Εμπόδια που πρέπει να υπερπηδηθούν για την προώθηση και υλοποίηση του
δικτύου υδατοδρομίων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου καθώς και για τη
διαμόρφωση ενός ευνοϊκού θεσμικού πλαισίου γνωστοποίησε ο υπεύθυνος του
project management, Γιάννης Μπρας προς το σύνολο των δημάρχων που
παραβρέθηκαν στο τακτικό συνέδριο της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου στη Ρόδο.
Με φόντο την πολύμηνη κι αδιάκοπη προσπάθεια της Περιφερειακής Αρχής να φέρει εις πέρας έναν από τους στόχους της στο πεδίο της σύνδεσης των νησιών σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, ο κ. Μπρας εξέθεσε επαρκώς τη βασική ατζέντα των στόχων που πρέπει να επιτευχθούν προκειμένου να είναι εφικτή η υλοποίηση του δικτύου, επισημαίνοντας παράλληλα, τα βήματα που μέχρι στιγμής έχουν γίνει, καθώς και όσα θα πρέπει να ακολουθήσουν μετά την ψήφιση του νέου νόμου για τη δημιουργία και λειτουργία των υδατοδρομίων.
Σύμφωνα με τις χρονικές εκτιμήσεις στις οποίες ο ίδιος προχώρησε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των βασικών σημείων της γενικότερης προσπάθειας της Περιφερειακής Αρχής, προς τους αιρετούς της Αυτοδιοίκησης στο Νότιο Αιγαίο, εξέλιξη προς τη θετική κατεύθυνση αναμένεται να υπάρξει μετά από οκτώ ή εννέα μήνες.
Ζητήθηκε η συνεργασία Δήμων και Λιμενικών Ταμείων
Συγκεκριμένα, ο κ. Μπρας αφού προλόγισε την τοποθέτησή του επί του θέματος, υποστηρίζοντας πως, απαιτείται σε κάθε περίπτωση η συνεργασία των Δημάρχων για την επιτυχή έκβαση της υπόθεσης των υδατοδρομίων, εξήγησε στους ίδιους πως, η δημιουργία και κυρίως η λειτουργία του δικτύου θα αποτελέσει “μία ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών τους” ως νησιών και δη ως τουριστικών προορισμών. “Προκαταβολικά ζητώ τη βοήθειά σας, όλων των δημάρχων και των Λιμενικών Ταμείων” ανέφερε, επισημαίνοντας πως, “Ουσιαστικά μιλάμε για τη δημιουργία ενός δικτύου περίπου 25 υδατοδρομίων. Αυτό σημαίνει τη διασύνδεση των δικών σας προορισμών, των δικών σας σπιτιών, των δικών σας τόπων, των δικών σας γειτονιών”. Πρόσθεσε μάλιστα πως, η δημιουργία των υδατοδρομίων, “σημαίνει ότι θα έχετε μία ποιοτική δυνατότητα αναβάθμισης των υπηρεσιών σας που δεν θα υπάρξει άλλη στην Ελλάδα μέχρι τώρα”.
Αμέτρητες... παρατηρήσεις, πρώτες νίκες κι αλλαγές
Βασικό πρόβλημα όπως έχει γνωστοποιηθεί σε γενικότερο επίπεδο για τη δημιουργία του δικτύου υδατοδρομίων είναι η τροποποίηση του θεσμικού – νομοθετικού πλαισίου, προκειμένου να επιτρέπει την ευόδωση των προσπαθειών για τη δημιουργία τους στην πράξη.
Σε αυτήν την κατεύθυνση, η Περιφερειακή Αρχή όπως υπενθύμισε ο κ. Μπρας συμμετείχε στη διαβούλευση, καταθέτοντας μάλιστα περί τις 39 προτάσεις – παρατηρήσεις, πολλές από τις οποίες έγιναν δεκτές. Δίνοντας έμφαση σε βασικές νίκες μέχρι σήμερα, αναφέρθηκε στο σημείο της νομοθεσίας που “ζητά να υπάρξει άδεια ίδρυσης και άδεια λειτουργίας μαζί” κάτι που όπως εξήγησε, “είναι προβληματικό”. Σύμφωνα με όσα πρόσθεσε, “Ο νέος νόμος διαχωρίζει την άδεια ίδρυσης και την άδεια λειτουργίας, κάτι πάρα πολύ σωστό” καθώς διευκρίνισε πως, “Η άδεια ίδρυσης πρέπει να ανήκει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και η άδεια λειτουργίας να πάει εκεί που μπορεί να λειτουργήσει” εννοώντας στον φορέα, στην πλευρά ή και στον ιδιώτη που θα εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον.
Σημείο που στάθηκε επίσης, υπήρξε και η απαίτηση του παλαιού νόμου “να προσδιοριστεί το προσωπικό λειτουργίας σήμερα” κάτι που ο κ. Μπρας χαρακτήρισε “αδύνατον”, ενώ επιπλέον έκανε αναφορά και για την προϋπόθεση Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) κατηγορίας Α΄, θέμα για το οποίο υπήρξε προσπάθεια αλλαγής, με φόντο το ότι πολλοί λιμένες δεν διαθέτουν σήμερα και μάλιστα σε αρκετά μικρά νησιά.
Προσθέτοντας πως ο νέος νόμος που θα ψηφιστεί “Έχει συμπληρώσει πολλά δομικά κενά όπως οι εγκαταστάσεις και η ανάγκη εκπόνησης ΜΠΕ μόνο για τα υδατοδρόμια” κάτι για το οποίο συμπλήρωσε πως, κερδήθηκε “πριν ψηφιστεί ο νόμος και είναι πάρα πολύ σημαντικό”, επεσήμανε πως, υπήρξε εξέλιξη και στο θέμα της απαίτησης “εκπόνησης εργασίας κατάταξης βάσης των υδατοδρομίων στην κατηγορία Β΄” που θα αφορά σε περιπτώσεις υδατοδρομίων που εκτιμάται ότι “δεν θα έχουν μεγάλη κίνηση”.
Επιπρόσθετα, ανέφερε κατ΄ επέκταση πως, κάποιες μελέτες σχετικά με την έγκρισή τους, θα απαιτήσουν δαπάνη μικρότερου χρόνου, αφού θα εγκριθούν από την Αποκεντρωμένη, σημειώνοντας μάλιστα πως, “η Περιφέρεια έκανε πάνω από 38 – 39 παρατηρήσεις συμβουλές στη διαβούλευση και θέλω να σας πω ότι οι περισσότερες από αυτές έχουν γίνει δεκτές” ωστόσο, όπως υπογράμμισε, “βεβαίως υπάρχουν και θέματα, τέσσερα από αυτά που θα δούμε σήμερα που είναι σημαντικό να τα λύσουμε καθώς ακόμη, δεν έχουν λυθεί”.
Απομένουν εμπόδια που ζητούν δρομολόγηση λύσεων
Παρά τις μικρές νίκες σε επίπεδο διόρθωσης της νομοθεσίας, ο κ. Μπρας κατέστησε σαφές πως, απομένουν σοβαρά θέματα που πρέπει να αντιμετωπισθούν, όπως αυτά παρουσιάζονται στην πρώτη γραμμή, μετά και τη λήξη της διαβούλευσης τον Σεπτέμβριο για τον νέο νόμο.
Εστιάζοντας σε κάποια σημεία που πρέπει να επιτευχθούν αλλαγές, έκανε αναφορά στο άρθρο 2 σχετικά με τον προσδιορισμό του πεδίου ελιγμών του υδατοδρομίου. “Το σχέδιο νόμου αναφέρει ότι στην περιοχή ελιγμών δύναται να συμπεριλαμβάνεται περιοχή εντός λιμένος μόνο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και εφόσον συντρέχουν λόγοι ασφάλειας πτήσεων. Δηλαδή είτε το αεροπλάνο έχει πρόβλημα, είτε υπάρχει ασθενής μέσα στο αεροπλάνο με πρόβλημα. Αυτό τί σημαίνει;” σημείωσε, απαντώντας ευθύς αμέσως πως, “αν υπάρχει ασθενής στο νησί, δεν θα μπορεί να κατέβει στο λιμάνι αν υπάρχει κακοκαιρία”. Όπως υποστήριξε, ως Περιφέρεια “Επιμένουμε και λέμε ότι πρέπει σε περιπτώσεις κακού καιρού και ασθενή στο νησί, να μπορεί φυσικά να μπει και να πάρει τον ασθενή”.
Παράλληλα, γνωστοποίησε πως, εμπόδιο αποτελεί κυρίως για τις Κυκλάδες η παλαιότερη απόφαση απαγόρευσης τοποθέτησης λυόμενων εγκαταστάσεων στη χερσαία ζώνη του λιμένα, κάτι που χαρακτήρισε βασικό εμπόδιο, το οποίο επιβάλλεται να ξεπεραστεί.
“Ένα άλλο πρόβλημα στο άρθρο 3. Έχουμε μεγάλο πρόβλημα στις Κυκλάδες. Απαγορεύεται αυτή τη στιγμή με απόφαση Νομαρχίας τότε, η εγκατάσταση λυόμενων και προκατασκευασμένων κτισμάτων. Απαγορεύονται. Προτείνουμε αυτό να αλλάξει και για τις περιπτώσεις υδατοδρομίων” πρόσθεσε, επαναλαμβάνοντας πως, “Καταλαβαίνετε ότι αν δεν αλλάξει θα έχουμε πρόβλημα”.
Ένα επιπλέον “παράδοξο και πονηρό” σημείο όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, εστιάζεται στο άρθρο 4, στο οποίο υπογραμμίζεται πως, “δεν επιτρέπεται η λειτουργία υδατοδρομίου ή χρήση υδατοπεδίου σε θαλάσσιες περιοχές που έχει καθοριστεί με κανονισμό λιμένα ως αγκυροβόλιο”. Αναφορικά με τη συγκεκριμένη επισήμανση, ναι μεν ανέφερε πως, “είναι πάρα πολύ σωστή” όμως επεσήμανε πως, το “πονηρό” σημείο εστιάζεται στην αναφορά “ή χρησιμοποιείται για τον σκοπό αυτόν”. Σύμφωνα με όσα διευκρίνισε, “Αυτό ξέρετε τί σημαίνει; Ότι αν κάποιος κρίνει ότι χρησιμοποιείται ως αγκυροβόλιο, δεν θα γίνει υδατοδρόμιο ποτέ. Είναι μεγάλο πρόβλημα”.
Κλείνοντας την αναφορά του στα σοβαρά θέματα που απαιτούν διευθέτηση και αλλαγές σε επίπεδο περιεχομένου νομοθεσίας, μίλησε για το χρονοδιάγραμμα άδειας ίδρυσης των υδατοδρομίων. “Δίνει την άδεια ίδρυσης υδατοδρομίων για πέντε χρόνια. Πώς θα έρθει μετά ο κάθε ένας από εσάς να κάνει διαγωνισμό για τη λειτουργία για πέντε χρόνια; Πώς θα κάνει επένδυση ο ιδιώτης, αν είναι ιδιώτης; Με ποιό πλαίσιο θα επενδύσει για πέντε χρόνια μόνο;” σχολίασε σε έντονο τόνο ο Γιάννης Μπρας, επισημαίνοντας πως, “Εφόσον οι άδειες ίδρυσης θα είναι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, θα πρέπει να γίνει αόριστη και να μπορέσει να κάνει το κουμάντο της”.
“Ζητάμε ψήφιση του νόμου με τις διορθώσεις”
Προτού ολοκληρώσει τη μεστή αναφορά του, ο υπεύθυνος προώθησης του σχεδίου του δικτύου υδατοδρομίων και συνεργάτης της Περιφερειακής Αρχής στη συγκεκριμένη προσπάθεια, ανέφερε επιγραμματικά τα επόμενα βήματα που απαιτούνται να “τρέξουν” για την πρόκληση θετικών εξελίξεων. “Εμείς ζητούμε την άμεση ψήφιση του νόμου με τις κατάλληλες διορθώσεις. Είμαστε σε επαφή με τα Υπουργεία” ανέφερε, μιλώντας παρακάτω για την ανάγκη λήψης των απαραίτητων υπογραφών από το Υπουργείο Ναυτιλίας.
Μεταξύ άλλων, πρόσθεσε πως, επιπλέον, “θα πρέπει το κάθε Λιμενικό Ταμείο να ψηφίσει για την έγκριση της σύναψης της Προγραμματικής σύμβασης με την Περιφέρεια” προκειμένου να ακολουθήσουν οι εγκρίσεις από την Αποκεντρωμένη και να προωθηθούν οι διαδικασίες για τις τεχνικές μελέτες και τον σχετικό φάκελο καθώς και για την λήψη περιβαλλοντικών όρων.
“Θα γίνουν αυτοψίες από τους ειδικούς σε κάθε επίπεδο για να δούμε τοπογεωγραφία, το ανάγλυφο της περιοχής, τα σημεία στα οποία θα μπορούσε να πάει (σσ. το υδατοδρόμιο) και να γίνει μία κουβέντα για το ποιά είναι η καλύτερη λύση για εσάς” σημείωσε απευθυνόμενος στους δημάρχους και υπογραμμίζοντας επιπλέον πως, “Στη συνέχεια η Περιφέρεια θα φροντίσει για τις εγκαταστάσεις, χερσαίες και λιμενικές, με δικό της κόστος”. Σε επίπεδο χρονοδιαγράμματος, επανέλαβε πως, “αυτό θα πάρει περίπου 8 – 9 μήνες και αυτό είναι λόγω της ΜΠΕ”.
Συζήτηση για τον τρόπο λειτουργίας
Με μία λακωνική αναφορά του, ο κ. Μπρας στο περιθώριο της κύριας παρουσίασής του, μίλησε για συνεργασία των Δήμων και των Λιμενικών Ταμείων σε προσεχές διάστημα και όσον αφορά στον τρόπο λειτουργίας του δικτύου, προκειμένου να προσδιοριστεί ο κατάλληλος τρόπος που θα συμφέρει από κάθε άποψη τον νησιώτικο χώρο.
“Η Περιφέρειά μας λοιπόν, έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση για την εκπόνηση μελέτης φακέλου, για την εκπόνηση της ΜΠΕ και την προμήθεια – συνολικά - του εξοπλισμού. Ουσιαστικά σε αυτά τα 25 νησιά η Περιφέρεια κάνει δώρο την άδεια ίδρυσης και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Είναι ένα αναπτυξιακό εργαλείο” σχολίασε ο ίδιος, προσθέτοντας πως, κατόπιν της δρομολόγησης όλων των διαδικασιών, “πρέπει να εξετάσουμε όλοι μαζί πώς θα είναι η αρτιότερη διαδικασία λειτουργίας τους”. Σύμφωνα με την προσωπική θέση του, “Ένα ένα, μόνο του, θεωρητικά είναι πάρα πολύ δύσκολο να ανταγωνιστεί και να μπορέσει να προσφέρει οικονομία κλίμακας. Θα πρέπει να κάτσουμε και να συζητήσουμε την ομαδοποίηση που πρέπει να γίνει και με ποιά διαδικασία θα μπορέσει να προχωρήσει σωστά, ώστε να εξασφαλιστεί η καλή λειτουργία αυτής της νέας παροχής υπηρεσίας. Σας θέλουμε συνοδοιπόρους” ανέφερε ο κ. Μπρας καταλήγοντας στην παρουσίασή του.
Αξίζει να τονισθεί πάντως, πως, μετά την αναφορά του υπεύθυνου για το θέμα των υδατοδρομίων, δεν υπήρξε συζήτηση, παρά μόνον ένας λιτός σχολιασμός από τον Δήμαρχο Μήλου, ο οποίος επεσήμανε πως, πρέπει να υπάρξει συντονισμένη προσπάθεια για την ευόδωση του στόχου και την άρση των προαναφερθέντων εμποδίων.
Παρομοίως και ο πρόεδρος της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου και Δήμαρχος Ρόδου, Φώτης Χατζηδιάκος, υπογράμμισε πως, έχει υπάρξει θετική απόφαση του συλλογικού οργάνου των Δήμων των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου, επισημαίνοντας την ανάγκη να στηρίξουν την προσπάθεια και η ΚΕΔΕ και η ΕΝΠΕ.
Πηγή : http://www.koinignomi.gr
Με φόντο την πολύμηνη κι αδιάκοπη προσπάθεια της Περιφερειακής Αρχής να φέρει εις πέρας έναν από τους στόχους της στο πεδίο της σύνδεσης των νησιών σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, ο κ. Μπρας εξέθεσε επαρκώς τη βασική ατζέντα των στόχων που πρέπει να επιτευχθούν προκειμένου να είναι εφικτή η υλοποίηση του δικτύου, επισημαίνοντας παράλληλα, τα βήματα που μέχρι στιγμής έχουν γίνει, καθώς και όσα θα πρέπει να ακολουθήσουν μετά την ψήφιση του νέου νόμου για τη δημιουργία και λειτουργία των υδατοδρομίων.
Σύμφωνα με τις χρονικές εκτιμήσεις στις οποίες ο ίδιος προχώρησε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των βασικών σημείων της γενικότερης προσπάθειας της Περιφερειακής Αρχής, προς τους αιρετούς της Αυτοδιοίκησης στο Νότιο Αιγαίο, εξέλιξη προς τη θετική κατεύθυνση αναμένεται να υπάρξει μετά από οκτώ ή εννέα μήνες.
Ζητήθηκε η συνεργασία Δήμων και Λιμενικών Ταμείων
Συγκεκριμένα, ο κ. Μπρας αφού προλόγισε την τοποθέτησή του επί του θέματος, υποστηρίζοντας πως, απαιτείται σε κάθε περίπτωση η συνεργασία των Δημάρχων για την επιτυχή έκβαση της υπόθεσης των υδατοδρομίων, εξήγησε στους ίδιους πως, η δημιουργία και κυρίως η λειτουργία του δικτύου θα αποτελέσει “μία ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών τους” ως νησιών και δη ως τουριστικών προορισμών. “Προκαταβολικά ζητώ τη βοήθειά σας, όλων των δημάρχων και των Λιμενικών Ταμείων” ανέφερε, επισημαίνοντας πως, “Ουσιαστικά μιλάμε για τη δημιουργία ενός δικτύου περίπου 25 υδατοδρομίων. Αυτό σημαίνει τη διασύνδεση των δικών σας προορισμών, των δικών σας σπιτιών, των δικών σας τόπων, των δικών σας γειτονιών”. Πρόσθεσε μάλιστα πως, η δημιουργία των υδατοδρομίων, “σημαίνει ότι θα έχετε μία ποιοτική δυνατότητα αναβάθμισης των υπηρεσιών σας που δεν θα υπάρξει άλλη στην Ελλάδα μέχρι τώρα”.
Αμέτρητες... παρατηρήσεις, πρώτες νίκες κι αλλαγές
Βασικό πρόβλημα όπως έχει γνωστοποιηθεί σε γενικότερο επίπεδο για τη δημιουργία του δικτύου υδατοδρομίων είναι η τροποποίηση του θεσμικού – νομοθετικού πλαισίου, προκειμένου να επιτρέπει την ευόδωση των προσπαθειών για τη δημιουργία τους στην πράξη.
Σε αυτήν την κατεύθυνση, η Περιφερειακή Αρχή όπως υπενθύμισε ο κ. Μπρας συμμετείχε στη διαβούλευση, καταθέτοντας μάλιστα περί τις 39 προτάσεις – παρατηρήσεις, πολλές από τις οποίες έγιναν δεκτές. Δίνοντας έμφαση σε βασικές νίκες μέχρι σήμερα, αναφέρθηκε στο σημείο της νομοθεσίας που “ζητά να υπάρξει άδεια ίδρυσης και άδεια λειτουργίας μαζί” κάτι που όπως εξήγησε, “είναι προβληματικό”. Σύμφωνα με όσα πρόσθεσε, “Ο νέος νόμος διαχωρίζει την άδεια ίδρυσης και την άδεια λειτουργίας, κάτι πάρα πολύ σωστό” καθώς διευκρίνισε πως, “Η άδεια ίδρυσης πρέπει να ανήκει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και η άδεια λειτουργίας να πάει εκεί που μπορεί να λειτουργήσει” εννοώντας στον φορέα, στην πλευρά ή και στον ιδιώτη που θα εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον.
Σημείο που στάθηκε επίσης, υπήρξε και η απαίτηση του παλαιού νόμου “να προσδιοριστεί το προσωπικό λειτουργίας σήμερα” κάτι που ο κ. Μπρας χαρακτήρισε “αδύνατον”, ενώ επιπλέον έκανε αναφορά και για την προϋπόθεση Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) κατηγορίας Α΄, θέμα για το οποίο υπήρξε προσπάθεια αλλαγής, με φόντο το ότι πολλοί λιμένες δεν διαθέτουν σήμερα και μάλιστα σε αρκετά μικρά νησιά.
Προσθέτοντας πως ο νέος νόμος που θα ψηφιστεί “Έχει συμπληρώσει πολλά δομικά κενά όπως οι εγκαταστάσεις και η ανάγκη εκπόνησης ΜΠΕ μόνο για τα υδατοδρόμια” κάτι για το οποίο συμπλήρωσε πως, κερδήθηκε “πριν ψηφιστεί ο νόμος και είναι πάρα πολύ σημαντικό”, επεσήμανε πως, υπήρξε εξέλιξη και στο θέμα της απαίτησης “εκπόνησης εργασίας κατάταξης βάσης των υδατοδρομίων στην κατηγορία Β΄” που θα αφορά σε περιπτώσεις υδατοδρομίων που εκτιμάται ότι “δεν θα έχουν μεγάλη κίνηση”.
Επιπρόσθετα, ανέφερε κατ΄ επέκταση πως, κάποιες μελέτες σχετικά με την έγκρισή τους, θα απαιτήσουν δαπάνη μικρότερου χρόνου, αφού θα εγκριθούν από την Αποκεντρωμένη, σημειώνοντας μάλιστα πως, “η Περιφέρεια έκανε πάνω από 38 – 39 παρατηρήσεις συμβουλές στη διαβούλευση και θέλω να σας πω ότι οι περισσότερες από αυτές έχουν γίνει δεκτές” ωστόσο, όπως υπογράμμισε, “βεβαίως υπάρχουν και θέματα, τέσσερα από αυτά που θα δούμε σήμερα που είναι σημαντικό να τα λύσουμε καθώς ακόμη, δεν έχουν λυθεί”.
Απομένουν εμπόδια που ζητούν δρομολόγηση λύσεων
Παρά τις μικρές νίκες σε επίπεδο διόρθωσης της νομοθεσίας, ο κ. Μπρας κατέστησε σαφές πως, απομένουν σοβαρά θέματα που πρέπει να αντιμετωπισθούν, όπως αυτά παρουσιάζονται στην πρώτη γραμμή, μετά και τη λήξη της διαβούλευσης τον Σεπτέμβριο για τον νέο νόμο.
Εστιάζοντας σε κάποια σημεία που πρέπει να επιτευχθούν αλλαγές, έκανε αναφορά στο άρθρο 2 σχετικά με τον προσδιορισμό του πεδίου ελιγμών του υδατοδρομίου. “Το σχέδιο νόμου αναφέρει ότι στην περιοχή ελιγμών δύναται να συμπεριλαμβάνεται περιοχή εντός λιμένος μόνο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και εφόσον συντρέχουν λόγοι ασφάλειας πτήσεων. Δηλαδή είτε το αεροπλάνο έχει πρόβλημα, είτε υπάρχει ασθενής μέσα στο αεροπλάνο με πρόβλημα. Αυτό τί σημαίνει;” σημείωσε, απαντώντας ευθύς αμέσως πως, “αν υπάρχει ασθενής στο νησί, δεν θα μπορεί να κατέβει στο λιμάνι αν υπάρχει κακοκαιρία”. Όπως υποστήριξε, ως Περιφέρεια “Επιμένουμε και λέμε ότι πρέπει σε περιπτώσεις κακού καιρού και ασθενή στο νησί, να μπορεί φυσικά να μπει και να πάρει τον ασθενή”.
Παράλληλα, γνωστοποίησε πως, εμπόδιο αποτελεί κυρίως για τις Κυκλάδες η παλαιότερη απόφαση απαγόρευσης τοποθέτησης λυόμενων εγκαταστάσεων στη χερσαία ζώνη του λιμένα, κάτι που χαρακτήρισε βασικό εμπόδιο, το οποίο επιβάλλεται να ξεπεραστεί.
“Ένα άλλο πρόβλημα στο άρθρο 3. Έχουμε μεγάλο πρόβλημα στις Κυκλάδες. Απαγορεύεται αυτή τη στιγμή με απόφαση Νομαρχίας τότε, η εγκατάσταση λυόμενων και προκατασκευασμένων κτισμάτων. Απαγορεύονται. Προτείνουμε αυτό να αλλάξει και για τις περιπτώσεις υδατοδρομίων” πρόσθεσε, επαναλαμβάνοντας πως, “Καταλαβαίνετε ότι αν δεν αλλάξει θα έχουμε πρόβλημα”.
Ένα επιπλέον “παράδοξο και πονηρό” σημείο όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, εστιάζεται στο άρθρο 4, στο οποίο υπογραμμίζεται πως, “δεν επιτρέπεται η λειτουργία υδατοδρομίου ή χρήση υδατοπεδίου σε θαλάσσιες περιοχές που έχει καθοριστεί με κανονισμό λιμένα ως αγκυροβόλιο”. Αναφορικά με τη συγκεκριμένη επισήμανση, ναι μεν ανέφερε πως, “είναι πάρα πολύ σωστή” όμως επεσήμανε πως, το “πονηρό” σημείο εστιάζεται στην αναφορά “ή χρησιμοποιείται για τον σκοπό αυτόν”. Σύμφωνα με όσα διευκρίνισε, “Αυτό ξέρετε τί σημαίνει; Ότι αν κάποιος κρίνει ότι χρησιμοποιείται ως αγκυροβόλιο, δεν θα γίνει υδατοδρόμιο ποτέ. Είναι μεγάλο πρόβλημα”.
Κλείνοντας την αναφορά του στα σοβαρά θέματα που απαιτούν διευθέτηση και αλλαγές σε επίπεδο περιεχομένου νομοθεσίας, μίλησε για το χρονοδιάγραμμα άδειας ίδρυσης των υδατοδρομίων. “Δίνει την άδεια ίδρυσης υδατοδρομίων για πέντε χρόνια. Πώς θα έρθει μετά ο κάθε ένας από εσάς να κάνει διαγωνισμό για τη λειτουργία για πέντε χρόνια; Πώς θα κάνει επένδυση ο ιδιώτης, αν είναι ιδιώτης; Με ποιό πλαίσιο θα επενδύσει για πέντε χρόνια μόνο;” σχολίασε σε έντονο τόνο ο Γιάννης Μπρας, επισημαίνοντας πως, “Εφόσον οι άδειες ίδρυσης θα είναι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, θα πρέπει να γίνει αόριστη και να μπορέσει να κάνει το κουμάντο της”.
“Ζητάμε ψήφιση του νόμου με τις διορθώσεις”
Προτού ολοκληρώσει τη μεστή αναφορά του, ο υπεύθυνος προώθησης του σχεδίου του δικτύου υδατοδρομίων και συνεργάτης της Περιφερειακής Αρχής στη συγκεκριμένη προσπάθεια, ανέφερε επιγραμματικά τα επόμενα βήματα που απαιτούνται να “τρέξουν” για την πρόκληση θετικών εξελίξεων. “Εμείς ζητούμε την άμεση ψήφιση του νόμου με τις κατάλληλες διορθώσεις. Είμαστε σε επαφή με τα Υπουργεία” ανέφερε, μιλώντας παρακάτω για την ανάγκη λήψης των απαραίτητων υπογραφών από το Υπουργείο Ναυτιλίας.
Μεταξύ άλλων, πρόσθεσε πως, επιπλέον, “θα πρέπει το κάθε Λιμενικό Ταμείο να ψηφίσει για την έγκριση της σύναψης της Προγραμματικής σύμβασης με την Περιφέρεια” προκειμένου να ακολουθήσουν οι εγκρίσεις από την Αποκεντρωμένη και να προωθηθούν οι διαδικασίες για τις τεχνικές μελέτες και τον σχετικό φάκελο καθώς και για την λήψη περιβαλλοντικών όρων.
“Θα γίνουν αυτοψίες από τους ειδικούς σε κάθε επίπεδο για να δούμε τοπογεωγραφία, το ανάγλυφο της περιοχής, τα σημεία στα οποία θα μπορούσε να πάει (σσ. το υδατοδρόμιο) και να γίνει μία κουβέντα για το ποιά είναι η καλύτερη λύση για εσάς” σημείωσε απευθυνόμενος στους δημάρχους και υπογραμμίζοντας επιπλέον πως, “Στη συνέχεια η Περιφέρεια θα φροντίσει για τις εγκαταστάσεις, χερσαίες και λιμενικές, με δικό της κόστος”. Σε επίπεδο χρονοδιαγράμματος, επανέλαβε πως, “αυτό θα πάρει περίπου 8 – 9 μήνες και αυτό είναι λόγω της ΜΠΕ”.
Συζήτηση για τον τρόπο λειτουργίας
Με μία λακωνική αναφορά του, ο κ. Μπρας στο περιθώριο της κύριας παρουσίασής του, μίλησε για συνεργασία των Δήμων και των Λιμενικών Ταμείων σε προσεχές διάστημα και όσον αφορά στον τρόπο λειτουργίας του δικτύου, προκειμένου να προσδιοριστεί ο κατάλληλος τρόπος που θα συμφέρει από κάθε άποψη τον νησιώτικο χώρο.
“Η Περιφέρειά μας λοιπόν, έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση για την εκπόνηση μελέτης φακέλου, για την εκπόνηση της ΜΠΕ και την προμήθεια – συνολικά - του εξοπλισμού. Ουσιαστικά σε αυτά τα 25 νησιά η Περιφέρεια κάνει δώρο την άδεια ίδρυσης και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Είναι ένα αναπτυξιακό εργαλείο” σχολίασε ο ίδιος, προσθέτοντας πως, κατόπιν της δρομολόγησης όλων των διαδικασιών, “πρέπει να εξετάσουμε όλοι μαζί πώς θα είναι η αρτιότερη διαδικασία λειτουργίας τους”. Σύμφωνα με την προσωπική θέση του, “Ένα ένα, μόνο του, θεωρητικά είναι πάρα πολύ δύσκολο να ανταγωνιστεί και να μπορέσει να προσφέρει οικονομία κλίμακας. Θα πρέπει να κάτσουμε και να συζητήσουμε την ομαδοποίηση που πρέπει να γίνει και με ποιά διαδικασία θα μπορέσει να προχωρήσει σωστά, ώστε να εξασφαλιστεί η καλή λειτουργία αυτής της νέας παροχής υπηρεσίας. Σας θέλουμε συνοδοιπόρους” ανέφερε ο κ. Μπρας καταλήγοντας στην παρουσίασή του.
Αξίζει να τονισθεί πάντως, πως, μετά την αναφορά του υπεύθυνου για το θέμα των υδατοδρομίων, δεν υπήρξε συζήτηση, παρά μόνον ένας λιτός σχολιασμός από τον Δήμαρχο Μήλου, ο οποίος επεσήμανε πως, πρέπει να υπάρξει συντονισμένη προσπάθεια για την ευόδωση του στόχου και την άρση των προαναφερθέντων εμποδίων.
Παρομοίως και ο πρόεδρος της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου και Δήμαρχος Ρόδου, Φώτης Χατζηδιάκος, υπογράμμισε πως, έχει υπάρξει θετική απόφαση του συλλογικού οργάνου των Δήμων των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου, επισημαίνοντας την ανάγκη να στηρίξουν την προσπάθεια και η ΚΕΔΕ και η ΕΝΠΕ.
Πηγή : http://www.koinignomi.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου