίγει άμεσα καθώς επανέρχεται, σύμφωνα με πληροφορίες, εντός του προσεχούς διαστήματος στη Βουλή η πρόταση για την εισαγωγή των ατομικών συμβάσεων εργασίας στην ποντοπόρο κάτι που θεωρούν casus belli τα σωματεία.
Πρόκειται για βελτιώσεις στο άρθρο 19 που καταψηφίστηκε πριν τις γιορτές στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας. Οι ναυτικοί θεωρούν ότι η ρύθμιση μπορεί να πιέσει δραστικά τους μισθούς προς τα κάτω κάτι που όμως ζητούν ούτως ή άλλως οι επιχειρήσεις της ακτοπλοΐας ενώ αυτές της ποντοπόρου (που κυρίως αφορά) το έχουν ζητήσει μόνον ως τρόπο για να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της ανεργίας αφού ο Έλληνας ναυτικός θα πρέπει να ανταγωνιστεί στην παγκόσμια αγορά εργασίας.
Ειδικότερα όμως στην ακτοπλοΐα, όπου ο υπερδανεισμός και οι τιμές των καυσίμων απειλούν την ίδια τη βιωσιμότητα ορισμένων επιχειρήσεων, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), σε πρόσφατη συνάντηση που είχε με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, είχε ζητήσει μείωση των αποδοχών των ναυτικών σε όλες τις κατηγορίες πλοίων κατά 10%, καθώς και να επανεξεταστεί το θέμα του ειδικού επιδόματος της άγονης γραμμής και των εξπρές δρομολογίων.
Με το πολυνομοσχέδιο του Ναυτιλίας ήδη πέρασαν αλλαγές στις δρομολογήσεις που δίνουν τη δυνατότητα στις εταιρείες να δρομολογούν για λιγότερους μήνες τα πλοία ώστε να μην υποχρεούνται σε άσκοπα κενά επιβατών δρομολόγια υπο την προϋπόθεση πάντοτε ότι καλύπτεται η σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα.
Ως χαρακτηριστικό της κατάστασης αυτής από το υπουργείο δίνουν το παράδειγμα της γραμμής που συνδέει τη Ραφήνα με Άνδρο – Τήνο – Μύκονο στην οποία πέρυσι ήταν δρομολογημένα 5 πλοία με συνολική ημερήσια μεταφορική ικανότητα περίπου 5.000 επιβατών αλλά το Νοέμβριο του 2012 η συνολική ημερήσια επιβατική κίνηση της γραμμής κυμάνθηκε κατά μέσο όρο στους 700 επιβάτες.
Οι ολιγόμηνες δρομολογήσεις και τα εξορθολογισμένα δρομολόγια ασφαλώς και θα επηρεάσουν την απασχόληση των εργαζομένων στην ακτοπλοΐα σε ένα κλάδο όμως που θεωρείται από τους πλέον «εύθραυστους» λόγω της συγκυρίας.
Και ενώ ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας προειδοποιεί για δεινή κατάσταση των ακτοπλοϊκών και ανάγκη συμβολής των ναυτικών η ΠΝΟ εμφανίζεται αταλάντευτη. Συγκεκριμένα σχετικά με τις ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν κάνει λόγο για «ναυτοκτόνο πολυνομοσχέδιο, ταφόπλακα των δικαιωμάτων των Ελλήνων ναυτεργατών που αποτυπώνει τις γνωστές μνημονιακές πολιτικές, ισοπεδώνοντας το θεσμικό πλαίσιο, που ισχύει σήμερα». Η αναφορά γίνεται κυρίως για τις οργανικές συνθέσεις των πλοίων και τη δεκάμηνη απασχόληση στην Ακτοπλοΐα.
Τα σωματεία αντιδρούν διότι όπως αναφέρουν διευρύνεται η καταστρατήγηση των ισχυουσών διατάξεων για τον καθορισμό των οργανικών συνθέσεων για Ε/Γ ή Ε/Γ-Ο/Γ πλοία, που μέχρι σήμερα πραγματοποιούνταν με Προεδρικά Διατάγματα, ενώ τώρα θα διαμορφώνονται με Υπουργικές Αποφάσεις μεμονωμένα για κάθε πλοίο και με βάση τον απαιτούμενο αριθμό των ναυτικών για τη στελέχωση των σωστικών μέσων και όχι ανάλογα με τους κόρους, την ιπποδύναμη, τις κλίνες ή τους επιβάτες, όπως ισχύει σήμερα.
Επίσης, καταργείται το ισχύον σήμερα όριο ηλικίας των 35 ετών στην Ακτοπλοΐα για την δρομολόγηση ή την αποδρομολόγηση των πλοίων αυτών, ενώ παράλληλα απελευθερώνονται ακόμα παραπέρα οι προϋποθέσεις παραλαβής επιβατών από τα τουριστικά πλοία, που έχουν δικαίωμα περιηγήσεων από ενδιάμεσους ελληνικούς λιμένες, αφού πλέον καταργείται η προϋπόθεση των επιβατών - περιηγητών κατά ομάδες. Δραστική είναι και η μείωση στις συνθέσεις Γενικών Υπηρεσιών Ακτοπλοϊκών πλοίων στη διάρκεια της χειμερινής περιόδου και όπως εκτιμάται από την ΠΝΟ κατά το ήμισυ και πλέον, εκείνων που μέχρι σήμερα προβλεπόταν.
Έτσι με την επαναφορά και του ζητήματος των ατομικών συμβάσεων τα σωματεία μοιάζουν με καζάνι έτοιμο να εκραγεί ακριβώς την ώρα που αρχίζει η τουριστική περίοδος από την οποία η εθνική οικονομία αναμένει δυσεύρετη αναπτυξιακή δυναμική.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου