Γιάννης Παλαιολόγος
Σε λίγες εβδομάδες, ο Ανδρέας Ποττάκης θα συμπληρώσει οκτώ χρόνια στη θέση του Συνηγόρου του Πολίτη (δύο περισσότερα από την εξαετή θητεία του, που δεν έχει ανανεωθεί). Μιλά στις «Βιώσιμες Κυκλάδες» με αφορμή την ειδική έκθεση «Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη: Πλαίσιο-Υποδομές-Πόροι» που η ανεξάρτητη αρχή μόλις δημοσίευσε. Στις 168 σελίδες της μπορεί να βρει κανείς όλες τις πτυχές του διογκούμενου προβλήματος του υπερτουρισμού – και προτάσεις για την αντιμετώπισή του.
«Το κυριότερο πρόβλημα είναι η έλλειψη ολιστικού σχεδιασμού και οράματος για το τουριστικό προϊόν και τους όρους και τους κανόνες βάσει των οποίων θα οργανωθεί, ώστε να παρέχεται με σεβασμό στις τοπικές κοινωνίες και στο περιβάλλον», λέει ο Ποττάκης, που είναι πτυχιούχος Νομικής από τα Πανεπιστήμια Αθηνών και Οξφόρδης και που έχει υπηρετήσει τη διοίκηση ως νομικός σύμβουλος γενικής γραμματείας της κυβέρνησης (2011-5) και προϊστάμενος της νομικής υπηρεσίας της κυβέρνησης (2015-6). «Αυτή η απουσία σχεδιασμού οδηγεί στη λήψη αποσπασματικών μέτρων», τα οποία ενίοτε έχουν «πολύ σοβαρή επίδραση» όπου εφαρμόζονται.
Η μελέτη για το νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό (το προηγούμενο είχε ακυρωθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας), υπενθυμίζει ο Συνήγορος του Πολίτη, εκπονήθηκε το 2017. «Επτά χρόνια αργότερα, ακόμα περιμένουμε να βγει στη διαβούλευση». Αντ’ αυτού, υποτίθεται ότι η τουριστική ανάπτυξη «θα βασίζεται στα περιφερειακά και στα τοπικά χωροταξικά πλαίσια. Αλλά ούτε αυτά υπάρχουν!». Ειδικά το Περιφερειακό Πλαίσιο για το Νότιο Αιγαίο «έχει να επικαιροποιηθεί από το 2003. Οι προβλέψεις του αφορούν μια άλλη εποχή, όταν τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά».Η έκθεση αναδεικνύει ως καίρια ζητήματα τη «μη ολοκλήρωση του πλαισίου χωρικού σχεδιασμού», την «υπέρβαση των ορίων της φέρουσας ικανότητας» και την «εντατική δόμηση που οδηγεί σε «υποβάθμιση του δημοσίου χώρου». Πόσο αισιόδοξος είναι ότι, ακόμα και με τις σημαντικές θεσμικές παρεμβάσεις που έχουν δρομολογηθεί, όπως το πρόγραμμα «Κωνσταντίνος Δοξιάδης» (με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας) για την κατάρτιση Ειδικών και Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων για το μεγαλύτερο μέρος της χώρας, τα αμέτρητα μικρά και μεγάλα συμφέροντα που πιέζουν για παραθυράκια, παρεκκλίσεις και ειδικές διατάξεις για τη δόμηση δεν θα συνεχίσουν να παίρνουν αυτό που θέλουν;
«Είμαι απαισιόδοξος», απαντά ευθέως. Η κατάρτιση των ΕΠΣ και τον ΤΠΣ, παρατηρεί, «δεν μπορεί από μόνη της να αντιστρέψει την κατάσταση· το πρόβλημα είναι σύνθετο, πολυεπίπεδο. Δεν αφορά μόνο το θεσμικό πλαίσιο, αλλά και την εφαρμογή του. Ακραίο παράδειγμα αποτελεί η Κτηματική Υπηρεσία Α’ Κυκλάδων, με έδρα την Ερμούπολη, και αρμοδιότητα σε μια περιοχή της χώρας με εκτεταμένη ακτογραμμή και εντονότατη τουριστική κίνηση. Το προσωπικό της συγκεκριμένης υπηρεσίας αποτελείται από έναν αναπληρωτή προϊστάμενο, δύο μηχανικούς και δύο διοικητικούς υπαλλήλους. Η Κτηματική Υπηρεσία Β’ Κυκλάδων που έχει ιδρυθεί από το 2017, με έδρα την Νάξο, δεν έχει ακόμα στελεχωθεί και λειτουργήσει. Επί μακρόν η Κτηματική Υπηρεσία Κυκλάδων Α’ αδυνατούσε να πραγματοποιήσει την οποιαδήποτε αυτοψία και πλέον πραγματοποιεί τις πλέον επείγουσες ή σημαντικές. Γενικώς υπάρχει ένα έλλειμμα στους ελεγκτικούς μηχανισμούς που αφορούν τη διαπίστωση καταπατήσεων, υπερβάσεων, αδειοδοτήσεων κ.λπ. – όπως για παράδειγμα στην περίφημη περίπτωση του Πάνορμου στη Μύκονο, για την οποία οχλούσαμε για χρόνια τις αρμόδιες υπηρεσίες, όπου είχαν χτιστεί αυθαίρετα 10.000 τ.μ.»
Η συζήτηση στρέφεται συγκεκριμένα στη δόμηση εκτός σχεδίου, ζήτημα επί του οποίου αναμένεται, εδώ και αρκετούς μήνες, νομοθετική πρόταση από την κυβέρνηση με μεταβατικές διατάξεις εν όψει της κατάρτισης των ΕΠΣ/ΤΠΣ. «Η επιβάρυνση από την εκτός σχεδίου δόμηση, ειδικά σε ήδη κορεσμένες τουριστικά περιοχές, είναι συγκλονιστική», λέει ο Ποττάκης. «Δεν συνεκτιμάται επαρκώς το πώς επηρεάζει τα δίκτυα και τις υποδομές», που πρέπει να επεκταθούν για να παρέχουν βασικές υπηρεσίες στα σπίτια αυτά.
«Ένα από τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Κυκλάδες, για παράδειγμα, είναι η αυθαίρετη διάνοιξη οδών. Γίνεται μέσω δουλείας – αλλά φτιάχνουν λεωφόρους! Κλασική περίπτωση όπου συμβαίνει αυτό συστηματικά είναι η Ίος».
διαβάστε την συνέχεια στον παρακάτω σύνδεσμο
https://www.sustainablecyclades.gr/2024/06/25/o-ypertourismos-dialyei-tin-koinoniki-synochi/
Πηγή : https://www.sustainablecyclades.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου